En bra dragbil

Emmie_75

Trådstartare
Vi måste byta både transport och bil inom kort innan jag blir skogstokig!
Vi kör idag en v70 -08, vilken bara får dra 1260. Helt ok med den Värmlandsvagn i har idag.
MEN vi behöver en ny transport, helst Boogie med sadelkammare. Har tittat på Thule, som både verkar bra och prisvärd.
Men det finns inte en Boogie som har en totalvikt under 1400, de flesta runt 1500 kg.
Så snälla, tipsa om bil som jag kan dra så mycket med på B-kort. Jag har letat mig gråhårig!
Det ska vara en bra och bekväm kombi eftersom vi kör mycket långväg, fyrhjulsdriven med dieselmotor och vettiga lastutrymmen.
Finns det sådana bilar öht?!?! Tacksam för hjälp!!

Sv: En bra dragbil

Jag har en S70 den drar 1560 på B kort, men det är dom äldre modellerna som gör det. (kan vara fram till -06, är lite osäker där)

Det är svårt med nya bilar, lättast är nästan att sikta på E kort. :)

Jag kör en Volvo v50 awd, den får dra 1480kg på B-kort.
En kompis till mig hade en Suzuki Grand Vitara, den fick dra 1500 på B-kort, kan t.om varit lite mer, de drog iaf ett sånt stort Bojsläp med sadelk. lagligt med den...

Min v70 drar 1510 på B-kort.

V70 fram till halva -00 får dra över 1500kg,sedan är det lägre vikter som gäller med B-kort....
Jag gav upp Volvo och köpte en Honda CR-V för 14 dagar sedan!
Supernöjd!
Min-05:a får dra 1510kg på b-kort,så min Thule Royal på 1500kg är inget problem.Kört 1 gång med släp och den var kalas att dra med!:bump::banana:

Ska du investera i både ny bil och trailer, så börja med att investera i ett BE kort. Är varken speciellt dyrt eller svårt.

Den teori och körning som krävs för att klara det är sådan som jag tycker att man ändå bör klara för att köra med släp. Försårt inte hur man orkar trixa med all vikter hit och dit. Även om du har en totalvikt på 1400kg, så är det knappt att det räcker till för att lasta en stor häst i boogi.

Kruxet är att vi är 3 olika som kör så BE kort är inte ett alternativ.
Jag vill ha en bil av nyare årsmodell, 08 och framåt.
Har hittat V50, men den finns bara sparsamt som fyrhjulsdriven och då ej med dieselmotor.
Honda CRV får inte dra mer än 1310 i nyare modell :(

Mina svärföräldrar har köpt en S60 -11 som får dra 1410kg.
Men det är ju ingen kombi.. =/

Kolla på Subaru Legacy, Outback eller Forester. Fyrhjulsdrivna, driftsäkra, roliga att köra och har enligt statistiken Sveriges mest nöjda bilägare. Kombimodellen av Legacy och Outback har lastutrymme i samma storleksordning som t.ex. Saab 95 och Passat. De finns med dieselmotor fr.o.m. 2008 års modell. Exempelvis Legacyn av den årsmodellen får dra 1500 kg. 2010 och 2011 års bilar får dra drygt 1400 kg.

/Maran, nöjd Subba-förare

Kruxet är att vi är 3 olika som kör så BE kort är inte ett alternativ.
Jag vill ha en bil av nyare årsmodell, 08 och framåt.
Har hittat V50, men den finns bara sparsamt som fyrhjulsdriven och då ej med dieselmotor.
Honda CRV får inte dra mer än 1310 i nyare modell :(

Lär nog bli svårt att hitta en ny bil som får dra 1500kg på B-kort:(
Tror du har 2 alternativ:
-Ta BE-kort
-Köpa en något äldre bil,finns i vart fall -06 Honda CR-V som får dra något mer.Liknande med Forester.De nyaste får dessvärre dra mindre....

O här har ni en mycket missnöjd Subaru Legacy Diesel 2010 ägare.
Bytte in min 07 bensin mot en ny diesel.
Nya bilen skakar. Blir värre med släp. Trots 3 inbokade verkstadsbesök + 2 ggr till den varit hos verkstaden så skakar den.

Jag var grymt nöjd med min gamla men fruktansvärt ledsen o arg på den nya.
// Linda

Oj, det där lät inte bra. Förstår att du är missnöjd. Jag har inte hört talas om någon som har haft sådana problem. Vad säger Subaru om det då? Jag fascineras fortfarande av hur vibrationsfri min bil är för att vara en dieselbil och det var en av de saker som motorjournalisterna kommenterade när boxerdieseln kom. Ni måste ha fått ett måndagsexemplar.

Subaruverkstaden balanserar om däcken varje gång. Nu är konsumentrådgivaren inkopplad.
Jag har en delkal i bakfönstret "sveriges mest nöjda bilägare...." Snacka om att jag har lust att klistra den på en viss kroppsdel på en viss person som jobbar där.

// Linda

V70 fram till halva -00 får dra över 1500kg,sedan är det lägre vikter som gäller med B-kort....
Jag gav upp Volvo och köpte en Honda CR-V för 14 dagar sedan!
Supernöjd!
Min-05:a får dra 1510kg på b-kort,så min Thule Royal på 1500kg är inget problem.Kört 1 gång med släp och den var kalas att dra med!:bump::banana:

Det stämmer inte helt, de flesta får , men inte alla.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 317
Senast: Derivata
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 278
Senast: super
·
O
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
953
Senast: Bonita4
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka