En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade aldrig rekommenderat någon att experimentera med såna preparat. Man får helt enkelt söka upp en läkare som kan skriva ut rätt sorts preparat.

https://lakemedelsverket.se//Alla-n...for-anvandning-av-hormonkramen-Progesterall-/
Det får väl vara upp till var och en vad man vågar experimentera vad gäller receptfria preparat. I mitt fall hade jag så kraftiga mellanblödningar att jag tog kontakt med läkare flertalet gånger och genomgick gynundersökningar som inte påvisade något ”fel”. Men krämen tog bort mellanblödningarna och gjorde mensen mycket mer regelbunden. Det är ju inte farligt att prova, men såklart upp till var och en.
 
Det får väl vara upp till var och en vad man vågar experimentera vad gäller receptfria preparat. I mitt fall hade jag så kraftiga mellanblödningar att jag tog kontakt med läkare flertalet gånger och genomgick gynundersökningar som inte påvisade något ”fel”. Men krämen tog bort mellanblödningarna och gjorde mensen mycket mer regelbunden. Det är ju inte farligt att prova, men såklart upp till var och en.
Innan du rekommenderar andra att prova och säger att det inte är farligt hade jag önskat att du tänker efter på riktigt. Så vitt jag vet är du varken allmänläkare eller gynekolog, och det är inte jag heller. Därför rekommenderar jag oss alla att följa läkares och läkemedelsverkets rekommendationer.

Får man inte hjälp av en gyn eller läkare så söker man en annan, helt enkelt. Ett sätt att få bukt med störningar brukar vara att prova p-piller.

Privata fertilitetskliniker brukar vara extremt hjälpsamma också. Man kan få köra en bit ibland, ja, men man kan börja med telefonkontakt.
 
Innan du rekommenderar andra att prova och säger att det inte är farligt hade jag önskat att du tänker efter på riktigt. Så vitt jag vet är du varken allmänläkare eller gynekolog, och det är inte jag heller. Därför rekommenderar jag oss alla att följa läkares och läkemedelsverkets rekommendationer.

Får man inte hjälp av en gyn eller läkare så söker man en annan, helt enkelt. Ett sätt att få bukt med störningar brukar vara att prova p-piller.

Privata fertilitetskliniker brukar vara extremt hjälpsamma också. Man kan få köra en bit ibland, ja, men man kan börja med telefonkontakt.
Varför ger då du råd om p-piller? Jag fick mina rubbningar efter jag tagit p-piller under några års tid. Och då är det bättre att söka hjälp direkt än att diskutera problemen på en nätsida. Just sayin. Vill man inte läsa är det bara att scrolla förbi och göra det man tror/vet är bäst. Själv tycker jag det är guld värt att få tips och råd av andras erfarenheter.
En liten rolig parantes är, att i USA säljs progesteronkräm i vanliga matbutiker. Tror inte det kan bli några större katastrofer med lite extra progesteron.
 
Varför ger då du råd om p-piller? Jag fick mina rubbningar efter jag tagit p-piller under några års tid. Och då är det bättre att söka hjälp direkt än att diskutera problemen på en nätsida. Just sayin. Vill man inte läsa är det bara att scrolla förbi och göra det man tror/vet är bäst. Själv tycker jag det är guld värt att få tips och råd av andras erfarenheter.
En liten rolig parantes är, att i USA säljs progesteronkräm i vanliga matbutiker. Tror inte det kan bli några större katastrofer med lite extra progesteron.
För att p-piller är ett vanlig preparat. Inget som lökemedelsverket varnar för. Jag hade aldrig rekommenderar folk att provat preparat helt utan Läkares inblandning och dessutom preparat som varnas för. Väldigt stor skillnad. Det är helt ointressant om det säljs i USA eller ej. Prova vad du vill själv men rekommendera inte andra.
 
Varför ger då du råd om p-piller? Jag fick mina rubbningar efter jag tagit p-piller under några års tid. Och då är det bättre att söka hjälp direkt än att diskutera problemen på en nätsida. Just sayin. Vill man inte läsa är det bara att scrolla förbi och göra det man tror/vet är bäst. Själv tycker jag det är guld värt att få tips och råd av andras erfarenheter.
En liten rolig parantes är, att i USA säljs progesteronkräm i vanliga matbutiker. Tror inte det kan bli några större katastrofer med lite extra progesteron.
Jag tror, obs tror, inte heller progesteronkräm med sin låga nivå av progesteron är nån fara. Dock säljs även antibiotika i vanliga affärer där (USA) utan recept, så bara för att det säljs där är det inte ofarligt.
 
Ni som gjort återföring med blastocyster, hur tjock slemhinna och vilken medicinering efter transfer och hur länge?
 
Ni som gjort återföring med blastocyster, hur tjock slemhinna och vilken medicinering efter transfer och hur länge?
Vid färskförsök har min slemhinna varit ca 12-13 mm och jag har fått lutinus till gravtest, 3 ggr per dag. Frysförsöken har min slemhinna varit lite olika vid, från 9,5 till 12. Har fått lutinus även då fram till gravtest samt progynon och trombyl. Kommer inte få så i framtiden dock pga bytt klinik som inte tror på det.
 
Ni som gjort återföring med blastocyster, hur tjock slemhinna och vilken medicinering efter transfer och hur länge?
Åh, minns inte slemhinna, normal vet jag att de sa...
Lutinus 100mg två gånger om dagen till testdag (rd 13). Skulle sen avbryta tvärt men valde själv att sakta trappa ur så tog till v.9-10 innan jag slutade helt.
 
Gyn vägrar skriva ut p g a bmi.
Pratat med gynmottagningen idag. Sköterskan i telefon trodde att de bruna flytningarna beror på viktnedgång/förändringar i kroppen (jag försökte förklara att jag bara gått ner ett kg på två månader), upprepade att p-piller inte är aktuellt p g a BMI-värdet, MEN konstaterade i samma veva att om jag önskar en till graviditet så är det aktuellt med hormonell hjälp.
Eftersom jag vill gå ner 15 kg först och kan tänka mig att prova p-piller under en period för att se om kroppen får hjälp av det hänvisade hon till barnmorskemottagningen och att jag skulle be dem om Cerazette.



...alltså ett minipiller. Inte p-piller. Som PCOSare "ska" jag undvika minipiller. Så jag struntar i det här. :cautious: :meh:

Tog upp kramperna/attackerna och hon bara konstaterade att det lät som cystor och att eftersom den värsta smärtan gått över på en timme så fanns det ändå inget att göra. "När du har ont i 24 timmar kommer du in med ambulansen och då hjälper vi dig."


:cautious:
 
Har inte använt preventivmedel på flera månader men det verkar lite segt denna gång. Första barnet blev till på en gång, bara på ett 'misstag' så att säga. Det ska visst inte vara lika enkelt nu. Har väl aldrig hatat mens så mycket som nu när den envisas med att dyka upp. :p
Dock är man ju 5 år äldre och utan ena äggstocken, så det kanske gör sitt till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 593
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
182 471
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp