En annan diskussion - utbruten från Forumet medlemmar

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
vi vet nu också att det förekommit sliskiga PM från Tranan
Vet vi? Jag har inte sett några. Det går lika lätt att anmäla PM som inlägg. De jag har frågat har inte fått PM, utan enbart fått olämpliga svar i trådar, så finns det PM är det ju högst lämpligt att de anmäls till oss så det inte blir ytterligare ”sanningar” som florerar men ingen kan styrka (sånt försvårar ju också vårat arbete, eftersom det vid flera tillfällen förekommit osanningar för att spä på något, så vi kan helt enkelt inte tro på enbart vad en person säger utan att få något som backar upp det).

Hade jag haft en minderårig dotter hade hon inte fått vara här, pga modereringen.

@Tranan borde ha blivit permabannad, endast baserat på de sliskiga kommentarerna till @Tonto i bildtråden. Det är totalt oacceptabelt beteende och det är ingen mänsklig rättighet att vara på ett forum.

Sedan förstår jag att det är svårt när det inte finns tillräckligt för mods att gå efter men som sagt, vi vet nu också att det förekommit sliskiga PM från Tranan, utöver vad som skett öppet. Men som det här hanterats och även trollet tidigare så är det inte tillräckligt för att jag skulle känna mig trygg med att barn vistas här. Världen har ändrats och en passiv moderering (ja, jag har full förståelse för att ni har liv utanför Buke!) är inte alltid tillräcklig. Predatorer vet hur de ska tänja på reglerna och sedan flytta konversationen från mediet där den första kontakten togs, för att som sagt slippa undan moderering.

Att ni inte fått så många anmälningar kan jag tänka mig beror på tidigare erfarenheter, att inget händer eller förändras. Vissa är också rädda för att anmäla, inte alls ovanligt när det gäller kvinnor som är utsatta för trakasserier.
Det kan man ju tycka - men om det inte hänt på 5 år så är det ju lite sent att banna någon NU.

Man kan ju inte heller begära att mods ska göra något om man inte rapporterar det som sker. Jag fattar att man kan känna att inget händer, men det kommer ju garanterat inte hända något om folk inte rapporterar.

Skulle säga att hur missnöjd man än är med bukes moderering så är det knappast farligare här än någon annanstans på internet och det blir faktiskt lite tramsigt att insinuera att barn skulle bli särskilt utsatta här när de hänger fritt på sociala medier.

Vet vi? Jag har inte sett några. Det går lika lätt att anmäla PM som inlägg. De jag har frågat har inte fått PM, utan enbart fått olämpliga svar i trådar, så finns det PM är det ju högst lämpligt att de anmäls till oss så det inte blir ytterligare ”sanningar” som florerar men ingen kan styrka (sånt försvårar ju också vårat arbete, eftersom det vid flera tillfällen förekommit osanningar för att spä på något, så vi kan helt enkelt inte tro på enbart vad en person säger utan att få något som backar upp det).

@Tonto skrev i den här tråden att hon fått PM av andra som fått meddelanden av @Tranan som var över gränsen (och jag litar faktiskt på henne):

Tidigare har folk fått varningar när dom sagt ifrån.

Idag har jag fått PM/meddelanden ifrån folk som berättar vad Tranan skrivit/gjort/föreslagit för dom.

Jag har själv fått meddelanden off-Buke som fått mig att må riktigt illa över hans beteende, där de som varit utsatta inte vågat anmäla här pga att de inte litar på att deras information kommer att hanteras korrekt eller tas på allvar.

@Tonto skrev i den här tråden att hon fått PM av andra som fått meddelanden av @Tranan som var över gränsen (och jag litar faktiskt på henne):

Jag har själv fått meddelanden off-Buke som fått mig att må riktigt illa över hans beteende, där de som varit utsatta inte vågat anmäla här pga att de inte litar på att deras information kommer att hanteras korrekt eller tas på allvar.
Hon skriver ju att hon fått PM från andra användare, som skrivit vad Tranan skrivit till dem. Hur det skrivits till dem ser jag inte framgår i texten? Och återigen har aldrig detta rapporterats till oss, så hur skulle vi kunna agera på det?

Det behöver ju folk PM:a oss om i så fall, vi kan ju inte göra något när de PM:ar någon annan?

Det kan man ju tycka - men om det inte hänt på 5 år så är det ju lite sent att banna någon NU.

Man kan ju inte heller begära att mods ska göra något om man inte rapporterar det som sker. Jag fattar att man kan känna att inget händer, men det kommer ju garanterat inte hända något om folk inte rapporterar.

Skulle säga att hur missnöjd man än är med bukes moderering så är det knappast farligare här än någon annanstans på internet och det blir faktiskt lite tramsigt att insinuera att barn skulle bli särskilt utsatta här när de hänger fritt på sociala medier.

Sa jag det? Jag sa att han borde ha blivit bannad då. Att det här drogs upp igen var ju för att @Tranan kom hit och tiggde sympati för samma beteende han utsatt andra för, här på forumet där hans offer fortfarande är aktiva!

Jag har heller inte sagt att Buke är farligare än andra ställen men vi kan väl försöka hålla Buke så säkert som det går?

Att du tycker jag tramsar får stå för sig, jag tycker du är nonchalant över riskerna genom att bagatellisera sådant här vilket det framstår som att du gör. Det är i de utrymmena predatorer har möjlighet att verka.

Hon skriver ju att hon fått PM från andra användare, som skrivit vad Tranan skrivit till dem. Hur det skrivits till dem ser jag inte framgår i texten? Och återigen har aldrig detta rapporterats till oss, så hur skulle vi kunna agera på det?

Det behöver ju folk PM:a oss om i så fall, vi kan ju inte göra något när de PM:ar någon annan?

Bevisligen litar de inte på er. Hade jag varit moderator/forumägare hade jag varit ytterst bekymrad över det.

Och återigen har aldrig detta rapporterats till oss, så hur skulle vi kunna agera på det?
Jag ser ett annat problem.

Hur skall dåligt uppförande i verkliga livet och på andra plattformar hanteras på Bukefalos?
Det gäller ju både troll och verkliga personer.

Skall det hanteras på något särskilt sätt att de är bedragare, predatorer eller tjuvar?
Och hur skall det i sådana fall rapporteras?

Bevisligen litar de inte på er. Hade jag varit moderator/forumägare hade jag varit ytterst bekymrad över det.
Förändringar har ju skett bland moderatorerna sen dess. Jag var ny när det här hände, och det är i alla fall två som lämnat och en som tillkommit sen dess.

Men det hjälper ju inte att vi tar till oss kritik och gör förändringar om medlemmar ändå inte tänker rapportera sånt sen? Då förstår jag inte vad syftet med kritiken är, om man inte är villig att ge oss en chans att bättra oss.

För vad jag förstått från den här diskussionen så är hur vi hanterat det här som är en del i ett skadat förtroende, men vi har inte fått in rapporter vi kunnat agera på? Det blir liksom svårt för oss att hantera.

Jag känner att det blir litet av en balansgång.

Risken för att det bara räknas som skvaller eller t.o.m. förtal är överhängande.
Hur skall man egentligen hantera en användare på det här forumet som i verkliga livet har ställt till det för en själv?

Jag har ju mina f.d. hyresgäster som exempel här.
Hur hanterar man något sådant?

Jag ser ett annat problem.

Hur skall dåligt uppförande i verkliga livet och på andra plattformar hanteras på Bukefalos?
Det gäller ju både troll och verkliga personer.

Skall det hanteras på något särskilt sätt att de är bedragare, predatorer eller tjuvar?
Och hur skall det i sådana fall rapporteras?
Ja, den är skitsvår. En bra början är ju att skicka printscreens från sånt (går inte i PM, men vi kan såklart ordna så man kan maila om man meddelar oss).

Detaljerade beskrivningar kring vad som hänt och vem/vilka som utsatts (helst såklart direkt från källan, det blir svårare när det är övergripande, svävande andra- eller tredjehandsinformation).

Sen att rapportera allt. Det gör givetvis skillnad om det är en person som berättar om nåt som hänt mot om 10 gör det, samt alla situationer (det finns ju liksom de som har personliga problem med andra personer, vilket är anledningen till att vi inte kan agera på enbart en persons påståenden).

Det vi har lärt oss och kommer bli bättre på är att ställa följdfrågor, och även ta kontakt med berörda om de inte själva kontaktar oss. Men då behöver vi också få hjälp med svar och mer information, får vi kalla handen då sitter vi ju i samma låsta sits igen.

Sen är det ju givetvis så att gäller det brottsliga saker bör det polisanmälas, även om det såklart är högst lämpligt att vi informeras då också!

Men när det gäller personliga konflikter kan vi inte göra så mycket, så länge det sköts snyggt på forumet. Men det händer ju att två stycken anklagar varandra för att vara ”den dumma” och vi kan inte slänga ut någon för personliga konflikter som sker på annan plats. Så där får vi ju göra en individuell bedömning. Vilket också gör det så viktigt att alla utsatta rapporterar allt, för då kan man se mönster på ett annat sätt, att det inte bara handlar om en person med personliga problem med någon annan.

Ja, den är skitsvår. En bra början är ju att skicka printscreens från sånt (går inte i PM, men vi kan såklart ordna så man kan maila om man meddelar oss).

Detaljerade beskrivningar kring vad som hänt och vem/vilka som utsatts (helst såklart direkt från källan, det blir svårare när det är övergripande, svävande andra- eller tredjehandsinformation).

Sen att rapportera allt. Det gör givetvis skillnad om det är en person som berättar om nåt som hänt mot om 10 gör det, samt alla situationer (det finns ju liksom de som har personliga problem med andra personer, vilket är anledningen till att vi inte kan agera på enbart en persons påståenden).

Det vi har lärt oss och kommer bli bättre på är att ställa följdfrågor, och även ta kontakt med berörda om de inte själva kontaktar oss. Men då behöver vi också få hjälp med svar och mer information, får vi kalla handen då sitter vi ju i samma låsta sits igen.

Sen är det ju givetvis så att gäller det brottsliga saker bör det polisanmälas, även om det såklart är högst lämpligt att vi informeras då också!

Men när det gäller personliga konflikter kan vi inte göra så mycket, så länge det sköts snyggt på forumet. Men det händer ju att två stycken anklagar varandra för att vara ”den dumma” och vi kan inte slänga ut någon för personliga konflikter som sker på annan plats. Så där får vi ju göra en individuell bedömning. Vilket också gör det så viktigt att alla utsatta rapporterar allt, för då kan man se mönster på ett annat sätt, att det inte bara handlar om en person med personliga problem med någon annan.
Stort tack för dina konstruktiva svar :) !

Hade jag haft en minderårig dotter hade hon inte fått vara här, pga modereringen.

@Tranan borde ha blivit permabannad, endast baserat på de sliskiga kommentarerna till @Tonto i bildtråden. Det är totalt oacceptabelt beteende och det är ingen mänsklig rättighet att vara på ett forum.

Sedan förstår jag att det är svårt när det inte finns tillräckligt för mods att gå efter men som sagt, vi vet nu också att det förekommit sliskiga PM från Tranan, utöver vad som skett öppet. Men som det här hanterats och även trollet tidigare så är det inte tillräckligt för att jag skulle känna mig trygg med att barn vistas här. Världen har ändrats och en passiv moderering (ja, jag har full förståelse för att ni har liv utanför Buke!) är inte alltid tillräcklig. Predatorer vet hur de ska tänja på reglerna och sedan flytta konversationen från mediet där den första kontakten togs, för att som sagt slippa undan moderering.

Att ni inte fått så många anmälningar kan jag tänka mig beror på tidigare erfarenheter, att inget händer eller förändras. Vissa är också rädda för att anmäla, inte alls ovanligt när det gäller kvinnor som är utsatta för trakasserier.
Är tacksam över att forumet känns rätt döende när det gäller att nya unga kvinnor hittar hit! Det har liksom inte ens hänt på instagram att en gubbe tjatat på mig om att få fotografera mig.

Oj gisses vilken härva. Jag har alltid dragit mej från att skriva i ”offertrådar”. Särskilt när det blir ett ständigt upprepande. Ser skillnad mot de som går igenom en kris skriver om det och går vidare men när samma typ postas om och om igen så undrar man. Användarna här vill hjälpa till och kommer oftast med bra konkreta tips på förbättring på en situation men som TS gång på gång avslår ”kan inte” - vi pratar om ÅR med samma offerkofta, utan att ens försöka. Ibland upplever jag att dessa ”offerkoftor” slinker under radarn, kanske inte med mening men det sker lite då och då.

Generellt upplever jag att folk som har problem, fysiska som psykiska, skriver om de konkret och tar till sig råden. Funderar igenom och svarar på varför det inte fungerar eller hur responsen är när de testat det tidigare.

Jag vill att Buke ska vara ett forum där man känner att man får hjälp, att det finns kunskap och erfarenhet. Men också att det ska finnas rum för lite lättsammare diskussioner och tjatter.

Och jag ska försöka bli bättre på att anmäla om jag ser övertramp och på- gränsen inlägg. Oftast ignorerar jag sånt som ligger på gränsen för jag vill inte ha med användaren att göra 😅

Jag håller med @bettysmatte om att detta är ett väldigt bra svar. En text liknande denna borde finnas någonstans som information för de som upplever obehagligheter eller oroar sig över tryggheten på forumet överlag.

Just att vi medlemmar också har ansvar för att hjälpa moderatorerna med att uppmärksamma olämpligt innehåll kanske borde finnas som en liten påminnelse inne på själva forumet. Det som står under Regler har åtminstone jag en tendens att läsa bara en gång. I bästa fall.

Det är ju mycket som inte är en polis-sak även om det både är stöld och bedrägeri.
Som att själva stallen kompisens grimma eller foder till hästen eller lura någon på pengar.

Det blir problem med att vistas på samma forum ändå.

Det är ju mycket som inte är en polis-sak även om det både är stöld och bedrägeri.
Som att själva stallen kompisens grimma eller foder till hästen eller lura någon på pengar.

Det förstår jag, men i ett sånt fall är kanske det tråkiga svaret att det optimala är ignorera-funktionen. Om en person sköter sig på forumet har jag svårt att se att vi ska kunna banna den för att den påstås ha snott en grimma.

Personer som har den typen av svårigheter i verkliga livet brukar ju dock också ha svårigheter på forum enligt min erfarenhet, så sånt brukar ju kunna lösa sig på ett eller annat sätt ändå. Men det är ju absolut nåt man kan uppmärksamma oss på, så kan vi ha ett extra öga och se ”mer” i vissa inlägg än vi kanske skulle se utan ett sånt sammanhang.

Men om nån stallkompis nallar hö, kraftfoder eller en grimma hur vet man då att hen är på detta forum?

Ett problem med att permabanna ett nick är att de ofta dyker upp i ny skepnad och kan ta ett tag innan den tidigare identiteten avslöjas. På ett sätt är det säkrare att behålla ett nick som ett gäng användare redan vakar som en hök.
Fördelen med det är att som i Trollethistorian skulle det visa att det inte accepteras, om Trollet kom tillbaka med sin gamla historia så skulle hon avslöjas snabbt och att bygga upp nya tar tid (och folk skulle bli mer skeptiska). Det hade aldrig kunnat bli som det nu blev om hon permanentbannades.

Några användare HAR ju permanentbannats på buke. Om de är tillbaka med nytt nick och sköter sig så spelar det ju ingen roll. Om de beter sig som sitt gamla så är det bara att permanentbanna igen. Tycker det där är ett så märkligt argument emot permanentbanning.

Men om nån stallkompis nallar hö, kraftfoder eller en grimma hur vet man då att hen är på detta forum?
Ja du, det kan du ju fundera på en stund.

Man vet.
Människor lägger spår efter sig och till slut så är det någon som känner igen spåren.
Sedan så går Djungeltrumman.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka