En menskopps livstid..

Sv: En menskopps livstid..

KL

Jag behöver också hjälp!! Jag har fortfarande inte fått till det...Koppen känns jättemycket. Känns som om jag behöver få den högre upp men det går f*n inte. Har klippt av piggen... Jag vill ju så gärna få det att funka!!

Vilken tur! Då slipper folk bli arga på mig om jag förorenar deras badvatten. :D

Men allvarligt talat borde grejen byta namn till nåt annat än kopp, namnet påminner om nåt helt annat. :)

Hrm.

Men vän till mig som skulle hämta en annan sak i mitt badrumsskåp.
Väl där tog nyfikenheten överhand, och han kommer ut i köket med min menskopp, säger "vad är det här" och stoppar in den i munnen, blåser och säger förvånat: den saknar backventil". Somliga straffar gud med detsamma:D

Jag tycker det är olika på olika modeller... DIVA å VIVA eller vad de heter som är lite "grövre" funkar mycket bättre.... sen hade groupon något erbjudande å mina är *host* 10år gamla säkert, så jag beställde ny... å den funka inte (helt slapp) så fick jag en mindre gratis (fast jag är över 30) å den vill inte heller... känns som att jag haft halva handen "där uppe" utan å få in luft så den kan veckla ut sig (tänkte att det var för mkt vakuum).... så, vilken modell har du?

Har också problem efter 10 år att de ibland "halkar fel" å vrålläcker, men allt som oftast är de BÄST!

Hrm.

Men vän till mig som skulle hämta en annan sak i mitt badrumsskåp.
Väl där tog nyfikenheten överhand, och han kommer ut i köket med min menskopp, säger "vad är det här" och stoppar in den i munnen, blåser och säger förvånat: den saknar backventil". Somliga straffar gud med detsamma:D

:rofl: HAHAHA, det där gjorde min kväll :D

Messy - jag håller med dig, det beror på tillverkare! Jag har 2 menskoppar och den ena är jättebesvärlig att få på plats medan den andra bara sätter sig direkt där den ska vara.

Puffar upp tråden med ett par frågor jag inte hittat svar på (kanske inte letat tillräckligt).

1 - kan man kissa med koppen i? Bajsa?
2 - jag håller på med yoga, blir det inte väldigt konstigt när man gör saker upp-och-ner, dvs rinner inte blodet från koppen och in igen. Det lär ju kännas (tänker tillbaka på tiden med binda, innan tampong :yuck:)

Ska man vara riktigt konservativ ska en menstruerande kvinna inte utföra asanas alls. Ska man vara lite mindre konservativ ska man undvika positioner som vänder kroppen upp-och-ner för att inte motarbeta kroppen. Är man inte ett dugg konservativ - som jag - yogar man på för glatta livet och upptäcker att menskoppen fungerar utmärkt även då. :D

Ska man vara riktigt konservativ ska en menstruerande kvinna inte utföra asanas alls. Ska man vara lite mindre konservativ ska man undvika positioner som vänder kroppen upp-och-ner för att inte motarbeta kroppen. Är man inte ett dugg konservativ - som jag - yogar man på för glatta livet och upptäcker att menskoppen fungerar utmärkt även då. :D

Nyfiken fråga :D Konservativ enligt vad/vem? Och vet denne/detta om hur bra yoga kan funka mot mens-värk? :D

För stor kopp? Fel modell?

Jag är helfrälst. Hade en annan tidigare, men fick den aldrig att funka rätt. Den satt inte rätt, läckte och var rent skit.

Min Lunette byter jag aldrig bort. Sätter sig där den ska, och är det en svårare dag vrider jag lite på den och så plopp sätter den sig som den ska.

Läcker aldrig, känns aldrig, lätt att få i och ur, man kan bada, rida, cykla o.s.v.

Jag beställde från Groupon nu senast de hade erbjudande. Märket är OrganiCup, den större storleken. Jag har funderat på om det kan vara storleken, men det känns inte som om det är det verkliga problemet utan istället det där vakuumet som blir inuti koppen.

*KL*

Jag beställde en menskopp för några veckor sedan och har försökt träna att sätta i den. Men jag vet inte vad jag gör för fel, den vill inte veckla ut sig. Jag viker den dubbel enligt ritningen, sedan har jag försökt snurra och nypa i den, allt för att få den att veckla ut sig, men det går inte!

Tips?

Prova dra ner koppen lite så den övre kanten av koppen kommer nedanför livmodertappen som förmodligen är den som hindrar koppen från att veckla ut sig. Jag måste alltid göra så för att min kopp ska veckla ut sig ordentligt.

För stor kopp? Fel modell?

Jag är helfrälst. Hade en annan tidigare, men fick den aldrig att funka rätt. Den satt inte rätt, läckte och var rent skit.

Min Lunette byter jag aldrig bort. Sätter sig där den ska, och är det en svårare dag vrider jag lite på den och så plopp sätter den sig som den ska.

Läcker aldrig, känns aldrig, lätt att få i och ur, man kan bada, rida, cykla o.s.v.

Jag har också en sådan och den hade jag problem med när jag skulle få till det nu i början. MEN när den nu sitter rätt och jag har hittat lite knep så är jag nöjd med den.

I början försökte jag vika den och få in den så men jag fick inte in den innan den ville veckla ut sig och den hamnade jättelätt fel, så när min kompis sa att man kan trycka in ena sidan på den med tummen, så att det blir en spets istället så testade jag det och det är den metoden som funkar för mig. Men det är verkligen så att jag inte får in den en mm ens om jag blir lite stressad och det har jag lätt för att bli har jag märkt. Samma när jag ska få ut den, det finns nån flik som lägger sig över piggen när jag ska knipa om den med fingrarna kniper jag mig själv och det är väldigt omysigt och jag spänner mig och så sitter den där utan att vilja komma ut, känns det som :D

Snurra på den gör jätteont :wtf: så det låter jag bli och börjar om istället. Det är nog det som gjort att det tagit sån tid innan kroppen acceptera den.:o

Härligt!

Nyfiken fråga :D Konservativ enligt vad/vem? Och vet denne/detta om hur bra yoga kan funka mot mens-värk? :D

Mot mensvärk vet jag inte, men yogainstruktören (har gått för två olika, båda säger samma sak) menar på att vissa positioner ska man inte inta när man menstruerar. Som om man vill berätta för alla på kursen när man har mens :p

Hittade det här:
Rotlåset skapar en anspänning som när du blöder kan resultera I en störtblödning.
När du vänder dig upp och ner är det så att det finns öppningar i övre delen av livmodern in i bukhålan, och då kan mensblodet rinna ut i buken, vilket inte är så nyttigt.
Har dock svårt att tro att blodet kan rinna in i bukhålan.

låter ju helknasigt, Då skulle ju alla som håller på med gymnastik och liknande vara levande niagarafall...

Jag tycker det är olika på olika modeller... DIVA å VIVA eller vad de heter som är lite "grövre" funkar mycket bättre.... sen hade groupon något erbjudande å mina är *host* 10år gamla säkert, så jag beställde ny... å den funka inte (helt slapp) så fick jag en mindre gratis (fast jag är över 30) å den vill inte heller... känns som att jag haft halva handen "där uppe" utan å få in luft så den kan veckla ut sig (tänkte att det var för mkt vakuum).... så, vilken modell har du?

Har också problem efter 10 år att de ibland "halkar fel" å vrålläcker, men allt som oftast är de BÄST!

Jag håller med, det är stor skillnad på olika modeller! De mjukare fungerar inte alls för mig, svåra att få på plats och läcker. Hårdare och kraftigare är mycket bättre och faktiskt - konstigt nog - bekvämare tycker jag.

Min lite kraftigare kopp (fråga inte om märken, jag har jättedåligt minne för sånt) har läckt en enda gång och då var det mitt eget fel eftersom jag lyckades glömma bort den ett extra dygn. Den känns ju liksom inte!! :D

Jag är ingen expert på yogans historia men utifrån vad jag snappat upp så ligger grunden i att när en kvinna menstruerar så behöver hennes kropp lugn och ro för att göra sig av med det gamla och börja bygga upp det nya. I det läget ska kroppen inte störas med utövandet av asanas (fysiska positioner). Alla andra delar av yogan kan en menstruerande kvinna ändå utöva enligt åtminstone vissa konservativa, förutom vissa andningstekniker som också bör undvikas under mens.

Yoga handlar ju till stor del om att inte motarbeta kroppen så tanken är ju god, men troligtvis var det väl en karl som kom på allt det där och de har ju av förklarliga skäl ingen koll på hur fysisk aktivitet kan minska mensvärk. :p

En personlig erfarenhet från yogautövande under mens är att jag gärna undviker de väldigt coreintensiva positionerna/sekvenserna för att jag har svårt att hålla en stabil core när magen gör alltför ont. Det kan vara värt att tänka på om man gillar att stå på huvudet och sådana saker, att man kanske inte har samma styrka som man är van vid.

*KL*

Ni har övertygat mig, har också beställt en kopp nu :D Hoppas det fungerar för det vore skönt att slippa bindor och tamponger!

Välkommen i Koppmaffian!

Det är verkligen smidigt att slippa mecka med tamponger och svettiga bindor. Fy. Inga torra irriterade slemhinnor, inga problem med att hitta nånstans att sätta sin tampong om man inte hittar en skräpkorg, ingen manisk koll på klockan längre, inga onödiga kostnader varje månad, man kan sätta i koppen utan problem även innan mensen har börjat utan att torka ut o.s.v.

Byter aldrig tillbaka!

Senast ändrad:

Det låter verkligen helt fantastiskt! Var inte helt kul att sitta på älgpass förra helgen när jag var mitt i mensveckan och var tvungen att fundera på hur jag skulle kunna byta...

Min man kommer undra vad i helsike det är jag beställt ;)

Jag som fick byta minst varannan timme slipper mycket stress nu med kopp. Nu tömmer jag två eller tre gånger om dagen de två första dagarna, och två gånger de tre sista.

Perfekt för älgjakt :D

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 925
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 119
Senast: MonteRose
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
2 027
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Vet att det finns en äldre tråd om att gamla hästar kan bli stissiga av lucern, vill fortsätta den här. Påstående kom visst från USA... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
11 747
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka