En liten fundering (korsningar)

Men varför ska jag? Om jag bara ser till att noga välja en hingst som kompletterar och kan förbättra mitt stos egenskaper får jag det jag vill ha.

Tror du att det är så enkelt !? I så fall så skulle man ju enkelt kunna beställa vilket föl som helst.

Jag tycker det är korkat rent ut sagt, framför allt ekonomiskt, varför lägga så mycket pengar på något som är ett totalt lotteri ? Då är det *MYCKET* lättare att leta häst och hitta en häst med de egenskaper man vill ha. Men har man inte kunskaper att kunna bedöma det så lär man ju inte ha kunskaper att kunna bedöma sin eget gullegull sto objektivt heller.

Följa hästen helt ifrån dag ett kan man ioch för sig bara göra om man avlar själv. Men man kan å andra sidan köpa en ung häst och fostra själv också. De första månaderna bör ju fölungen just få lära sig att vara häst (de första åren om jag får bestämma!)
 
Men är inte western en relativt liten sport då? Självklart finns det många duktiga men att tävla SM efter fem års ridning? (som jag vet det finns)Har man ingen bredd är det svårt att få en elit.
 
Nej precis! Jag rider 2 helsyskon, och de är väldigt olika! Båda är bruna valacker, där upphör likheterna...
Den ena är 161 och grov, lite tung men ändå smidig "i sidled". Den andra är 173, högrest och mer lätt i typen. Om man inte visste att de var helsyskon skulle man bara tycka att de var lite lika.
 
Rent fysiska egenskaper som exteriör och eventuella skador är naturligtvis lätta att se eller undersöka. Men när det gäller att köpa en häst är det väldigt svårt att, utan att ta hem den en månad och prova, se vad just den hästen är bra på men även varit med om.
Min egna "gullegullsto" som du uttrycker det har varit felbehandlad på många olika sätt innan hon kom till mig. Hon har visserligen aldrig gått på trav, men däremot var det en fodervärd som ridigt henne med en trasig sadel som inte bara klämde utan NÖP henne i ryggen. De kunde helt enkelt inte förstå varför hon blev så grinig så fort sadeln kom fram. :mad:
Visst kan det vara ett lotteri att avla, men jag kommer nog inte att få ett russ efter en korsning mellan ett varmblod och en nordsvensk bara för att nordsvensken är lurvig.
 
Som jag sa tidigare, det får någon från western svara på! Jag är absolut inte insatt! Men jag tror ju inte att de som tävlar i western ser det så?
 
Bra svar anneli!!! :bow: För trots Kiddens ringa ålder ÄR han ju framgångsrik på tävlingar. Hoppas bara att han inte slits ut i förtid...

Det jag vände mig mot i ett tidigare inlägg (minns inte vem som skrev) var attityden att tävlingshäst är detsamma som dressyr, hopp (möjligen fälttävlan) och att korsningar vbl-hbl INTE kan bli tävlingshästar. Men det finns ju andra grenar (många!!) och var drar man gränsen för framgångsrik?? En häst som inte har kap för mer än 1.20 men alltid vinner sina klasser måste ju vara framgångsrik! Allt kan ju inte vara elit, eller måste det vara av elitklass för att räknas som framgång???

Tycker att många här inne är lite snobbiga och arroganta i sina uttalande om vad som är en bra häst, eller vad som ska räknas som framgång på tävlingsbanorna. Hur många skulle själva klara dessa klasser?!! Och hur många gånger har man inte läst att deras hästar skulle klara mycket högre klasser, men själva är de lite för fega eller har klena tävlingsnerver. Jaha? Varför inte säga som det är, att varken hästen man har eller en själv hör hemma i högre klasser! Och vara glada, stolta och tillfreds med det man faktiskt klarar av... :smirk:
 
Jag gissar att det beror på att det är så många som köper ett varmblod(ssto) som FÖRSTA häst för att de är billiga. Sen kommer de på att stoet kanske inte riktigt motsvarade vad de vill ha i en häst i form av ridbarhet, tävlingskapacitet och istället för att spara pengar och köpa det som de vill ha, så betäcker de med "nån fiiin hingst" (läs Halvblod eller Arab beroende på vad man vill hålla på med för disciplin) och helt enkelt "gör sig ett föl".
Billigt och bra?! (eller INTE, för hästen kostar ju heeeela vägen, men det spelar kanske mindre roll?) För stoet HADE man ju redan...

( :devil: ) :angel: ( :devil: )
 
Wow... Tittade in och hittade mycket om Crazy Kid.
Jag är ägare till Crazy Kid.
Visst är han duktig...
Han är bara 3 år. Har Självklart inte tävlat på speciellt hög nivå, men tävlat bla. i Western-allsvenskan.
Vad som gör honom så bra är hans huvud, han gör verkligen allt han kan för ryttaren, speciellt på tävling. Nu har vi inte ställt några krav på honom med tanke på hans ålder, men visst är det kul att se en treåring vinna över många 10 åringar.
Han gör redan nu mycket bra byten m.m
Att det finns varmblod i honom ser jag inget negativt i.
Han kommer kanske inte att passa för alla grenar.
Är själv tveksam till reining och slidestop, men vi får se när han musklat sig lite mera.

Att läsa inlägg som någon skrev att westernryttare inte kan utnyttja hästens kapacitet ännu för att ryttarna i Sverige är för dåliga... :eek:
Tja den personen kan inte ha sett många tävlingar..
Visst finns det många nybörjare och tävlingar på väldigt låg nivå. Vore konstigt annar när sporten växer så mycket.
Dom bästa westernryttarna i Sverige är riktigt riktigt bra...

Mvh// Peter
 
Tjena Peter! :D :D

Kul att du dyker in till "Kiddens" försvar! ;)

För "Kidden" har ju gjort enastående framsteg hela tiden...men folk tycks inte förstå att westerngrenarna ligger på olika svårighets-nivåer. ;)

De tävlingar "Kidden" varit med på kan knappast vara värre än ett motsvarande treårstest för ett halvblod. ;)

He,he med tanke på vad han gjorde i hagen som liten...så skulle det faktiskt inte förvåna mej om han skulle klara slide-stop också. :D :D

Jag hoppas ni kommer nästa sommar om ni har vägarna förbi då med! Ni är så hjärtligt välkomna när ni har tid och lust att hälsa på! :D :D

:banana: :banana: :banana:
 
Det var alltså inte meningen att de tänkte göra byten på honom...de skulle bara testa om han kunde det en gång eller två....men efter ett par gånger så gjorde han det för egen maskin...han är så otroligt smart!
 
Jag vet fortfarande inte exakt hur en western tävling är upplagd och vad som ingår, men att en treåring går Westernallsvenskan götr att jag blir övertygad på att ni tar hästen för fort och det kommer leda till problem i framtiden, vilket jag tycker är synd.

Carzy skriver: De tävlingar "Kidden" varit med på kan knappast vara värre än ett motsvarande treårstest för ett halvblod.
Om det skulle stämma så undrar jag verkligen av standarden på Westernallsvenskan ligger??
 
Jag har inte sett mer än några stycken western-tävlingar, så jag tänker inte uttala mig om deras standard etc - jag är mycket väl medveten om att det finns många fantastiskt duktiga westernryttare i Sverige, men jag kan inte låta bli att fundera över träningen av hästarna ibland.

Han är bara 3 år. Har Självklart inte tävlat på speciellt hög nivå, men tävlat bla. i Western-allsvenskan.
:eek:
Allsvenskan + inte tävlat på speciellt hög nivå klingar inte rätt i mina öron? Om det nu är som crazy sade att de tävlingar din häst gjort inte kan vara "värre" än ett 3-års test, där enda kravet på hästarna uppsuttet är att de klarar av att gå i skritt på lång tygel, trav och galopp ett parv varv åt varje håll - ja då undrar jag hur westernallsvenskan ser ut :confused:


Han gör bla mycket bra byten
:eek: Ok att hästen kanske har mycket lätt för att byta galopp av naturen - jag har själv en unghäst som har det, men jag skulle inte drömma om att träna byten på henne för det - i mina öron låter det inte så kravlöst som du skrev att träningen av er häst var?

Jag tänker inte lägga in några värderingar på hur ni tränar er häst, alla har olika åsikter om hur sådant ska ske och jag vet som sagt inte mycket om western (och jag vet att det ofta tävlas med unga hästar där), men jag får inte riktigt ihop era olika uttalanden som sagt... :smirk:
 
Men det låter väl ändå inte sunt? Ok om man nu absolut ville prova, varför förstår jag inte riktigt men ändå. Min unghäst provade på egen hand när vägen svängde ute i skogen när hon var 3 - hon har mycket lätt för att byta galopp - men jag tycker inte att det var vidare bra när hon var så ung och skulle inte drömma om att träna på det utan lät det förflyta "obemärkt". Tror att det flesta unghästar gör så ibland.

Men
men efter ett par gånger så gjorde han det för egen maskin...han är så otroligt smart!

Jag tycker att det låter precis som att man tränar byten (använder bytena vid träning)... sen att hästen är smart eller inte hjälper ju inte om den tränas väl hårt fysiskt för sin ålder?
 
Men kan det verkligen vara nyttigt?
Jag erkänner att jag är rätt dåligt insatt i utbildning av unghästar, men byten borde ju kräva mer än vad en treåring klarar av.

Det finns ju hästar som gärna samlar sig naturligt, även i ung ålder, men ofta samlar de sig mer än vad de har muskler och styrka för. Min poäng är alltså att det är trevligt om det finns naturliga förmågor, men att man kanske inte ska vara så snar att börja utnyttja dem.
 
Jo jag har också poängterat att de ska ta det lugnt...

...och här handlade det om ett kval till western-allsvenskan vilket sker på väldigt låg nivå då antalet riktigt duktiga westernryttare och duktiga hästar fortfarande är väldigt få om än att visst finns de folk som är duktiga.De får se till helheten i Sverige alltså och anpassa tävlingarna därefter.Ja jag anser nog att det motsvarar ett treårstest för halvblod...svårare och jobbigare än så är det inte.

Ibland är väl Kidden lite över-ambitiös...som tex galoppombyten...de skulle bara testa om det över huvudtaget gick att göra ett byte...sedan att hästen själv i naturlig form på mer eller mindre långa tyglar dansar fram och byter galopp som om det vore en "småsak"....ja det är väl bara inse att han är född med talang utöver det vanliga.

Nu är det ju så att han har ju också fått en försprång genom att vara jobbad sedan han var 1 år med övningar från marken....1 1/2 år gammal tömkördes han...och som 2 åring så körde de in honom...så när de förberedde inridning...ja då var han redan ganska så musklad för sin ålder.

Sitt inte och tro att ägarna sitter och kräver en massa av honom...hela hästen har attityden JAG VILL,JAG KAN och JAG SKA. Ägarna har själva flera gånger sagt att de nästan för ett ögonblick kan glömma bort hur gammal han är...men de vet och inser hur mkt han klarar av.

All träning...vilket till stor del inkluderar markträning också görs med inspektion av en person som vunnit SM för quarters...jag tror och hoppas att hon har full koll på läget och hur mkt Kidden orkar och klarar av.

Var snälla nu och blanda ej ihop mitt användarnamn "CRAZY" med ägarnas användarnamn "CRAZY KID".
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 075
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 588
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp