En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte fått erbjudande att vara med i studien, men tänker att valet av hormon är lite av en chansning ändå, även om besluten säkert är välgrundade och det finns högre chanser på någon sort. Hur man reagerar är väl i slutänden ändå individuellt. Jag fick en sorts hormonsprutor på första försöket och en annan sort nu till andra. Sen vet jag inte alls vad forskningsundersökningen ska gå ut på, de kanske vill visa att något inte funkar och då är det ju inte så kul att vara med...

Studien går ut på att se hur olika personer svarar på preparaten med hormoner om det finns ärftliga faktorer som kan påverka valet av hormon positivt eller negativt. Med forskning skulle man kunna komma fram till om det finns endera alternativ att föredra inför behandlingsstart för att kvinnan ska producera ”rätt” mängd ägg och inte för få eller bli överstimulerad.
Hälften kommer behandlas med menotropin (kombi av LH/FSH) och hälften med kemiskt framställt FSH, vilket det blir lottas.
Men svårt att läsa om skillnader mellan de två preparaten på egen hand och bilda sig en egen uppfattning utan behöva lita helt på vad de säger... :cautious:
 
Nu har jag sett alla provsvar, inklusive mannens. Allt är okej och inom referensvärdena. Det behöver ju såklart inte innebära att IVF går lätt, men det känns bra.

Väntar nu på nästa steg som enligt information bör vara planeringssamtal. Jag har dock inte gjort någon gynundersökning.

Hur "gör man" om allt är u a på pappret, får man ändå hormonstimulering?
 
Nu verkar kroppen läkt efter den senaste avslutade graviditeten. Tog två veckor.
Nu väntar vi in svar från obduktionen och sen får vi se om vi testar igen.
 
Nu har jag sett alla provsvar, inklusive mannens. Allt är okej och inom referensvärdena. Det behöver ju såklart inte innebära att IVF går lätt, men det känns bra.

Väntar nu på nästa steg som enligt information bör vara planeringssamtal. Jag har dock inte gjort någon gynundersökning.

Hur "gör man" om allt är u a på pappret, får man ändå hormonstimulering?
Ja det gör man. Annars får man ju ut bara ett ägg. Man behöver också stoppa ägglossningen så att folliken inte brister innan äggplock.

Alla mina undersökningar och prover har varit ua. Har kört kort protokoll några gånger och gjort ungefär 10 embryotransfers. Det är nästan enklare om de hittar ett fel eftersom de går att fixa. Typ pcos brukar ha väldigt bra prognos. Samtidigt är det skönt att inte ha en massa fel...
 
Ja det gör man. Annars får man ju ut bara ett ägg
Åh.:o
En annan fråga, jag har förstått att provet amh är ett värde för äggreserven. Jag trodde nog att det skulle tas eftersom jag är 38 nästa år. Men kan man genom hormoninjektioner frambringa ägg trots att äggreserven borde vara nedåtgående på grund av min ålder?
 
Åh.:o
En annan fråga, jag har förstått att provet amh är ett värde för äggreserven. Jag trodde nog att det skulle tas eftersom jag är 38 nästa år. Men kan man genom hormoninjektioner frambringa ägg trots att äggreserven borde vara nedåtgående på grund av min ålder?
Du ska inte fästa så stor uppmärksamhet på amh tror jag.

Lite kort: nästan vaje månad så ägglossar man ju, och oftast är det ett ägg. Vid IVF vill man ha flera. Man odlar äggen tills de är mogna och fram till dess stoppar man ägglossning med andra injektioner. Innan äggplocl injicerar man ytterligare en hormon för att lossa äggen. Vid äggplock punkterar man folliklarna och plockar ut äggen. Alla folliklar har inte ägg och alla är inte alltid mogna. Sen sammanförs de med tvättade spermier och sen får man först se hur många som befruktas och hur många som fortsätter utvecklas. Det bästa förs in efter några dagar efter äggplock, ev övriga fryses ner. Man får ofta rätt mycket hormoner (progesteron och östrogen) också efter insättning.
 
Åh.:o
En annan fråga, jag har förstått att provet amh är ett värde för äggreserven. Jag trodde nog att det skulle tas eftersom jag är 38 nästa år. Men kan man genom hormoninjektioner frambringa ägg trots att äggreserven borde vara nedåtgående på grund av min ålder?

Hel OT, men du är lika gammal som jag. 😊 Har du/ni några barn sedan tidigare eller är detta första..?

Det enda "fel" man hittade på mig var endometrios och vi kör därför på långt protokoll. Nästa behandling startar på torsdag.
 
Du ska inte fästa så stor uppmärksamhet på amh tror jag.

Lite kort: nästan vaje månad så ägglossar man ju, och oftast är det ett ägg. Vid IVF vill man ha flera. Man odlar äggen tills de är mogna och fram till dess stoppar man ägglossning med andra injektioner. Innan äggplocl injicerar man ytterligare en hormon för att lossa äggen. Vid äggplock punkterar man folliklarna och plockar ut äggen. Alla folliklar har inte ägg och alla är inte alltid mogna. Sen sammanförs de med tvättade spermier och sen får man först se hur många som befruktas och hur många som fortsätter utvecklas. Det bästa förs in efter några dagar efter äggplock, ev övriga fryses ner. Man får ofta rätt mycket hormoner (progesteron och östrogen) också efter insättning.
Vad duktig du är, Tack snälla! Det låter ganska lätt men jag är väldigt ödmjuk inför det faktum att det kanske inte blir något. Jag har väntat på det här i flera år och läst in mig, ändå är det så många frågetecken och Aha!n
 
Hel OT, men du är lika gammal som jag. 😊 Har du/ni några barn sedan tidigare eller är detta första..?

Det enda "fel" man hittade på mig var endometrios och vi kör därför på långt protokoll. Nästa behandling startar på torsdag.
Jag har sedan tidigare med annan pappa. Yngsta är 13 så det var ett tag sedan. Partner har inga och är väldigt sugen, jag skulle så gärna vilja ha ett tillsammans och uppleva ett föräldraskap när alla andra parametrar i livet med ekonomi, hus och förhållande är bra. Vi har aktivt försökt i över tre år nu...
Är det ert första, båda? Och endometrios, visste du att du hade det? Har ni fått någon chansprocent?
 
Vad duktig du är, Tack snälla! Det låter ganska lätt men jag är väldigt ödmjuk inför det faktum att det kanske inte blir något. Jag har väntat på det här i flera år och läst in mig, ändå är det så många frågetecken och Aha!n
Jag är expert på stt vara ofrivilligt barnlös tyvärr. Har försökt i många år.
 
Jag har sedan tidigare med annan pappa. Yngsta är 13 så det var ett tag sedan. Partner har inga och är väldigt sugen, jag skulle så gärna vilja ha ett tillsammans och uppleva ett föräldraskap när alla andra parametrar i livet med ekonomi, hus och förhållande är bra. Vi har aktivt försökt i över tre år nu...
Är det ert första, båda? Och endometrios, visste du att du hade det? Har ni fått någon chansprocent?

Ingen av oss har barn sedan tidigare. Träffades när vi var 32, började försöka när vi var 34, gjorde utredning och har hunnit med ett ivf-försök. Endometrios upptäcktes på utredningen, jag hade ingen aning om det innan. Kunde kanske misstänkt något i och med kraftig mensvärk, men undersökte aldrig det. Kan inte minnas att vi fått höra nån chansprocent, faktiskt, jag får kanske fråga nästa gång.
 
Ingen av oss har barn sedan tidigare. Träffades när vi var 32, började försöka när vi var 34, gjorde utredning och har hunnit med ett ivf-försök. Endometrios upptäcktes på utredningen, jag hade ingen aning om det innan. Kunde kanske misstänkt något i och med kraftig mensvärk, men undersökte aldrig det. Kan inte minnas att vi fått höra nån chansprocent, faktiskt, jag får kanske fråga nästa gång.
Jag vet inte om man brukar få någon chansprocent. Ett IVF-försök = insättning av befruktat ägg? Känner du av att få hormoner mycket?
 
Åh nä..sorry. Nu känner jag att jag trampade i klaveret. Jag kommer ju ihåg dig från när jag var mer aktiv i tråden för några år sedan men hade ingen koll på hur det gått 🙁
Nej det är lugnt! Jag har hängt i vill bli gravidtrådar sedan 2012. Två graviditeter genom IVF men MA kring vecka 6-7. Orkar inte just nu pga många andra utgifter.
 
Jag vet inte om man brukar få någon chansprocent. Ett IVF-försök = insättning av befruktat ägg? Känner du av att få hormoner mycket?

Jag kände inte av hormonerna så mycket tyckte jag. Men så fick jag bara ut 8 ägg vid äggplock också. Blev bara ett som blev bra embryo och eftersom det inte tog sig efter insättning så blir detta försök två med nytt äggplock. Fick ont i slemhinnorna efter vaginaltabletterna efter insättningen bara, men det ha gått över igen.

Får andra sprutor den här gången, som man ska blanda till själv. Jag är lite nervös över det, tänk om det inte blir rätt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 691
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 365
· Visningar
184 954
Senast: eyz
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 392
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 074
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp