"En" i stället för "man"

Sv: "En" i stället för "man"

Jag tycker det är fånigt att byta ut "man" mot "en". Ordet "man" har ju i det här fallet en annan betydelse än "människa av hankön". Det finns ju hur många ord som helst som har flera olika betydelser, även om det stavas (och även uttalas) likadant. De byts inte ut för det, betydelsen brukar ju framgå av sammanhanget.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Ordet "man" har ju i det här fallet en annan betydelse än "människa av hankön".

Fast om du tänker efter, har det verkligen det, historiskt?
Idag använder vi det ju så, i en tid då kvinnor får rösta och barn inte får behandlas hursomhelst.

Jag brukar tänka efter väldigt mycket. Och att vi använder ordet "man" i svenskan istället för som i engelskans "one" tyckte jag var konstigt, så då funderade jag över det och insåg att jag använder det av gammal vana. Och att jag inte tyckte att det var varken logiskt eller trevligt.

Vänta och se :). Jag tror att "en" kommer att spridas och befästas på grund av att vi har så stark påverkan från engelskan i vårt språk just nu. Balkong, schäslong, paraply med flera blev ju kvar från franskan ;).
 
Sv: "En" i stället för "man"

Fast om du tänker efter, har det verkligen det, historiskt?
Idag använder vi det ju så, i en tid då kvinnor får rösta och barn inte får behandlas hursomhelst.

Jag brukar tänka efter väldigt mycket. Och att vi använder ordet "man" i svenskan istället för som i engelskans "one" tyckte jag var konstigt, så då funderade jag över det och insåg att jag använder det av gammal vana. Och att jag inte tyckte att det var varken logiskt eller trevligt.

Vänta och se :). Jag tror att "en" kommer att spridas och befästas på grund av att vi har så stark påverkan från engelskan i vårt språk just nu. Balkong, schäslong, paraply med flera blev ju kvar från franskan ;).

Åh gud jag hoppas verkligen inte att det blir befäst. Det är tillräckligt illa med hen vilket ingen i min omgivning använder sig av (som väl är). Om fler fula formuleringar tass in i det svenska språket så får jag nog snart fundera över emigration.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Att någon ens kan störa sig på det kan jag inte förstå. Känns som att det mest är människor som gillar att sitta och hata på internet som kan orka bry sig.

Samma människor som dammsuger nätets lokalblaskor för att hitta förändrade luciatåg att hata:D
 
Sv: "En" i stället för "man"

Jag ser det dessutom även som en del av denna kränkthet alla i Sverige idag verkar uppleva för det ena eller det andra, vilket också är en trend jag är för att bekämpa i största möjliga mån.

De kränktaste verkar vara de som fortfarande orkar rasa över hen - eller en.;)
 
Sv: "En" i stället för "man"

Tycker en låter helt missanpassat....

Allt är.genus nu, som kvinna bör jag bli kränkt av den dåliga snöröjningen på trottoarerna, att det inte finns trottoarer där jag bor och att jag vet fler män i min ålder som är utan bil....
 
Sv: "En" i stället för "man"

*lite halvt kl eller nåt*

Så har jag också fått lära mig, att en ska utelämna meningar av typen "man kan tycka att" osv. Av den anledningen blir det ju fel att byta ut man mot en, eftersom det helt enkelt inte blir ett särskilt snyggt akademiskt språk oavsett vilket ord en väljer.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Fast att undvika "man" har väl inget med dåligt språk att göra? Mer att det oftast har en oklar syftning, därför bör det undvikas.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Dåligt språk var ironiskt nog kanske fel ordval! Men oavsett så är det något man (!) inte bör använda i akademisk text. Att då högskolestudenter skulle göra en grej av att att byta ut "man" mot "en" blir ju helt bakvänt.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Nej, det blir väl inte direkt dåligt men det blir inte särskilt snyggt (och som du säger så kan syftningarna bli oklara). Speciellt inte som många studenter har en förkärlek till ordet "man" och texterna blir relativt svårlästa när det ordet återkommer hela tiden.

Sen kanske det finns vissa lärare som är helt okej med det, men under mina år på universitet/högskola har inga lärare varit förtjusta i användningen av ordet "man" och vissa lärare godkände inte pappers/uppsatser där studenterna hade tagit "man"-perspektivet. Jag kommer inte på den exakta motiveringen, men jag har för mig att de invände mot just det otydliga eftersom det är svårt att veta vem denna "man". Istället skulle vi använda oss av jag/vi-form (om vi nu tyckte att det var det enda rätta för att få fram vår poäng, i väldigt specifika fall), eller ännu hellre skriva i mer allmänna termer.
 
Senast ändrad:
Sv: "En" i stället för "man"

Ordet "man" har ju i det här fallet en annan betydelse än "människa av hankön". Det finns ju hur många ord som helst som har flera olika betydelser, även om det stavas (och även uttalas) likadant. De byts inte ut för det, betydelsen brukar ju framgå av sammanhanget.

Fast enligt hen-motståndarna är det ju fel, ord får absolut inte betyda mer än en sak, inte ens om det är på olika språk. "Hen" betyder ju höna på engelska så använder man (!) hen på svenska är det självklart en höna man (!) talar om, oavsett sammanhanget. :cautious: Samma måste ju då gälla för "man" som betyder "människa av hankön" och alltså inte kan användas i annan betydelse...
 
Sv: "En" i stället för "man"

Ja men eller hur! :D

Har då aldrig sett mer kränkta människor än de som RASAR på Facebook i dessa diskussioner.
 
Sv: "En" i stället för "man"

då kan hästen skriva att en borde skriva det borde hunden göra bara man inte skriver man nu börjar genus dravlet gå för långt hoppas de som skriver en i sina arbeten får ig
 
Sv: "En" i stället för "man"

Jag har inte sett det förr och använder inte själv "en". Men lär börja göra det nu, lät mycket mer korrekt och bättre än "man".

Trots att jag formligen :wtf: på ordet hen så kan jag tycka att EN är bättre än MAN...

Och i en genusdiskussion KAN jag förstå att en som "lättkränkt feminist" tycker det är kränkande att det heter MÄNniska, MÄNskligheten osv... Som om bara mannen är "rätt"...

Men vad är alternativet ? Att man skriver HENniska ? HENskligheten ? :rofl:

MEN så är man rasist om det heter NEGERBOLL

KAN ni se likheten mellan de olika hetsen ????
(antagligen inte :banghead: )
 
Sv: "En" i stället för "man"

Hur menar du att det skulle hänga ihop? Vill du utveckla lite mer än att dunka huvudet i väggen?

Och självklart är det rasistiskt att säga negerboll, den gamla diskussionen trodde jag hade avlidit av ålderskrämpor och förmultnat vid det här laget.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Säger du allvarligt talat negerboll?

Negerboll är ju en negerboll ... Förstår inte frågan...:cautious:

Och jag säger neger... Inte till dem för det är ju rasistiskt, men om jag pratar med mina kompisar. Ska jag va pk säger jag svart... Men det är ju tydligen numer rasistiskt de med... (nej jag umgås inte med negrer/svarta, men de förekommer i mitt yrke, liksom mulatter och turkar/greker, araber (inte så många asiater dock))

Jag säger INTE hen, jag säger han eller hon. Och vet jag inte om det är en han eller hon FRÅGAR JAG. Är det ett ofött barn heter det inte HEN det heter bebis/bebisen. Är det en hund som jag inte vet könet på är det en HUND/hunden.
Är det en gay/queer person så frågar jag denne vad den vill bli kallad, jag antar inte att den är en HEN. Jag antar att personen vill bli kallad för sitt namn alt smeknamn...
 
Sv: "En" i stället för "man"

Och jag säger neger... Inte till dem för det är ju rasistiskt, men om jag pratar med mina kompisar. Ska jag va pk säger jag svart... Men det är ju tydligen numer rasistiskt de med... (nej jag umgås inte med negrer/svarta, men de förekommer i mitt yrke, liksom mulatter och turkar/greker, araber (inte så många asiater dock))
Så otroligt sympatiskt. Jag måste bara få fråga; du tjatar dig blå om att vara PK etc etc. Men ser du inte alls att ditt resonemang ovan kan uppfattas som väldigt obildat?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 867
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 602
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 221
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp