en enkel fråga..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla här som rider galoppisar... Kan vi inte gå ihop ett gäng och slänga upp snigelfarmor på en galoppör och se hur bra det går med de argumenten... :crazy:

Jag kan garantera att de som står upp och håller i tyglarna inte lägger sin vikt i dem. Vikten ligger på jockeyns vadmuskler och knäleder i den positionen. Som någon skrev ovan så är det bland annat för att visa hästen att loppet är över och det är dags att sakta ner, men också för att den stackars jockeyn vid det laget inte alltid har så mycket blodcirkulation i underbenen! *fniss* Personligen har jag problem med att blodet försvinner helt ifrån fötterna när jag rider i korta läder. :smirk:

Och en annan sak, angående avsaktningen; om man stannar tvärt i det tempot får hästen garanterat problem med lederna och senorna, och det är väl inte så vidare snällt? Man måste ju sakta ner långsamt så de inte sträcker sig, samt att hästen när den kommer av banan bara kommer skrittas, så den måste ju vara nervarvad när den kommer tillbaka till träckaren. Du galopperar väl inte järnet med din häst och går tillbaka till stallet med den i det skicket? :eek:

Och JA, det kallas att driva hästen, inte piska. Om en häst kommer in till dopingkontrollen med svullnader på baken efter pisken kan jockeyn åka på böter. Så visst finns det regler. Jag har sett jockeys gå till överdrift med pisken, men de flesta låter det aldrig gå så långt. Svarar inte hästen är det ju ingen idé. Dessutom så får jockeys som piskar för mycket ganska dåligt rykte, framför allt bland ägare och tränare, vilket resulterar i färre ritter.

Det kommer trådar av det här slaget lite då och då, och jag tycker att det är så tråkigt att de alltid tycks komma ifrån folk som inte har någon som helst kunskap om galopp. Det finns fördomar i alla sporter och grenar, men varför kan inte folk ta reda på fakta (:idea:) INNAN de börjar sprida dumheter?

För övrigt finns det en hel drös med galoppörer som får nog av banan och därför tas ur träning. De hästar du ser i löpen är oftast de som inte har något emot att springa.
 
jag skulle gärna slängas upp på en galoppör som tävlar..
behöver inga extra vikter då .. :)

om du kan garantera det så blir jag lite gladare, men är inte övertygad..

här hittar jag bilder på jockeys som inte vet var mungipan eller bettstorlekar är..

drar lite väl mycket samt lägger sin vikt i tyglarna pga trötta ben som du sa?
http://www.jagersro.m.se/galopp/pic/photo/030731/bazouka_apache.jpg


lite stort bett va När man drar i detta bettet blir det en rejäl klämskada.
http://www.jagersro.m.se/galopp/pic/photo/030724/ave_pimiento.jpg

ännu större bett faktiskt.
http://www.jagersro.m.se/galopp/pic/photo/030717/kasper.jpg

Den här bilden får nån föklara för mig: Varför drar man hästen i munnen som jag skulle gjort vid sken när hästens ka vinna? springer de fortare om man drar i dem?? hur går det då när ni ska stanna från trav till skritt? länger ni tyglarna då eller? vill bara få förklarat för mig varför alla bilder innehåller mungipor som delfiner..??
http://www.jagersro.m.se/galopp/pic/photo/030612/oregon.jpg


Du sa oxå att ni är rädd för sträckningar när man stannar för fort. Ni kan ju inte stanna fortare tydligen, och är ni inte rädd att sträcka hästen vid start vilket är en ännu mera hastig rörelse. låter som en bortförklaring på oinridna stela hårda hästar...tycker jag.
dessutom så vad gäller avskrittning, sker det?? Travhästarna ger järnet 2 varv och de skrittas nästan aldrig av. de duschas o läggs på täcke ev massage om det hinns..
kanon om nån del av racing sporten har lärt sig att skritta av!

du skrev: Och JA, det kallas att driva hästen, inte piska. Om en häst kommer in till dopingkontrollen med svullnader på baken efter pisken kan jockeyn åka på böter. Så visst finns det regler. Jag har sett jockeys gå till överdrift med pisken, men de flesta låter det aldrig gå så långt. Svarar inte hästen är det ju ingen idé. Dessutom så får jockeys som piskar för mycket ganska dåligt rykte, framför allt bland ägare och tränare, vilket resulterar i färre ritter.

så om hästen svarar på ett slag, slutar mn då som belöning??
Nä, för tydligen enligt dig så slår man bara om dens svarar.
trodde det var så att piskan bara anändes när hästen inte svarade på vanlig drivning.
tänk om jag skulle fortsätta banka min häst i sidan (om jag nu gjorde det) när den går fram och slut när den stannade i ren förtivlan över va den gjort för fel..??
låter oxå som en konstig förklaring, säkert logisk för dig men jag fattar inte. det är inte NH! vid minsta respons i rätt riktning ska trycket bort så att hästen förstår att den gjort rätt.

jag skulle tycka det var lika tråkigt om det kom folk o klaga på vad jag gjorde, men om jag födde upp ex försöksdjur" skulle jag förstå det.
inte för att jag jämför beagles med fullblod, men det är ju pengarna som räknas inte att hästen är näjd med sitt bett o ryttare? eller hur? så är det inom travet som jag har mycket mera insikt i från insidan. galoppen har jag hållt mig utanför. har bara tränat galopp med min ponny samt satsat på jägers!
 
Oj oj oj säger jag bara!
Ska försöka kommentera bilerna lite!
På den 1:a bilden tycker jag det ser ut som om hästen "pullar". Hästen har tungband för att inte lägga tungan över bettet så jag antar att den här hästen inte är så lätt att rida och ryttaren håller i den. Dressyr kan vi öva utanför tävlingsbanan.
Bild 2 kan jag hålla med om att bettet ser lite stort ut men det är inte säkert att den rids med detta bett, det kan ju bara vara för detta ändamål.
På bild 3 ser hästen upphetsad ut; den har precis sprungit ett lopp och vunnit och då kan det vara lite svårt att stå still de sekunder som behövs för att ta kort och ryttaren försöker hålla huvudet åt det hållet. Det är ganska lätt (på alla hästar) att det blir så.
Här på bild 4 drar hon inte alls i tyglarna utan rider på hästen då det ser ut att vara strid på upploppet. Man rider med väldigt korta tyglar så att man ska ha kontakt med hästens mun hela tiden utan att dra i tyglarna.

Ni andra som kan detta om galopp, rätta mig om jag har fel!!

Hej hopp!
 
Detta var precis vad jag tänkt skriva.

Snigelfarmor: Gå och snigla någon annan stans ocj låt bli att diskutera ådant du inte har en aning om.

:devil: :mad: :devil: :mad:
 
nej men åh.. de flesta hästarna är ju inte "inridna" (så som man rider in en ridhäst).
Dom slänger upp en ryttare när hästen är 1,5 år och låter hästen springa och JA, Hästen ÄR där bara för att SPRINGA!

Det är det den är avlad för.

Jättebra att din häst inte behövde en hel kurva, skitbra, verkligen... Men det var ju bara din häst.
Skulle man rida varje galoppör så noga skulle de inte starta första gången förrän de var för gamla för att nå toppen...
Och ja, pengar styr det mesta i sporten men en häst som inte tycker om att springa säljs som ridhäst för det är för dyrt att ha den i träning.
Och ofta är ägarna väldigt måna om vart hästen hamnar och att den får det bra.
En del andra hästar går tyvärr till slakt, men så är det ju ofta inte bara i galopp.
Folk slaktar hellre en häst än ser den hos någon annan (ej ATG-sport)... Synd på friska hästar men kanske bättre än att de får ett helvete efter den misslyckade karriären (eller lyckade)

Vissa säljs som avelsston om benen inte håller för ridning men de har sprungit bra på banan.
Hingstarna försöker man väl avla på tror jag...?
 
Undran till "Shady" (?) som svarade på mitt inlägg: vad trevligt att höra att det finns "riktigt" galoppfolk här. Var inne på din hemsida och kollade lite och undrar vem du är. Har varit massor på galoppen i yngre dagar men känner inte igen dig. Du kanske vet vem jag är, jag är Göte Lundqvist´s dotter. Skriv gärna några rader på min privata adress som är: lotta.lundqvist2@comhem.se

//Lotta
 
Det finns röt ägg i hela ridsporten, i galopp, travsport, dressyr eller hoppning.
Har sett folk som sliter sina hästar i munne, spöar upp dom etc.
Tycker inte att det ser så trevligt ut med en jockey som spöar sin häst hela upploppet. Tycker inte heller att det ser trevligt ut när någon sitter å sporrar å då menar jag "hackar" med sporrarna genom ett helt dressyr program eller någon som spöar en häst över alla hinder.

Galopp hästar spöas inte förr att springa fort. Mitt fullblod jag hade förut älskade att springa hon älskade träningarna på galoppen.

Galopp hästar rids på ett helt annat sätt en vanliga hästar, du kan omöjligt hoppa upp på en galopp häst å stanna den på 20 meter när den går i fullfart genom att dra den i munnen eller med andra hjälper eftersom den går i så pass hög fart så skulle den sladda.
T.o.m när jag tränade hästen hemme på banvallen då hon inte gick i topfart så tog det inte bara några meter att få henne att stanna, jag drog henne inte i munnen utan la vikten bakåt, det är en helt annan sak.
När man sen ska skola om henne till ridhäst, hade vi våra kamper eftersom ett tygeltag på en galoppör betyder framåt. Altså kan du omöjligt få en galopphäst att stanna genom att ta eller dra i tyglarna.

Det finns inte en häst i världen som inte skulle protestera om den hade 50 kg i händerna som du säger.
Men som sagt det finns idioter inom hela ridsporten, å det kommer vi nog tråkigt nog aldrig komma ifrån.
Tråkigt bara tt du fått den synen på galopp sporten. Kan ju bero på att du sett fel saker. vad vet jag.
tycker själv att galopp är jätte kul, så länge hästarna trivs med det!
Sen tror jag inte att man kan efter en bild säga att han drar hästen i munnnen.
 
uppskattar ärliga svar!

fler sådan istället för konstiga bortfärklaringar som att hästen kanske inte just det bettet annars...som nån sa.
va?! så när det är fotodags så slänger man på fel grejer?
tror inte det...

/j
 
jo, jag vet att det finns idioter i alla sporter givetvis.
men jag tycker bara att det är överrepresenterat i trav o galopp och när jag sen ser med egna ögon hur en kille lägger sig bakåt i flera hundra meter o hästen rör sitt huvud fram o tillbaka för att bli fri och han bara tittar åt alla andra håll o tänker att när får jag mina pengar liksom...då blir jag arg..
och detta är sverige, som sagt.

jag blir bara lite arg över att alla benhårt försvarar allt lagligt djurplågeri inom dessa två sporter medans de flesta är överrens om att man inte ska sitta o borra in sporrar i en häst på ett dressyrpass eller spöa hästen innan varje hinder etc.. folk förargar sig över detta, det kan man läsa här inne på flera trådar, medans trav o galopp alltid benhårt försvarar o förklarar att så är det och det är inget dåligt.

det finns så jädrans mycket skit inom sporter med så mycket pengar och för många okunniga hästägare. Och för att tjäna dessa pengar åt dessa hästägare så måste man ju piska hästar och rida in för unga hästar och dra dem i munnen för de fattar inte röstkommando eller va det kan vara att en sådan behandling är berättigad.
inte mycket om bett verkar man veta heller och inte var mungipan slutar egentligen...

men fortsätt ni...
jag slutar som ni vill. ska blunda i fortsättningen.
not..
 
Hej!

Jo, du skulle nog bli både gladare och mer förstående efter en tur på en galoppör! :D

Du har fått uttömande svar av övriga, jag har inte så mycket att tillägga, jo kanske att min förra galoppör ville ha ett stöd genom tygeln när hon galopperade fort. Kanske kan detta jämföras med travarnas checkrem? Det rörde sig alltså inte om den bettkontakt som gäller för dressyrridning utan ett ganska rejält stöd. Och hon var känslig och lyhörd i munnen när vi gick på tur i skogen...

När det gäller spö är många slag "viftningar" som inte träffar hästen. Dessutom används det som extra hjälp om hästen t ex vill bryta ut. I ett sånt fall hade i alla fall jag föredragit att ge hästen ett slag med spöt än att krocka... Och vid löp har du inga skänklar (syftar till vad du skrivit i ditt inlägg).

När det gäller den långa avsaktningen så ser du ju inte heller mänskliga sprinterlöpare tvärstanna efter mållinjen. Ofta fortsätter dom rätt in i sargen... Det är alltså bekvämmare och säkrare för häst och ryttare att få sakta av långsammt.

När det gäller avskrittning (och för den delen även uppvärmningsskritten) sker den på stallbacken där publiken inte har tillträde. Jag TROR inte att jag har sett någon som inte skrittar av sin häst efter ett löp... Själv går jag tills hästen är helt avslappnad igen och har slutat blåsa och andas lugnt. Då får de även dricka under kontrollerade former.

Galoppsport innefattar pengar och det är inte bara lek, det är för mycket pengar inblandat i det. Det ska å andra sidan inte ursäkta ett dåligt beteende. Pengarna gör också så att det inte lönar sig att inte ta hand om hästarna = förstöra sitt material = sina pengar...

Man försöker också få en jockey som hästen trivs med. Personligen tycker jag också att det kan vara befogat med t ex ett skarpare bett eller liknande under löp för att kontrollera hästen som ofta är upphetsad och på G. Helt enkelt för att det inte får hända olyckor där i de höga farterna. Varken för hästen eller ryttaren. Det betyder inte att man använder samma utrustning till vardags. Det man ser på banan är en promille av hästens liv.

Tyvärr finns det idioter eller idiotiska/konstiga regler i all hästsport och det verkar ju som att det tyvärr alltid kommer att finas... :(

Sedan skulle ju jag vilja ha svar på t ex varför man måste ha sporrar i dressyr när det hela går ut på att ha en så lydig häst som möjligt och ge så osynliga hjälper som möjligt. Hästen känner av en skänkel även utan sporre...

Varför man ska ha öppna senskydd så att hästen får ont när den river ett hinder = med smärta ska man få hästen att hoppa högre?

Etc etc...

MVH Cim
 
Var du möjligtvis ihop med Andy Auld?? För då tror jag att jag vet vem du är, och i sådana fall vet du också vem jag är. Har en syster som också heter Lotta.
 
ville ha ett stöd genom tygeln när hon galopperade fort. Kanske kan detta jämföras med travarnas checkrem?

Fundering: jo kanske, den är ju oxå nåt som hästarna hade valt att inte ha.. Checkremmen är till för att ge stöd när den själv inte orkar hålla huvudet på upploppet. I mina tankar betyder det att man låter hästen gom ta stryk medans vi människor kan ha längre löp, som hästen egentligen inte orkar med... andra påstår att den är bra för hästen inte kan köra huvudet mellan benen, så det blir en säkerhet för kusken, vilket inte gör mig eller hästen gladare, bara kusk och han som får vinstpengarna.

"Varför man ska ha öppna senskydd så att hästen får ont när den river ett hinder = med smärta ska man få hästen att hoppa högre?"

Detta var en bra tanke som jag aldrig tänkt på!! Den är väl värd att tas upp på hoppforumet? Undrar om vanliga töser tänker på det...inte jag. jag har visserligen aldrig skydd på mina hästar o ponnyer. de slog sig aldrig. Gjorde som min mor gjorde och det funkade för henne med. (mamma avskyr benskydd) jag har en viss förkärlek till benskydd eftersom alla andra hade det utom jag när jag var liten :-)


"När det gäller spö är många slag "viftningar" som inte träffar hästen. Dessutom används det som extra hjälp om hästen t ex vill bryta ut. I ett sånt fall hade i alla fall jag föredragit att ge hästen ett slag med spöt än att krocka... "

Fundering: jag hade föredragit att aldrig utsätta min häst för en sån risk, eller mig själv. Det är därför det finns regler på hubertusjakter o dyl. De hästar som har blinkers då, måste man slå dem hela tiden istället?
För att drivas med spö innebär det att spöet är ett hot, något som gör ont.
jag utgår från att inga hästar är(ska vara spörädda, då har någon slagit dem. Håller med om att det är stor skillnad på att driva och att slå, men när man ser på tv, armarna går upp o ner så blir jag tveksam till om det kan kallas driva och inte att slå en häst.

vad betyder det att hästen vill bryta ut? Inte vara med längre? In till stallet? Vinna genom att tänka själv?
Travare kan ju bryta ut genom att dra sig utåt mot utgången vid kurvan på Jägers ex.

" Personligen tycker jag också att det kan vara befogat med t ex ett skarpare bett eller liknande under löp för att kontrollera hästen som ofta är upphetsad och på G. Helt enkelt för att det inte får hända olyckor där i de höga farterna. Varken för hästen eller ryttaren. Det betyder inte att man använder samma utrustning till vardags. Det man ser på banan är en promille av hästens liv. "

Svar: så om jag skadar hästens mun bara en gång i veckan så ska ingen bry sig? Inte hästen heller? Jag vet inte hur du kom in på skarpare bett, men att sätta på ett alldeles för långt tvådelat bett betyder inte att det är skarpare, det betyder att man är en idiot. Det betyder att man ska använda det i syfte att skada. oavsett om du rider dressyr , hoppning galopp på det kommer det att vid minsta förhållning sticka rakt upp i gommen samt klämma mungipan oerhört mycket. Och drar man så hårt som jockeys tydligen ska göra (för att hästarna trivs med det) så kallar jag det djurplågeri.
Vill ni ha skarpare bett använder man väl skarpa bett, enligt alla kunskaper som finns. Inte ett felaktigt bett?
Så du rekommenderar alla som vill ha ett skaprt bett här att köpa för långa bett? ju mindre ett bett passar, ju skarpare är det ? När du ska springa längre så tar du på dig för stora skor? eller för små?
När ska galoppvärlden lyssna på torbjörn?
Travvärlden tycker jag gör det.

Ett bett blir inte heller skarpare än handen..som du ju vet.

ang sporrar. Sporrar har man gör att häste ska bli känsligare och så at det ska se ut som om inte benen rör sig på ryttaren. Enligt mig en idiotisk grej då en häst inte blir känsligare om du använder hårdare saker. Att ha en sporregel inom dressyr gör att många tror att de måste rida med det alltid...
Jag har gärna sporrar på mig pga lathet när jag rider, jag behöver knappast röra min skänkel störningsmomentet blir mindre. Detta endast på de hästar som redan någon har ex ridit in med sporrar som gjort dem okänsliga för beröring.

det är samma sak med galopphästar, det vore att döda sig att sticka ut med bettlöst på en galopphäst o ge järnet för den hade inte reagerat ett dugg på det antagligen. Alla mina hästar har jag kunnat rida i bara grimman, i full galopp och dressyr osv. Men det är ju för at de ridits in av kunniga människor som arbetat för att få en lyhörd häst.
allt detta vet ju de flesta och det drjer nog 200 år till innan betten åker av på galopphästen ..eller hopphästen för den delen.
Men varför sträva bakåt?

/j
 
suck . orka lr . su e så trångsynt att du aldrig kommer ändra din tro hur mycke vi än överbevisar dej . :crazy:
 
Inte för att jag har med att saken o göra, men jag har ridit ett fullblod som stack med mig :o
jag hade inte en chans i he.vete att få stopp på han. Jag provade allt, tom. snurrade tyglarna runt händerna*inte smart*
Han stannade till slut av egen vilja.
Hoppar gärna inte upp frivilligt på en f.d. galoppör efter detta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 537
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 388
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 662
Senast: _FiA_
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 653
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp