En eller två hästar?

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Marvin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 146

Bukefalos 30 år!

Känner mig lite vilse i mina egna funderingar. Jag har haft två hästar länge nu, första åren var unghästen så ung och drällde bara i hagen. Sen var det ganska lagom med 2 när hon var 4-5 och inte reds så jättemycket. Men för att orka började jag jobba deltid, 80% plus jourer (så blir väl typ 100%). Har inga barn, sambon veckopendlar så jag är ensam i veckorna.

Senaste 3 åren har den andra hästen varit skadad mest hela tiden, unghästen har vuxit upp och steppat upp till förstahäst och är den jag har tränat mest med och tävlat. Den andra har rehabiliterats på alla möjliga vis, i perioder kunnat tränas. Sambon har tröttnat på att följa med på tävling, så jag åker själv. Tävlade 2 gånger med bägge hästarna, det var hemskt stressigt trots att jag lyckades få med mig hjälpreda bägge gångerna.

För några veckor sedan fick jag ta bort den andra hästen, ”unghästen” är 8 i år. Nu verkar alla tycka att ”Gud så skönt för mig som äntligen får tid över!”

Tid över till vadå? Jobba mer? Det har jag absolut inte lust med, älskar mina lediga onsdagseftermiddagar och lediga fredagar.
Sitta och glo på tv? Scrolla Instagram?
Just nu äter jag godis och scrollar på Hästnet all övrig tid…. :bag:

Jag hade ju kunnat städa och fixa i huset, trädgården, läsa böcker. Umgås med folk? Sova? Lära mig spela piano?

Vad VILL jag göra? Jag vill rida!! Planera veckoprogram med hästarna och träningar, tävlingar. Kunna åka och träna varje vecka trots att jag tävlat på helgen och hästen behöver vila. Jag känner mig inte alls ”klar” med detta! Jag känner att omgivningen tycker att jag borde nöja mig med en häst.

Sambon tycker att jag kunde ta det lite lugnt och utvärdera hur det känns att bara ha en, klok som vanligt. Men jag är OTÅLIG. Nu har jag dessutom satt hästen på 2 veckors vintervila och jag klättrar på väggarna här!

Ja, det har varit mycket med två hästar. Jag har sovit lite för lite och alltid varit trött. Det jag är rädd för är att jag antingen kommer att börja jobba över mycket mer, alternativt bara sova bort den extra tiden. Eller som nu, tröstäta godis och stirra i väggen.

När jag tog bort Ariel lovade jag mig själv att bara ha Storm i minst ett år. Att verkligen ge henne all min tid och fokus. Hon har alltid varit nummer två eller tre, beroende på hur många andra hästar jag haft. Efter nio år ihop skulle det äntligen bli vi. :heart

”Men vad i helvete matte!” sa Storm efter tre veckor med fullt fokus. ”Nu vill jag vara ifred ett tag. 1-2 pass/vecka räcker mer än väl, precis som tidigare”.

Så jag backade av och tog det lite lugnare. Gick sådär… Istället började jag leta ny häst och det blev visst bara fyra månader med en häst. :rofl:

Så jag håller absolut med din sambo om att ta det lugnt, känna efter. Men känns det likadant om en månad, så ska du givetvis köpa ny häst (eller imorgon :angel: ).

Vad alla andra tycker och tänker kan du strunta i. De är inte du.

När jag tog bort Ariel lovade jag mig själv att bara ha Storm i minst ett år. Att verkligen ge henne all min tid och fokus. Hon har alltid varit nummer två eller tre, beroende på hur många andra hästar jag haft. Efter nio år ihop skulle det äntligen bli vi. :heart

”Men vad i helvete matte!” sa Storm efter tre veckor med fullt fokus. ”Nu vill jag vara ifred ett tag. 1-2 pass/vecka räcker mer än väl, precis som tidigare”.

Så jag backade av och tog det lite lugnare. Gick sådär… Istället började jag leta ny häst och det blev visst bara fyra månader med en häst. :rofl:

Så jag håller absolut med din sambo om att ta det lugnt, känna efter. Men känns det likadant om en månad, så ska du givetvis köpa ny häst (eller imorgon :angel: ).

Vad alla andra tycker och tänker kan du strunta i. De är inte du.
Vilket bra svar! :)
Funderade på att skriva i tråden men hade liksom inget att bidra med :o

Gick från en häst till tre när vi flyttade till gården. "Ersatte" sen en död svart ponny med en levande svart ponny rätt omgående. Funderar mycket på vad jag gör när en vit ponny dör eftersom tre är en flock och det känns sårbart med bara två hästar (just nu är de dock fyra, en inackorderad).

Jag tänkte också att Luvan skulle gilla att bli själv, men hon verkar mest tycka att jag är klängig! 🤣
Totten var den som kunde stå och andas mot min hals och få puss på mulen. Luvan tycker mer ”Flytta på dig, jag ska gå och äta” 😅

Jag vet ju att jag gärna flyr från obehagliga situationer genom att kasta mig in i nåt nytt. Brukar ha tillräckligt med att hantera mig själv såhär års utan att dessutom ta bort en vän mitt i allt.

Jag kan känna igen mej i det. Istället för att lugnt tänka efter så fortsätter jag springa och hoppar på nått nytt projekt för att fortsätta framåt.

Jag fick ta bort min ponny akut för 5år sen. Efter att ha hängt ihop sen 19 år tillbaka så kände jag det som att jag fick en liten identitetskris. Vem är jag med bara en ponny? Vem är jag utan just den ponnyn? Jag bestämde rätt snabbt att jag skulle ha en till men att jag skulle ta mej tiden att söka efter rätt individ. 3 dagar efter fick jag en annons på ett föl som såg trevlig ut men rasen är lite för reaktiv för mej så jag valde att avvakta även om jag föll för henne direkt. Efter några veckor skrev jag på annonsen och det slumpade sig som så att på dagen exakt en månad efter så skrev jag kontrakt. Jag och brorsdottern hade varit och tittat på andra men vi föll för denna tjejen. Inte alls sådär reaktiv som de kan va utan väldigt sansad och urtrevlig.

Vad jag vill få fram är att ibland är det bra att lugna sig lite. Det tenderar att bli bra i alla fall även om det är jobbigt just för stunden 😃

Spalta upp fördelar och nackdelar?
När du hade två och sov dåligt... var det alltid så eller främst när någon var skadad?
Jag tänker att det ändå är största röda flaggan jag kan läsa in.

Å andra sidan, går det inte kan du sälja (inte kul eller roligt) men ja...

Jag skulle egentligen bara vilja ha en häst, energin och engagemanget räckte knappt till det 😅
Men. Står med 2 sen två år 🙈
Har hästarna hemma själv på gården, och efter att ha delat stalllet innan så är det så sjuuukt skönt att va själv och göra som jag vill. Så tanken på att släppa in nån till känns jobbig.
Man skulle ha fått i nån som bara vill ha häst uppstallat och betala foder för den.. så kanske blir att höra med travfolket jag sannorlik köper nästa av om dom vill ha häst hos oss igen 😅 (äldre hästen är från dom och gick hos oss i omgångar tsm med fler av deras innan jag köpte han).

Är lite jobbigt när ena hästen skulle behöva motion för att bli lite schysstare i hagen och den andra för att hålla kroppen igång, men jag bara ids med ena 🙈

Nu går det egentligen ingen nöd på dom och dom lever glatt pensionärsliv så jag stressar bara mig själv. Rida är inte hobbyn jag har, utan ta hand om hästarna.

Så ja, för mig är det att va själv på gården som säger 2st 🙈

Känner mig lite vilse i mina egna funderingar. Jag har haft två hästar länge nu, första åren var unghästen så ung och drällde bara i hagen. Sen var det ganska lagom med 2 när hon var 4-5 och inte reds så jättemycket. Men för att orka började jag jobba deltid, 80% plus jourer (så blir väl typ 100%). Har inga barn, sambon veckopendlar så jag är ensam i veckorna.

Senaste 3 åren har den andra hästen varit skadad mest hela tiden, unghästen har vuxit upp och steppat upp till förstahäst och är den jag har tränat mest med och tävlat. Den andra har rehabiliterats på alla möjliga vis, i perioder kunnat tränas. Sambon har tröttnat på att följa med på tävling, så jag åker själv. Tävlade 2 gånger med bägge hästarna, det var hemskt stressigt trots att jag lyckades få med mig hjälpreda bägge gångerna.

För några veckor sedan fick jag ta bort den andra hästen, ”unghästen” är 8 i år. Nu verkar alla tycka att ”Gud så skönt för mig som äntligen får tid över!”

Tid över till vadå? Jobba mer? Det har jag absolut inte lust med, älskar mina lediga onsdagseftermiddagar och lediga fredagar.
Sitta och glo på tv? Scrolla Instagram?
Just nu äter jag godis och scrollar på Hästnet all övrig tid…. :bag:

Jag hade ju kunnat städa och fixa i huset, trädgården, läsa böcker. Umgås med folk? Sova? Lära mig spela piano?

Vad VILL jag göra? Jag vill rida!! Planera veckoprogram med hästarna och träningar, tävlingar. Kunna åka och träna varje vecka trots att jag tävlat på helgen och hästen behöver vila. Jag känner mig inte alls ”klar” med detta! Jag känner att omgivningen tycker att jag borde nöja mig med en häst.

Sambon tycker att jag kunde ta det lite lugnt och utvärdera hur det känns att bara ha en, klok som vanligt. Men jag är OTÅLIG. Nu har jag dessutom satt hästen på 2 veckors vintervila och jag klättrar på väggarna här!

Ja, det har varit mycket med två hästar. Jag har sovit lite för lite och alltid varit trött. Det jag är rädd för är att jag antingen kommer att börja jobba över mycket mer, alternativt bara sova bort den extra tiden. Eller som nu, tröstäta godis och stirra i väggen.
Vad är det din häst inte räcker till för som gör att du behöver en till? En 8 åring vanlig storhäst borde du kunna göra mycket med och även rida fler timmar utan några som helst problem.

Vad är det din häst inte räcker till för som gör att du behöver en till? En 8 åring vanlig storhäst borde du kunna göra mycket med och även rida fler timmar utan några som helst problem.
Jag vill gärna kunna åka på både hopp- och terrängträning ena veckan, tävla på helgen och sen hoppträning igen i början på veckan efter. Det är lite tufft för en häst tycker jag.

Jag tänker också att jag utvecklas mer/bättre av att rida mer än 1 häst och det man lär sig på den ena kan man använda på den andra.

Jag vill gärna kunna åka på både hopp- och terrängträning ena veckan, tävla på helgen och sen hoppträning igen i början på veckan efter. Det är lite tufft för en häst tycker jag.

Jag tänker också att jag utvecklas mer/bättre av att rida mer än 1 häst och det man lär sig på den ena kan man använda på den andra.
Då har du svaret där köp en till.

Liknande trådar

• Ensam och ledsen
  • Mamma
  • Mitt lilla problembarn
  • Min resa i depressions, utbrändhets och NPF träsket

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur