En bra hingst med mycke pass!

A

aana

Lägger tråden här för Islandshästfolket är ju här!! Finns det någon sån i södra Sverige? Min häst har mycket svårt för tölt, hon är stor och inte så mycke vilja, bara i galoppen. Vad tror ni skulle passa henne? Väldigt lugn o sällskaplig, traven är ok, färgen är musblack. Hoppas på inte alltför dyra tips, och att det ju ska vara en 5-gångare. Tacksam!!
 
Sv: En bra hingst med mycke pass!

Femgångshingstar med mycket pass, som jag kan komma på just nu är:
Thor från Kalvsvik
Meitill frá Kjarnholtum
Spuni frá Midsitju
Dúgur frá MinniBorg
Mjölnir frá Dalbae
 
Sv: En bra hingst med mycke pass!

Vill helst ha en smäcker avkomma och just dessa hingstar har jag spånat på också, men några av dom är i mina ögon väldigt dyra. Vilken av dessa ger smäckrast föl med mycke tölt i sej! tänk om man kunde få en garanti, hihi.
 
Sv: En bra hingst med mycke pass!

Om priset är så viktigt så har jag ett tips: Följ årets hingstbedömning och se om du gillar någon av de unghingstar som visas för begränsat betäckningstillstånd. Visar de tölt i frihet, verkar pigga och alerta och har den exteriör du söker kan det vara en bra matchning till ditt sto även om det inte är så beprövat som med en äldre hingst. Priset brukar vara runt hälften på dessa betäckningar jämfört med en fullvisad hingst.
 
Sv: En bra hingst med mycke pass!

Haleggur från Oskarslund har 9,50 på passen och jag tror att han ska stå i Skåne även denna sommaren!
 
Sv: En bra hingst med mycke pass!

aana skrev:
Vill helst ha en smäcker avkomma och just dessa hingstar har jag spånat på också, men några av dom är i mina ögon väldigt dyra. Vilken av dessa ger smäckrast föl med mycke tölt i sej! tänk om man kunde få en garanti, hihi.

Thor har ju pass, jag har aldrig sett honom gå i en annan gångart än den. :D

Ja det är inte billigt att betäcka sitt sto, men oavsett vad du väljer kommer din unga häst i slutändan att ha kostat dig mer än vad den skulle ha gjort om du låtit någon annan ta uppfödningen. :angel:

Billigast kan man ju komma undan om hästen kan få gå kvar hemma i en unghästflock, då kan man ju själv råda över priset sas. Men alla har ju inte små unghästflockar hemma på gården, då måste man anlita någon som har det och det kostar ju. :eek:

Sen skulle jag också vilja råda dig att välja hingst och då även titta på hingsthållaren, detta är viktiga saker att tänka på för när du är där har du nästan ingen kontroll över din häst. Då är det bra om hingsthållaren har det, det är väl inte alla som kan prestera detta kan man säga. :crazy:
 
Sv: En bra hingst med mycke pass!

Boj skrev:
Thor har ju pass, jag har aldrig sett honom gå i en annan gångart än den. :D

Jag kan i alla fall berätta om Thors första 6 månader här i livet och vad jag såg honom gå i då....
Han visade mycket taktrena och väl åtskilda gångarter. Visade aldrig "grisepass". Mycket bra skritt. Valde trav och galopp i första hand. Lite tölt då och då. Någon gång hade man det stora nöjet att se honom lägga iväg i snabb pass, med mamman galopperande för fullt bredvid.
 
Sv: En bra hingst med mycke pass!

Tvivlar inte en sekund på att han har andra gångarter, dock är det ju så att när vi ser honom så skall han tävlas i pass. Jag har ju själv en häst men en enorm pass, och jag vet hur hon tänder när det är dags så tom skritten liknar mer pass i upphetsat tillstånd. :angel:

Jag har märkt att hästar med ett starkt anlag för BRA pass, ofta har bra gångarter som föl där grisepass inte är så vanlig. :D Tölten är oftast mycket ren, och hästen kan röra sig med lätthet i den.
 
Sv: En bra hingst med mycke pass!

"Jag har märkt att hästar med ett starkt anlag för BRA pass, ofta har bra gångarter som föl där grisepass inte är så vanlig. Tölten är oftast mycket ren, och hästen kan röra sig med lätthet i den."

Håller fullständigt med dig. Och tycker att det dessa hästar som är de riktigt bra femgångarna. Äkta liksom....
 
Sv: En bra hingst med mycke pass!

Hraunar som Anna och Magnús har borde väl vara intressant?
 
Sv: En bra hingst med mycke pass!

Jättekul med alla svar o tips. Tankegångarna liknar mina egna. Har tittat på Hraunar men där är priset för mej lite väl högt, med tanke på att det kommer att kosta säkert mer än det räcker till innan fölet är 5. Just denna hingst verkar vara den dyraste i södra Sverige. Detta är jobbigt men samtidigt jättekul. Gärna mer tips!
 
Sv: En bra hingst med mycke pass!

Nu ä de klappat o klart! Spuni fra Midsitju blir det. Tack för alla tips!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 572
Senast: Hedinn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 461
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp