en enkel fråga..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Re: tungband

Men det är ju ändå sjukt med en läderrem. Vore bättre med ett bett som hindrar dom från att lägga over/svälja tungan.
 
Re: tungband

Fast varför då? :confused:
Känns som att det blir trångt i munnen ändå med bett och käk och ett tungfelsbett tar ju ännu mer plats... tvivlar på att ett tungband i läder som mjukats upp i förväg skulle kunna orsaka blödande sår om inte hästen är extremt "fipplig" med tungan.. och isåfall är ett tungband knappast en bra lösning, då bör man nog gå igenom hela hästens mun ordentligt.
Jag ser tungbandet mer som en säkerhetsdetalj, för vem vill svälja tungan? :(
Tror dessutom att läderbandet är betydligt bättre än en snodd av elastisk gasbinda som många travtränare använder "hemma", den stryper ju verkligen cirkulationen om man tar i det minsta för hårt när man sätter fast den...
 
Re: tungband

Skulle vilja se någon binda upp din tunga med en läderrem. Undra vad du skulle tycka om det?

Bara för att dra en parralell. Inget illa menat alltså. Har ett ordspråk jag följer oftast, inget jag inte vill med mig själv, inte för hästarna heller. Men det funkar ju tyvärr inte jämt.
 
Re: tungband

Självklart skulle jag inte tycka att det var särskilt behagligt, men jag skulle å andra sidan inte gilla att bli varken sadlad, tränsad eller styrd... :cool:
Det finns många konstiga (onödiga?) utrustningsdetaljer vi använder på våra hästar, och jag tycker nog inte att tungbandet är bland de värsta...
Det finns ju t ex gott om hjälptyglar som i fel händer kan bli rena tortyrredskapen :mad:
En nöjd och glad häst har förmodligen tungan på plats utan tungband, men ska man välja mellan två "onda ting" så tror jag mer på ett tungband än tungfelsbett just i travsammanhang
Och som sagt, hellre ett "onödigt" tungband i löpen än en häst som sväljer tungan.. de flesta har inte tungband till vardags utan enbart på tävling, men måste man ha det även till vardags så är det nog läge att börja tänka efter.
 
Sv: en enkel fråga..

Tja snigeln! förstår att du inte kan ett skvatt om galopp. Jag rider själv löp, och vet som dom flesta andra jockeysar att de finns vissa spöregler tex man får max slå 5gg på unghästar 3-2ggr, och om man på upploppet inte har chans till pengar får man inte slå alls, dom som inte följer reglerna för böter eller avstägning. De där me att "hänga" i tyglarna vet ja inte va du har fått de ifrån, drömt kanske? hehe iaf vad föreslår du istället att man ska göra förhållningar? jojo lycka till det är nämligen ett teckan på att hästarna ska gå fortare. Vi hänger inte vi håller emot så fort hästen saktar ner släpper vi efter, som du kanske skulle kunna förstå om du hade koll på nån sorts ridning överhuvudtaget är att när en har gått 2,4km i fullsula är den lite trött och om ryttaren inte håller ihop hästen när den går övermålinjen i ca65km/h kan den lätt snubbla till o då blir de inge bra.... Hoppas alla ridhäst ryttare fattar att den finns idioter i alla sporter/grenar galoppen är inget undantag men det finns också vi som bryr oss!
 
Sv: en enkel fråga..

Jockeyjoe skrev:
om du hade koll på nån sorts ridning överhuvudtaget är att när en har gått 2,4km i fullsula

För den som kan något om galopp så går man inte fullsula i ett 2400 meters lopp. :smirk:
 
Sv: Re: en enkel fråga..

GoddessOfLove skrev:
snart får ni sätta dit mej för snigelplågeri me :mad:


Skönaste komentaren!!

Resterande tänker jag inte ens bry mitt lilla huvud i att yttra mej om...läser vidare o vet inte om ja ska skratta lr gråta....skönt o se att d verkar vara vettigt folk här som faktiskt har haft me galopphästar i träning o göra :D
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 537
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 388
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 662
Senast: _FiA_
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 653
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp