Bukefalos 28 år!

En ohanterad ardenner

Sv: En ohanterad ardenner

Mjo så känner jag med. Jag vill ta det lugnt eftersom jag inte helt litar på henne, med tanke på hennes beteende hon hade när hon kom.

Men jag vet inte hur jag ska göra när hon går på när jag har stannat? Vissa säger att jag ska stanna framför henne, men hon kanske går på mig då?

Använd ett långt ledrep (med grimskaft är du chanslös och har till slut inget annat val än att släppa för att undvika en farlig situation), gärna med tyngd i. En longerlina är inte att rekommendera (den är tunn och går lätt av) speciellt inte då det gäller en så pass stor och tung häst.

Om hästen fortsätter gå när du stannar, så gör en vändning, men vänd mot hästen, inte från den så som man vanligtvis gör. Förhoppningsvis kommer hästen att bli mer uppmärksam efter ett tag, och tröttna på att försöka dra iväg. Gör den inte det, utan fortsätter gå trots att du sagt stopp, så gör ett ryck med armbågarna rakt bakåt (detta förutsätter att du går framför hästen och inte vid sidan). Du ska dock inte träffa hästen.

Ha tålamod och hoppas att det löser sig och att du får en toppenhäst :):)
 
Sv: En ohanterad ardenner

Ta det lugnt och låt henne landa hos dig nu den första tiden. Dock ska du ha noll tolerans på att hon bits. Säg till henne på skarpen. Det är nummer 1.
Hon ska sluta bitas.

Sedan är det den första tiden en enda sak som gäller. Nämligen förtroende, förtroende och åter igen förtroende. Du ska så småningom få lov att borsta och nudda vid hela henne. Det är på såvis relationen stärks.

När det fungerar kan du börja med benen. Det kan ta tid, men varför stressa till ett halvdåligt resultat när du kan få ett väl genomarbetat resultat? Hon är 5 år och väger förmodligen det hon ska väga och blir på såvis inte dramtaiskt mycket tyngre såvida hon inte är undernärd.

Så det känns inte som om du kommer behöva stressa i rädslan för att hon blir besvärligare/tyngre. Skadan är ju redan skedd om du förstår vad jag menar?

Det är bra att ni hjälps åt men kanske inte för många "goda råd" hoppas jag. Det blir lätt en enda röra för pållen. Det viktiga är att du avgör vilken metod som du tror passar bäst. Det är bra att ta hjälp också men lita även på din egen känsla och håll fast vid den. Det är din häst och du avgör vad hon är mogen för. Börja med detta och återkom gärna sedan:)

jag har själv ardenner och jag hade ju en liten lättare match även om det var även de ganska tufft med en 1 åring som aldrig lyft ben. Men efter 2 månader blev han kanonduktig på det:)
 
Sv: En ohanterad ardenner

Nolltolerans, ja visst. I de flesta fall.
Dock bör ts vara väldigt observant på hur aggressiv stoet är. Att ha nolltolerans mot en häst som inte vet hur ett förhållande mellan människa och häst "normalt" är kan vara extremt farligt. Speciellt med en så stor häst.

Ts bör läsa av hästen först och se vilken nivå hon kan lägga det hela på. Ta hjälp av någon som verkligen kan.
 
Sv: En ohanterad ardenner

Nått hästen behöver lära sig är TÅLAMOD. Ovana hästar blir ofta stressade/otåliga när dom ex ska stå stilla. Tänk på att träna hästen ofta men korta stunder. Den behöver inte stå stilla länge när du börjar lära henne detta. Till en början hade jag nöjt mig med att hon bara stanna, beröm direkt och smacka på o gå vidare. Sen ökar du "stopp tiden" mer och mer ju bättre det går.

Tycker du fått bra råd om att inte stressa med något utan låt det ta tid, det ska kännas säkert och bra för er båda. Ta gärna hjälp av någon när ni tränar men se till att det bara är en av er som "leder" alltså ger signalerna till hästen och bestämmer vad som ska göras när, så ni inte ger dubbla budskap = förrvirrad häst som inte förstår.

Mvh Mixess :)
 
Sv: En ohanterad ardenner

Hej! Jag kan ju berätta att jag fick ordning på henne helt själv ;) Hon är nu en helt mysig häst som jag kämpat hårt med. Hon vart inriden på ca 2 mån och har bara blivit bättre för varje dag. Hon håller nu på att lära sig grunderna i dressyr! Som sagt, helt fantastisk! Så nu känns det att jag kan klara av vad som helst :)
 
Sv: En ohanterad ardenner

Kl

Snälla förklara lite tydligare! Vart på benet är grimskaftet virat? Vart positionerar du dig? Och vilka är riskerna med detta? Just nu lör jag min nyinköpta häst att vilja och våga lyfta bak med hjälp av äppelbitar och det fungerar hittills. MEN jag blev illa trampad och han sparkar han till ibland rätt kraftigt när benet skall lyftas- så en nödlösning kan vara bra att ha i bakfickan...:idea: Och han kan inte hjälpa det.. inte av dumhet alltså.
 
Sv: En ohanterad ardenner

Gratulerar!! Gammal tråd men blev nyfiken på hur det hade gått! Det är inte alltid så märkvärdigt som många vill få det till så länge man tar det lugnt och litar på sig själv och ger sig attan på att man ska klara det. Duktiga ni är! :)
 

Liknande trådar

Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 840
Senast: Babe
·
Träning Har tagit ett nordsvensksto på foder inför köp och den snälla fina häst ägarna lovat hon är kan jag ju säga att hon INTE är...hon är...
2
Svar
36
· Visningar
3 608
Senast: mettanmett
·
C
Avel Har sen nån vecka grannens sto med föl hemma hos mig därför att grannen ska jobba utomlands några månader. Det här är ett stoföl som är...
Svar
17
· Visningar
2 132
Senast: Rodde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp