En bra tömkörnings-gjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 093
C

Cronis

Finns det?

Jag har funderat på den från Hööks. Men den har dom höjt priset på så förbannat, så jag tvekar. Jag kanske är dum?
Den är säkert kanon. (vet flera som säger att den är bra).

Jag behöver en gjord omgående, då den jag har är förstor, och bara glider. Vilket inte alls är bra.

Vad har du för gjord? Vart köpte du den?
Vad kostade den?
Bild?

Tack! :banana:

Edit: Jag såg nu att den på Hööks kostade 449:- (jag fick för mig att den kostade 6-700...) jag måste drömt angående det ovan.

Sv: En bra tömkörnings-gjord

Skumt!!!:eek: Jag har med gått och trott att den kostade 6-700 ett bra tag nu!!:D

Har tänkt beställa den länge, men det kommer alltid annat ivägen!!:cry: Så det får nog bli i julklapp till mig och hästen!! Den bruna ser ju ännu finare ut iofs, men priset var ju lite högre, tyvärr.... Dessutom ser den lite "halvblodsaktig" ut...;) Passar kanske inte min tunna till arab...

Men jag har med bara hört positivt om neoprenegjorden!!

Har precis köpt hööks för 1300 kr! Verkar bra, inte överdrivet bra läder dock men inte så dåligt ändå.

Tänkte köpa en bra en o tittade på Tärnsjös men den är dyr, 4024 kr.

KG-2280.jpg

Hööks kopia däremot (som dessutom har bred gjord med två stroppar som jag vill ha) kostade bara 1298 kr och har även den stålbom (så den ligger still) och ser likadan ut.

http://www.hooks.se/butik/default.asp

Har fått för mig att det viktigaste är stående ringar och att de ligger still. Inte provat gjorden än men den har mkt goda förutsättningar :D

De billigare varianterna utan stående ringar har jag inget till övers för alls. Såvida hästen inte är totalt okänslig i munnen eller man vill göra den okänslig. Blir MKT svårt (alldeles inte alls rätt) att ge eftergifter korrekt.

Senast ändrad:

Haha vart har vi fått det priset ifrån då :D?

Jag funderade på att ta första billigaste, som ser lite vettig ut, det va den från horze.com men vid närmare koll så ser den hemsk ut. Men priset är behagligt, 179:-

Den i läder känns överkurs för mig. Jag vill bara ha en funktionsduglig gjord, eftersom jag inte kan tömköra jobb med en loksele. (kan kan jag väl men det känns jobbigt)...

Jo jag vill helst ha en med stående ringar, men om jag vill ha en i lagom prisklass så är det inga som är vettiga. Tyvärr. Inte vad jag har hittat iaf.
Och den där lädergjorden är överkurs som sagt.

Nej de borde göra en neoprengjord med den sortens ringar som d sitter på båda lädergjordarna, hade väl inte vart så himla jobbigt tycker man...

När jag tömkör har jag hööks neoprengjord. Den funkar helt ok, men själva gjorden är svår att spänna rätt. På ena sidan är det rullsölja och på andra sidan är det vanligt spänne. Den sidan med vanligt är jättesvår att spänna, jag tror tanken hos tillverkarna är att den alltid ska vara knäppt och man bara spänner den andra. För hobbytömkörning fungerar den utmärkt men den är riktigt ful om man jämför med lädergjordar:angel:

Tillägg: De liggande ringarna är inget problem om man kör med hööks halv-snöre-tömmar. Vilket man inte borde göra ändå för kvalitén på dem... inte bra. I alla fall så tycker jag att ringarna reser sig själva när man har tömmarna på.

Senast ändrad:

Låter jättebra det där!!:) Har spanat in mig på de tömmarna med!! Får bli julklappen, minsann!!:D

Lädergjorden är överkurs för mig med!! Är själv nybörjare och ska främst lära mig själv (med hjälp) innan det blir mer avancerad tömkörning.

Oh no, köp inte tömmarna. De trasslar sig, fladdrar om man är längre bort från hästen än en meter och stör i munnen, legeringen i pistolhakarna är världelös. Efter kanske tionde användningen så gick Båda av i fästet. Kul liksom. Så numera knyter jag fast tömmarna i bettet. Ska försöka fixa ett par små karbinhakar att hänga dit och önska mig ett par riktiga lädertömmar till jul...

Aha, jag fattade det som att du gillade dem p.g.a snörena!! Tyvärr finns ju bara deras andra tömmar i brunt... Men får väl kolla vad de har på CityGross med!!

Här har de det!!:) Men det kanske beror på att vårt CityGross köpte upp Eko. De utökade t.o.m hästavdelningen sen och har foder, stängselmaterial och grejer!! Lite som ett MiniBörjes!!:D

jag gillar min från hööks... däremot tänker jag köpa en dressyrgjord med resår på båda sidorna å ha som gjord istället :)

tömmar köpte jag på grand prix, de var en enda lång, så jag klippte av dem på mitten (gillar inte när de tvinnar sig 400 varv)...

kör med en fet padd under... i somras körde jag utan nått alls.. men jag tror inte min pålle uppskattar det.. hon e (var) lite benig :)

Globus har ju en helt okej i läder med stående ringar och medföljande svanskappa... den finns i tre färger; svart, brun och tobacco... pris runt 1200 kr.

En bra gjord är värd att satsa pengar på. Det underlättar nåt enormt och är mkt snällare mot hästen.
Likaså med bra tömmar.

Jag har lädergjord (köpt från en lokal hästbutik) och lädertömmar (köpta på Eko);
Hannasmapp004-001.jpg

När jag får lön igen tänkte jag köpa mig en till gjord, eftersom den jag har nu är STOR. Vad det blir för nån då, återstår att se, men den ska vara i läder, vara stabil o helst kunna justeras rätt mkt i storleken.

jag har neoprengjorden, jag är mkt nöjd med den! bra med ringar mm, och vad jag har för mig, skaplig i pris

den här köpte jag på eurohorsemässan, men det finns liknande lite överallt, ringarna går att ställa upp.
den har ingen upphöjning för ryggraden, men det funkar bra med tvättsvampar (en på varje sida av ryggraden), dessutom suger det upp svett.
finns fler ringar än vad som syns eftersom han står och hänger, observera också den som halsförlängaren är fäst i
kostade 200kr
060605093.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
16 317
Senast: SusieQ
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 240
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V