En till blöta eller inte tråd - TIPS?

Men man ger ju ihop med hö som sätter igång salivproduktionen ordentligt. Jag har endast sett en häst få foderstrupsförstoppning, den hetsåt och kunde få det av hö likaså.
Jag kände en häst som gick på sommarbete och en dag fick en näve luzernpellets ur handen. Den fick foderstrupsförstoppning direkt av det lilla.
 
Juste en annan fråga: Sväller Lusern/pellets i krubban? Om man häller ner det i krubban och sedan dubbelt så mycket vatten över, kommer det bli ungefär samma resultat som i hink m. lock? :bump:

Att tänka på är att blött foder inte har så lång hållbarhet. Man kan inte förbereda det särskilt lång tid innan, särksilt sommartid när det är varmt. eller vintertid när det fryser.
 
Läst massor nu att en stor andel här på trådar blöter sitt kraftfoder i pelleterad form, lusern och betfor och krafts pellets förstår jag med dessa mini pellets från diversemärke, trodde inte de var någon fara?

Jag står vid ett problem att efter att jag läst allt detta är frågan: blöta eller inte mitt kraftfoder? Han äter uppblött lusern, dubbelt så mycket vatten som lusern - blir en lagom geggig/torr gröt, ej vatten kvar. Och sedan över ger jag granngårdens pellets, inte så mycket mer med det men borde jag då blöta ALLT? Det knepiga blir ju att jag ger mycket mat - 1kg lucern per dag och 1 1/2 kg kraft per dag och de alltihop uppblött borde ju bli mycket mer än ett spann.. Och sen har jag alltid olja i kraften.. det funkar ju inte heller om den ska vara uppblött? Allt uppblött känns så tråkigt och osmakligt :(

Men nog vad jag tycker, vad skulle ni gjort?
(kan tilläga att vi står inackorderade, på morgonen: kraft inne i boxarna - sedan ut och äta hö, Kvällarna: hö inne & kraft inne) Men han vill ha kraften först innan han äter sitt hö. Stor häst - 170. Äter hö sakta - kraften/lucernen åt det snabbare hållet, men tar ju ett tag med all den maten, krubban halvfull)

Tips, tips, tips! / nojjig


Jag tror inte att jag förstår problemet?

De skall får en giva på morgonen innan de går ut, och den bör gå hyfsat snabbt att sätta i sig? Ge en del av kraftfodret (Halva dygnsgivan, t.ex.) då, så mycket som hästen äter utan att lämna, och ge på det sättet som hästen föredrar; blött eller torrt.

Till kvällen ger du lusernet uppblött och resten av kraftfodret torrt på toppen eller blött med lusernet, vilket som föredras. Oljan häller du i, det spelar absolut ingen roll om det är vatten eller inte tillsammans med den. Nattgivan har ju hästen låååång tid att äta upp, så där behöver man inte tänka lättätet och små mängder och lusern kan man ge ganska många kg av åt gången, det är ett grovfoder.

Gäller frågan om man kan ge pellets torrt, så är svaret ja, om de inte är alltför hårda och kompakta. Kraffts lusern rekommenderar tillverkaren blötläggning av, men det finns många pellets som funkar bra att ge torrt. Om hästen äter sakta så borde det inte vara något problem. :)
 
Foderstrupsförstoppning kan de få av att äta uppblött mat också, en av mina fick det av lusern.

Varför ger du inte hack istället? Mycket naturligare för dem att äta hack. Alla mina hästar har till slut vägrat äta uppblött lusernpellets trots att de är mycket matglada. Jag ger väldigt små kraftfoderpellets som inte behöver blötas blandat med lusernhack. Häller lite ljummet vatten över precis vid servering.
 
Foderstrupsförstoppning kan de få av att äta uppblött mat också, en av mina fick det av lusern.

Varför ger du inte hack istället? Mycket naturligare för dem att äta hack. Alla mina hästar har till slut vägrat äta uppblött lusernpellets trots att de är mycket matglada. Jag ger väldigt små kraftfoderpellets som inte behöver blötas blandat med lusernhack. Häller lite ljummet vatten över precis vid servering.
Kan inte göra något med fodret i samband med fodring eftersom jag står inackorderad och har 2 fordringar i veckan. Hack tycker jag blir för mycket volym faktiskt, pellets är med lätthanterligt kan jag nog tycka!
 
Ja, naturligtvis, det är ju samma vatten och samma pellets. ;)
Tänkte om de kanske sväller mer för det ligger typ under lock? :angel: Men så är inte fallet? Så det kommer svälla i krubban också? :p Tänkte om man kunde hälla ner kvällsgivan direkt i krubban eftersom jag isåfall tänkte ge 70% av maten då, kan ju bli lite tight med all den blöta maten i ett spann :)
 
Tänkte om de kanske sväller mer för det ligger typ under lock? :angel: Men så är inte fallet? Så det kommer svälla i krubban också? :p Tänkte om man kunde hälla ner kvällsgivan direkt i krubban eftersom jag isåfall tänkte ge 70% av maten då, kan ju bli lite tight med all den blöta maten i ett spann :)
Varför skulle de inte svälla i krubban? Pelletsen sväller tills den är helt uppblött om det finns vatten till det. Spelar ingen roll om det är lock på. Har du olja i vattnet suger pelletsen upp oljan också.
 
Läst massor nu att en stor andel här på trådar blöter sitt kraftfoder i pelleterad form, lusern och betfor och krafts pellets förstår jag med dessa mini pellets från diversemärke, trodde inte de var någon fara?

Jag står vid ett problem att efter att jag läst allt detta är frågan: blöta eller inte mitt kraftfoder? Han äter uppblött lusern, dubbelt så mycket vatten som lusern - blir en lagom geggig/torr gröt, ej vatten kvar. Och sedan över ger jag granngårdens pellets, inte så mycket mer med det men borde jag då blöta ALLT? Det knepiga blir ju att jag ger mycket mat - 1kg lucern per dag och 1 1/2 kg kraft per dag och de alltihop uppblött borde ju bli mycket mer än ett spann.. Och sen har jag alltid olja i kraften.. det funkar ju inte heller om den ska vara uppblött? Allt uppblött känns så tråkigt och osmakligt :(

Men nog vad jag tycker, vad skulle ni gjort?
(kan tilläga att vi står inackorderade, på morgonen: kraft inne i boxarna - sedan ut och äta hö, Kvällarna: hö inne & kraft inne) Men han vill ha kraften först innan han äter sitt hö. Stor häst - 170. Äter hö sakta - kraften/lucernen åt det snabbare hållet, men tar ju ett tag med all den maten, krubban halvfull)

Tips, tips, tips! / nojjig

Varför ska man blöta upp krafts pelletserade fodersorter?
Jag har gett deras grund och min utan att blöta upp och det var inge problem aldrig sett någon blöta upp krafts pelletsfoder..

Lusern och betfor är ju självklart å kli=)

Nu ger jag henne hippo bas och deras pelletsform ser mer ut som mineraler och de blöter jag inte heller upp.
Jag vill helst inte ge uppblött mat då jag vill att hon ska tugga och få bra med saliv i munnen som gynnar matsmältningen.
Uppblött får hon vid tävling i form av Mash mest som godis för hon varit duktig på tävling/träning
 
Varför ska man blöta upp krafts pelletserade fodersorter?
Jag har gett deras grund och min utan att blöta upp och det var inge problem aldrig sett någon blöta upp krafts pelletsfoder..

Lusern och betfor är ju självklart å kli=)

Nu ger jag henne hippo bas och deras pelletsform ser mer ut som mineraler och de blöter jag inte heller upp.
Jag vill helst inte ge uppblött mat då jag vill att hon ska tugga och få bra med saliv i munnen som gynnar matsmältningen.
Uppblött får hon vid tävling i form av Mash mest som godis för hon varit duktig på tävling/träning
Jag ger just nu granngårdens foder och de är också Putte små, men storleken hindrar inte foderstrupsförstoppning, kanske till och med tvärtom eftersom det som är större tuggar dom medans de små pelletsen tuggar dom inte lika mycket utan sväljer direkt och sedan sväller. Så jag förstått det iallafall!
 
Läst massor nu att en stor andel här på trådar blöter sitt kraftfoder i pelleterad form, lusern och betfor och krafts pellets förstår jag med dessa mini pellets från diversemärke, trodde inte de var någon fara?

Jag står vid ett problem att efter att jag läst allt detta är frågan: blöta eller inte mitt kraftfoder? Han äter uppblött lusern, dubbelt så mycket vatten som lusern - blir en lagom geggig/torr gröt, ej vatten kvar. Och sedan över ger jag granngårdens pellets, inte så mycket mer med det men borde jag då blöta ALLT? Det knepiga blir ju att jag ger mycket mat - 1kg lucern per dag och 1 1/2 kg kraft per dag och de alltihop uppblött borde ju bli mycket mer än ett spann.. Och sen har jag alltid olja i kraften.. det funkar ju inte heller om den ska vara uppblött? Allt uppblött känns så tråkigt och osmakligt :(

Men nog vad jag tycker, vad skulle ni gjort?
(kan tilläga att vi står inackorderade, på morgonen: kraft inne i boxarna - sedan ut och äta hö, Kvällarna: hö inne & kraft inne) Men han vill ha kraften först innan han äter sitt hö. Stor häst - 170. Äter hö sakta - kraften/lucernen åt det snabbare hållet, men tar ju ett tag med all den maten, krubban halvfull)

Tips, tips, tips! / nojjig
Ja vad jag skulle vilja veta vad härskarna själva föredrar! Vad det skulle underlätta.
 
Tänkte om de kanske sväller mer för det ligger typ under lock? :angel: Men så är inte fallet? Så det kommer svälla i krubban också? :p Tänkte om man kunde hälla ner kvällsgivan direkt i krubban eftersom jag isåfall tänkte ge 70% av maten då, kan ju bli lite tight med all den blöta maten i ett spann :)

Haha, vad söt du är :D

Jag vill inte ge något torrt, iaf inte pellets!

Hade jag varit du hade jag delat kraftfoder o lusern på 2 mål och blött upp allt i varje. Mät upp oljan först o häll sedan på med så mycket mer vatten som behövs.

Äter hästen inte upp/hinner inte äta upp frukosten så minska den så att hästen äter upp o lägg på resten på kvällsmålet.

Visst kan du hälla allt torrt i krubban o sedan en hink vatten över eller vad som behövs i mängd :) Bara det hinner svälla tills hästen ska äta så.
 
Just nu vilar han pga skada så behöver inte så mycket mat som innan men med denna mängd går det super! till och med bättre konstistens än när jag bara hade lucern och kraftpellets torrt bredvid, för då kunde lucernen bli så torr. Han har ingen emot geggan :up: Tror jag kör på detta! Sen när han är igång igen och äter massa mat kommer jag nog göra så att jag delar upp i 3 hinkar var av 1 är morgon, 1 är kväll och 1 häller jag direkt ner i krubban så får han äta det när han kommer in tidigare på kvällen eller tillsammans med resterande kvällsmat:) Så slipper det vara så mycket i varje hink, man vill ju underlätta så mycket som möjligt för de andra i stallet eftersom jag står inackorderat och alla delar på fodringar :) Ni får gärna fortsätta med tips, kan vara fler som vill ha, jag är mycket tacksam för mina svar iallafall:D:bow: (just nu heh)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 168
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 515
Senast: lovehorses
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 395
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
912
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp