En stilla fundering mitt i allt foderhysteri.

Eftersom jag inte vet när mina rundbalar kommer så har jag ställt araben på 7- 7,5kg hö och 1 kg åsebrofoder+ 0.5kg havre. Han ska helst ha runt 8 kg hö för att må bra.

Shettisen får 4,5kg hö och samma kraftfodergiva och han är ganska stor shettis som jag har börjat jobba med. Han äter i normala fall 5-6kg hö utan att blinka.
Ho ho inte konstigt det såg ut som han höll på att sprängas på bilderna :rofl:
 
jaja...men du kanske missade också att bilderna tagits nån dag efter att dom kommit hem från betet...
 
Kruxet är att jag aldrig haft problem med hästar som tappat muskler. Däremot så har dom tappat hömagen då dom blir jobbade. Men börjar dom tappa så måste jag se över foderstaten igen. Ni som håller på och kritiserar mig för fullt nu...Hur klarade ni er utan analys innan ni började analysera????? :confused:
 
Hur klarade ni er utan analys innan ni började analysera?????

Innan jag började analysera och räkna på foderstaterna så SÅG jag tyvärr inte brister... ingen i vårt stora stall verkade ha nån aning om hur hästar bör se ut (ridskola med stort privatstall). Det är med sorg och skam jag ser bilder på hästen jag red 1990, inte en muskel och mycket tydlig proteinbrist. Det finns fortfarande såna stall idag, trots att ridlärarna får lära sig om foder på sina kurser. Mentaliteten i stallet var "såhär har hästarna alltid fått och de klarar sig bra på det".

Vad jag gör om jag måste börja utfodra innan analysen kommit är att jag tar det säkra för det osäkra och ger mycket foder som har högt protein, t.ex lusern. Just proteinbristen tar sån himla tid att reparera, och den träning man gör under tiden är totalt bortkastad, om inte förstörande.

En kompis som köpte unghäst nu poängterade jag för hur viktigt det var med proteinet till just växande hästar, och att hon borde se till att få analys på höt. Men inte då, kassan är skral och den foderstat som följs är den som följde med från uppfödare, hö, korn och betfor... jag såg hästen i somras och den är mycket tunnare muskulärt än de andra som gick på samma bete, rent av urgröpt i korset. Men detta SER inte folk, eller ens reagerar på. DET är läskigt.
 
Har en släkting i norra Finland. På gården har det funnits hästar i många generationer. Hästarna är en finsk inhemsk ras, en kallblodstyp. Dessa hästar arbetar konstant, vintertid är det trädfällning i skogen, stockdragning, dra upp bilar ur krondiken m.m. Sommar perioden går samma hästar på kallblodstravet och har sprungit in en "stor hög" pengar.
Där har det aldrig gjorts någon analys av hö. Själva anser dom att det är slöseri med pengar då dom varit "hö-bönder" alltid och kan "känna på sig" vad värdet av årets skörd blir. Hästarna fodras i stort sett aldrig med kraftfoder. Sommartid finns ju bete i massor. Vintertid fodras med morötter och frysta potatisar. Vid extremkyla närmare -40 så ges hästarna ett "mäsk" av korn.
Hästarna mår bra, är fina i hull, arbetar bra, springer in pengar sommartid och har ALDRIG varit sjuka.

Det funkar bra för många, men för oss som INTE tar höet själva sen åratal tillbaka eller umgås med hästen 8-10 timmar per dag sen barnsben så är det svårare att använda "känslan". Själv tycker jag det inte finns skäl att LÅTA bli att använda den forskning som finns, så mycket kostar det inte. Om inte annat kan det ju vara kul att få bekräftat att ens känsla för värdet stämde! :)
 
Det är sällan bönder inte kan odla hö. Ok, storstadsbönder som inte är född in i uppgiften är en sak, men nog kan dom flesta....

kan odla ja.....men frågan är hur de tar in det, torkar, förvarar. Har träffat bönder som hållt på med höskörd hela sitt liv o ändå packar balar för hårt med mögel som följd och som sen skiter i att de sålt undermåligt hö till fullt pris. Som säger sig ha jättebra näringsvärde, men vid analys visar det sig vara halmkvalitet mm mm....
det här rör sig INTE om "stadsbönder" utan såna som vuxit upp på bondgård.

jag tror att det inom yrket finns oseriösa personer OCH seriösa. De som själva äger hästar eller ännu hellre mjölkkor är de som förstår värdet av att lägga ner lite jobb för att få ett BRA hö att sälja. Hur länge har inte mjölkproducerande bönder analyserat foder för sina djur?? Det har de gjort av ett skäl; kossor som får en väl avvägd foderstat mjölkar bättre = större inkomst.
 
Däremot kan hästägare gå på seminarier gällande vallfoder och fodring och hästhantering. Jag menar bra mycket kunskap från erfarna bönder har även forskare tagit fasta på. Varför inte göra ett studiebesök hos en bonde som tar in hö själv och fråga det du vill veta??? Jag menar man får bra mycket kunskap genom att fråga vilken sammansättning höet har och hur mycket dom blandar in klöver m.m. Frågar man inget så får man heller inget veta.
Visst kan man dra vissa slutsatser av att se på sammansättning, när höet skördas osv. MEN; just proteinhalten kan variera enormt och det är väldigt svårt även för en van bonde att gissa rätt på värdet ÄVEN om han vet exakt hur han odlat, gödslat osv.
Dessutom blir det svårt att för många att få ett helt ärligt svar av den man ska köpa höet av. Klart han säger att det är jättebra värden - han vill ju sälja!
 
Kruxet är att jag aldrig haft problem med hästar som tappat muskler. Däremot så har dom tappat hömagen då dom blir jobbade. Men börjar dom tappa så måste jag se över foderstaten igen. Ni som håller på och kritiserar mig för fullt nu...Hur klarade ni er utan analys innan ni började analysera????? :confused:

Vi stod i ett stall med vår första islänning. Vår häst betedde sig lite märkligt ibland, men eftersom han var ny i vår ägo trodde vi mest att han försökte testa oss. Han kastade sig hemåt med min mor (som är lite mindre erfaren ryttare) flera ggr. När jag skaffade en foderhäst krävde ägaren av denna häst att vi skulle analysera fodret. Han som hade stallet blev förolämpad - han kände minsann bonden som skördat o visste när det gått i ax, hur sammansättning av gräset var osv. Han sa att värdet säkert var 55 g smb protein per kg. Det visade sig ligga på 15..... Då började vi inse att "istadigheten" kanske var något annat än just dumheter... det K A N också ha berott på att kusen helt enkelt inte orkade springa pga så uselt foder under första halvåret av vintern...
 
Det finns knappast någon duktig mjölkbonde som inte gör analys på grovfodret.
PL (som dagligen pratar med mjölkbönder)
 
Det finns knappast någon duktig mjölkbonde som inte gör analys på grovfodret.

Precis. Jag står på en gård där det finns kor, och det som KORNA ska äta är analyserat. "Hästhöt" däremot struntar de i att analysera, det är ju bara till hästarna...
 
:cool: varför kan inte alla hö bönder som säljer göra analys, precis som när man köper olika fodersäckar men färdig innehålsförteckning, man betalar ändå så mycket för höett :angel:
funderar morzan...
 
För att då skulle ingen köpa det dåliga höet. Nu får de det sålt ändå.

Men om alla hästägare VÄGRAR att köpa oanalyserat foder så kommer bönderna börja analysera.

Sen har de ju fortfarande möjligheten att leverera annat foder än som analysen är för.

Jag köper dels analyserat hösilage. Jag blev förvånad att det fanns analys, bönderna här kan inte stava till analys. Och gubben hade förvisso inte så stor koll på vad analysen egentligen sa, men det har ju jag *s* Men att de börjat analysera var för att det var så många hästägare som ringde och första frågan var "VAd visar analysen?".

Höet köper jag oanalyserat. Jag har dock en deal med bonden att om jag inte är nöjd med värdet (jag analyserar själv) så hämtar han det och jag får pengarna tillbaka. Han är dock suverän på att gissa värdena, slår sällan fel, och han får ALLTID in BRA hö. Men jag analyserar vartenda år i alla fall, trots att han gissar så rätt och jag vet han har BRA hö. För det är en viss skillnad på 50 gr SRP coh 64 gr SRP t ex.. Och däremellan ligger det, år efter år.
 
:)självklart...vad dum jag är...

jag vet att "min" bonde anylyserar och Odal köper mycket av hans parti för att det är av bra kvalite, men tyvärr vill han inte säga analysvärdet utan att alla som vill får göra det själv... så har han gjort dom senaste 8 åren...
 
Odal köper av min bonde med. Stora travstall med. Och foderuppköparna från Stockholm

Oanalyserat. Och även om de vet (foderuppköparna) att det ä skitvärden, så struntar de u det. Det är inte deras problem liksom och de får det sålt ändå =/
 
Re: En kort fråga

Jo, men i år så har jag fått tag på rundbalar. Annat folk som hjälpt mig med höskörden så i år så blir det helt annat. Har ändå reserverat hö av mitt ex som tar in hö varje år och det är deras hö som jag kört med dom senaste 8 åren...
 
Sv: Skillnad på häst och häst...

tgd skrev:
Jag har haft förmånen att dels äga och dels jobba med olika hästraser. Just nu står också en häst av den finska kallblodsrasen i stallet (den ras som orginalinlägget syftar till). Jämfört med mitt prestationsavlade halvblod (tävlad upp till msv hoppning nationellt) så är en finnhäst hur lätt som helst att hålla fin i hullet. Generellt verkar dom hålla sig musklade och fina genom att bara lukta på höet medans halvblodet kräver låååångt mera än så. :crazy: Så min personliga slutsats är nog att det beror så mycket på vilken sorts häst man har hur kinkigt det är med noga uträknade foderstater, somliga hästtyper är helt klart lättsamma att fodra med ögat medan man för andra hästtyper får en trevligare hästägarvinter med analys och uträknad foderstat.

Håller helt med dej, Finnhästar är mycket lättfödda jämfört med övriga hästar. De håller bra hull och behöver just hö och ev havre.

Till trådskaparen: Jag beudrar folk som inte blivit allt för nymoderna, enligt mej så kollar inte mänskan vad den stoppar i sig, så att vi säkert får i oss alla vitaminer och rätt KJ osv, så varför sån hysteri?! Visserligen så har man tävlingsdjur så behöver de sitt behov täckta, men alla som har "promenadhästar" skall väl ändå inte behöva räkna ut en foderstat att den till 100% ger allt vad en häst "behöver" ?! :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp