En höstmånad i södra Europa!

DU får vara beredd på att det kan vara ganska regnigt och blåsigt några dagar ibland, men sedan kan det bli varmt och skönt igen om du tänker dig t ex Sicilien. Tror att det gäller för de flesta platser runt Medelhavet vid den tiden. Malta och Cypern kanske undantaget. Men det är kanske bra om du ska sitta inne och skriva?
Ja, jag har tänkt på det och då helt enkelt tänkt att det är bra för arbetsmoralen, och i alla händelser mindre regnigt och blåsigt än hemma i Göteborg vid samma tid. :)

Det är nog mer vad man gillar? Jag tycker italiensk mat är rätt trist, framförallt i norra Italien. Södra italien är lite bättre. Portugisisk mat däremot är utmärkt, om du frågar mig.

@Petruska Air BnB skulle jag satsa på för att hitta bostad. Det är busenkelt, bostadsuthyrning helt enkelt. Ladda ner appen och börja botanisera, bara.

Annars skulle jag ju tänka gästforskare, alltså att passa på att vara på ett universitet när du ändå har möjlighet att vara borta en månad.
Ja, jag surfar som besatt på Airbnb. Det är mycket stimulerande!

Jag har tänkt lite kring andra universitet, men just nu är jag så trött på universitetsvärlden att jag snarare jobbar med en självbild relaterad till typ författare-konstnärer-bohemer i Europa på 1900-talet, än i akademisk riktning. För den här vistelsen, alltså. Snarare kan det här betraktas som att jag är lite på rymmen.

Sharm el Sheik ar ju ett rent turist uppbyggt samhalle och har absolut ingen kultur eller "trevliga sma byar" som @Petruska fragade efter. Ska man till Egypten skulle jag snarare recomendera Alexandria ... som inte ar sarskilt turistig alls men har hur mycket kultur och god mat som helst. En fantastisk stad och aven om man inte pratar Arabiska ar det latt att ta sig runt pa Engelska[...].

Jag har bara passerat igenom Sharm ett par gånger, men baserat på det intryck jag har fått håller jag med. Åker man däremot en timme norrut till Dahab, då blir det andra bullar. Trots omfattande turism med diverse tillhörande tingel-tangel är det fortfarande litet och får på gatorna.

Alexandria har jag aldrig riktigt blivit vän med måste jag erkänna. Men om man hittar ett ställe med utsikt mot bukten är ju utsikten otroligt fin.

Jag har bara passerat igenom Sharm ett par gånger, men baserat på det intryck jag har fått håller jag med. Åker man däremot en timme norrut till Dahab, då blir det andra bullar. Trots omfattande turism med diverse tillhörande tingel-tangel är det fortfarande litet och får på gatorna.

Alexandria har jag aldrig riktigt blivit vän med måste jag erkänna. Men om man hittar ett ställe med utsikt mot bukten är ju utsikten otroligt fin.

Man kanner verkligen historiens vingslag i Alexandria och Cairo, tillsammans med manga andra orter efter Nilen. Dar manniskor bott och byggt upp sina liv under mer an 5000 ar.
Sharm el-Sheikh, Dahab, Taga Heights, och allt vad de heter ar alla nyligt uppbyggda turistorter som inte har nagot liv alls om det inte vore for turismen.

/hastflicka som bott i Maadi, Cairo, och hade mycket nara vanner som bodde manga ar i Alexandria/

Man kanner verkligen historiens vingslag i Alexandria och Cairo, tillsammans med manga andra orter efter Nilen. Dar manniskor bott och byggt upp sina liv under mer an 5000 ar.
Sharm el-Sheikh, Dahab, Taga Heights, och allt vad de heter ar alla nyligt uppbyggda turistorter som inte har nagot liv alls om det inte vore for turismen.

/hastflicka som bott i Maadi, Cairo, och hade mycket nara vanner som bodde manga ar i Alexandria/
Men hallå! Nu cyklar du. I Dahab finns en 2000 år gammal hamn, byggd av nabateerna. Människor kan mycket väl bott där ännu längre men eftersom det är mycket nomadkulturer lämnar det inte spår på samma sätt. Hamnen är dock rejäla ruiner men man har inte gjort något av den ur besöksmålssynpunkt.

Javisst har det bott folk länge i Alexandria, men hur mycket finns det kvar?

Men hallå! Nu cyklar du. I Dahab finns en 2000 år gammal hamn, byggd av nabateerna. Människor kan mycket väl bott där ännu längre men eftersom det är mycket nomadkulturer lämnar det inte spår på samma sätt. Hamnen är dock rejäla ruiner men man har inte gjort något av den ur besöksmålssynpunkt.

Javisst har det bott folk länge i Alexandria, men hur mycket finns det kvar?

Nabateans hade det mesta av deras handel genom Alexandria under lang tid ... Det finns catacomber fran dem liksom papyrus rullar bevarade som beskriver hur de flyttade in i staden for att nastan helt leva som stadsborna for att kunna skota handeln.
Det finns massor av aritfacts och annat fran bade Alexander the great's tid och Pharao tiden ... Alexandria har sa mycket, liksom Cairo, bevarat att man inte vet vart man ska vanda sig ... Det finns inte en chance att hinna med allt aven nar man bor dar i nagra ar.

Att Nabateans hade en hamn dar hade jag helt enkelt missat ... Det finns sa oerhort mycket av deras lamningar i omradet fran Jerusalem och ner till Yemen. Det storsta staden de byggde ligger i Petra, Jordanien, den nast storsta i Madain Saleh, i Saudi Arabien, men Alexandria har ocksa en oerhort rik skatt efter dem ...

Det jag minns mest av det som syns direkt och ar lattillgangligt ar Pompeius Pillar, the fish market, de gamla romerska ruinerna mitt i sta'n, catacombs, Museerna med alla sina artifacts, och souquen sa klart aven om den inte ar lika gammal i sig ar det latt att se hur handeln "way back when" gick till.
Alexandria har en mer "Mediterranean flavor" an ovriga Egypt vilket kan vara orsaken att jag ar sa fascinerad av staden dar gammalt och nytt smalter ihop med Europeiskt och Arabiskt ...

Men nu har vi verkligen dragit ivag (sorry @Petruska :o) sa jag kliver av den har traden da jag inte har nagot att tillfora om Sodra Europa.

Det var inte så mycket folk att det var trångt på gatorna (gågator i de centrla delarna, man parkerar i garage nedanför staden). Men ganska mycket folk ändå på de större centrala gatorna, och de var 99% tursiter. Var inte någon speciell helg, evenemang eller så.
Staden är anpassad för turisterna med många souvernirbutiker etc. De flesta (alla?) på caféerna och restauranterna var turister och även shoppingutbudet (väldigt bra!) är anpassat för turister. Lite som gamla stan i Stockholm. Trevligt ibland men inte för länge.
Finns en liten stad ovanför Taormina (har glömt namnet) som jag har hört är lite lugnare men också väldigt fin. Finns också många byar inåt landet (t ex upp mot Etna) som ger ett trevligt intryck, men har inte stannat någon längre stund i någon av dem. Ju högre upp man kommer desto kallare blir det förstås.
Min tanke är givetvis Taormina stad, som ligger ovanför Taormina mare (linbana mellan).
Vi får nog vara ense om att vi har olika erfarenheter :)

Min tanke är givetvis Taormina stad, som ligger ovanför Taormina mare (linbana mellan).
Vi får nog vara ense om att vi har olika erfarenheter :)
Jag menar också Taormina stad ;-). Men det finns en liten stad ovanför också. Ja uppenbarligen har vi olika erfarenheter. Antingen var det fler som tog bilen (turistbussen) till Taormina när vi var där, eller så upplever vi samma folkmängd olika ;-). Juli (som väl du var där?) är ju också en bra tid att semestra i Italien om man vill ha det lite lugnare före högsäsongen. Men i slutet av september brukar det ha lugnat ner sig, vilket dock inte stämde den dag vi var i Taormina. Trots nästan helt nedstängda badorter runt om.

Grekland och Loutro säger jag. Vackert, men det finns inget att göra utom att äta, dricka vin, skriva sina memoarer och klappa katter. Möjligen kan man vandra lite. Dessutom bilfritt!

Grekland och Loutro säger jag. Vackert, men det finns inget att göra utom att äta, dricka vin, skriva sina memoarer och klappa katter. Möjligen kan man vandra lite. Dessutom bilfritt!
Loutro är för litet för Petruska! Dessutom förmodligen väldigt igenbommat vid den tiden på säsongen, förutom för några av de mest entusiastiska vandrarna. (Om det är Loutro på Kreta du menar)

Loutro är för litet för Petruska! Dessutom förmodligen väldigt igenbommat vid den tiden på säsongen, förutom för några av de mest entusiastiska vandrarna. (Om det är Loutro på Kreta du menar)

Ha! Jag visste att det skulle locka hit dig!
Kom med ett supertips nu, så jag känner att jag kan unna mig/oss en resa till sensommaren.

Hade jag haft en månad där jag skulle skriva, och vill vara i ett annat land hade jag tyckt Kuba var perfekt. Den inhemska maten är bättre än "turistmaten". Men mycket bönor och ris.
Hyrt en liten lägenhet billigt i Havanna, skrivit, gjort lite utflykter då och då. Finns ju väldigt mycket att se. Men alldeles perfekt att sitta hemma en hel del och gå runt och bara vara, med jämna mellanrum.
Har egentligen ingen direkt önskan om att åka dit igen, om jag inte hade haft den anledning som du har @Petruska .

Hade jag haft en månad där jag skulle skriva, och vill vara i ett annat land hade jag tyckt Kuba var perfekt. Den inhemska maten är bättre än "turistmaten". Men mycket bönor och ris.
Hyrt en liten lägenhet billigt i Havanna, skrivit, gjort lite utflykter då och då. Finns ju väldigt mycket att se. Men alldeles perfekt att sitta hemma en hel del och gå runt och bara vara, med jämna mellanrum.
Har egentligen ingen direkt önskan om att åka dit igen, om jag inte hade haft den anledning som du har @Petruska .
Spännande! Jag har alltid drömt om Havanna, men aldrig varit där.

Jag tänker att Cuba kanske är lite för spännande och intressant, och därmed ger lite mer av kulturchock för att jag ska kunna koncentrera mig?

Jag sökte ett jobb i Havanna för många år sedan, men jag fick aldrig ihop det med familjen så det blev inget med det.

Ett ställe i Spanien som jag är nyfiken på är Tarifa. Det verkar vara en liten stad med blandad kultur, plus då att man kan ta färjan till Afrika. Stränder, gränder, stort spann på kulturlivet från flamenco till afrikanska filmfestivaler. Fina stränder som lockar surfare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka