En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

När ska man ge upp?
Har gjort 4 ivf, varav tre resulterat i insättning av fint ägg(enligt kliniken) men inget plus. Känns helt hopplöst… Jag har gjort det som ensamstående och betalt allt själv. Har aldrig varit gravid innan heller, så vet ju faktiskt inte om det ens är möjligt. Jag har fyllt 40 nu med. Är det bara att inse att nej, det blev absolut inget av det liv jag önskat och kämpat för i många år? Jag har inte tömt mitt sparkonto än, men det som jag slitit för är ju att kunna ha ett kapital/säkerhet för att ha en bra tillvaro som ensamstående med barn…
 
När ska man ge upp?
Har gjort 4 ivf, varav tre resulterat i insättning av fint ägg(enligt kliniken) men inget plus. Känns helt hopplöst… Jag har gjort det som ensamstående och betalt allt själv. Har aldrig varit gravid innan heller, så vet ju faktiskt inte om det ens är möjligt. Jag har fyllt 40 nu med. Är det bara att inse att nej, det blev absolut inget av det liv jag önskat och kämpat för i många år? Jag har inte tömt mitt sparkonto än, men det som jag slitit för är ju att kunna ha ett kapital/säkerhet för att ha en bra tillvaro som ensamstående med barn…

Å, jag känner igen dina tankar, även om jag hade en partner att dela hopplösheten med. För mig tog det stopp efter våra två sista ivf som inte lett till nån insättning alls. Jag hade också passerat 40 och kände att om det inte ens blir nån insättning med mina ägg så är det inte värt att kämpa mer, det kostar för mycket energi och att bryta känslan av hopplöshet verkade omöjligt. Vi bestämde oss istället för att göra ett sista försök med äggdonation, då kunde vi åtminstone eliminera min ålder som en bidragande faktor till vidare misslyckanden. Det kändes som en stor lättnad för min del, att kunna lägga bort ångesten för att allt var mitt fel. (Sen blev det aldrig nån äggdonation för vår del.)

Ingen mer än du kan säga när det är läge att ge upp för din del. Men du är absolut inte ensam i dina tankar. ❤️
 
Det står ju i länken om pms?

Mitt svar var ju inte om just din temp mätning utan om den som metod generellt framför älsticka. Edit: temp kan ju som sagt variera också utan påverkan av äl. Stress, mardrömmar, virus, läkemedel, alkohol, mat osv osv osv vilket gör att metoden inte är så väldigt pålitligt

Fast det om pms var ju helt irrelevant för det jag skrev. Det var inte syftet med länken eller mitt inlägg..
Och ja, man behöver ta hänsyn till sjukdom, stress och hur sömnen är etc. Men gör man det och mäter samma tid varje dag så är det ett pålitligt sätt att avgöra om ägglossning inträffat.
 
Fast det om pms var ju helt irrelevant för det jag skrev. Det var inte syftet med länken eller mitt inlägg..
Och ja, man behöver ta hänsyn till sjukdom, stress och hur sömnen är etc. Men gör man det och mäter samma tid varje dag så är det ett pålitligt sätt att avgöra om ägglossning inträffat.
Jag menar att det i sorg och desperation är lätt att gripa efter halmstrån och kanske lyssna på folk som egentligen inte vet riktigt vad de pratar om. Det brukar vara säkrast att följa allmänna råd och lita på läkare.
 
Jag menar att det i sorg och desperation är lätt att gripa efter halmstrån och kanske lyssna på folk som egentligen inte vet riktigt vad de pratar om. Det brukar vara säkrast att följa allmänna råd och lita på läkare.

Jag förstår vad du menar men jag skulle inte säga att dessa inte vet vad de pratar om. Många har blivit hjälpta av råden, inkluderat mig själv. Det är inte så att dom själva hittat på det som står i deras bok. Det finns en gedigen källflrteckning.

Och oavsett så var det bara ett exempel på en länk som skriver angående temp ökning och ägglossning. Det är liksom en etablerad metod, om man vet hur man gör.

Sen är inte läkare gudar heller som vet allt. Allmänna råd har en tendens att släpa efter den senaste forskningen.
 
Ja, du behöver inte posta länkar om temp mätning. Som sagt vet jag det, men jag pratar om sidan (någon blogg) du länkade till tidigare där de i sin text nämnde saker som inte verkar stämma. Andra saker. Inte temp.

Och jag tycker kanske inte det hade nåt med diskussionen att göra.
Oavsett om det med pmsen stämmer eller inte så är stycket om temperatur korrekt.

Här står iofs att det spekuleras att det har med progesteronet att göra, även om dom inom den etablerade sjukvården inte kan säga varför. Med det sagt finns det andra som forskar också och jag tycker nog att den vanliga vården är väldigt långsamma med att ta till sig nytt. Har man dessutom fått noll effektiv hjälp från vården så förstår jag att man söker information på annat håll.

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/hormoner/pms-och-pmds/


Min temp är olika varje gång jag mäter under samma timme, så jag har svårt att tro på det där. Men jag har inte forskat i ämnet.

Jag skulle nog ta den texten du länkade med en nypa salt. Skribenten påstår att pms är pga obalans i östrogen och progesteron. Jag hittar ingen info om det någon annanstans. Men hons skriver också att man ska ha en speciellt känslig termometer för att följa basaltemp,dvs en vanlig febertermometer funkar inte.


Ja det har jag full koll på. Vad jag menar är att om jag med en febertermotmeter mäter genast då jag vaknar, fyra gånger på taken, så kan det absolut skilja sig någon decimal.

Här skriver du först att din temp skiftar under en timme på morgonen om du mäter med en febertermometer.
Man ska varken mäta under en timmes tid eller med en febertermometer.
Du skriver att du inte forskat i ämnet, vilket är tydligt med tanke på ovan citat.
Att man ska ta det som står i länken med en nypa salt på grund av något dom skriver om pms.
Det kan också vara så att pms faktiskt beror på en obalans av östrogen och progeateron, det vet vi inte än. Men jag håller det inte för osannolikt heller. Vi får helt enkelt se.

Jag vet om att temp ändringar sker, men stt faktiskt hemma kunna hs det som tillförlitlig metod vänder jag mig emot.

Det var just det de skrev om pms som fick mig att höja på ögonbrynen eftersom det inte är nåt som verkar vara vedertaget.

Och att du vänder dig mot det verkar vara baserat på att du inte förstår/förstod hur metoden går till.

Som sagt, det är kanske inte vedertaget. Än, det vet vi ju inte.
Det är ju inte som att kvinnoåkommor är det som prioriterats utan den enda hjälp man får av vården är antidepp eller p-piller.
Men oavsett vad som skrevs om pms så är stycket om temp vedertaget och det blir inte mindre vedertaget för att det står något annat som inte är fullt klarlagt inom den etablerade sjukvården.
 
Och jag tycker kanske inte det hade nåt med diskussionen att göra.
Oavsett om det med pmsen stämmer eller inte så är stycket om temperatur korrekt.

Här står iofs att det spekuleras att det har med progesteronet att göra, även om dom inom den etablerade sjukvården inte kan säga varför. Med det sagt finns det andra som forskar också och jag tycker nog att den vanliga vården är väldigt långsamma med att ta till sig nytt. Har man dessutom fått noll effektiv hjälp från vården så förstår jag att man söker information på annat håll.

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/hormoner/pms-och-pmds/









Här skriver du först att din temp skiftar under en timme på morgonen om du mäter med en febertermometer.
Man ska varken mäta under en timmes tid eller med en febertermometer.
Du skriver att du inte forskat i ämnet, vilket är tydligt med tanke på ovan citat.
Att man ska ta det som står i länken med en nypa salt på grund av något dom skriver om pms.
Det kan också vara så att pms faktiskt beror på en obalans av östrogen och progeateron, det vet vi inte än. Men jag håller det inte för osannolikt heller. Vi får helt enkelt se.



Och att du vänder dig mot det verkar vara baserat på att du inte förstår/förstod hur metoden går till.

Som sagt, det är kanske inte vedertaget. Än, det vet vi ju inte.
Det är ju inte som att kvinnoåkommor är det som prioriterats utan den enda hjälp man får av vården är antidepp eller p-piller.
Men oavsett vad som skrevs om pms så är stycket om temp vedertaget och det blir inte mindre vedertaget för att det står något annat som inte är fullt klarlagt inom den etablerade sjukvården.
Jag har aldrig nånsin testat för ägglossning med annat än äl-test. Feber och temp har jag testat av andra orsaker. Jag brukar ofta mäta flera gånger på raken mest sför skojs skull då jag är sjuk. Min poäng är att det kan skilja i temp ändå, oavsett om man haft äl eller inte. Du kanske drömt mardrömmar utan att komma ihåg det liksom. Du kanske har ett virus i kroppen som du inte känner av osv. Det är min enda poäng. I teorin är det ju väldigt tillförlitligt men inte 100% i verkliga livet. Det är därför det finns ältest och andra metoder.

Jag har varit ofrivilligt barnlös sedan 2012 så jag har varit desperat och testat det ena och det andra.
 
Jag har aldrig nånsin testat för ägglossning med annat än äl-test. Feber och temp har jag testat av andra orsaker. Jag brukar ofta mäta flera gånger på raken mest sför skojs skull då jag är sjuk. Min poäng är att det kan skilja i temp ändå, oavsett om man haft äl eller inte. Du kanske drömt mardrömmar utan att komma ihåg det liksom. Du kanske har ett virus i kroppen som du inte känner av osv. Det är min enda poäng. I teorin är det ju väldigt tillförlitligt men inte 100% i verkliga livet. Det är därför det finns ältest och andra metoder.

Jag har varit ofrivilligt barnlös sedan 2012 så jag har varit desperat och testat det ena och det andra.

Ja och det är såna saker man lär sig ta hänsyn till när man använder metoden 😊
Så för mig är det ej ickefråga.
Men är man frisk och har sovit bra i minst 6 timmar är metoden tillförlitlig.

Problemet med ägglossningstest är att de enbart visar att lh stiger och kroppen vill försöka ägglossa. Men det betyder inte att ägget släpper. Vilket är ett problem med testen.
Så även om testet är positivt säger det egentligen ingenting om att det blev nån ägglossning.

Det måste vara vansinnigt tufft att ha försökt så mycket och så länge. Jag tror inte man kan sätta sig in i det om man inte upplevt det ❤️
 
Senast ändrad:
Ja och det är såna saker man lär sig ta hänsyn till när man använder metoden 😊
Så för mig är det ej ickefråga.
Men är man frisk och har sovit bra i minst 6 timmar är metoden tillförlitlig.

Problemet med ägglossningstest är att de enbart visar att lh stiger och kroppen vill försöka ägglossa. Men det betyder inte att ägget släpper. Vilket är ett problem med testen.
Så även om testet är positivt säger det egentligen ingenting om att det blev nån ägglossning.

Det måste vara vansinnigt tufft att ha försökt så mycket och så länge. Jag tror inte man kan sätta sig in i det om man inte upplevt det ❤️

En ickefråga, inte ej ickefråga.
 
Fortsätter använda tråden som ventil. Hoppas det är okej!

Kollega på jobbet är gravid. Det är kul för henne och jag missunnar inte. Men det känns så jäkla jobbigt att sitta och höra henne redogöra för alla detaljer.
Jag minns att jag höll ganska låg profil min förra graviditet, man vet aldrig vem som kämpar.
Menar inte att kan ska behöva dölja den, men faktiskt är det inte fel med lite tanke på hur andra kan ha det..
 
Fortsätter använda tråden som ventil. Hoppas det är okej!

Kollega på jobbet är gravid. Det är kul för henne och jag missunnar inte. Men det känns så jäkla jobbigt att sitta och höra henne redogöra för alla detaljer.
Jag minns att jag höll ganska låg profil min förra graviditet, man vet aldrig vem som kämpar.
Menar inte att kan ska behöva dölja den, men faktiskt är det inte fel med lite tanke på hur andra kan ha det..
Håller med! Jag hade precis gått igenom ett missfall när en av mina kollegor berättade att hon var gravid och pratade om det varenda dag. Det var fruktansvärt och så onödigt.
 
Fortsätter använda tråden som ventil. Hoppas det är okej!

Kollega på jobbet är gravid. Det är kul för henne och jag missunnar inte. Men det känns så jäkla jobbigt att sitta och höra henne redogöra för alla detaljer.
Jag minns att jag höll ganska låg profil min förra graviditet, man vet aldrig vem som kämpar.
Menar inte att kan ska behöva dölja den, men faktiskt är det inte fel med lite tanke på hur andra kan ha det..
Min bästa vän var här på nyår och hon är rätt nybliven gravid. Var lite orolig för hur jag skulle känna men är mest glad för hennes skull. Nu pratade hon inte så mycket om det dock, mest som information typ.

Kommer ihåg en oplanerat (där mamman inte ville ha barn) gravid person i min närhet när jag just fått missfall. Enligt dem verkade det vara det enklaste som fanns, att bli med barn. Det sög.
 
Fortsätter använda tråden som ventil. Hoppas det är okej!

Kollega på jobbet är gravid. Det är kul för henne och jag missunnar inte. Men det känns så jäkla jobbigt att sitta och höra henne redogöra för alla detaljer.
Jag minns att jag höll ganska låg profil min förra graviditet, man vet aldrig vem som kämpar.
Menar inte att kan ska behöva dölja den, men faktiskt är det inte fel med lite tanke på hur andra kan ha det..
Håller med. Jag upplevde dock att många kollegor bara ville prata med mig om graviditeten och den kommande bebisen så det blev ändå samtal om sånt även om jag själv i stort sett aldrig initierade det.
 
Eller som när min kollega kläckte ur sig att det minsann fungerade för dom när dom slappnade av :banghead: .
Ja alltså dessa jävla råd.

En kollega en gång (nä det var min chef faktiskt!)
"min dotter hade svårigheter att bli gravid flera år men sen började hon äta folsyra och blev gravid direkt!"

Annan kollega:
"jag försökte i flera år men den började jag äta multivitamin och blev gravid direkt"


Plus alla "slappna av"
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 646
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 378
Senast: Milosari
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 953
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 942
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp