En sak som hände (jag skriver av mig).

Tranan

Trådstartare
Detta hände någon vecka innan sommarlovet 1987.
Platsen var kvarnbergsskolan, Huddinge. En stor rektangulär byggnad med tre våningar. Insidan beslog av en innergård och aula. Denna skola var utformat som en loftgång som var inåt.
Jag samlade ihop mina saker efter A hade slängt ut allt för mig på väg ut till rasten, som de brukade göra. Jag visste vad som väntade när jag hade plockat ihop allt. Det skulle vara tre fyra personer som såg det som sin uppgift att få mig falla, bli slagen eller få ett antal sparkar men oftast lite av allt. Det vad jag trodde väntade mig. Plötsligt så rusar ett antal killar in, börjar slå mig och jag försöker slå till backa. Det var totalt lönlöst. Jag var efter ett kort slag yr av slagen och kände hur jag lyftes upp. De förde mig mot ett fönster som stog öppet och de förde mig mot det och innan jag hann reagera såg jag marken närma sig och jag slokande av mötet med marken. Vet inte hur länge jag var där på marken, men en lärare ruskade om mig och frågade vad jag hade tagit. Jag förstog inte frågan och läraren tog mig till skolsyster. När jag reste mig kände jag hur jag hade ont i rygg, höft, axel och benen allt bara skrek av smärta och huvudet var en röra. Läraren lämpade av mig hos syrran. Jag satt där ett tag och och mådde allt sämre. Efter ett tag gick läraren och jag satt ensam i väntrummet. Det kändes som en evighet och tillslut öppnades dörren och syrran tittade ut och sa jag har en person här som har lite bekymmer så kan du komma tillbaka senare. Det är vad jag tror att hon sa, mitt huvud gjorde så ont så jag kände inte smärtan i kroppen.
Jag reste mig upp och började gå hemåt. Jag kom inte hem. Jag vakande upp på akuten på Huddinge sjukhus. Polisen hade funnit mig i ett dike. Det var mitt i natten och jag kunde höra hur arg min pappa var.
Jag kunde inte berätta vad som hände. Att släppa lös det raseri min pappa kände skulle inte vara bra för någon, det var inte första gången han var så arg. Jag ville bara var själv i ett svalt mörkt rum. och det fick jag. ett tag i alla fall. det blev min skolavslutning året 1987.
 
Jadu.
Även om det gått många år så hade det varit intressant att höra vad den läraren reagerade med om den fått höra den berättelsen idag.
Den fullständiga förnekelse som många vuxna omgav sig med när de mötte en blåslagen skolgrabb med trasiga kläder och en skolväska med innehåll som inte var användbart längre. Hur man vart uppläxad om att man inte skulle kasa runt på berget och förstöra kläder och skolböcker, utan att fråga varför.
Och den motvind de lärare mm som försökte stävja eländet mötte, de var sällan kvar länge.
 
Jadu.
Även om det gått många år så hade det varit intressant att höra vad den läraren reagerade med om den fått höra den berättelsen idag.
Den fullständiga förnekelse som många vuxna omgav sig med när de mötte en blåslagen skolgrabb med trasiga kläder och en skolväska med innehåll som inte var användbart längre. Hur man vart uppläxad om att man inte skulle kasa runt på berget och förstöra kläder och skolböcker, utan att fråga varför.
Och den motvind de lärare mm som försökte stävja eländet mötte, de var sällan kvar länge.
Jag vet inte om jag är så intresserad av att höra vad dom har att säga. Tror inte att de har förmågan att säga något jag tycker är relevant längre. de borde ringt ambulans och ha förhindrat det dagliga lidandet.
 
Jag vet inte om jag är så intresserad av att höra vad dom har att säga. Tror inte att de har förmågan att säga något jag tycker är relevant längre. de borde ringt ambulans och ha förhindrat det dagliga lidandet.
De skulle inte tillåtit dig resa dig upp utan väntat på paketering av ambulans - och redan på den tiden skall det ha ingått i deras utbildning att kunna detta!
 
Gamla vanliga visan, ingen brydde sig utan vände ryggen till eftersom det var enklast och "ungar har ju alltid slagits" som min "käre" farsa sa. Jag har själv en historia som mobboffer från tredjeklass och resten av grundskolan som innefattar det mesta av trakasserier. Glömmer? Nää. Förlåter? Aldrig!
 
Jag fick skriva ett brev till mina mobbare och läsa upp det för dem
Resultatet?
Tja mer underlag för mobbing
 
Du är stark @Tranan som berättar. :heart
Innan man berättar äger historien/ händelsen dig. Den håller dig i ett grepp. När man berättar och sätter ord på det som har hänt börjar man äga sin historia/händelse och då börjar greppet lossna.

Det som hände var fruktansvärt. Av alla inblandade inkl din far. Du borde ha fått stöttning och hjälp och inte blivit så fördömd,åtsidosatt och överkörd.

Var rädd om dig :heart
 
Du är stark @Tranan som berättar. :heart
Innan man berättar äger historien/ händelsen dig. Den håller dig i ett grepp. När man berättar och sätter ord på det som har hänt börjar man äga sin historia/händelse och då börjar greppet lossna.

Det som hände var fruktansvärt. Av alla inblandade inkl din far. Du borde ha fått stöttning och hjälp och inte blivit så fördömd,åtsidosatt och överkörd.

Var rädd om dig :heart
Tyvärr var de bara en sak av många.
 
Tyvärr var de bara en sak av många.
Jag förstår att det ligger mycket mer bakom med tanke på din fars reaktion på det hela, det kan inte ha varit helt lätt att växa upp med en pappa som reagerar så. Och som du skriver är det inte första gången killarna gör så här.
Har du gått och pratat med någon om det här?
 
Jag förstår att det ligger mycket mer bakom med tanke på din fars reaktion på det hela, det kan inte ha varit helt lätt att växa upp med en pappa som reagerar så. Och som du skriver är det inte första gången killarna gör så här.
Har du gått och pratat med någon om det här?
Ja, ett par gånger. när jag var som mest självdestruktiv. Eller hamnade på akuten av någon anledning. Skolans kurator var som en blöt handduk och det kändes mest som att de tyckte att det var mitt fel.
 
Så fruktansvärt :cry: stor kram :heartheart:heart

När jag gick i lågstadiet i mitten på 90- talet hade jag berättat för mamma att en i min klass blev mobbad. När mamma lyfte det med klassläraren fick hon svaret "det finns inte mobbning på den här skolan" :banghead::cry:
 
Så fruktansvärt :cry: stor kram :heartheart:heart

När jag gick i lågstadiet i mitten på 90- talet hade jag berättat för mamma att en i min klass blev mobbad. När mamma lyfte det med klassläraren fick hon svaret "det finns inte mobbning på den här skolan" :banghead::cry:
Samma svar fick jag höra när min son blev mobbad. han bytte skola 2 veckor senare.
 
Så fruktansvärt :cry: stor kram :heartheart:heart

När jag gick i lågstadiet i mitten på 90- talet hade jag berättat för mamma att en i min klass blev mobbad. När mamma lyfte det med klassläraren fick hon svaret "det finns inte mobbning på den här skolan" :banghead::cry:
Jag fick höra samma av rektorn på min skola när mina föräldrar lyfte att jag var mobbad.
Min lärare kom hem till oss och bröt ihop och grät för att hon inte lyckades stoppa mobbinhen mot mig och inte fick nåt stöd av skolan.

Förr fanns så mycket förnekelse och det var andra tider då. Var och en skötte sitt mer. I dag har vi mer kunskap och hjälp att få även om just mobbning är väldigt eftersatt där den utsatta tyvärr som i @Tranan s sons fall får byta skola för att det ska upphöra. Även jag fick byta skola till sist eftersom inget annat fungerande.
Men det är inte aå det ska behöva gå till tycker jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tar det från min tråd för att samla trådarna. Detta hände någon vecka innan sommarlovet 1987. Platsen var kvarnbergsskolan, Huddinge...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: prallan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 507
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 138
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp