Elstängsel

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Emmi_Power
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 937
E

Emmi_Power

Hej!
Jag ska hyra häst i sommar och hon kommer efter en månad. Nu ska vi börja planera hagen, och vi har bestämt oss för ett elstängsel. Har aldrig behövt bygga en hage, och nu när det är dags för att bygga den, kom jag på att jag skulle ha behövt ta mera fakta om hur man bygger hagar. Eltråden ska ju löpa emellan "stolpar", men hur många meter ska det vara mellan varje? Tacksam för svar.

//ida.

Sv: Elstängsel

Hur många hästar ska gå i hagen?

Ska hagen inte ligga där permanent och man har snälla hästar som respekterar stängslet kan man använda sig av plaststolpar med "inbyggda" isolatorer som man trycker ner i marken med foten. Man måste givetvis förstärka med rejäla trästolp vid alla hörn, öppningar och även med jämna mellanrum så att man kan hålla tråden ordentligt sträckt.

Annars rekommenderar jag impregnerade stängselstolp med ca 3-4 meters mellanrum, två - tre trådar (järntråd eller elrep är en smaksak) och hållbara isolatorer. Kom ihåg att göra ordentliga skarvar (finns hjälpmedel att köpa) och ha riktiga hörn- och grindisolatorer. Rejäla grindhandtag, och tänk på placeringen av grindöppningarna.

Använd ett aggregat som har den styrka som krävs för storlek på hagen och eventuell undervegetation. Att jorda ordentligt är också A och O, gärna tre jordspett med ca 1 meters mellanrum.

Hoppas att något var till hjälp!

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 024
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka