En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja precis, och jag har egentligen beräknad ägglossning på fredag men ultraljud för att titta efter äggblåsor på onsdag. Tidigare har jag inte lyckats få några streck alls (förutom kontrollstrecket), så det känns lite positivt att det syns någonting iallafall :)

Håller tummarna för att det ser bra ut på onsdag. 🙂

Angående ägglossningstest så har jag alltid kört med Apotekets som visar en glad smiley vid ägglossning, så man slipper tyda streck. Men å andra sidan de kanske inte är lika exakta, vad vet jag.
 
Inga av de embryon som odlats vidare hade utvecklats till blastocyster idag, så det blir ingen extra insättning. Däremot odlas de vidare till imorgon, för en extra chans att bli blastocyster (ifall de är lite långsamma). I så fall kommer de att frysas.
 
Inga av de embryon som odlats vidare hade utvecklats till blastocyster idag, så det blir ingen extra insättning. Däremot odlas de vidare till imorgon, för en extra chans att bli blastocyster (ifall de är lite långsamma). I så fall kommer de att frysas.
Har de embryoskåp? Har utvecklingen sett normal ut?
 
Jag har tid för endometrial scratch på torsdag... Studier hittills visar ingen direkt positiv verkan så kanske onödigt, men jag testar gärna. Kan inte hitta några negativa effekter i studier heller, om man inte har otur och får en infektion eller något då. Lite rädd att det ska göra ont men, lika bra att få det gjort. Efter det inväntar vi mens någon vecka senare, sedan nästa ägglossning och efter det återföring.
 
Har de embryoskåp? Har utvecklingen sett normal ut?

Det embryot vi fick tillbaka förvarades i någon typ av skåp innan insättning, men hur det ser ut i övrigt har jag faktiskt ingen aning om.

Efter befruktning hade 6 av 7 delat på sig till dag 2 och såg normala ut. Jag fattade det som att de fortsatt dela på sig sen, men ingen har blivit blastocyst ännu. Ingen har blivit kasserad dock, man vill ge dem en chans tills imorgon ifall de är lite långsamma.
 
Jag har tid för endometrial scratch på torsdag... Studier hittills visar ingen direkt positiv verkan så kanske onödigt, men jag testar gärna. Kan inte hitta några negativa effekter i studier heller, om man inte har otur och får en infektion eller något då. Lite rädd att det ska göra ont men, lika bra att få det gjort. Efter det inväntar vi mens någon vecka senare, sedan nästa ägglossning och efter det återföring.

Det låter läskigt, men kan det hjälpa så är det ju värt det. Du är stark du, som vågar ge dig på det. ❤
 
Det embryot vi fick tillbaka förvarades i någon typ av skåp innan insättning, men hur det ser ut i övrigt har jag faktiskt ingen aning om.

Efter befruktning hade 6 av 7 delat på sig till dag 2 och såg normala ut. Jag fattade det som att de fortsatt dela på sig sen, men ingen har blivit blastocyst ännu. Ingen har blivit kasserad dock, man vill ge dem en chans tills imorgon ifall de är lite långsamma.
I embryoskåp (det heter nog embryoskop😅) får embryona vara ifred. Man tar inte ut dem och tittar på dem utan de filmas 24/7 så man kan följa hela utvecklingen. Utan tar man och tittar på embryona nu som då och de kan ha utvecklats i rätt takt. Men där vet man inte vad som hänt däremellan. De kan ha haft onaturlig utveckling även om det för stunden ser bra ut.
 
Okej. Får jag medalj i mitt tålamod:p

Ingen mens ännu så testade i fredags. Fick ett plus (eller två streck då) teststrecket var dock svagare än kontrollstrecket. Fast de skall ju inte spela någon roll

Igår fick jag blodblabdade flytningar och idag på morgonen kom det färskt blod. Bara på pappret dock. Borde vara i vecka 7. Var på samma sätt i samma veckor när jag hade ma. Då tog det till vecka 11. Så tänkte vänta veckan ut och sedan kolla om det går att få hcg mätt via blodprov. Borde ju vara ”för lågt” om utvecklingen stannat?
 
Okej. Får jag medalj i mitt tålamod:p

Ingen mens ännu så testade i fredags. Fick ett plus (eller två streck då) teststrecket var dock svagare än kontrollstrecket. Fast de skall ju inte spela någon roll

Igår fick jag blodblabdade flytningar och idag på morgonen kom det färskt blod. Bara på pappret dock. Borde vara i vecka 7. Var på samma sätt i samma veckor när jag hade ma. Då tog det till vecka 11. Så tänkte vänta veckan ut och sedan kolla om det går att få hcg mätt via blodprov. Borde ju vara ”för lågt” om utvecklingen stannat?
Hcg borde sjunka ganska snabbt då det är så tidigt. Så testa varannan dag med stickor så borde du se att det blir svagare ifall det är missfall eller ma
 
Första dagen med ägglossningstest (dag 5 med letrozol) och visst dök det upp ett svagt streck på stickan :nailbiting:

Så nu är det bara att fortsätta testa några dagar och se om det blir ett tydligare streck :up: Och försöka att samtidigt inte hoppas på för mycket, men det kanske är ett steg i rätt riktning iallafall.

Jag blev gravid första gången jag åt letrozol (hade knasig ÄL). Ovitrelle (sprutan i magen) för att ägget skulle släppa och sen ligga. Det funkade på mig. (Gun hade koll med vul och gav mig ett ok när jag skulle ta sprutan)
 
Okej. Får jag medalj i mitt tålamod:p

Ingen mens ännu så testade i fredags. Fick ett plus (eller två streck då) teststrecket var dock svagare än kontrollstrecket. Fast de skall ju inte spela någon roll

Igår fick jag blodblabdade flytningar och idag på morgonen kom det färskt blod. Bara på pappret dock. Borde vara i vecka 7. Var på samma sätt i samma veckor när jag hade ma. Då tog det till vecka 11. Så tänkte vänta veckan ut och sedan kolla om det går att få hcg mätt via blodprov. Borde ju vara ”för lågt” om utvecklingen stannat?

Ja, det är helt otroligt hur du pallat vänta! Hoppas att det får gå vägen trots blodet... Hcg borde ju rimligtvis visa om det har avstannat. För mig var hcg i det lägre spannet men stegrades tillräckligt normalt vid mitt ma. Men man fortsatte nog bara mäta max ngn vecka efter det avstannat (och då blev jag hemskickad med ett ”allt ser normalt ut”). Om de mäter vid två tillfällen får du nog en bra överblick.
 
Jag blev gravid första gången jag åt letrozol (hade knasig ÄL). Ovitrelle (sprutan i magen) för att ägget skulle släppa och sen ligga. Det funkade på mig. (Gun hade koll med vul och gav mig ett ok när jag skulle ta sprutan)

Åh det känns ju hoppfullt :D Jag har själv alltid haft regelbunden mens, men blodproverna visade på att något inte stämde med ägglossningarna. Min läkare har inte sagt något om ägglossningsspruta, men jag ska som sagt tillbaka på onsdag så jag får se då vad han säger.
 
Jag har tid för endometrial scratch på torsdag... Studier hittills visar ingen direkt positiv verkan så kanske onödigt, men jag testar gärna. Kan inte hitta några negativa effekter i studier heller, om man inte har otur och får en infektion eller något då. Lite rädd att det ska göra ont men, lika bra att få det gjort. Efter det inväntar vi mens någon vecka senare, sedan nästa ägglossning och efter det återföring.

Vill du förklara lite vad endometrial scratch är? Hittar inget på svenska om det, och min halvknaggliga engelska lämnar en del att önska känner jag ;) Är det att dom går in och skrapar lite för att embryot ska fästa lättare?
 
Vill du förklara lite vad endometrial scratch är? Hittar inget på svenska om det, och min halvknaggliga engelska lämnar en del att önska känner jag ;) Är det att dom går in och skrapar lite för att embryot ska fästa lättare?
Absolut :) I papprena jag fått står det att de går in med en kateter genom livmoderhalsen och för den upp och ner fyra gånger för att skrapa insidan av livmodern. Det ska göras 5 till 9 dagar innan mensen innan en embryoåterföring. Sedan kommer de ta ett prov från livmoderslemhinnan också.

Just nu oroar jag mig dock lite för hur det ska bli. Jag fick positivt ägglossningstest (clearblue smiley test) förra veckan och bokade in den här scratchen. Men jag får alltid ont i brösten efter ägglossning och det har jag inte nu. Det har hänt någon gång att jag fått positivt ägglossningstest förut (dock med vanlig sticka) utan att få ägglossning, men hoppas att det inte är så denna gång... Vore så typiskt att åka till Uppsala bara för att upptäcka att ägglossning inte skett och få åka hem igen. Det är 1,5 timmes väg enkel resa.
 
Testade på nytt idag. Lika starkt som i fredags. Kommer klarrött blod om jag torkar efter wc besök men kommer inget i bindan...Fortsätter vänta
 

Bifogade filer

  • 36FBD3A0-515B-4601-9E42-247FC3F36693.jpeg
    36FBD3A0-515B-4601-9E42-247FC3F36693.jpeg
    185,2 KB · Visningar: 63
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 648
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 362
· Visningar
183 814
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 379
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 811
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp