Petruska
Trådstartare
Jag vill kasta in Sant'agata sui due golfi på Amalfikusten. Var där med jobbet i oktober och det var en perfekt liten italiensk stad där turistsäsongen i huvudsak släppt sitt grepp vid tidpunkten. Det finns långa och korta vandringsleder med helt vidunderlig utsikt mot Sorrento, Vesuvius och Capri. Takten är låg, vet tyvärr dock inget om att hyra lägenhet där. Jag älskade verkligen den platsen och vill så gärna dit igen!
Små affärer med färsk fisk, grönsaker, frukter och några mer "vanliga" affärer. Vi åt ganska enkla men jättegoda middagar på olika restauranger. Det finns en jättefin ekologisk gård uppe på berget med en liten affär där man kan köpa deras egna produkter. Med buss åker man enkelt ned för berget till Sorrento som hyste mer turister även i oktober (vädret var det året alldeles kalas, vi kunde bada i havet).
Skulle säga att Sant'Agata är extremt lugnt och inte bjuder på så mycket lockelser förutom utsikter och fina stenstränder (som kräver sina benmuskler för att ta sig till). Sorrento bjuder på lite mer aktivitet, och åker man längre finns Pompei och Neapel för helgutflykter, samt en stor nationalpark som enligt google ska hysa många fina vandringsleder.
Ja, jag tror - från bilder - att Amalfikusten är romantiskt på det rätta sättet! Bara inte allting stänger ner utanför turistsäsong?