En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, intressant! Visste inte att man kunde ha endometrios utan att vara som förlamad av smärta varje mens, liksom. Men det låter ju logiskt ändå att det triggas igång av hormonbehandlingarna om det ligger och lurar...


Peppar peppar så har jag inte fått några mer känningar än och det känns ganska skönt.
Jag har varit helt opåverkad tidigare. Har knappt haft någon mensvärk att tala om utöver lite molande precis vid starten. Men efter behandlingarna gick det helt bananas. Som tur är blir jag besvärsfri på minipiller när jag inte får någon mens.
 
Oj, intressant! Visste inte att man kunde ha endometrios utan att vara som förlamad av smärta varje mens, liksom. Men det låter ju logiskt ändå att det triggas igång av hormonbehandlingarna om det ligger och lurar...


Peppar peppar så har jag inte fått några mer känningar än och det känns ganska skönt.
En stor del av den livmoderbärande befolkningen har endometrios som inte ger några symptom. Symptom kan ibland dyka upp av hormonbehandlingar men kan också upptäckas när operation i buken utförs av helt andra skäl. Förlamande smärta vid mens kan vara ett tecken men ofta är svår endometrios mycket mer än det.
 
Intressant inlägg om endometrios! Jag har googlat om symptom tidigare för jag hade väldigt besvärlig mensvärk i tonåren, men då står det mest att man ska ha mensvärk som hindrar en i vardagen vilket min inte gör längre. Har gjort en titthålsoperation dessutom, dock för att ta bort en äggledare pga utomkvedshavandeskap, och läkaren borde väl ha nämnt om han såg något därinne... Har tydligen sammanväxningar mellan äggledaren som finns kvar och äggstocken på den sidan dock men vet inte varför.
 
Jag är ju en sån som har endometrios och inte kände av det fören jag fick en blödning i en stor cysta. I perioder kunnat haft störande mensvärk men verkligen inte förlamande eller galen. Så det går absolut... hade jag inte fått en blödning hade jag varit "glatt" ovetande så att säga!

Min endometrios upptäcktes under fertilitetsutredning när jag var 36 år gammal. Har alltid behövt ta Ipren för mensvärk och vid en 2-årsperiod i tjugoårsåldern även starkare värktabletter. Men annars inga symptom.
 
Nu hoppar jag in här igen efter lite uppehåll på skaffabarnfronten. Jag opererades för en vecka sedan, så nu har jag fått konstaterat att jag har endometrios och cystan är tömd.

Så opererande läkaren har skickat journalen till fertilitetskliniken, så ska läkaren där få bedöma hur vi ska gå vidare. Så nu är det ”bara” att vänta på att han ska höra av sig... :cautious:
 
Dag 6 efter insättning och det känns hopplöst. Hade ömma bröst men det försvann för några dagar sen, och jag är en person som alltid har ont i brösten fram till mens, även de gånger jag plussat har jag haft ont. Fick plus på dag 6 en gång men har inte testat denna gång. Väntar och ser bara, tittat på för många negativa tester i livet.
 
Dag 6 efter insättning och det känns hopplöst. Hade ömma bröst men det försvann för några dagar sen, och jag är en person som alltid har ont i brösten fram till mens, även de gånger jag plussat har jag haft ont. Fick plus på dag 6 en gång men har inte testat denna gång. Väntar och ser bara, tittat på för många negativa tester i livet.
:(
 
Har du barn sedan tidigare?

Jag har inga barn sedan tidigare och vi började försöka få till första barnet hösten 2018. Blev gravid på första försöket och fick missfall. Hade uppehåll några månader och blev sedan gravid på första försöket igen men det blev (mycket tidigt) missfall igen. Nu är vi på fjärde försöket sedan missfallet, är på äl+10 nu, men tror inte det tagit sig nu heller.

Känns väldigt konstigt att bli gravid två gånger på första försöket och sedan händer nada under flera månader?

Nu skäms jag lite över det här inlägget...

Senaste dagarna har jag varit illamående av och till, men det är inget ovanligt för mig. Kräks ibland före/under mens. Tänkte vänta med att testa tills på BIM (äl+16) och brukar alltid få spottings på äl+14 eller äl+15. Fick inga spottings idag på äl+14 och har varit väldigt nedstämd vid varje toalettbesök just eftersom jag vet att "Nästa gång har spottingens börjat och då är det kört.".

Till slut kändes det som det mest humana mot mig själv var att ta ett test nu på kvällen, få negativt besked och sedan gå vidare.

Det var ett tydligt plus!

Teststrecket var nääästan lika starkt som kontrollstrecket och det känns väldigt skönt för någon som har haft en kemisk graviditet och ett missfall (där teststrecket aldrig blev starkare än "halvstarkt". Vet att styrkan på teststrecket inte avgör hur graviditeten går, men för mig kändes det ändå lite lugnande.

Nu ska vi försöka leva våra liv som vanligt, försöka slappna av och hålla tummarna för att det går vägen denna gången!
 
Nu skäms jag lite över det här inlägget...

Senaste dagarna har jag varit illamående av och till, men det är inget ovanligt för mig. Kräks ibland före/under mens. Tänkte vänta med att testa tills på BIM (äl+16) och brukar alltid få spottings på äl+14 eller äl+15. Fick inga spottings idag på äl+14 och har varit väldigt nedstämd vid varje toalettbesök just eftersom jag vet att "Nästa gång har spottingens börjat och då är det kört.".

Till slut kändes det som det mest humana mot mig själv var att ta ett test nu på kvällen, få negativt besked och sedan gå vidare.

Det var ett tydligt plus!

Teststrecket var nääästan lika starkt som kontrollstrecket och det känns väldigt skönt för någon som har haft en kemisk graviditet och ett missfall (där teststrecket aldrig blev starkare än "halvstarkt". Vet att styrkan på teststrecket inte avgör hur graviditeten går, men för mig kändes det ändå lite lugnande.

Nu ska vi försöka leva våra liv som vanligt, försöka slappna av och hålla tummarna för att det går vägen denna gången!
Åh grattis! Den här tråden behöver verkligen en massa plus! Håller tummarna för att den lilla plutten stannar kvar!

Mvh Miks
 
Nu skäms jag lite över det här inlägget...

Senaste dagarna har jag varit illamående av och till, men det är inget ovanligt för mig. Kräks ibland före/under mens. Tänkte vänta med att testa tills på BIM (äl+16) och brukar alltid få spottings på äl+14 eller äl+15. Fick inga spottings idag på äl+14 och har varit väldigt nedstämd vid varje toalettbesök just eftersom jag vet att "Nästa gång har spottingens börjat och då är det kört.".

Till slut kändes det som det mest humana mot mig själv var att ta ett test nu på kvällen, få negativt besked och sedan gå vidare.

Det var ett tydligt plus!

Teststrecket var nääästan lika starkt som kontrollstrecket och det känns väldigt skönt för någon som har haft en kemisk graviditet och ett missfall (där teststrecket aldrig blev starkare än "halvstarkt". Vet att styrkan på teststrecket inte avgör hur graviditeten går, men för mig kändes det ändå lite lugnande.

Nu ska vi försöka leva våra liv som vanligt, försöka slappna av och hålla tummarna för att det går vägen denna gången!

Stort grattis! :)
 
Underbart med plus i tråden! Stort grattis @SeptemberB :heartlove:

Här går det.. som det har gjort de senaste 10 månaderna :crazy: kan inte fatta att vi snart försökt ett år! Har kontaktat en privat klinik för undersökning, så får vi se vad det leder till.

All kärlek och styrka till alla er som kämpar!:heart
 
Nu skäms jag lite över det här inlägget...

Senaste dagarna har jag varit illamående av och till, men det är inget ovanligt för mig. Kräks ibland före/under mens. Tänkte vänta med att testa tills på BIM (äl+16) och brukar alltid få spottings på äl+14 eller äl+15. Fick inga spottings idag på äl+14 och har varit väldigt nedstämd vid varje toalettbesök just eftersom jag vet att "Nästa gång har spottingens börjat och då är det kört.".

Till slut kändes det som det mest humana mot mig själv var att ta ett test nu på kvällen, få negativt besked och sedan gå vidare.

Det var ett tydligt plus!

Teststrecket var nääästan lika starkt som kontrollstrecket och det känns väldigt skönt för någon som har haft en kemisk graviditet och ett missfall (där teststrecket aldrig blev starkare än "halvstarkt". Vet att styrkan på teststrecket inte avgör hur graviditeten går, men för mig kändes det ändå lite lugnande.

Nu ska vi försöka leva våra liv som vanligt, försöka slappna av och hålla tummarna för att det går vägen denna gången!

Du har absolut ingen anledning att skämmas! Vi behöver lite plus och solslenshistorier i den här tråden. Stort grattis!!
 
Dag 6 efter insättning och det känns hopplöst. Hade ömma bröst men det försvann för några dagar sen, och jag är en person som alltid har ont i brösten fram till mens, även de gånger jag plussat har jag haft ont. Fick plus på dag 6 en gång men har inte testat denna gång. Väntar och ser bara, tittat på för många negativa tester i livet.

Vad tråkigt... Jag hade nog försökt att inte ta ut något i förskott, innan testet, men det är lättare sagt än gjort.
 
Själv har jag använt nässpray i två veckor, fick mens i lördags och inväntar besked om vilken dag jag ska börja med sprutorna. RMC hade alltid 14 dagar mellan nässpray och sprutor, medan den privata kliniken bestämmer sprutstart efter mens. Inväntar besked idag.

En klart negativ grej i hela baletten är att man inte får använda Ipren, som jag tycker funkar mycket bättre mot mensvärk än Alvedon. Och givetvis är mensvärken värre under inverkan av hormonerna än annars...
 
Vad tråkigt... Jag hade nog försökt att inte ta ut något i förskott, innan testet, men det är lättare sagt än gjort.
Jag försöker ändå hålla modet uppe men som du säger, lättare sagt än gjort... Försöker tänka att jag är ju inte i en naturlig cykel nu så det behöver inte kännas likadant osv. Samtidigt känns det bara självklart att vår femte återföring också ska misslyckas, för det har ju alla andra gjort. Ja, det är inte lätt det här med ivf... Jag har ingen lust att hålla på med det, men inte heller att sluta. Idag vaknade jag iaf upp med väldigt kliiga bröstvårtor, ursäkta informationen lol. Men det brukar jag ofta ha runt och efter ägglossning så det beror väl bara på progesteronet från lutinus.

Hoppas att din stimulering kommer gå bra nu och att ni äntligen får lyckas!
 
Tack för alla grattis :love:

Det är svårt att släppa tanken på missfall. Försöker att inte tänka på det (för det finns inget att göra åt det ändå) och förhoppningsvis är jag denna gången en del av de 80% där graviditeten går bra för och inte en del av de 20% som får missfall.

Hjälper inte att brösten första graviditeten (missfallet) gjorde oerhört ont. När det onda släppte kom missfallet. Nu gör de visserligen ont ibland, men mycket mindre ont än då.

Tänkte på dig @Hedblomster . Mitt första tecken på denna graviditeten var just ömma/kliiga bröstvårtor. Brukar inte ha så annars. Det onda kom senare än det brukar när jag får mens. Tror varje graviditet är väldigt individuell så det går inte upptäcka en tidig graviditet på att tolka synptom (Det hoppas jag i allafall just eftersom mina symptom nu skiljer sig från första gången):)
 
Började få spottings igår som fortsatt idag, känns som att mensen är på väg. 99% säker på att det inte gått vägen, får väl ta ett test någon dag för säkerhets skull... Men det var alltså femte återföringen. Vad kan jag göra nästa gång?! Fattar inte varför det inte går.
 
Började få spottings igår som fortsatt idag, känns som att mensen är på väg. 99% säker på att det inte gått vägen, får väl ta ett test någon dag för säkerhets skull... Men det var alltså femte återföringen. Vad kan jag göra nästa gång?! Fattar inte varför det inte går.
Vet hur det känns. Hopplöst. Liksom, kommer det att hjälpa att göra tio nya försök eller är det ingen vits.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 748
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 372
· Visningar
185 903
Senast: Poppan
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 392
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 225
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp