En ny bra funktion i forumet

Jag har börjat med att införa prefix under tävlingsgrenarna.

Detta innebär att alla när de skapar en ny tråd kan ange ett prefix för den.

Följande prefix finns för närvarande under Tävlingsgrenar:
Avel:
Utrustning:
Vård:
Gnägg:
(inget prefix)=tävling, träning och övrigt

Längst ned i grenforumen kan man nu välja att endast visa trådar med ett speciellt prefix. Det innebär att man kan välja "Utrustning:" och du visas endast de trådar som har prefixet Utrustning:

Väljer man alla visas samtliga trådar under exempelvis hoppning.

Denna funktionalitet innebär att underforumen som funnits under grenar har spelat ut sin roll.

Jag tycker att detta ger oss det bästa av två världar. Möjlighet att enklare endast se det som intresserar för tillfället samtidigt som allt inte blir uppdelat i många underforum som kanske inte används så mycket.

Mer runt detta kommer framöver.

Jag hoppas att ni tar er tiden att sätta er in i hur detta är tänkt att fungera innan ni eventuellt blir arga på förändringen.

Jag tycker helt klart att det här med prefix är en väldig förbättring.
 
Sv: En ny bra funktion i forumet

Det vore bra med ett prefix för huvudforumet oxå.
Nu är det lättare att kolla in underforumens trådar:crazy:

*För en som inte är datornörd- annat än på Buke:angel:*
 
Sv: En ny bra funktion i forumet

Vilken bra förändring!

Nu är det perfekt för mig att hastigt titta igenom dressyrforum. Nu slipper man först gå till dressyr, sen dressyrgnägg och sedan utrustning. Denna lilla rundtur kan ta lång tid för oss med ex mobila bredband, ofta händer det inte så mycket i dessa underforum heller (så det inte riktigt värt tiden). Men nu kan man in och titta om man hitta någon ny intressant tråd.

:laugh:
 
Sv: En ny bra funktion i forumet

Jag vill inte att man ska vara tvungen att välja ett prefix när man skriver inom det vanligaste ämnet i ett forum (det som i dagsläget saknar prefix) Samtidigt vore det bra om det var lättare att välja endast dessa trådar.
Jag tittar på ett antal lösningar för att ytterligare förbättra och snygga till denna funktion.
 
Sv: En ny bra funktion i forumet

Jag tycker att det går bra med prefixen.
Det är ju alltid konstigt med nyheter :D

Däremot vill jag ställa en förfrågan.
Går det att fixa en prefix som heter hingstar under avelsforumet??
Eller prefixer typ:
Hingstar
Gnägg
Dräktighet/fölning
Vård

(den sistnämnda då för skötsel av dräktiga ston och frågor kring nyfödda föl)

Bara som förslag eller nåt.

AM
 
Sv: En ny bra funktion i forumet

Jag har nu lagt in så att man snabbt kan välja att endast titta på trådar utan prefix.
Jag har även gjort om själva prefix-orden till små "ikoner", om man håller muspekaren över ser man prefix-ordet i klartext.

Detta skall förhoppningsvis minska ned rörigheten en hel del.

Lite finsputsning av ikonerna är nog på sin plats innan jag är riktigt nöjd ;)

Kom gärna med tips och förslag.
 
Sv: En ny bra funktion i forumet

Prefixen graviditet, spädbarn och skolåldern på barn hade varit välkommet.
 
Sv: En ny bra funktion i forumet

varför ska det finnas en "avel" under varje tävlingsgren? så många avelstrådar blir det ju inte där ändå.. vore bättre om alla samlades på det riktiga avelsforumet - där det står ganska still ibland. då kanske det blev lite mer fart där
 
Sv: En ny bra funktion i forumet

Avel är ett av de absolut största forumen här på Bukefalos. Om man räknar bort "halvblods-grenarna" är det väldigt mycket aktivitet runt avel på grenforumen.
Samtidigt vill jag låta alla som faktiskt vill diskutera avel inom sin gren göra detta. Precis som alla även har rätt att diskutera avel under det stora avelsforumet. Det hela beror på vilka man vill diskutera med och svaren kan kanske även skilja en del.
 
Sv: En ny bra funktion i forumet

Ska alla trådar blandas förstår inte jag vitsen med prefix.

jag röstar för att antingen återgå, eller strunta i prefixen :D
 
Sv: En ny bra funktion i forumet

Förmodligen för att du enkelt kan samla alla utrustningstrådar osv... Det är bara att klicka på rutan så ploppar de upp...
 
Sv: En ny bra funktion i forumet

Om det skall vara rent finns det massor att ta bort, ikonen framför som talar om, om man svarat i tråden eller om den är ny eller ofta läst eller svarad på.
Den lilla blå pilen som tar en direkt till det första inlägget i trden man inte läst gör också att det blir mindre rent.
vem som skrivit tråden kan tas bort samt hur många som läst och svarat.
Förhandsgranskning av de första raderna i första inlägget anses också av många som något som gör det rörigt.

Jag skulle inte tro att du vill ta bort allt detta. Vill du det lär inte många hålla med ;)
Ge det tid, ge mig tid att finputsa om det behövs. Jag tycker det blivit betydligt bättre redan.

Precis som de övriga sakerna jag räknade upp är prefixen en funktionalitet som faktiskt kan vara till stor nytt och underlätta användandet av forumet. Jag anser dessutom att det inte stör speciellt mycket om man är totalt ointresserad av det.

Om du funderar ett tag inser du säkert skillnaden mellan prefix och underforum. Om man bara vill läsa det som står i ett underforum är skillnaden inte så stor, men om man vill läsa allt inklusive det som tidigare funnits i flera underforum är skillnaden rätt stor.

Alla underforum passar inte som prefix anser jag. Åt andra hållet finns det nog en hel del prefix som kan tillkomma som aldrig skulle fått ett eget underforum.

Dock säger jag redan nu att jag kommer försöka hålla ned antalet prefix så mycket som det bara går :)
 
Sv: En ny bra funktion i forumet

Jag skulle nog förenklat kalla det för "ord före".
 
Sv: En ny bra funktion i forumet

Men gud, nu är det ju ännu värre! Ska det vara prefix så ska dom väl synas åtminstonde, inte bara en liten bokstav? Nu är det verkligen som att man slagit ihop allting.
 
Sv: En ny bra funktion i forumet

Tycker det bara blev jobbigt och rörigt :/
 
Sv: En ny bra funktion i forumet

KL

Jag tycker nog att det här med prefixer är en bra funktion jag! Fast färgerna är kanske lite i det grällaste laget. ;)

Jag såg dock att dessa nya prefix-symboler även finns i forum (ÄU t.ex.) där man inte ens har någon möjlighet att sätta något prefix - går det inte att ta bort symbolerna i de forumen? För det är ju onödigt och kanske lite störande att ha dem där om de ändå inte fyller någon funktion s.a.s.
 
Sv: En ny bra funktion i forumet

varför ska det finnas en "avel" under varje tävlingsgren? så många avelstrådar blir det ju inte där ändå.. vore bättre om alla samlades på det riktiga avelsforumet - där det står ganska still ibland. då kanske det blev lite mer fart där

Näää..så skulle jag inte vilja har det.

Så var det nämligen förut för ett år sedan eller så.

Jag som håller på med travhästar var chanslös i Avelsforumet.

Om jag skrev en förfrågan angående hur hingsten Lindy Lane lämnade så försvann min tråd till sidan 3 på bara några timmar.
Den stora merparten frågor handlar nämligen om olika ridhingstar.

När sedan en travmänniska gick in på forumet Avel en dag senare så missade hon min förfrågan då hon kanske inte backade tillbaks till "arkivet"

Nu har vi fått en samlad "travavelsforum" där vi kan diskutera allt från avelshingstar till hur en ev Prix d´Amerique vinnare kommer att bli på marknaden.

Vidare har nu Gunnar gjort något som åtminstånde jag verkligen längtat efter.
Att kunna gallra bort hingsttrådarna från övriga frågor i Avel.

Som uppfödare är jag intresserad av dräktiga ston, föl, fölningar och betäckningsdelen.
Men inte så värst intresserad om vilka utmärkelser Quite Easy eller Corlensky har....

AM
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan har nu hunnit bli 23 år, den startades 14/5 1996, redan förra året skrev jag att det kanske var dags att sluta räkna. Men...
Svar
5
· Visningar
4 735
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Lite sent, men tyckte det var dags för lite omflyttningar, städning och sammanslagningar av forum, annonser och bloggar. Hoppas jag får...
Svar
6
· Visningar
1 305
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Jag provar lite ny funktionalitet. Jag har lagt in möjligheten att välja ett inlägg i en tråd till Bästa svar. Just nu finns möjligheten...
Svar
6
· Visningar
1 777
Senast: Niyama
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Som någon kanske upptäckt finns det nu några så kallade prefix här inne på Bukefalos-hjälp. Dessutom är man tvingad att ange ett prefix...
Svar
7
· Visningar
2 153
Senast: Mammas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp