En skoundran!

Ayahuasca

Trådstartare
Hejsan,

Har en liten skoundran :)! Hoppas det är okej även om frågan kanske är lite konstig.
Hästens sko har lossnat lite bak. alla sömmar sitter i och skon är där den ska, men själva traktarmen är böjd ca 1 centimeter på utsidan av skon. när hon står med hoven i marken så är ju hela skon mot hoven i, men det är ca 3-4 millimeter från skon till marken, ((gud vad jag suger på att förklara ;)). Åkte med hästen till hovslagaren igår för att hoppas att han kunde få bort glipan, men han spikade endast i en söm till. det blev en mindre glipa men det är ju fortfarande ett mellanrum mellan sko och hov.
Hästen ska få nya specialskor om 2 veckor, men skulle mest höra om man kan lämna skon som den är, eller om man skulle våga ta av båda bakskorna själv? :) hur kritiskt är det för hästen så att säga?

Tack på förhand! :)
 
Jag hade inte velat att min häst gick ett steg i onödan med en sådan sko och har extremt svårt att tro min hovis skulle bara spikat i en ny söm?

Eller fattade jag inte? Jag förstod det som att skon inte är plan? Eller du menar att skon öppnat sig o blivit bredare än hoven?
 
Hej,

Ja precis, menar att skon inte är plan :)
Ajdå, precis min misstanke att en söm extra inte var tillräckligt, man bör alltså åtgärda detta så fort som möjligt? Kan det hända något?
 
Jag hade inte velat att min häst gick ett steg i onödan med en sådan sko och har extremt svårt att tro min hovis skulle bara spikat i en ny söm?

Eller fattade jag inte? Jag förstod det som att skon inte är plan? Eller du menar att skon öppnat sig o blivit bredare än hoven?

Fattar inte hur detta funkar men skrev ett inlägg ovan :)
 
Om skon inte längre är platt och parallell med hoven så måste man ta av skon rikta om den och slå på den på nytt. Möjligtvis kan jag acceptera att man bara slår i en söm om böjningen är extremt liten och då som en tillfällig nödåtgärd.
 
Om skon inte längre är platt och parallell med hoven så måste man ta av skon rikta om den och slå på den på nytt. Möjligtvis kan jag acceptera att man bara slår i en söm om böjningen är extremt liten och då som en tillfällig nödåtgärd.

Aah okej, det låter som att det inte är bra alls att skon ser ut som den gör. Surt att vi fick åka till en klinik och att det inte gjordes mer..
Hur tar man lättast av en sko? Vad behöver man för verktyg?
 
Aah okej, det låter som att det inte är bra alls att skon ser ut som den gör. Surt att vi fick åka till en klinik och att det inte gjordes mer..
Hur tar man lättast av en sko? Vad behöver man för verktyg?
En hammare och en nitklinga. En tång underlättar.
 
Om hästen gick i mjuk gräshage hade jag inte brytt mig faktiskt. Men vid ridning eller hårda underlag hade jag plockat av skon, onödigt att hoven ska behöva snedbelastas. Hade dessutom gnällt lite på kliniken för sådant lämnar man inte bara.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 587
Senast: tuaphua
·
Hästvård Dotterns ponny vred sin ena framsko under en uteritt så utsidan lossnade och fick in sidokappn i lamellranden. Jättehalt där och då...
Svar
1
· Visningar
828
Senast: moster_punk
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 976
Senast: Marvin
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp