Bukefalos 28 år!

En fråga till köttätare

Sv: En fråga till köttätare

Jag köper bara svenskt, med undantag för nån enstaka fisk från stilla havet ca 1-2 ggr om året. Kött köper jag gärna lokalt där jag känner uppfödaren och vet att de har en bra djurhållning. Har en släkting som länge varit en väldigt aktiv förespråkare för bra djurhållning och glada grisar, och en gammal vän till mina föräldrar som har nötdjur på fribete. Så det finns bra lokala alternativ att köpa där jag säkert vet hur djuren lever, dessutom slaktas de på gården eller på en gård 20 min bort, så det är inga långa transporter heller.

Kyckling känner jag ingen som föder upp, men köper alltid svenskt. Både för djurhållningen och för salmonellasmittan.
Fisk köper jag inte alls lika ofta, men köper gärna sånt som fiskas här, mest för att det ska vara färskt och för att jag tror att lagarna följs bättre här.

På restaurang är det såklart inte alltid så lätt att veta. På hemmaplan vet jag några ställen som har samarbete med lokala gårdar, och väljer gärna dem. I andra städer får det bli som det blir, men det är så sällan så det kan jag leva med.
 
Sv: En fråga till köttätare

Har aldrig köpt kött i butik.

Eller jo okej Ingelsta-butiken.

Annars äter jag bara vilt hemmaskjutet, eller de djur som jag sett växa upp på min släkts (biodynamiska) gård.

På restaurang däremot äter jag lite vad som helst :/
 
Sv: En fråga till köttätare

Fast man kan ju inte anta att alla restauranger bara erbjuder kött som slaktats eller fötts upp på ett dåligt eller felaktigt sätt ;)

Jag försöker undvika att köpa kött från länder jag vet är välkända för dålig djurhandel. Äter jag ute eller blir bjuden på mat borta skulle jag aldrig neka att äta pga. eventuellt felbehandlat djur. På restaurang skulle man ju faktiskt lätt kunna fråga vart de köper sitt kött ifrån och hur djuren haft det utan att det är konstigt men när man är bortbjuden skulle det bara kännas otacksamt på något sätt
 
Sv: En fråga till köttätare

Jag äter själv inte kött men har också funderat över det här och jag tänker att många blir defensiva just för att de redan vet om att de kanske gjort ett "dåligt" val. Nu vet jag inte hur det är om en köttätare säger till en annan köttätare, men är det en vegetarian som påpekar något känns det ofta som det är provocerande nog att personen just är vegetarian. Även om de flesta kanske inte beter sig så nuförtiden(?) så är ju vegetarianer/veganer på ett sätt kända för att propagera ut att "kött är mord" osv., och det är nog någonting som ringer kvar i mångas öron.

Därför försöker jag alltid låta bli att påpeka saker angående andras köttval (även om det bubblar i mig när min farbror pratar om den billiga fläskfilén från Danmark som han fyndat för typ inga pengar...), det är liksom ingen idé för det provocerar bara. Däremot kan jag ändå tycka att det är okej att förklara varför det är dåligt att välja en viss typ av kött (t.ex. djurhållning, miljö) om personen är mottaglig för det och faktiskt inte visste om det redan från början. Jag själv kände mig himla dum häromdagen som inte haft en blekaste om att paprika är en hårt besprutad grönsak och glatt gått och köpt det utan att ens reflektera, och min mor bara: "visste du inte det?". Det jag försöker säga är att man ibland kanske bara ska hålla inne med vissa saker man egentligen vill säga, såvida det inte handlar om något som personen faktiskt inte visste om. Jag tycker absolut att man som köttätare ska ta sitt ansvar och faktiskt reflektera över de val man gör och framförallt STÖDJA svenskt, ekologiskt, närproducerat och KRAV. Har man sedan inte råd att göra dessa val kanske man helt enkelt inte ska äta kött så ofta.
 
Sv: En fråga till köttätare

Jag försöker inte heller tvinga på någon mina val, tex att enbart äta svenskt kött.
På tex Facebook kan jag dela saker om det, men att säga att folk är äckliga eller bara gör fel för att de inte äter/gör som mig skulle aldrig falla mig in. Däremot diskuterar jag gärna det om någon frågar!
 
Sv: En fråga till köttätare

Jag äter inte jätte mycket kött själv, men köper som i regel alltid svenskt är i princip köttfärs och kyckling jag köper bara. Är något jag fått med mej hemifrån dels och pga aktivt beslut av mej själv.
Men ja det finns många som inte tänker på det överhuvud taget, fast så är det ju med allt.
 
Sv: En fråga till köttätare

Därför försöker jag alltid låta bli att påpeka saker angående andras köttval (även om det bubblar i mig när min farbror pratar om den billiga fläskfilén från Danmark som han fyndat för typ inga pengar...), det är liksom ingen idé för det provocerar bara. Däremot kan jag ändå tycka att det är okej att förklara varför det är dåligt att välja en viss typ av kött (t.ex. djurhållning, miljö) om personen är mottaglig för det och faktiskt inte visste om det redan från början.

Precis...

Sen är det mycket svårt att få påståendet "det är nog ingen glad gris" att låta som något annat än beskyllande. I mottagarens öron låter det himla illa och hn har ingen vettig chans att "göra om och göra rätt" där. Ja menar, man sitter på restaurang för att man är hungrig och vill äta sin beställda mat, och så kommer någon och antyder att ens mat blivit ihjälplågad. Klart som tusan man blir sur, ta upp frågan i en neutral icke mat-situation istället.
 
Sv: En fråga till köttätare

Jag styrs av priset. Inte om det skiljer typ 10kr, då går jag på svenskt. Men när det skiljer typ 100kr så har jag väldigt svårt att motivera varför jag ska köpa den dyrare. Det är inte det att jag inte har råd men jag lägger hellre pengarna på annat än mat.
 
Sv: En fråga till köttätare

Jag skulle också bli sur om någon började tjafsa om ursprunget på min mat, om jag inte bjudit till diskussion vill säga. "Ät och håll käften", skulle jag känna

Jag med. Och vore jag på dåligt humör skulle jag börja fråga ut personen var dennes kläder, möbler, skor och övriga tillhörigheter har producerats. Har den kanske en Sodastream? Ooooh i såna fall är den typ djävulen! Dricker Nescafe? Djävulen gånger två, minst!

Jag blir fan vanvettigt trött på alla som tror att de är Jesus och tomten bara för att de köper svenskt kött. Som att 1) det är en sån jävla uppoffring och att 2) det bara är kött man behöver bry sig om här i världen.
 
Sv: En fråga till köttätare

*KL*

Jag har en fråga här, som ni köttätare kanske kan ge mig svar på (eller så kanske ni åtminstone kan visa lite medlidande), angående något som jag regelbundet störs av, senast idag. Hur kommer det sig att när jag säger att jag inte äter kött är det helt okej att gå på mig och fråga om typ jag är 10000% procent säker på att mina kläder inte är gjorda av skinn, hur jag kan leva med att inte alltid köpa allt ekologiskt, hur jag kan ha husdjur osv. som värsta utfrågningen där det känns som att målet är att "avslöja" att jag minsann inte alls är en sån bra människa (trots att jag aldrig har hävdat det, bara sagt att jag inte äter kött...). Men, om jag skulle ens andas något om att djur som föds upp till slakt inte alltid har det så bra, att kött-konsumtion är dåligt för miljön osv. så "ska jag inte lägga mig i vad andra äter"? GAAAAAAAAAH. Jag tror att jag blir tokig.

MVH ville bara få ut min frustration. är väl medveten att majoriteten av köttätare troligtvis inte alls är sånna här idioter ;)
 
Sv: En fråga till köttätare

Agree. Dessutom är det lustig att alla köper bara svenskt, så ser det inte ut när man tittar på Ica. Sen shoppas det kläder, smink och prylar till förbannelse.
 
Sv: En fråga till köttätare

Man har stött på för många fallfruktsveganer som ser äcklade ut så fort de ser ett korvstånd.
Har man fått nedkört i halsen 100 gånger att kött är mord är det lätt att sura ur på veganen i kängor.
Folk är överlag dåliga på att respektera när andra gör olika, det bor en påstridig missionär i de flesta...

(Jag var vegetarian/vegan i 10 år)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 109
Senast: Niyama
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 095
Senast: Guldaskig
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: startpompe
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 302
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp