eluppvärmd vattenbalja

B

**BORTTAGEN**

Har nu letat efter gamla trådarna om uppvärmda vattenbaljorna som nån här gjort. Skulle gärna vilja hitta de trådarna eller om någon kan förklara hur man gör en sådan konstruktion?!
 
Är också intresserad av att veta hur man gör eller hur man hittar de gamla trådarna.
 
Jag sparade faktiskt detta på min dator!!!!

:bow:
Vatten I hagen vintertid!

Vad vi har märkt så är det att hästarna verkar dricka både mer och oftare nu när vattnet inte är iskallt. Är det riktigt kallt ute har vi även värmekabeln längs hela vattenledningen på, så då kan de dricka bra många liter riktigt ljummet vatten. Det syns att dom njuter.

Har nu gjort en uppvärmbar vattenbalja till henne. Tog en 90-100-liters rund plastbalja, lindade en värmekabel (24-meter självbegränsande färdig värmekabel med stickpropp) tätt runt baljan, uppifrån och ner och tejpade fast med silvertejp. Tryckte ner alltihop i en likadan balja så hästarna inte kommer åt kabeln och att det blir en isolerande luftspalt mellan baljorna. Gjorde ett hål i ytterbaljan längst ner där kablen går ut skyddad av ett kraftigt polyetenrör. Sen är det bara att ansluta kabelns stickkontakt till en anslutande ledning utanför hagen. Jordfelsbrytare använder vi förståss.
Hela kalaset går nästan på 2.000:- med 2 baljor, kabel, tejp och jordfelsbrytare. Men uppvärmda baljan blir flyttbar om man byter hage eller stall. Behövs inte baljan längre kan allt användas till annat förutom använda tejpen och ytterbaljan med hål.
 
Min galna sambo brukar ta en sån mojäng som man tänder eld i grillar med och smälta upp isen med i vattenbaljorna (dvs en eldriven).

Men jag tror inte det e så säkert precis! Han har smält hål i en balja förra vintern :(/

/KT
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Mina mycket gamla långkalsonger har sett sina bästa dagar och jag letar efter nya, men hittar bara en massa sportiga och tighta...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Kan jag som svensk handla på Finn.no? Verkar inte kunna betala på något smidigt sätt. Har hittat en klänning som jag letat efter i tre...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: BernT
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
2 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp