En stilla fundering mitt i allt foderhysteri.

Men köper du en sorts färdigfoder är det ju inte säkert att det stämmer överens med det hö du har, och då får ju hästen ändå inte i sig det den behöver. När du väl ser att du måste byta kraftfoder har ju hästen redan brutit ner en del av muskelmassan.
 
Jag har då aldrig haft problem med att hästarna tappat muskelmassa. Araben är lite svår för han hade inte muskler då han kom och musklerna han bygger upp blir iof kvar. Eftersom jag inte låter hästarna gå på svältkost så slipper jag problemen med att hästarna tappar musklerna. Jag räknar min foderstat efter att hästarna får i sig tillräckligt med SRP istället för att stirra mig blind på MJ. Då får dom ju tillräckligt med mat, och man måste även se hur hästarna mår som titta på deras humör, päls, ögon, tänder m.m.....
 
Men vaddå, täcker du upp SRP behovet med kraftfoder? Hur fodrar du? Jag är nyfiken, inte kritisk (brukar få ilska svar när jag ställer frågor).
 
Nej, jag ställer upp grovfodergivan så nära som möjligt hästens behov. Sen täcker jag upp resten med kraftfoder och nu har jag bytt till åsebrofoder och då slipper jag hålla på med olika säckar. Hästarna har gått på det ungefär en vecka nu och verkar må bra. Gav dom kraffts produkter förr.

Eftersom jag inte vet när mina rundbalar kommer så har jag ställt araben på 7- 7,5kg hö och 1 kg åsebrofoder+ 0.5kg havre. Han ska helst ha runt 8 kg hö för att må bra.

Shettisen får 4,5kg hö och samma kraftfodergiva och han är ganska stor shettis som jag har börjat jobba med. Han äter i normala fall 5-6kg hö utan att blinka.

Att ge mycket grovfoder är inte fel. Hästens tarmsystem är ju uppbyggt på att kunna smälta grovfoder och ta reda på näringen från växttråden.
 
Jag tror att analysbehovet har ökat för att man KAN GÖRA analyser. Det kunde man inte förr.

Men visst tror jag att mycket av den kunskap som fanns förr och som vissa lyckligtvis har kvar inte är så vanlig nu för tiden, när de flesta inte bor på gård och är beroende av sina djur.

Jag tror inte att folk riktigt vågar lita till sig själva och det sunda förnuftet längre. Exempelvis avråds man ju från att laga egen gröt till sina småbarn för att de då skulle drabbas av brister av olika slag... Och att ge sin hund egenkomponerad hundmat ska man inte ens tänka på om man vill att den ska överleva dagen...

Men jag tror ändå att analyser är bra så att man vet vilka pusselbitar man har. Sedan krävs det ju ändå lite skicklighet och ett bra öga för att pusslet ska bli färdigt.

MVH Cim
 
Åsebrofoder ligger proteinet på 80 resp 85gSRP/kg, alltså måste ditt hö ligga nära 6 i kvot för att det ska räcka att täcka proteinbehovet.
 
Gammalt hästfolk brukar kunna sina saker!
Men vad jag vet så åker de inte alls land och rike runt och undervisar? Eller?!

Och hur ska då nya hästmänniskor kunna lära sig det de kan? De delar ju inte direkt "med sig" av sin kunskap!

Fö så tror jag inte alls att det funkar med att man till 100% alltid räknar fram och följer en foderstat.
Man måste använda sin erfarenhet och sitt öga för vad som är det bästa till just DEN hästen.
Siffror måste alltså kombineras med det sunda förnuftet!

Dessutom sa du väl att de själva odlade det deras hästar åt?
Och hur många av oss här på forumet är bönder i generationer, som KAN odla exakt det vi vill ha?
 
Förmodligen, det är nåt jag inte vet då jag aldrig har analyserat fodret. Jag ser med blotta ögat att det är bra kvalite på det. Däremot så kommer jag att få öka på höet sen rundbalarna kommer. Vi har balat in knastertorrt hö i år. Vad värdena ligger på vet jag inte, men jag kommer att få fodra upp med några kilo till i alla fall med hö. Jag brukar ligga på samma kraftfodergiva sen jag räknat ut det och det har fungerat bra hittills om man inte har ökat på motion så pass mycket att man vill få fram lite pigghet. Jag tycker att det har fungerat bra med att fodra med ögat hittills och jag är inte en som är uppvuxen på landet. Jag har lärt mig en hel del sen jag varit tillsammans med en bondpojke och innan dess köpte jag hö. Iof så har jag fått lära mig en hel del om hur hö ska se ut sen jag praktiserade på ett stuteri.
 
Vad gör du senare i höst/vinter om hästarna tappar muskler? Att öka höt hjälper ju inte eftersom det är där bristen finns, att öka kraftfodret hjälper ju inte heller om du envisas med Åsebros foder.
 
Men det där visar ju bara ännu en gång att den info du har fått inte stämmer. Du kan inte se på höet vilka värden det har!! Tro mig, jag har sett hö som sett jättefint ut som haft jättedåliga värden, och tvärtom.
 
Re: En stilla fundering...

några allmänna funderingar så här bara efter att ha lästa alla inlägg...

- HUR kan man se det korrekta näringsvärdet i hö?
- Var allt bättre förr?
- Vad är det för fel med en analys, eftersom det finns så många motståndare?

Jag kan tänka mig viss skeptism mot "nya" påfund, men är det inte egentligen tryggt med förändringar här i världen? Att någon bryr sig så mycket så de forskar fram nya fakta, finner nya rön - OCH kan dela med sig av dessa? En sån är ju en grovfoderanalys t ex. Eller varför inte mobiltelefonen; för hur många av er har den med sig på uteritter som extra trygghet? Eller var det bättre förr, då det möjligen fanns en telefon i stallet?

Och visst finns många "hästamän" eller djurmänniskor, som säkert kan nå ett bra resultat genom att både odla fodra med sin erfarenhet och samlade kunskap. Men kunde det vara bättre? Och hur gör vi som inte har det i ryggmärgen, eller har kunskapen att bedöma vår höbondes färdigheter?

Historiskt sett finns ju faktiskt svagare årgångar hästar som märkligt nog infaller samma år som det var dokumenterat sämre skördar, och jag tror inte dåtidens hästfolk ville att det skulle bli så. Hade möjlighet funnits är jag ganska övertygad om att många begagnat sig av den.

Att SE vad ett grovfoder verkligen innehåller tycker jag - ursäkta mig - är ett urbota korkat uttalande. Visst kan man utläsa vissa fakta, men långt ifrån så mycket som de flesta förmodligen skulle vilja kunna. Mitt hö från förra året var vackert i färgen, väldoftande och med en skrämmande låg proteinkvot på 26 smbrp. Inte kul. Fast det talade analysen om. Visst anade jag att det var lågt, men ändå.

Dessvärre är det för många väldigt svårt att SE hur hästen ser ut också även om ögonen givetvis är ett komplement till en uträknad foderstat med grund i analyser. Just därför tycker jag det är ganska smart att minimera riskerna, och ta den hjälp man kan få. Vi vill väl ändå alla våra fyrfotingars bästa?

Ingen väg är allena saliggörande i analys-frågan, men jag tycker mig ändå märka ett större motstånd MOT analys jämfört med vad de som förespråkar analys som underlag tycker om att dessutom SE på hästen?
 
Jag tror inte att folk riktigt vågar lita till sig själva och det sunda förnuftet längre. Exempelvis avråds man ju från att laga egen gröt till sina småbarn för att de då skulle drabbas av brister av olika slag... Och att ge sin hund egenkomponerad hundmat ska man inte ens tänka på om man vill att den ska överleva dagen...

Där slår du huvudet på spiken!!! Särskilt det du skriver om hundmat...
 
Re: En stilla fundering...

Bra inlägg...
På en foderlärakurs hade Christina Planck med sig 5 olika sorters hö där vi fick gissa vilket vi trodde hade bäst resp. sämst värden. Det var inte lätt. För det var inte alls vad vi alla trodde.
 
Vad är det du har så emot analyser?
Utveckling och mer kunnande är positivt!

Bara för att äldre bönder inte gjorde analyser (om det ens gick :confused:) betyder inte att det var bättre, tänk efter lite.

Jag är uppvuxen på landet, haft häst sen jag var fyra (16 år alltså), och vi har fodrat med "ögat" i alla år.
Köpt hö från bönder som kunde sin sak, och gett musli som krafftfoder. Våra hästar har varit i mkt fint hull, aldrig sjuka osv.
Men.
Det finns ett stort men, nämligen att du kan INTE se vad ett hö innehåller. Så är det bara.
Du kan inte se att hästen får i sig rätt kvoter av mineraler, vilket gör att hästen kanske tar upp näringen sämre än den skulle med bra kvoter.
Du vet inte ens hur mkt energi/protein den får!

Med tiden har jag blivit mer och mer intresserad av foder, som är en hel vetenskap, och detta året har vi analyserat höet för första gången.
Jag tycker det känns jättebra att vara säker på att hästen får i sig vad den behöver, dessutom tjänar jag pengar på det!
Innan gav vi araberna 2kg musli, men med räknade foderstater med årets hö behöver de bara 1kg!

Bara för man analyserar betyder inte att kunskaper om foder inte finns, tvärtom!

Varför ger du bara inte efter för utvecklingen?
Är man rädd om sin häst tycker jag man ska se till att den får i sig det den behöver för att må bra.
 
Däremot kan hästägare gå på seminarier gällande vallfoder och fodring och hästhantering. Jag menar bra mycket kunskap från erfarna bönder har även forskare tagit fasta på. Varför inte göra ett studiebesök hos en bonde som tar in hö själv och fråga det du vill veta??? Jag menar man får bra mycket kunskap genom att fråga vilken sammansättning höet har och hur mycket dom blandar in klöver m.m. Frågar man inget så får man heller inget veta.
 
Jag ser med blotta ögat att det är bra kvalite på det.
Fniss :crazy:
Hur sjutton ser man med ögat hur mycket energi, protein, kalcium, fosfor och magnesium det är i höet? Den kursen har jag nog missat. Snälla förklara!
 
Jag är inte emot utvecklingen. Jag har inte sagt till folk att dom ska sluta analysera sitt grovfoder. Det jag har varit mest kritisk över är att vissa analyserar sitt foder och tappar greppet totalt.

Jag såg sitt inlägg om hur mycket man ska ge sin arab och vi verkar ligga rätt lika på kraftfodergivan och höet på våra araber.

Skillnaden är förmodligen att jag också haft koll på när axskottet gått, när höet har blivit bärgat och hur torkningsprocessen gått till, och hur mycket regn jag fått på höet. Vi har nämligen tagit in vårt hö själva. Givetvis så är det intressant att veta vad höet innehåller, men samtidigt så ska man inte glömma att risken är stor att man inte vågar ge sin häst extra grovfoder när det behövs.

Det här med foder är ett stort kapitel och jag påstår fortfarande att det finns mycket okunskap bland vissa hästägare. Jag menar om alla skulle intressera sig för hur en hästmage fungerar så skulle dom inte tillåta en häst gå ner 50kg på 3 veckor som jag vet att en tjej gjorde.

Jag har i flera år funderat på att analysera höet själv, men missade det i år också. Jag följer med utvecklingen, men jag släpper inte min kunskap för det bara för att det står si och så på ett papper. Vi kan inte komma ifrån att ett erfaret öga fodrar bra även utan analys.

Sen att folk kommer med pekpinnar till mig över att min shettis får för tok mycket kraftfoder skiter jag i. Han får det han behöver och han är inte fet och han har aldrig haft känningar av fång.
 
Skillnad på häst och häst...

Jag har haft förmånen att dels äga och dels jobba med olika hästraser. Just nu står också en häst av den finska kallblodsrasen i stallet (den ras som orginalinlägget syftar till). Jämfört med mitt prestationsavlade halvblod (tävlad upp till msv hoppning nationellt) så är en finnhäst hur lätt som helst att hålla fin i hullet. Generellt verkar dom hålla sig musklade och fina genom att bara lukta på höet medans halvblodet kräver låååångt mera än så. :crazy: Så min personliga slutsats är nog att det beror så mycket på vilken sorts häst man har hur kinkigt det är med noga uträknade foderstater, somliga hästtyper är helt klart lättsamma att fodra med ögat medan man för andra hästtyper får en trevligare hästägarvinter med analys och uträknad foderstat.
 
Om du VISSTE vilka frågor mina höleverantörer fått stå ut med! :D
Jag är som ett barn, kör "20 frågor" nästan jämt till "min" bonde... :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp