En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 14

Bukefalos 30 år!

Ibland hugger det tag lite sorg i mig kring detta med syskon, liksom även om det skulle ta sig. Om vi skulle få ett syskon så småningom så skulle det verkligen bli en liten sladdis, på flera olika sätt.

Vi förlorade vårt närmsta nätverk i och med att dotterns farmor och mormor dog när hon var 2,5-3 år. Vi har därför levt ganska "ensamma" utan stöttning, sällskap eller omsorg från släkt/familj. Dock har dottern tre kusiner och fyra sysslingar inom hyfsad nära lekålder samt några nästan vuxna sysslingar som också gärna är med vår dotter när vi ses. Vi träffar inte dessa personer så ofta då de bor i andra städer - det blir mest vid någon högtid, kalas eller såhär på sommaren då vi har landställe i samma skärgård. Men eftersom vi känner oss ganska relationellt ensamma så kan jag känna sån oerhörd tacksamhet för att dessa relationer finns för vår dotter 🧡 Men i samma tanke så inser jag ju att ett ev syskon med sisådär 6-7 års åldersskillnad kommer bli sladdis även inom släkten, och var ensam och väldigt mycket yngre än övriga barn i släkten.

Det är vad det är, men lite sorg känner jag ändå över det.

Jag är precis vid ägglossnings-tider och vi försöker såklart naturlig väg, såhär mellan IVF-omgångar. Sannolikheten är ju dock så ofantligt låg att det skulle ta sig, med tanke på ålder, en bortopererad äggledare osv så försöker hålla förväntningarna så låga som möjligt.

Har nog landat i att köra stimulerat försök i augusti sen. Känns ändå som min kropp återhämtar sig direkt efter stimuleringarna med normal ägglossning, mens osv, så är förhoppningsvis ingen fara med täta försök.
Jag hade ÄL idag. Hoppas förstås att all naturales ska fungera som det ska men hoppet är inte stort. 🤪
Är bara surt att nästa mens samt ägglossning hamnar mitt i "farozonen" när vi gifter oss nu i Augusti.... för då är planen att embryot skulle flytta in. 🙃

Jag har ju två bonusbarn som var 9 och 12 när vårt gemensamma barn föddes. Jag hade inte så höga förväntningar på deras syskonrelation på grund av åldersskillnaden. Men jag kan inte förklara i ord hur fantastisk och nära och fin och kärleksfull deras relation är. Min erfarenhet är att syskonrelation med stor åldersskillnad kan bli lika värdefull och nära, något jag inte trodde innan jag såg det. Jag beklagar förlusten av farmor och mormor. Fick ångest av tanken att det skulle hända oss. (Vilket jag förstår att det kommer göra) tror många har just dessa två släktingar som sitt viktigaste kontaktnät

Jag har ju två bonusbarn som var 9 och 12 när vårt gemensamma barn föddes. Jag hade inte så höga förväntningar på deras syskonrelation på grund av åldersskillnaden. Men jag kan inte förklara i ord hur fantastisk och nära och fin och kärleksfull deras relation är. Min erfarenhet är att syskonrelation med stor åldersskillnad kan bli lika värdefull och nära, något jag inte trodde innan jag såg det. Jag beklagar förlusten av farmor och mormor. Fick ångest av tanken att det skulle hända oss. (Vilket jag förstår att det kommer göra) tror många har just dessa två släktingar som sitt viktigaste kontaktnät
Jag kan bara hålla med!
mina barn har en halvbror som är 12 år äldre än min stora och de har en jättefin relation idag vilket jag är otroligt glad för!

Jag och min bror (sju år) har också haft en bra relation. Skiljer nästan 20 år mellan mig och äldsta kusinen också och jisses vad han har hjälpt mig.
Sex år mellan mina barn och de leker absolut trots att mini inte fullt två ens.

@Blyger @Dorinda @Libbsticka Tack för tröstande ord ♥️ Det värmer att höra! Jag hoppas och tror att det blir bra, även om det inte blev som vi tänkte oss, om vi får turen att bli föräldrar igen ☺️
Livet blir sällan exakt som man tänkt sig - ibland blir det bättre! :)

Även jag har ett syskon med ganska stor åldersskillnad - han är sju år yngre än jag. Och även om vi inte lekt tillsammans i någon större utsträckning så ÄR vi familj och vi har en väldigt bra relation. Mina föräldrars resa är nog ganska lik den du och din man har - de hade svårt att få barn, mamma hade flera missfall mellan mig och min bror och det fick verkligen bli som det blev (för dem fanns ju inte heller IVF att tillgå på 70-talet). Och framförallt mamma uttryckte ofta att hon var väldigt tacksam att få de barn hon fick, när hon fick oss :heart

Min bror blev ju ganska mycket sladdis i familjen, släkten och vänkretsen, men det var verkligen inte bara en nackdel. Att vara enda barnet i många sammanhang när vi andra växt upp var ju inte helt utan privilegier om vi säger så :) Allt kommer med sina för- och nackdelar. Som vuxen har dock min bror uttryckt viss sorg över att ha haft så "gamla" föräldrar (pappa 40, mamma 39 när han föddes) som dessutom gick bort rätt tidigt (mamma bara 60, pappa 76). Själv valde han därmed att bli pappa redan som 22-åring vilket gjort att vi har barn som är lika gamla :)

Min egen dotter är ensambarn men har i gengäld 4 kusiner som ligger inom 1½ år från henne själv i ålder samt två "sladdkusiner". Som sagt - livet blir som det blir och det blir bra!

Nu drar nästa stimulering igång. Den sista i vårt 3-paket.

Jag ringde kliniken på deras akut-telefon (endast det som är öppet nu innan kliniken öppnar på onsdag) då det plötsligt inte gick att öppna stimuleringsprotokollet i appen, där alla doser av medicinerna står osv.

Fick prata med en av deras nyaste/yngsta läkare men jag har träffat henne flera gånger och gillar henne mycket. Hon tyckte det var konstigt att tidigare läkare kopierat föregående protokoll med en redan planerad höjning mitt i och lagt ultraljudet så pass sent (precis som jag tyckte också) så hon trodde det kanske skett ett misstag där läkaren råkat kopiera tidigsre protokoll. Nya läkaren kom med nytt protokoll och tidigarela ultraljudet till dag 8, så det finns tid att höja/sänka medicinen vid behov. Det känns tryggt! 🧡

Gah, så rörigt! Först ringde en sjuksköterska från kliniken idag och ändrade sig om ultraljudet, ville ha det dag 10-11 ändå (vilket även nya läkaren tyckte). Då tänkte jag att då får jag ge mig nu, nu får jag lita på läkarna och köra som de säger (har ju tidigare ifrågasatt lite försiktigt, eftersom jag reagerade så långsamt förra gången och behövde gå upp kraftigt i dos).

En timma senare ringer dock kliniken upp igen, men läkaren denna gång och inte sjuksköterskan. Hon sa att hon kollat igenom journalen noggrannt och mina tidigare responser, AMH-värde och vikt. Hon sa att nä, jag tycker vi ökar till högsta maxdos nu från start ändå (som tidigare läkare tänkt innan sommaren, men jag hade fått fel protokoll skickat till mig 🤦). Hon sa att jag sannolikt kommer svara alldeles för svagt på nuvarande dos (som jag misstänkte). Viss risk finns för överstimulering med maxdosen, men hon sa att då kör de totalfrys och sätter inte in någon färsk i denna cykel. Man förlorar lite tid (och jag förlorar ett färsk-försök i paketet ☹️) men att det var det bästa alternativet om jag ville maxa mitt sista försök.

Känns lite läskigt och väldigt rörigt från deras sida, men jag ursäktar dem då jag var väldigt rörig och velig och ute i sista stund (sista dagen innan sommarstängningen) innan sommaren. Nu känns det ändå skönt att läkaren kollat igenom ordentligt och dosen är reviderad. Det är såklart positivt om vi kan få ut många ägg på mitt sista försök, för frysförsök är billigare sen om vi behöver fortsätta betala...

Gah, så rörigt! Först ringde en sjuksköterska från kliniken idag och ändrade sig om ultraljudet, ville ha det dag 10-11 ändå (vilket även nya läkaren tyckte). Då tänkte jag att då får jag ge mig nu, nu får jag lita på läkarna och köra som de säger (har ju tidigare ifrågasatt lite försiktigt, eftersom jag reagerade så långsamt förra gången och behövde gå upp kraftigt i dos).

En timma senare ringer dock kliniken upp igen, men läkaren denna gång och inte sjuksköterskan. Hon sa att hon kollat igenom journalen noggrannt och mina tidigare responser, AMH-värde och vikt. Hon sa att nä, jag tycker vi ökar till högsta maxdos nu från start ändå (som tidigare läkare tänkt innan sommaren, men jag hade fått fel protokoll skickat till mig 🤦). Hon sa att jag sannolikt kommer svara alldeles för svagt på nuvarande dos (som jag misstänkte). Viss risk finns för överstimulering med maxdosen, men hon sa att då kör de totalfrys och sätter inte in någon färsk i denna cykel. Man förlorar lite tid (och jag förlorar ett färsk-försök i paketet ☹️) men att det var det bästa alternativet om jag ville maxa mitt sista försök.

Känns lite läskigt och väldigt rörigt från deras sida, men jag ursäktar dem då jag var väldigt rörig och velig och ute i sista stund (sista dagen innan sommarstängningen) innan sommaren. Nu känns det ändå skönt att läkaren kollat igenom ordentligt och dosen är reviderad. Det är såklart positivt om vi kan få ut många ägg på mitt sista försök, för frysförsök är billigare sen om vi behöver fortsätta betala...
Förstår verkligen att det känns lite olustigt när det varit så rörigt. Jag hade känt precis likadant.
Men jag tycker det är bra att de maxar, jag hade nog också velat göra så om det var sista försöket.

Förstår verkligen att det känns lite olustigt när det varit så rörigt. Jag hade känt precis likadant.
Men jag tycker det är bra att de maxar, jag hade nog också velat göra så om det var sista försöket.

Ja, största felet var ju verkligen att läkaren skickat ut fel protokoll innan sommaren 🤦 Tur i oturen att det var fel i appen så jag inte följde det felaktiga. Men men, nu är det vad det är och vi håller tummarna att det blir ett bra resultat nu sista gången! Jag har ganska mycket respekt för överstimulering, då min väns äggstockar vred sig pga kraftig överstimulering och hon fick opereras för det och var nära att förlora äggstock/arna. Men hon hade PCOS också, så kraftig överstimulering kan jag nog knappt få med mitt amh-värde 😅 Så det ska nog gå bra!

Vad spännande att ni är igång med IVF alldeles snart! Om medicinerna är utskrivna så har de ju ett protokoll även om det inte delats till er ännu ☺️ När är nästa mens planerad?

Ja, största felet var ju verkligen att läkaren skickat ut fel protokoll innan sommaren 🤦 Tur i oturen att det var fel i appen så jag inte följde det felaktiga. Men men, nu är det vad det är och vi håller tummarna att det blir ett bra resultat nu sista gången! Jag har ganska mycket respekt för överstimulering, då min väns äggstockar vred sig pga kraftig överstimulering och hon fick opereras för det och var nära att förlora äggstock/arna. Men hon hade PCOS också, så kraftig överstimulering kan jag nog knappt få med mitt amh-värde 😅 Så det ska nog gå bra!

Vad spännande att ni är igång med IVF alldeles snart! Om medicinerna är utskrivna så har de ju ett protokoll även om det inte delats till er ännu ☺️ När är nästa mens planerad?
Om risken för överstimulering hade varit överhängande (som vid PCOS) hade de säkert inte valt maxdosen utan tydligt övervägande tänker jag.
Nästa mens är runt 22-24 augusti men pga vår resa i mitten på september tror jag inte att vi kan börja den cykeln utan att det blir när vi kommit hem. Vi är borta till den 21 september så jag hoppas att inte mensen bestämmer sig för att komma extra tidigt då när vi är borta 😅 Men jag har haft långa cykler på ca 30-31 dagar så den borde inte komma tidigare.

@Malibu_Stacy Nej, jag tror inte alls risken för överstimulering är särskilt stor eg. Har nu stimulerat en vecka och har inte alls någon svullnadskänsla, tyngd eller magvärk som jag hade första gången när det blev ganska många ägg (och i slutet av förra omgången när vi fick till en skjuts). Blöder också ännu så östrogenet verkar inte heller fått fart. Så allt tyder på att det går segt denna gång också, tror inte jag svarat lika bra på gonal-f som med menopur helt enkelt.

Lycka till när nk väl drar igång! Inte ska väl mensen vara för tidig för en gångs skull, om den annars är ganska regelbunden. Håller alla tummarna! Tänk om det tar sig direkt 🥰

@Wenniz Åhhh så spännande! Kör du insättning i naturlig cykel? Vet inte vad som är standard ☺️

@Malibu_Stacy Nej, jag tror inte alls risken för överstimulering är särskilt stor eg. Har nu stimulerat en vecka och har inte alls någon svullnadskänsla, tyngd eller magvärk som jag hade första gången när det blev ganska många ägg (och i slutet av förra omgången när vi fick till en skjuts). Blöder också ännu så östrogenet verkar inte heller fått fart. Så allt tyder på att det går segt denna gång också, tror inte jag svarat lika bra på gonal-f som med menopur helt enkelt.

Lycka till när nk väl drar igång! Inte ska väl mensen vara för tidig för en gångs skull, om den annars är ganska regelbunden. Håller alla tummarna! Tänk om det tar sig direkt 🥰

@Wenniz Åhhh så spännande! Kör du insättning i naturlig cykel? Vet inte vad som är standard ☺️
Nej, varken vi eller kliniken vågade chansa på naturlig cykel, kör med maxad dos Leteozol och sedan Ovitrielle. Men slapp ta Provera så det är jag tacksam för att mensen kom av sig självt! 🤪

Och jag känner mig nervös inför UL imorgon. Har fortfarande blodblandade flytningar (hallå östrogenet, var är du?) så det känns inte hoppfullt. Å andra sidan inbillar jag mig lite mer tyngdkänsla/ömhet i magen, kanske gott tecken? Är så rädd att blåsorna inte vuxit nåt 😔

Och jag känner mig nervös inför UL imorgon. Har fortfarande blodblandade flytningar (hallå östrogenet, var är du?) så det känns inte hoppfullt. Å andra sidan inbillar jag mig lite mer tyngdkänsla/ömhet i magen, kanske gott tecken? Är så rädd att blåsorna inte vuxit nåt 😔
Om det inte vuxit några blåsor, räknas försöket som förbrukat då? Håller tummarna!

Liknande trådar

• Vad gör ni på sommarloven?
  • Lämplig kattras?
  • Omplacering av en hund (tikar som slåss)
  • Uppsagd som medryttare

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka