En hund till?

Bukefalos 30 år!

Zinfernia

Trådstartare
Okej Buke, nu behöver jag input och kloka råd! 😁

Min spetstik fyller snart ett år. Hon är en otroligt rolig hund som älskar att leka, är jätteduktig på all träning, uppför sig fint på både jobbet och i stallet och är för det mesta så himla enkel. En sund, glad och nyfiken liten tjej som älskar människor - och hundar.

Vi har haft bekymmer med hundmöten då hon skäller och gör utfall men många timmars träning har gett väldigt bra resultat och hon blir bättre och bättre för varje vecka. Hon har ingen aggressivitet i sig alls utan tycker nog mest att vissa hundar är läskiga på håll vid första anblicken. Så fort hon fått hälsa nos mot nos på hundar vi ofta träffar på promenader så är hon lugn, glad och bjuder mer än gärna in till lek. Hon har ett väldigt bra hundspråk och kan lätt varva full lek med avkoppling, och det finns inget hon älskar mer än att busa runt med en annan hund i samma storlek.

Mitt problem är att det har varit så svårt att hitta käcka lekkompisar i hennes storlek och med samma temperament. Vi har ingen hundgård i området jag bor i utan jag behöver i så fall åka en bit, plus att jag bor ganska centralt med mycket trafik i närheten så om man träffar lämpliga hundar så går det inte att låta dem leka lösa. Det kräver hela tiden så mycket planering samtidigt som jag ser hur mycket det ger henne att få umgås och leka med andra hundar på riktigt och inte bara i koppel.
Vi kan absolut åka till hundgårdar i närheten och hoppas på att träffa bra hundar där men det har hittills varit så besvärligt att få till regelbundna träffar så att det inte bara blir olika hundar varje gång. Hon skulle behöva en stadig kompis.

Jag kan inte låta bli att fundera på om jag ändå skulle skaffa en hund till i samma storlek? Jag har råd, jag har möjlighet att ha två hundar på jobbet, med två hundar (förutsatt att de funkar ihop) så har de alltid varandra.

Buke, vad säger ni? Fördelar/nackdelar? (Innan jag tar hem en ny kommer jag att se till så att problemen vid hundmöten är lösta. Jag tror inte att det handlar om så mycket träning till för hon blir allt bättre hela tiden och de skällfria mötena blir fler och fler.)

Ska man i så fall ha två tikar eller en tik och en hane? Egentligen vore det kanske bäst med en lite äldre hund men med tanke på energin och lekfullheten hon har så får den inte vara för gammal i kropp och sinne. Min uppfödare kommer att få en kull halvsyskon till henne som är leveransklara vid jul, det kanske funkar med en valp?

Okej Buke, nu behöver jag input och kloka råd! 😁

Min spetstik fyller snart ett år. Hon är en otroligt rolig hund som älskar att leka, är jätteduktig på all träning, uppför sig fint på både jobbet och i stallet och är för det mesta så himla enkel. En sund, glad och nyfiken liten tjej som älskar människor - och hundar.

Vi har haft bekymmer med hundmöten då hon skäller och gör utfall men många timmars träning har gett väldigt bra resultat och hon blir bättre och bättre för varje vecka. Hon har ingen aggressivitet i sig alls utan tycker nog mest att vissa hundar är läskiga på håll vid första anblicken. Så fort hon fått hälsa nos mot nos på hundar vi ofta träffar på promenader så är hon lugn, glad och bjuder mer än gärna in till lek. Hon har ett väldigt bra hundspråk och kan lätt varva full lek med avkoppling, och det finns inget hon älskar mer än att busa runt med en annan hund i samma storlek.

Mitt problem är att det har varit så svårt att hitta käcka lekkompisar i hennes storlek och med samma temperament. Vi har ingen hundgård i området jag bor i utan jag behöver i så fall åka en bit, plus att jag bor ganska centralt med mycket trafik i närheten så om man träffar lämpliga hundar så går det inte att låta dem leka lösa. Det kräver hela tiden så mycket planering samtidigt som jag ser hur mycket det ger henne att få umgås och leka med andra hundar på riktigt och inte bara i koppel.
Vi kan absolut åka till hundgårdar i närheten och hoppas på att träffa bra hundar där men det har hittills varit så besvärligt att få till regelbundna träffar så att det inte bara blir olika hundar varje gång. Hon skulle behöva en stadig kompis.

Jag kan inte låta bli att fundera på om jag ändå skulle skaffa en hund till i samma storlek? Jag har råd, jag har möjlighet att ha två hundar på jobbet, med två hundar (förutsatt att de funkar ihop) så har de alltid varandra.

Buke, vad säger ni? Fördelar/nackdelar? (Innan jag tar hem en ny kommer jag att se till så att problemen vid hundmöten är lösta. Jag tror inte att det handlar om så mycket träning till för hon blir allt bättre hela tiden och de skällfria mötena blir fler och fler.)

Ska man i så fall ha två tikar eller en tik och en hane? Egentligen vore det kanske bäst med en lite äldre hund men med tanke på energin och lekfullheten hon har så får den inte vara för gammal i kropp och sinne. Min uppfödare kommer att få en kull halvsyskon till henne som är leveransklara vid jul, det kanske funkar med en valp?
Nu har jag ju jakthundar men jag skulle inte vilja ha två hundar med endast ett år emellan. Risken för oss, tänker vi är att hundarna bildar en flock och det blir svårare att få en parrelation med varje individ. Minst två år emellan.

Sen är det ju skillnad på hund och hund men mina har inte visat något behov av att leka med andra hundar, inte heller när jag haft en. Det kanske också beror på att vi jagar med dem och vid jakt vill vi absolut inte att de visar något intresse för andra hundar vilket vi då heller inte vill promota. Angående kön ser jag fler fördelar med att ha två tikar.

Nu har jag ju jakthundar men jag skulle inte vilja ha två hundar med endast ett år emellan. Risken för oss, tänker vi är att hundarna bildar en flock och det blir svårare att få en parrelation med varje individ. Minst två år emellan.

Sen är det ju skillnad på hund och hund men mina har inte visat något behov av att leka med andra hundar, inte heller när jag haft en. Det kanske också beror på att vi jagar med dem och vid jakt vill vi absolut inte att de visar något intresse för andra hundar vilket vi då heller inte vill promota. Angående kön ser jag fler fördelar med att ha två tikar.
Nej jag tänkte också att en äldre hund skulle funka bäst men uppfödaren var inte så orolig över åldersskillnaden. Hon har hela tiden flera hundar i olika stadier tillsammans och enligt henne är rasen i sig väldigt enkla, glada och lätta att få nöjda oavsett. Det överensstämmer väldigt väl med min bild av min hund också, oavsett vad vi hittar på så är hon glad och nöjd.

Just leklusten märker jag verkligen på min tik. Hon är ju inte en arbetshund på samma sätt som en jakthund är, och jag märker tydligt att hon vill leka med hundar vi träffar. Hon bjuder in varje hund hon får nosa på till lek och och när vi umgåtts med andra hundar i rastgårdarna så vill hon aldrig gå därifrån. Hon kan leka i timmar om hon får.

Nu är vinthundar kända för att älska sällskap av andra hundar, men jag vägrar ha bara en hund, just för att mina får ut så otroligt mycket av att vara två (eller fler).

Mina blir tydligt gladare och tillfreds på ett sätt som är snudd på omöjligt att nå när de är ensamhundar. Och så länge jag tränar tricks/lydnad med dem regelbundet och leker själv med dem en och en så är de även lätta att ha lösa, för då är de inställda på att göra roliga saker med mig också och inte bara med kompisen.

För mina handlar det om mer än bara lek med annan hund, det handlar om att i alla situationer ha någon att "vara hund med". Men, med det sagt så är det också lättare för dem att tex dra igång varandra vid hundmöten och liknande. Det kräver lite mer av mig, men personligen så är det inte ett problem.

Jag hade väntat ett år tills hon blir två. Jag tycker egentligen 4-5 år emellan är perfekt men tänker samtidigt att små hundar är enklare på annat vis.

Angående om man ska hane eller tik hade jag kollat, två unga tikar har lättare att ryka ihop en när man har en hane och tik.

Nu har jag en hane och en tik som kommer så bra överens, men man behöver ha en plan för löp.

Jag hade två hundar förut med ett års mellanrum. En kastrerad hane(pga krypt) och en tik båda av sällskapsras. Funkade superbra under alla år men var fruktansvärt när båda blev gamla samtidigt och fick somna in ganska tätt.
Nu har jag en mer arbetande ras och vill träna mycket så nu tänker jag försöka sprida ut åldrarna mer och tänkte vänta tills nuvarande är typ 5 innan jag skaffar en till. På så sätt hoppas jag alltid ha en ung och fräsch 😁 sen kan ju vad som helst hända.

Jag hade inte velat ha två hundar som är nära i ålder, framförallt pga att jag inte vill att dom blir gamla samtidigt. Så i din sits hade jag sett mig om efter en äldre omplacering hellre än valp. Jag ska förhoppningsvis skaffa valp nästa år, då fyller nuvarande hund 5 och det tycker jag är lagom. Tillräckligt mogen för att kunna hjälpa till att fostra en valp, men inte så gammal att det riskerar att bli för jobbigt.

Jag hade inte haft blandade kön, jag tycker att det blir för meckigt med löpen. Men så är jag verkligen en hanhundsmänniska också. 😅

Jag hade väntat ett år tills hon blir två. Jag tycker egentligen 4-5 år emellan är perfekt men tänker samtidigt att små hundar är enklare på annat vis.

Angående om man ska hane eller tik hade jag kollat, två unga tikar har lättare att ryka ihop en när man har en hane och tik.

Nu har jag en hane och en tik som kommer så bra överens, men man behöver ha en plan för löp.
Kollat med uppfödaren ska det stå!

Jag tänker att hon har koll på om det är lämpligt med två tikar eller en av varje.

Vänta minst tre år så hundarna har vettig åldersskillnad. Det är så sorgligt när två hundar i samma hem blir ovänner på riktigt, så att en måste omplaceras. Och även om du fått total kontroll på hundmötesproblematiken, så är sannolikheten mycket stor för att den kommer tillbaka med fördubblad kraft när din hund får en vapendragare.

Dessutom är det inte nödvändigt för hundar att leka med andra hundar, det är du som ska vara hundens bästa lekkompis, (vet att det är svårt när hunden är lika ung som din, men jättebra för er kontakt i längden). Och om du har haft problem med hundmöten, kan det vara bra att andra hundar blir ointressanta, både som hot, och som potentiella lekkamrater innan du skaffar en ny.

Förstår att det är en oerhört positiv upplevelse att bli matte till en trevlig hund om man inte har haft någon förut, och att man vill ha många! Jag tycker att du ska passa på att gå kurser och göra roliga saker med den du har, och bli en mer rutinerad hundägare som får lika stor glädje av hund nr. två som av den första, för dynamiken kommer att skilja sig från dagens.

Jag har skaffat hund med ett års mellanrum vid ett tillfälle och kommer personligen inte göra om det. Hundarna blev verkligen bästa vänner och hade ut otroligt mycket av varandra, men tog också fram varandras värsta sidor. Jättetrevliga hundar en och en men helt hopplösa tillsammans 😂 Har aldrig upplevt samma sak när det varit större åldersskillnad mellan hundarna. När den ena dessvärre somnade in i förtid så blev hunden som var kvar betydligt lugnare och det höll i sig även när jag så småningom skaffade en till hund.

Med det sagt så tycker jag verkligen du ska skaffa en till hund om du vill det, många hundar trivs verkligen med en kompis och det är roligt att lära känna olika hundar och deras personligheter! Håller med om att risken finns att hundmötesproblematiken kan öka med fler hundar som lätt triggar varandra men det låter ju som att du har en plan gällande den biten.

Jag tycker själv att det egentligen är enklast och mest harmoniskt med bara en hund, men har inte lyckats hålla mig till det mer än korta perioder :D

Vänta minst tre år så hundarna har vettig åldersskillnad. Det är så sorgligt när två hundar i samma hem blir ovänner på riktigt, så att en måste omplaceras. Och även om du fått total kontroll på hundmötesproblematiken, så är sannolikheten mycket stor för att den kommer tillbaka med fördubblad kraft när din hund får en vapendragare.

Dessutom är det inte nödvändigt för hundar att leka med andra hundar, det är du som ska vara hundens bästa lekkompis, (vet att det är svårt när hunden är lika ung som din, men jättebra för er kontakt i längden). Och om du har haft problem med hundmöten, kan det vara bra att andra hundar blir ointressanta, både som hot, och som potentiella lekkamrater innan du skaffar en ny.

Förstår att det är en oerhört positiv upplevelse att bli matte till en trevlig hund om man inte har haft någon förut, och att man vill ha många! Jag tycker att du ska passa på att gå kurser och göra roliga saker med den du har, och bli en mer rutinerad hundägare som får lika stor glädje av hund nr. två som av den första, för dynamiken kommer att skilja sig från dagens.
Jag håller inte med om att hundar inte behöver andra hundar.
Jag tror många hundar mår väldigt bra av att få umgås med sin egen art.

Jag håller inte med om att hundar inte behöver andra hundar.
Jag tror många hundar mår väldigt bra av att få umgås med sin egen art.
Det är min känsla som (ny) hundägare också. Både jag och mina kollegor leker mycket med min hund varje dag men det går ändå inte riktigt att ersätta leken eller glädjen i att bara få hänga tillsammans med en annan hund.
Jag upplever även att lektid med andra hundar gör hundmötena på gatan enklare.

Vi skaffade en hund till av samma ras när äldsta var fyra år.
Dom leker mycket och har stort utbyte av varandra men
Hundmöten är svåra. Äldre hunden hade inga direkta problem med det innan men den yngre triggar igång henne
Det är svårare att ha båda lösa samtidigt och ha koll
Sen såklart dyrare, svårare att skaffa hundvakt, gå på uteserveringar mm då våra drar igång vid hundmöten om vi har båda med.
Skulle väntat tills äldre var minst fem år för vi har en ras som mognar sent
Så roligare för hundarna ja det är det förutom att den äldre inte får vara lös lika mycket som innan
Osäkert om jag skulle göra det igen 🤨sen är det såklart roligt att ha två också

Jag har 2,5 år mellan nuvarande hundar. Hade gärna haft cirka 5 år mellan, men klarade mig inte med bara en hund när den förra fick tas bort ❤️

Nu funderar jag i stället på när jag kan skaffa hund nummer 3, så jag inte landar i att ha två äldre hundar samtidigt och inte kan skaffa en till. Blir kanske om 2-3 år, då är min nu äldsta 9-10 år. Förhoppningsvis är båda två fortfarande pigga och med på valp vid det laget 😊

Jag har nästan två år mellan mina. Skulle egentligen vänta tills 3-4 år men min uppfödare lurade/tvingade mej att ta lillasyster på foder :D Hon frågade om jag ville ta henne på foder och jag tvekade men så var jag dum nog och åkte och tittade på henne. Och det vet ju alla att det ska man inte göra. Lilla valpen sa direkt att jag var hennes människa och jag kunde så klart inte stå emot. Tredje hunden kommer däremot vänta några år till nu.

Jag sade när vi hade dom gamla hundarna att det kommer aldrig mer bli ensamhund. Plyma hatade andra hundar men hennes Lillis gick bra. Han gick tyvärr bort i förtid och en ny var inte aktuellt eftersom hon var så aggressiv mot andra hundar. Men hon verkade acceptera pudlar. Hon gick igång som tusan vid hundmöten men när hon såg att det var en pudel så lugnade hon sig och blev tyst. Lillis var en pudel. Hur som så upplevde jag att Plyma hade det bättre när hon hade sin Lillis. Så där och då bestämde jag mig för att ha två hundar.

Har haft hundar med ett år emellan. Det här funkat bra och de lekte väldigt mycket tillsammans de första åren, sov ihop, gnagde ben ihop osv. Två okastrerade tikar som sen kastrerades av av andra skäl men även efter kastreringen fungerade de jättebra ihop. Jobbigt med två gamla hundar samtidigt så det blev naturligt att det kom en tredje till slut 😝 Även om det är jobbigare på promenader med fler hundar så överväger fördelarna alldeles för mycket för mig. Kommer alltid vilja ha fler hundar. Just nu har jag två pga en av de äldre fick tas bort rätt hastigt i somras. och det känns väldigt tomt med bara två! Vi har haft fyra som mest men tycker nog tre är rätt bra ändå.

Har haft hundar med ett år emellan. Det här funkat bra och de lekte väldigt mycket tillsammans de första åren, sov ihop, gnagde ben ihop osv. Två okastrerade tikar som sen kastrerades av av andra skäl men även efter kastreringen fungerade de jättebra ihop. Jobbigt med två gamla hundar samtidigt så det blev naturligt att det kom en tredje till slut 😝 Även om det är jobbigare på promenader med fler hundar så överväger fördelarna alldeles för mycket för mig. Kommer alltid vilja ha fler hundar. Just nu har jag två pga en av de äldre fick tas bort rätt hastigt i somras. och det känns väldigt tomt med bara två! Vi har haft fyra som mest men tycker nog tre är rätt bra ändå.
Oh no, det där borde du lagt bakom en spoiler :eek::laugh:

Liknande trådar

• Valp, tips och råd
  • Att skaffa hund nr2
  • Klövjeväska till mindre hund.
  • Vad ska jag göra med min hund?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur