En blandning,

Sv: En blandning,

jag håller med skrubbis (squarepants haha jag glömde...), jämtarna jag känner är underbara - för de jagar och är riktigt duktiga på de, de får utlopp för vad de är avlade för. det gör dom absolut inte till enkla hundar, det är min mors pojkväns hundar (han har två eller tre jämtar och en vorsteh just nu tror jag) och han brukar säga det när han jämför med vår blandis (typ border/greyhound/flatcoat, ingen som vet, det är vad vi gissar på) så undrar han varför han skaffat så krävande och svåra hundar, men det krävs ju av dom att vara så när de ska prestera, det är som att jämföra en tävlingshäst med en buskblandad ponny ungefär.
däremot tycker jag överlag att de hundar jag träffat som är avlade för jakt men inte får något utlopp för det egentligen kräver mycket mer (ffa mycket mer än vad de får) att göra, tänka på o.s.v. för att bli jämna och trevliga.
om någon nu förstår vad jag menar.

TS: jag har ju förvisso en hej-kom-och-hjälp-mig blandning men den där skulle avskräcka mig iaf :p
 
Sv: En blandning,

Du har inte reflekterat över att de lugna, harmoniska, trevliga jämthundar du träffat har fått all den motion och stimulans de kräver, och det är just därför hunden är trevlig?

Nej så är det inte. Alla jämtar jag träffat har haft olika ägare och olika sätt att hantera/aktiver mm sina hundar. En del hundägare borde inte fått ha hund ens enligt mig, men ändå var jämtarna så som jag sa. Trots utebliven motion och stimulans.
 
Sv: En blandning,

Nej så är det inte. Alla jämtar jag träffat har haft olika ägare och olika sätt att hantera/aktiver mm sina hundar. En del hundägare borde inte fått ha hund ens enligt mig, men ändå var jämtarna så som jag sa. Trots utebliven motion och stimulans.
Då uppstår frågan vad det var för stam på dem.
De flesta som föder upp jämtar säljer enbart till aktiva jägare.
 
Sv: En blandning,

Då borde du ha varit hos mig för någon vecka sedan... Hundvakt åt totalt understimulerad jämte, efter vad jag tyckte var ofantligt mycket motion var den fortfarande lika krävande igen efter 7 min

Jag tycker att 50% av alla jämtar är understimulerade och jobbiga, så någon "lätt" ras är det inte. Ingen bra första hund iallafall.
 
Sv: En blandning,

Vet inte eftersom de som jag ansåg inte skulle ha hund var för flera år sedan..och mig veterligen då var det nada problem att få tag i en Jämte trots man inte jagade. Fast jag vet att den hunden hade stam för dom visade upp stamtavlan. Brukade nämligen sitta barnvakt åt deras ungar på den tiden. Men jag mins än i dag hur otroligt fin, snäll den hunden var....trots idiot till husse.
 
Sv: En blandning,

*kl*

Nu vet jag inte något exakt datum, men vovven finns inte kvar där i alla fall.

Jag frågade hur det stod till med den, och då hade den fått åka tillbaka till sin ägare för den "saknade sin bror och diverse andra orsaker" (citerat).

Vem kan skriva de magiska orden alla redan tänkt?

V** V** D** J** S*

:angel:
 
Sv: En blandning,

*kl*

Nu vet jag inte något exakt datum, men vovven finns inte kvar där i alla fall.

Jag frågade hur det stod till med den, och då hade den fått åka tillbaka till sin ägare för den "saknade sin bror och diverse andra orsaker" (citerat).

Vem kan skriva de magiska orden alla redan tänkt?

V** V** D** J** S*

:angel:

Den "saknade sin bror"???!!!?!?:confused::eek::angel::cool::rofl: Ja ja...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det inte aktuellt med hundköp inom närmaste året, jag vill sätta mig in i linjer osv och läsa på massor av mer. Sen ska ju såklart...
2
Svar
35
· Visningar
3 763
T
Övr. Hund Är det någon här som har en show husky och kan berätta lite om dem? Jag ska skaffa en hund om några månader/ett år när jag har tagit...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 540
Senast: Tessu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp