En menskopps livstid..

Sv: En menskopps livstid..

Välkommen i Koppmaffian!

Det är verkligen smidigt att slippa mecka med tamponger och svettiga bindor. Fy. Inga torra irriterade slemhinnor, inga problem med att hitta nånstans att sätta sin tampong om man inte hittar en skräpkorg, ingen manisk koll på klockan längre, inga onödiga kostnader varje månad, man kan sätta i koppen utan problem även innan mensen har börjat utan att torka ut o.s.v.

Byter aldrig tillbaka!

Detta har jag inte tänkt på, men det är ju perfekt !
 
Sv: En menskopps livstid..

Härligt!



Mot mensvärk vet jag inte, men yogainstruktören (har gått för två olika, båda säger samma sak) menar på att vissa positioner ska man inte inta när man menstruerar. Som om man vill berätta för alla på kursen när man har mens :p

Hittade det här:

Har dock svårt att tro att blodet kan rinna in i bukhålan.

Sant, blodet kan inte rinna någonstans. Skulle tro att det även har svårt att komma in i livmodern igen, munnen är nog ganska tät. Men även om det kommer in där så är det också ett slutet utrymme, det ska inte finnas någon öppning till buken.
Fast för de med endo finns det nog något hål någonstans som inte borde vara där. Har aldrig fått klart riktigt för mig hur deras slemhinna hamnar i buken om det inte finns någon öppning någonstans.
Föreställningen att man inte skall stå på huvudet under mens är nog urgammal, det fanns en tid när man trodde att det var farligt att sova liggande, för då kunde ens kroppsvätskor (blod, slem och tårar) komma i obalans, blandas eller man kunde rent av drunkna i dem. Därför kan man på museum se sängar som ser ut som barnsängar, de var tänkta för att sitta och sova. :D
*avdelning värdelöst vetande, mitt specialområde* ;)
 
Sv: En menskopps livstid..

Detta har jag inte tänkt på, men det är ju perfekt !

Ja! Man kan ha den för de sparsamma flytningarna efteråt också, som är så irriterande på att förstöra trosor. :)

Är det förresten någon som har tips på någon mer stadig kopp än diva? Skulle vilja prova någon annan. MeLuna soft var ju för mjuk. De kostar ju en del, vill inte hålla på att beställa på måfå...
 
Sv: En menskopps livstid..

Hrm.


Men vän till mig som skulle hämta en annan sak i mitt badrumsskåp.
Väl där tog nyfikenheten överhand, och han kommer ut i köket med min menskopp, säger "vad är det här" och stoppar in den i munnen, blåser och säger förvånat: den saknar backventil". Somliga straffar gud med detsamma:D

Hahaha, fyyy! Men, vad tänkte han att det var egentligen? Nån dykpryl? Frågade du?
Fortsättning tack! Vad hände när du berättade vad det var? :p
 
Sv: En menskopps livstid..

Jag som fick byta minst varannan timme slipper mycket stress nu med kopp. Nu tömmer jag två eller tre gånger om dagen de två första dagarna, och två gånger de tre sista.

Perfekt för älgjakt :D

Håller med alla om alla fördelar, men det här med att bara byta 2-3 gånger per dag...vet inte om jag är onormal, för jag hör jätteofta att folk tycker det är så bra för att man bara behöver byta "morgon och kväll", typ. Jag måste byta ungefär varannan timme de första två dagarna, och då är det FULLT, jag köpte ändå den största storleken. Nästa blir väl i storleksordningen "hink" :p

Detta är väl det enda jag kan komma på som är en smula negativt just när man är ute en hel dag i skogen utan tillgång till toalett, jag upplevde faktiskt att tampong "höll emot" lite bättre. Men det finns så många fördelar med menskopp att jag aldrig någonsin kommer att använda något annat. AMEN.
 
Sv: En menskopps livstid..

Jag vet inte hur Diva är men jag har en Mooncup och den är stadig, inte fladdrig/sladdrig alls.
 
Sv: En menskopps livstid..

skrev nog luddigt, Diva är stadig, men har ränder i botten som skaver när jag sitter, därför vill jag ha en annan som är stadig. MeLuna soft var för mjuk, trycks ihop.
Antecknar Mooncup också, tack!
 
Sv: En menskopps livstid..

Håller med alla om alla fördelar, men det här med att bara byta 2-3 gånger per dag...vet inte om jag är onormal, för jag hör jätteofta att folk tycker det är så bra för att man bara behöver byta "morgon och kväll", typ. Jag måste byta ungefär varannan timme de första två dagarna, och då är det FULLT, jag köpte ändå den största storleken. Nästa blir väl i storleksordningen "hink" :p

Detta är väl det enda jag kan komma på som är en smula negativt just när man är ute en hel dag i skogen utan tillgång till toalett, jag upplevde faktiskt att tampong "höll emot" lite bättre. Men det finns så många fördelar med menskopp att jag aldrig någonsin kommer att använda något annat. AMEN.

Jag tror att det beror lite på hur stort mensflöde man har, jag brukar oxå få tömma den ungefär varannan/var tredje timme de dagarna det är som mest, men med tampong så höll det inte emot alls utan jag fick köra både tampong och binda för att kunna klara mig en timmer eller två...
Om man blöder så mycket kan man prova att använda cyklo-F, men jag vågade aldrig prova eftersom vi har en del blodproppar i släkten. Men med menskoppen känner jag mig betydligt tryggare!
Och är man ute i skogen kan man ju tömma ur den och stoppa in den igen, man vill ju inte gärna slänga en tampong i skogen, men lite blod kan man ju hälla ner i mossan och så hälla lite vatten över om man vill. ;) Jag ser alltid till att ha våtservetter när jag är ute så där så man kan bli ren om händerna! ;)
 
Sv: En menskopps livstid..

Håller med alla om alla fördelar, men det här med att bara byta 2-3 gånger per dag...vet inte om jag är onormal, för jag hör jätteofta att folk tycker det är så bra för att man bara behöver byta "morgon och kväll", typ. Jag måste byta ungefär varannan timme de första två dagarna, och då är det FULLT, jag köpte ändå den största storleken. Nästa blir väl i storleksordningen "hink" :p
Jag har samma problem, blöder mycket och har funderat på att leta upp marknadens största kopp för att slippa tömma så ofta. Men blir den för stor läcker den ju, så jag nöjer mig nog med något runt min nuvarande storlek som passar rätt bra.

kl

Överväger att byta ut min kopp, inte för att den blivit för gammal, den har nog högst 3 år på nacken, utan för att jag det på något mystiskt sätt blivit en reva vid något hål. Kanske har jag råkat riva den med naglarna och så har det tänjts ut när jag vikt den.
Hursomhelst så funderar jag på att prova MeLuna Sport istället för att ta ännu en Lunette som jag har nu. Jag har inga problem med Lunette egentligen men tänker att en hårdare kopp kanske skulle vara ännu bättre och kännas säkrare vid fysisk aktivitet. Om nu MeLuna sport verkligen är hårdare än Lunette strl 2, är det någon som vet? Lunette är ju inte mjuk heller direkt.
Sedan har MeLuna i storlek L mindre kapacitet i ml upp till hålen (samtidigt som den faktiskt är lite större), med 2 ml skillnad enligt vad jag läst, men det kanske inte gör så mycket egentligen? Jag som gärna skulle ta strl "hink" om min vagina bara ville tänja ut sig jagar ju uppenbarligen ml in absurdum men kanske måste man dra gränsen någonstans. :angel:
 
Sv: En menskopps livstid..

Jag hade största tampongstorleken och det läckte efter två timmar. Så jag fick ha binda också, och se till att byta innan det gått två timmar. Lite bökigt.

Min kopp är också full efter 6 timmar de första dagarna (inte på natten), och jag har största storleken, Lunette. Det har hänt att den är full efter kortare tid också, men läckt har den hittills inte gjort.
 
Sv: En menskopps livstid..

Jag har inga problem med Lunette egentligen men tänker att en hårdare kopp kanske skulle vara ännu bättre och kännas säkrare vid fysisk aktivitet.
Fast jag är faktiskt inte helt säker på att jag inte har några problem med min Lunette, jag tänker att den kanske läcker ibland för att den trycks ihop av musklerna snarare än för att den blivit helt överfull. Och därför skulle det kanske vara bättre med en ännu hårdare kopp som ger mer motstånd.

Det är svårt att veta om det verkligen är så, kanske är den bara överfull.

Men det skulle vara guld värt om någon visste om MeLuna Sport verkligen är hårdare än Lunette 2. Är den inte hårdare tar jag ju definitivt en Lunette igen. Fast kanske en blå den här gången. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: En menskopps livstid..

*kl*

Jag funderar på att testa. Är tveksam för jag tycker tamponger är så himla smidigt: känns inte, läcker aldrig, lätt att stoppa in, man tar en ny istället för att hålla på att rengöra.

P-ringen tycker jag är lite meckig att få in och sitta bra. Det går till slut men tycker den vill veckla ut sig för tidigt så hamnar den för långt ner och spänner obehagligt. Tänker att koppen borde spänna ännu mer? Och funkar det att ha både kopp + p-ring?

Och hur sjutton vet man vilken modell man ska välja? Rena djungeln ju!
 
Sv: En menskopps livstid..

*kl*

Jag funderar på att testa. Är tveksam för jag tycker tamponger är så himla smidigt: känns inte, läcker aldrig, lätt att stoppa in, man tar en ny istället för att hålla på att rengöra.

P-ringen tycker jag är lite meckig att få in och sitta bra. Det går till slut men tycker den vill veckla ut sig för tidigt så hamnar den för långt ner och spänner obehagligt. Tänker att koppen borde spänna ännu mer? Och funkar det att ha både kopp + p-ring?

Och hur sjutton vet man vilken modell man ska välja? Rena djungeln ju!
Jag tycker du ska prova, funkar det är det klart värt det. Men ja det ÄR en djungel! Storlek, hårdhet, material... Det finns så många varianter.

Är man känslig kan det vara enklast med en mjuk, lite mindre kopp. Blöder man mer tar man en större kopp, och är man väldigt fysiskt aktiv kan det löna sig att ha en hårdare kopp så man inte trycker ihop den och det läcker.

Vet inte hur det fungerar med kopp och p-ring.
 
Sv: En menskopps livstid..

Men det skulle vara guld värt om någon visste om MeLuna Sport verkligen är hårdare än Lunette 2.
Efter att ha gjort lite mer research har jag kommit fram till att den är hårdare, och att den tydligen har större kapacitet än Lunette i sin största storlek. Kanske jag provar den då.
 
Senast ändrad av en moderator:
Puttar upp tråden och svarar på min egen fråga. Min kopp höll i tio år, den gick nyligen sönder (piggen gick av) så eftersom den uppenbarligen blivit porös vill jag inte riskera att den går upp i atomer i samband med användning. Dags att köpa ny med andra ord! Det blev alltså en årlig kostnad på 30 kr, vilket ju är väldigt mycket bättre än alternativen.

Så passar på att fråga igen, det som diskuterades i samband med tråden förra gången. Någon som hunnit köpa ny kopp sista året och kan recensera "nyare" modeller (ja, min är ju då inte så ny så typ alla modeller är nyare)? Jag tänker då främst på olika modeller av MeLuna, men även andra?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 288
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 183
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
933
Senast: annaovega
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp