"En" i stället för "man"

Sv: "En" i stället för "man"

Jag tycker det låter dialektalt/talspråk och får snarare associationer till att texten är slarvigt skriven än att det skulle vara ett ställningstagande.
 
Sv: "En" i stället för "man"

De kränktaste verkar vara de som fortfarande orkar rasa över hen - eller en.;)

KL
Alla som är emot att använda sig av en i den här tråden har ju missuppfattat det hela. Det finns en anledning till att ni ser man och man som två separata ord - det kallas patriarkatet. Mannen är utgångspunkten och normen i samhället, så självklart reflekteras det i språket. Att vi använder "man" när vi pratar om generella saker beror helt på att mannen för länge, länge sedan normaliserades så pass att han fick tala för alla.

Varför ni tycker att det känns konstigt, att det ser slarvigt och fel ut osv beror BARA på att ni är vana vid ett visst ord.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Tycker en låter helt missanpassat....

Allt är.genus nu, som kvinna bör jag bli kränkt av den dåliga snöröjningen på trottoarerna, att det inte finns trottoarer där jag bor och att jag vet fler män i min ålder som är utan bil....

Nu fattar jag att du bara ville ha något att höhö-raljera över, men just snöröjningen tycker jag är ett otroligt tydligt exempel på hur samhället i stort verkligen gagnas av att fundera över hur vi gör och varför. Just där visade det ju sig vara betydligt bättre ur ett samhällsmässigt perspektiv att förändra snöröjningen.
 
Sv: "En" i stället för "man"

I tal använder jag det rätt ofta. Jag är ju värmlänning och det hör till dialekten, men i skrift skulle jag inte använda det. Man i sådana sammanhang betyder ju "den" fast om en person. Det har ingenting med genus att göra för mig.
 
Sv: "En" i stället för "man"

knapp

Jag är upplärd att undvika "man" i skriven text så det känns som en icke-fråga.
 
Sv: "En" i stället för "man"

KL
Alla som är emot att använda sig av en i den här tråden har ju missuppfattat det hela. Det finns en anledning till att ni ser man och man som två separata ord - det kallas patriarkatet. Mannen är utgångspunkten och normen i samhället, så självklart reflekteras det i språket. Att vi använder "man" när vi pratar om generella saker beror helt på att mannen för länge, länge sedan normaliserades så pass att han fick tala för alla.

Word! Äntligen! Jag har läst tråden med stigande förskräckelse.

Dessvärre klingar "en" ännu fel i språkörat, men jag använder inte "man" lika lättvindigt och utan att tänka som förr.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Och jag säger neger... Inte till dem för det är ju rasistiskt, men om jag pratar med mina kompisar. Ska jag va pk säger jag svart... Men det är ju tydligen numer rasistiskt de med... (nej jag umgås inte med negrer/svarta, men de förekommer i mitt yrke, liksom mulatter och turkar/greker, araber (inte så många asiater dock))

"Jag brukar kalla henne för 'horan' eller 'slynan', inte så hon hör förstås för det hade ju varit taskigt".

Du inser ju själv att neger är ett rasistiskt ord annars hade du ju skamlöst kunnat svänga dig med det i alla situationer.

Tillägg: Jag har ingen önskan att diskutera ordet igen, ville bara göra ett litet punktinlägg för att visa på svagheten i ditt resonemang.
 
Senast ändrad:
Sv: "En" i stället för "man"

Jag personligen har alltid sagt chokladboll. Det är ju det den är. Det är inte en svart boll (negro = spanska för svart), det är en brun boll med chokladsmak.
 
Sv: "En" i stället för "man"

"Jag brukar kalla henne för 'horan' eller 'slynan', inte så hon hör förstås för det hade ju varit taskigt".

Du inser ju själv att neger är ett rasistiskt ord annars hade du ju skamlöst kunnat svänga dig med det i alla situationer.

Tillägg: Jag har ingen önskan att diskutera ordet igen, ville bara göra ett litet punktinlägg för att visa på svagheten i ditt resonemang.

Alla gillar OLIKA :)

Du ser mitt resonemang som svagt och säkert många med dej... Men guess what.. Har alltid gått min egen väg och stått för det... Tänker inte sluta för att ANDRA tycker det är fel... Så nej jag tänker inte ÄNDRA på mej för ANDRAS skull...
 
Sv: "En" i stället för "man"

För att dra ett riktigt svagt argument, men så tänkte en viss herre i mustasch också.
 
Sv: "En" i stället för "man"

Jag har stött på det och kunde inte bry mig mindre. Jag förstår ställningstagandet men resonerar inte likadant själv.

Att någon ens kan störa sig på det kan jag inte förstå. Känns som att det mest är människor som gillar att sitta och hata på internet som kan orka bry sig.

håller med!
 
Sv: "En" i stället för "man"

Absolut, det känns verkligen inte helt naturligt att skriva och säga hela tiden, men jag antar en får göra så gott en kan :) Revolutionen kommer ju inte ske genom ord som hen eller en, men de är likväl viktiga.
 
Sv: "En" i stället för "man"

kl

Ja denna debatt om "hen" och "en" osv känns ju ganska futtig om man jämför med hur många kvinnor i världen har det. (Och män också för den delen.) Här sitter vi i Sverige- med tak över huvudet, rinnande vatten i kranen och har det ganska bra. Vi slipper bli könsstympade, sålda, bortgifta osv och leva under miserabla förhållanden. Ni får gärna fortsätta er debatt om ord- men jag tror inte det är det som gör den stora skillnaden.
http://www.youtube.com/watch?v=KZvlqH2jPa8
 
Sv: "En" i stället för "man"

Vad gör du då för att förbättra världen? :)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 865
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 602
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 216
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp