en till misshandelstråd

@WhoIsItAgain Ja, hedersrelaterat våld är verkligen fruktansvärt och i min mening är det starkt knutet till kultur. Att mannen i fråga hotat med att skada hennes familj behöver inte nödvändigtvis tala för att han är från en kultur där detta våld är vanligt även om det rimligtvis är mycket möjligt.

Det jag reagerade från början på var bara att det faktum att mannen inte talade svenska lyftes som ett skäl till att de inte var "svenssons". Bara för att man är invandrare och inte talar språket behöver det inte betyda på något vis att man kommer från en kultur där hedersrelaterat våld är varesig vanligt eller socialt accepterat.

Obs lägger till detta inte för att tjafsa utan för att förklara vad åtminstone jag reagerat på. Slut på sidospår från min sida!

@ASKAPLASKA Din insats är helt otrolig! Du får hemskt gärna uppdatera om hur det går för henne. Har du fått kontakt med någon organisation än?
 
All heder till dig @ASKAPLASKA och volontärerna runt dig. Du och de andra behövs så innerligt väl vad gäller våld mot kvinnor, oaktat religion, kultur eller antal år man bott i Sverige. Det är när jag hör det här och andra liknande berättelser som jag blir så rosenrasande att man vill minska bidrag till organisationer som kvinnojourerna, terrafem och liknande. Bygga idrottshallar, sponsra fotbolls/ishockeylag det går, men inte att stödja organisationer som hjälper kvinnor i behov av skydd. :banghead:
 
Man kan ju göra orosanmälan till soc. angående vuxna också. Fast frivilligorganisationerna kanske kan ge bättre hjälp än soc. i detta fall.
 
Naturligtvis är våld i nära relationer lika. Men just i vissa kulturer går det ju längre än så. Dvs man straffar familjemedlemmar som inte alls är inblandade eller man mördar för att upprätthålla sin heder (behöver inte ens föregåtts av misshandel, det räcker med att kvinnan gjort nått som männen inte "godkänt"). Sen förekommer naturligtvis det "vanliga" slå ihjäl sin partner hos alla.

Siffror orkar jag inte leta reda på, jag försökte bara förklara vad jag tror Korven menar. Men jag kan inte minnas jag någonsin läst om ett svenskt "svenssons" hedersmord, däremot ett flertal gånger om andra tex Pela, Fadime, Sara mfl
Det händer faktiskt i sk svenssonrelationer med, man partnerns barn, husdjur och föräldrar. Det är dessutom vanligt bland pedofiler att hota barnet med att skada dess familj om de inte går med på vad pedofilen vill. Så det är ett universellt maktmedel.
 
Det händer faktiskt i sk svenssonrelationer med, man partnerns barn, husdjur och föräldrar. Det är dessutom vanligt bland pedofiler att hota barnet med att skada dess familj om de inte går med på vad pedofilen vill. Så det är ett universellt maktmedel.

Det är möjligt men jag har aldrig läst om det eller varit med om det (jobbat 10 år inom polisen). Att man hotat ja, men aldrig att det har gått till handling. Däremot har jag varit med om det motsatta. Men för det har det säkert hänt, inget är ju omöjligt.
 
Det är möjligt men jag har aldrig läst om det eller varit med om det (jobbat 10 år inom polisen). Att man hotat ja, men aldrig att det har gått till handling. Däremot har jag varit med om det motsatta. Men för det har det säkert hänt, inget är ju omöjligt.
Ja, men nu var det ju hot vi talade om.
 
Är det? Jag uppfattade som att vi pratar om hedersrelaterat våld.

Kvinnan tråden handlar om har ju de fakto blivit misshandlad. Inte hotad om misshandel.
Du drog slutsatsen tidigare i tråden att det gällde hederrelaterat våld men det enda vi vet är att den person som behandlas i tråden inte talar svenska och fått familjen i hemlandet hotad av sin man.
 
Du drog slutsatsen tidigare i tråden att det gällde hederrelaterat våld men det enda vi vet är att den person som behandlas i tråden inte talar svenska och fått familjen i hemlandet hotad av sin man.

Eh nej. Jag försökte förklara vad några troligen menar är skillnaden mellan "svensson" våld och det som ev passerar här och jag nämnde då att eftersom man hotar andra i familjen med våld så är det kanske hedersrelaterat våld man syftar på och att få (om ens några) "svenssons" sysslar med sådant hedersrelaterat våld. Få "svenssons" måste få sin familjs heder åter genom att mörda andra familjemedlemmar eller sina egna döttrar. Däremot är själva misshandeln när det utförs mot målsägaren oftast precis den samma. Men i vissa kulturer tar man sen våldet ett steg längre. Jag har inte dragit någon som helst slutsats i detta fall.
 
@WhoIsItAgain Ja, hedersrelaterat våld är verkligen fruktansvärt och i min mening är det starkt knutet till kultur. Att mannen i fråga hotat med att skada hennes familj behöver inte nödvändigtvis tala för att han är från en kultur där detta våld är vanligt även om det rimligtvis är mycket möjligt.

Det jag reagerade från början på var bara att det faktum att mannen inte talade svenska lyftes som ett skäl till att de inte var "svenssons". Bara för att man är invandrare och inte talar språket behöver det inte betyda på något vis att man kommer från en kultur där hedersrelaterat våld är varesig vanligt eller socialt accepterat.

Obs lägger till detta inte för att tjafsa utan för att förklara vad åtminstone jag reagerat på. Slut på sidospår från min sida!

@ASKAPLASKA Din insats är helt otrolig! Du får hemskt gärna uppdatera om hur det går för henne. Har du fått kontakt med någon organisation än?
Terrafem verkar helt inte sugna på att prata i telefon så dem ska jag mejla imorgon. Tycker det verkar vara den bästa organisationen för ändamålet då de enligt hemsidan ska ha tillgång till folk som talar kvinnans språk.

Ni är så rara som peppar och bryr er, tack:heart
 
Det händer faktiskt i sk svenssonrelationer med, man partnerns barn, husdjur och föräldrar. Det är dessutom vanligt bland pedofiler att hota barnet med att skada dess familj om de inte går med på vad pedofilen vill. Så det är ett universellt maktmedel.
Precis.

Alla de kvinnor jag har träffat som utsatts för misshandel av en kvinnoförtryckare har varit precis lika blålila och blodiga oavsett härkomst, oavsett heder. Och den psykiska misshandeln har innehållit samma komponenter - nedvärderande, hot om att skada henne såväl som andra, isolering, total kontroll. Kontroll genom rädsla.

Oddsen ligger emot en kvinna i en relation där våldet eskalerat till denna nivå. Dödligheten är hög! Men processen för kvinnan att våga bryta sig loss är oerhört komplex och långt ifrån den självklarhet vi sitter med här på Buke oftast.

Askaplaska, ta hjälp av kvinnojouren, polisen. De kan hjälpa med att starta upp frigörelseprocessen och hjälpa dig fånga upp kvinnan den dagen hon vågar försöka lämna, eller då det blir direkt livsfara. De här männen vill inte gärna släppa sina "ägodelar" utan en fight.
 
Eh nej. Jag försökte förklara vad några troligen menar är skillnaden mellan "svensson" våld och det som ev passerar här och jag nämnde då att eftersom man hotar andra i familjen med våld så är det kanske hedersrelaterat våld man syftar på och att få (om ens några) "svenssons" sysslar med sådant hedersrelaterat våld. Få "svenssons" måste få sin familjs heder åter genom att mörda andra familjemedlemmar eller sina egna döttrar. Däremot är själva misshandeln när det utförs mot målsägaren oftast precis den samma. Men i vissa kulturer tar man sen våldet ett steg längre. Jag har inte dragit någon som helst slutsats i detta fall.
Nej men de försöker kontrollera partnern genom att hota andra som de bryr sig om.
 
Terrafem verkar helt inte sugna på att prata i telefon så dem ska jag mejla imorgon. Tycker det verkar vara den bästa organisationen för ändamålet då de enligt hemsidan ska ha tillgång till folk som talar kvinnans språk.

Ni är så rara som peppar och bryr er, tack:heart
Hur har det gått?
 

Liknande trådar

Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 437
Senast: Shaggy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 709
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 252
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp