- Svar: 61
- Visningar: 5 175
En häst som deltog i onsdagens VM i distansritt innan mästerskapet avbröts har avlivats.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Huruvida dom hästarna varit okej i målgång vet ju ingen då det blev avbrutet. Dom avbröt ju för att förhållandena inte var okej för hästarna, egentligen borde ryttarna brutit själva och insett att det inte gått att rida så som det krävdes. Dom borde varit tacksamma att dom bröt loppet.
Okej.Ofta tycker jag.
Det är fortfarande inte sporten som är problemet. Du skriver själv att ryttarna kunde valt att rida annorlunda. Arrangören kunde också ändrat tiden en gång till t ex så att alla kunde ridit lugnare, men de valde att bryta istället.
Varför hör vi aldrig diskussioner kring att det är fel med dressyr och hoppning för att det finns utövare i dessa grenar som beter sig på ett sätt som inte är okej?
Hur många av dressyrhästarna behövde åka till klink efter tävlingen?
Dessutom hörs det visst diskusson hela tiden om dressyr och hoppning.
Vinnaren av förra VM har aldrig ens setts på bild efter det. Slump? Eller var den så slutkörd att den inte har kommit tillbaka till sporten om den ens lever? Hur såg det ut i övrigt efter förra VM? De journalister som var där var i alla fall väldigt upprörda över vad de såg. Magra, slutkörda hästar är inte kul att se. Så länge man tillåter de farter som tillåts på den här nivån tycker jag att man lika gärna kan lägga ner helt.Den tävlingen var inte okej med de förutsättningarna och det arrangemanget. Det betyder inte att man inte kan tävla i distans under andra förutsättningar.
Vinnaren av förra VM har aldrig ens setts på bild efter det. Slump? Eller var den så slutkörd att den inte har kommit tillbaka till sporten om den ens lever? Hur såg det ut i övrigt efter förra VM? De journalister som var där var i alla fall väldigt upprörda över vad de såg. Magra, slutkörda hästar är inte kul att se. Så länge man tillåter de farter som tillåts på den här nivån tycker jag att man lika gärna kan lägga ner helt.
För att distansen ska kunna stå för sin sport och sin syn på hästen (på den här nivån) tycker jag att det krävs förändring.
Att även FEIs egna veterinärer kräver en förändring är väl en signal så god som någon på att något är ruttet inom distansen.
Som det är nu tycker jag att grenen ska läggas ner på elitnivå tills FEI kan garantera hästarnas välfärd i högre grad än idag. På lägre nivå där man inte kör slut på hästarna kan man gott få hålla på.Eftersom vi inte förstår varandra är det ingen mening att vi diskuterar.
Det finns mycket som är skit inom distansen och det behöver förändras, det skriver du ju själv, FEI jobbar med detta. Det betyder inte att allt är skit. Jag tycker att lösningen bör vara att fortsätta arbetet med att säkra sporten. Du tycker att grenen ska läggas ner. Finns inte så mycket mer att säga.
Huruvida dom hästarna varit okej i målgång vet ju ingen då det blev avbrutet. Dom avbröt ju för att förhållandena inte var okej för hästarna, egentligen borde ryttarna brutit själva och insett att det inte gått att rida så som det krävdes. Dom borde varit tacksamma att dom bröt loppet.
Det är fortfarande inte sporten som är problemet. Du skriver själv att ryttarna kunde valt att rida annorlunda. Arrangören kunde också ändrat tiden en gång till t ex så att alla kunde ridit lugnare, men de valde att bryta istället.
Varför hör vi aldrig diskussioner kring att det är fel med dressyr och hoppning för att det finns utövare i dessa grenar som beter sig på ett sätt som inte är okej?
Och på en så hög nivå som VM så bör väl ryttaren ha koll på vad som här hälsosamt och inte för hästarna.Det var ju för vissa ryttare inte insett. Och man vet de hästarna var fräscha i sista gaten innan avbrott.
Att dom bröt tävlingen för hästarnas skull säger det mesta, och att ryttarna var upprörda av det säger också det mesta. Dom tänkte uppenbarligen inte på hästarnas bästa i det läget oavsett. Det var liksom inte ryttarna som bröt tävlingen.Bara nyfiken. Har du sett pulstiderna på t ex den hästen som låg i ledning när tävlingen bröts med 20 km kvar?
Att dom bröt tävlingen för hästarnas skull säger det mesta, och att ryttarna var upprörda av det säger också det mesta. Dom tänkte uppenbarligen inte på hästarnas bästa i det läget oavsett. Det var liksom inte ryttarna som bröt tävlingen.
I dressyr och hoppning är det några få ryttare som inte sköter sig på tävling, inte 50 stycken. Det är en rätt så stor skillnad.
Det är en del av tävlingsformen med kontrollerna och inte alls jämförbart med andra tävlingsgrenar med häst. Hästarna blir uteslutna för att de inte får ner pulsen snabbt nog (i de flesta fall) och inte för att de är skadade eller sjuka.
Sen vet jag inte om jag gillar tävlingar i distans, inte elittävlingar i vart fall, men det är inte så att det är 50 skadade hästar som behöver stå i sjukboxen direkt. Utan 50 hästar som har hög puls för länge. Det är möjligt att andra grenars hästar skulle falla i en sådan kontroll, men troligen inte dressyr. Du har maratonkörningen, och fälttävlan som skulle vara i riskzonen.
Jag kan inte mycket om distans men vad jag förstod på någon är det snarast rutin och ett sätt för att få hästarna att återhämta sig snabbare.Det var 53 hästar som åkte till veterinärkliniken, varav majoriteten fick dropp. Det var inte bara för hög puls för länge.
Om du inte tror att arrangörerna avbröt pga hästarnas hälsa är ju en sak, det står ju tydligt överallt att pga hästarnas hälsa måste loppet ställas in. Och en tävling som så otroligt få klarar av bör inte få ske helt enkelt även om ett par fåtal individer kan hanka sig i mål utan att dö av utmattning. Det är inte okej alls. Nu tänkte arrangörerna på hästarnas bästa och avbröt det så inte fler hästar skulle bli dåliga och det är underbart.Eftersom du vet att just de ekipage skulle ha avbrutit tävlingen själva för att de skulle förstå att hästarna inte skulle orka, så förutsätter jag att du har koll på skicket på just de individerna? Jag är ganska övertygad om att tävlingen inte avbröts på grund av de hästarna.
Att vara upprörd när man har en fräsch häst efter 14 rida mil (varav 10 räknades) och tävlingen avbryts med 2 mil kvar är inte samma sak som att man struntar i sin häst, de har uppenbarligen inte ridit över hästens förmåga, med tanke på tiderna.
Så du menar att alla kontroller då mer eller mindre är onödiga? Ryttarna själva värnar ju så extremt om sin häst och skulle aldrig pressa hästen över dens förmåga ändå?Att det sen inte är okej att gå bärsärk är en annan sak. Att det var rätt att avbryta tävlingen sett till gruppen gör inte att individen struntar i sin häst för att den är besviken. Vad kunde den individen mer ha gjort än ha lagt upp loppet efter sin hästs förutsättningar?
Jag kan inte mycket om distans men vad jag förstod på någon är det snarast rutin och ett sätt för att få hästarna att återhämta sig snabbare.
Vad jag menar är att man måste göra en bedömning utifrån förutsättningarna i sporten och hur bra hästarna mår och inte hålla på att jämföra med grenar som har andra problem och förutsättningar. Mår hästarna bra, håller de eller blir de utslitna efter några år? Är det mycket skador? Trivs det med sitt arbete och är harmoniska? Bara för att det är annorlunda jämfört med andra grenar är det inte per automatik sämre.
Jag är tveksam till sporten själv, men mest på elit nivå. Det är väl mycket att jämföra med maraton men hästen kan inte själv avgöra när denne fått nog. Men om det är sämre än andra grenar? Det går alltid att missbruka hästen, rollkur eller ansträngas så hårt så att man har nytta av dropp för återhämtning? Vad är bäst/värst?
Och på en så hög nivå som VM så bör väl ryttaren ha koll på vad som här hälsosamt och inte för hästarna.