Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår ränta är likadan som din. Vet ingen som har under 1% av de jag känner. Vanligast mellan 1.3-2 procent.
Min syster bor "söderut" och inte i någon storstad (dessutom har hon flyttat nyligen). Hon har haft under 1% i alla fall. Dock är hon duktig på att förhandla. 🤷
 
Angående de sinnessjuka dieselpriserna innebär det att folk fortfarande måste tanka för att ta sig till jobbet men får lägga en stor del av sin lön på detta. I förlängningen innebär det att folk inte längre har råd med te x nöjen och shopping. Den branschen går ner samtidigt som priserna på varor höjs för att täcka drivmedelskostnaderna.
Nej, detta landet är på väg käpprätt åt h*lvete.

Jag tänker att en minskad konsumtion pga höjda fossildrivmedelspriser när vi har ett akut klimathot inte är en korrekt beskrivning av käpprätt åt hvete.
 
Angående de sinnessjuka dieselpriserna innebär det att folk fortfarande måste tanka för att ta sig till jobbet men får lägga en stor del av sin lön på detta. I förlängningen innebär det att folk inte längre har råd med te x nöjen och shopping. Den branschen går ner samtidigt som priserna på varor höjs för att täcka drivmedelskostnaderna.
Nej, detta landet är på väg käpprätt åt h*lvete.

Inte nog med att det blir mindre pengar i plånboken totalt sett, så blir alla "nöjesresor" också uteslutna. Det är väl meningen gissar jag.

Men det innebär också heldöda statskärnor när ingen kan motivera en shoppingdag ute längre, fika eller lunch med en vän, biobesök etc.

Egentligen om jag ska jobba hemifrån, och övrig tid sitta och huttra i vintermörkret, så börjar man undra varför man är i det här landet längre.
 
Min syster bor "söderut" och inte i någon storstad (dessutom har hon flyttat nyligen). Hon har haft under 1% i alla fall. Dock är hon duktig på att förhandla. 🤷
Möjligt. Alla jag känner bor inom en 6 mils radie runt en större stad. Skulle säga att det isf är ytterst få som har en ränta under 1%.
 
Jag tänker att en minskad konsumtion pga höjda fossildrivmedelspriser när vi har ett akut klimathot inte är en korrekt beskrivning av käpprätt åt hvete.
Jo för ekonomin och anställningar är det. Och förstöra samhället så för det lilla lilla som Sverige påverkar klimatet är vansinne.
Jag menar även konsumtion på te x matvaror eller varor till företag/fabriker.
 
Inte nog med att det blir mindre pengar i plånboken totalt sett, så blir alla "nöjesresor" också uteslutna. Det är väl meningen gissar jag.

Men det innebär också heldöda statskärnor när ingen kan motivera en shoppingdag ute längre, fika eller lunch med en vän, biobesök etc.

Egentligen om jag ska jobba hemifrån, och övrig tid sitta och huttra i vintermörkret, så börjar man undra varför man är i det här landet längre.
Håller fullkomligt med dig. Dessutom ska man skattas till vansinne.
Ja vad gör man egentligen här.

Jag undrar på riktigt vad folk tror ska hända när el- och drivmedelspriserna är som de är och varorna ute i handeln kommer kosta dubbelt så mycket? Kommer miljönissarna vara nöjda då? Alltså jag är på riktigt undrande.
 
Jag tror att prishöjningar på fossila bilbränslen som verktyg för att dämpa förbrukningen tappar verkan ju högre priset är. Om dieseln kostar 30 kr/l eller rent av 40 kr/l om ett par år kommer många av oss att köra lika mycket ändå, men får dra in på andra utgifter.
Som verktyg för att stimulera privathushåll att köpa elbil tror(!) jag också att verkan är begränsad. De flesta privathushåll köper aldrig en fabriksny bil men skall man byta till elbil så är det i praktiken splitter nytt som gäller och därmed ofta en avsevärt högre prislapp. De jag känner som bytt till elbil är utan undantag hög- (eller mycket hög-) inkomsttagare med låg priskänslighet.

I slutänden tror jag att man inte kommer ifrån att tätort vs landsbygd spelar en stor roll i ekvationen på lång sikt. Att transportera människor, framför allt individuellt, mellan bostad och arbetsplats och fritidsaktiviteter kostar pengar och belastar oundvikligen - mer eller mindre - miljön. Med högre koncentration/förtätning kommer dels mindre persontransporter totalt och dels bättre möjligheter att samordna transporterna i kollektivtrafik.
Elnät till förtätade bostadsområden torde också vara både billigare och innebära mindre miljöbelastning att anlägga, än att dra kabel till varenda glesbygdsvilla. Samma sak med vatten och avlopp.

Kanske skall människor inte tillåtas att bo i områden som inte är miljömässigt och samhällsekonomiskt sanktionerade, och i förlängningen kräva samhällsservice som skolor och äldreomsorg, allmänna kommunikationer eller ambulans- och polisinsatser där. Kanske skall bebyggelse koncentreras till 4-5 hårt avgränsade storstadsregioner, exempelvis Malmö / Göteborg / Stockholm / Umeå, och enbart de hushåll vars landsbygdsboende har dokumenterad samhällsnytta tillåts utanför de regionerna. En begränsad population på några tiotusental som arbetar med sanktionerade lokala verksamheter som t ex jord- och skogsbruk och gruvnäring. Resten kan arbeta i de stora koncentrationerna, med media eller internet och sånt.

Och jag tror inte att dilemmat är en nationell fråga.
 
Jag tror att prishöjningar på fossila bilbränslen som verktyg för att dämpa förbrukningen tappar verkan ju högre priset är. Om dieseln kostar 30 kr/l eller rent av 40 kr/l om ett par år kommer många av oss att köra lika mycket ändå, men får dra in på andra utgifter.
Som verktyg för att stimulera privathushåll att köpa elbil tror(!) jag också att verkan är begränsad. De flesta privathushåll köper aldrig en fabriksny bil men skall man byta till elbil så är det i praktiken splitter nytt som gäller och därmed ofta en avsevärt högre prislapp. De jag känner som bytt till elbil är utan undantag hög- (eller mycket hög-) inkomsttagare med låg priskänslighet.

I slutänden tror jag att man inte kommer ifrån att tätort vs landsbygd spelar en stor roll i ekvationen på lång sikt. Att transportera människor, framför allt individuellt, mellan bostad och arbetsplats och fritidsaktiviteter kostar pengar och belastar oundvikligen - mer eller mindre - miljön. Med högre koncentration/förtätning kommer dels mindre persontransporter totalt och dels bättre möjligheter att samordna transporterna i kollektivtrafik.
Elnät till förtätade bostadsområden torde också vara både billigare och innebära mindre miljöbelastning att anlägga, än att dra kabel till varenda glesbygdsvilla. Samma sak med vatten och avlopp.

Kanske skall människor inte tillåtas att bo i områden som inte är miljömässigt och samhällsekonomiskt sanktionerade, och i förlängningen kräva samhällsservice som skolor och äldreomsorg, allmänna kommunikationer eller ambulans- och polisinsatser där. Kanske skall bebyggelse koncentreras till 4-5 hårt avgränsade storstadsregioner, exempelvis Malmö / Göteborg / Stockholm / Umeå, och enbart de hushåll vars landsbygdsboende har dokumenterad samhällsnytta tillåts utanför de regionerna. En begränsad population på några tiotusental som arbetar med sanktionerade lokala verksamheter som t ex jord- och skogsbruk och gruvnäring. Resten kan arbeta i de stora koncentrationerna, med media eller internet och sånt.

Och jag tror inte att dilemmat är en nationell fråga.
Wtf? Menar du på allvar att vi alla ska trängas ihop i stadsregioner?
Jag tror vi är många som hade valt att lämna landet då.
 
Wtf? Menar du på allvar att vi alla ska trängas ihop i stadsregioner?
Jag tror vi är många som hade valt att lämna landet då.
Jag beskriver, litet raljerande, ett tankeexperiment som jag inte tror är helt verklighetsfrämmande på lång sikt - och då pratar vi om flera decennier, kanske två generationer. "Farmor och farfar bodde på landet men så gör vi ju inte nuförtiden."
Som jag också skrev tror jag att dilemmat med persontransporter inte är ett nationellt problem, jag gissar att liknande problematik kan hittas på flera håll.
 
Jag tror att prishöjningar på fossila bilbränslen som verktyg för att dämpa förbrukningen tappar verkan ju högre priset är. Om dieseln kostar 30 kr/l eller rent av 40 kr/l om ett par år kommer många av oss att köra lika mycket ändå, men får dra in på andra utgifter.
Som verktyg för att stimulera privathushåll att köpa elbil tror(!) jag också att verkan är begränsad. De flesta privathushåll köper aldrig en fabriksny bil men skall man byta till elbil så är det i praktiken splitter nytt som gäller och därmed ofta en avsevärt högre prislapp. De jag känner som bytt till elbil är utan undantag hög- (eller mycket hög-) inkomsttagare med låg priskänslighet.

I slutänden tror jag att man inte kommer ifrån att tätort vs landsbygd spelar en stor roll i ekvationen på lång sikt. Att transportera människor, framför allt individuellt, mellan bostad och arbetsplats och fritidsaktiviteter kostar pengar och belastar oundvikligen - mer eller mindre - miljön. Med högre koncentration/förtätning kommer dels mindre persontransporter totalt och dels bättre möjligheter att samordna transporterna i kollektivtrafik.
Elnät till förtätade bostadsområden torde också vara både billigare och innebära mindre miljöbelastning att anlägga, än att dra kabel till varenda glesbygdsvilla. Samma sak med vatten och avlopp.

Kanske skall människor inte tillåtas att bo i områden som inte är miljömässigt och samhällsekonomiskt sanktionerade, och i förlängningen kräva samhällsservice som skolor och äldreomsorg, allmänna kommunikationer eller ambulans- och polisinsatser där. Kanske skall bebyggelse koncentreras till 4-5 hårt avgränsade storstadsregioner, exempelvis Malmö / Göteborg / Stockholm / Umeå, och enbart de hushåll vars landsbygdsboende har dokumenterad samhällsnytta tillåts utanför de regionerna. En begränsad population på några tiotusental som arbetar med sanktionerade lokala verksamheter som t ex jord- och skogsbruk och gruvnäring. Resten kan arbeta i de stora koncentrationerna, med media eller internet och sånt.

Och jag tror inte att dilemmat är en nationell fråga.
Man behöver verkligen inte vara höginkomsttagare för att köra elbil.
Jag räknas absolut till låginkomsttagare och jag kör ren elbil...för att det är det billigaste alternativet om jag vill ha en relativt fräch och driftsäker bil som tar mig till jobbet varje dag. Dit räknar jag inte bilar över 5 år.
Men så leasar jag- inte köper. Och jag har ingen Tesla eller stor SUV utan en "Småbil".
 
Min bil drar 0,43 liter milen, om då bränslet kostar 20 kr litern har jag en milkostnad på 8,60 kr vilket fortfarande är mycket billigare än att åka buss här. Nu har jag en "bilfri" månad och bilen är avställd så jag cyklar istället trots jag bor på landet, funkar inte för alla men mycket roligare om man har den möjligheten :)
 
Man behöver verkligen inte vara höginkomsttagare för att köra elbil.
Jag räknas absolut till låginkomsttagare och jag kör ren elbil...för att det är det billigaste alternativet om jag vill ha en relativt fräch och driftsäker bil som tar mig till jobbet varje dag. Dit räknar jag inte bilar över 5 år.
Men så leasar jag- inte köper. Och jag har ingen Tesla eller stor SUV utan en "Småbil".
Nejdå, jag vet att det finns billigare elbilar också. Och för många kan säkert leasing vara ett intressant alternativ. Men kostnadsmässigt handlar det ju mest om att sprida betalningarna, på samma sätt som genom att låna till ett köp. Det är ju fortfarande en splitter ny bil som finansieras, istället för en några år gammal.
(Sen tror jag att du kanske inte är helt representativ om du drar gränsen för "relativt fräsch och driftsäker" redan vid 5 år.)
 
Min bil drar 0,43 liter milen, om då bränslet kostar 20 kr litern har jag en milkostnad på 8,60 kr :)
Njae, det har du inte. Du har en bränslekostnad på 8,60 kr. ;)
Till den kommer kostnaderna för däck, service inklusive slitdelar som bromsar och styrleder mm, torkarblad, fordonsskatt, försäkring, värdeminskning etc. Sammantaget utgör de sällan mindre än 10 kr/mil. Om man nu vill ställa bilkostnader i relation till busskostnader, menar jag.
 
Man behöver verkligen inte vara höginkomsttagare för att köra elbil.
Jag räknas absolut till låginkomsttagare och jag kör ren elbil...för att det är det billigaste alternativet om jag vill ha en relativt fräch och driftsäker bil som tar mig till jobbet varje dag. Dit räknar jag inte bilar över 5 år.
Men så leasar jag- inte köper. Och jag har ingen Tesla eller stor SUV utan en "Småbil".
Oj, har aldrig ägt en så ung bil som 5 år. Min nuvarande är 17 år (köptes som 10åring och hade då den nyaste bilen i familjen) och inte svikit mig någon gång än och räknar med några år till utan problem.
 
Nejdå, jag vet att det finns billigare elbilar också. Och för många kan säkert leasing vara ett intressant alternativ. Men kostnadsmässigt handlar det ju mest om att sprida betalningarna, på samma sätt som genom att låna till ett köp. Det är ju fortfarande en splitter ny bil som finansieras, istället för en några år gammal.
(Sen tror jag att du kanske inte är helt representativ om du drar gränsen för "relativt fräsch och driftsäker" redan vid 5 år.)
Vid 5 år har den tappat mycket i värde, fix börjar komma och dyrare servicar och nya däck behövs.
Jag gjorde kalkyl på total ägarkostnad på leasing över 3 år och vad mina senaste fosilbilar kostat mig när de varit från ca 3-7 år och leasa blev billigare. Men bilmärke spelar stor roll givetvis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 054
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 987
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 899
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp