En tråd om E-vitamin, energi och hovar

Bukefalos 30 år!

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Har 3 frågor:
1. Fick höra att E-vitamin var muskeluppbyggande och lindrar träningsvärk, stämmer det? Är det bra att ge det, något man måste tänka på osv?
2. Några förslag på vad jag kan ge min häst för att hans hovar ska växa lite bättre? (många tappskor på raken på väldigt kort tid har resulterat i väldigt trasiga hovar även efter ca 6 veckors "vila" från tappskor)
3. Ger min haflinger 10 kg hösilage (lika torrt som hö), 2,5 kg Krafft Groov och 4 dl (torr) betfor men han är inte riktigt så pigg som jag vill att han ska vara. Förslag på vad man kan ge? Han rids oftast 2-3 timmar om dagen 5 dagar i veckan.

Sv: En tråd om E-vitamin, energi och hovar

E-vitamin är bra för muskeluppbyggnad men man får inte ge för mycket då det är en fettlöslig vitamin. Jag ger den lilla linfröolja,innehåller bla E-vit.
Mitt första sto fick biotin med bra resultat för sina sköra hovar.
Havre ist för KraftGrov? Brukar man inte lugna "heta" pållar med groven?/L

Vad innebär det att vara en fettlöslig vitamin? Kan inte så mycket om foder :crazy: Linfröolja, vad mer är det bra för? Vad blandas det med? Måste det blandas med betfor eller kan det blandas med vad som helst?

Jo, Groov brukar lugna heta hästar, men min häst får vädigt mycket energi av det... Senaste tiden känns det dock inte som att han orkar med all pälsfällning och allt fast han får så mycket mat. (gav honom b-vit i 2 veckor för att hjälpa honom med pälsfällningen)
Havre går nog inte.. Haflingern ser spöken redan när han får 1 dl havre ;)

En fettlöslig vitamin lagras i kroppen, vid överdosering så kan man bli förgiftad, ADE är fettlösliga.BC-vit är vattenlösliga så de kissar man ut vid överkonsumtion.
Linfröoljan är även full av Omega 3 o 6,(det finns bra trådar att söka på).
Vissa tycker att hovkvaliten påverkas positivt ,pälsen blir iaf blank o fin:
Lillan har fått Shy Feeder (B-vit) o linfröolja sedan hon kom och nu börjar hon bli jättefin i pälsen och alldeles för pigg tyvärr. Hon får sina tillägg i sin müsli.
Kanske havrefri müsli ist för grov? (Jag ska nog byta åt andra hållet ist:D)/L

Vad finns det för olika typer av müsli? Finns det sånt på t.ex. Lantmännen? Finns linfröolja att köpa på t.ex. Lantmännen också?

fick ett tips av en annan hovsagare och rådfrågade sedan min om varför min ena hade så förbannad med tappsko förra hösten, han sa att ge honom en chock kur av biotion 4 ggr så mkt som de står på burken. Rådfrågade min hovslagare inna och han sa att jag skulle köra på. Jag körde på med en hink och vola vad bra hovarna blev i kvaliteen. Och inga tappskor sne dess heller :)

i pulver gav jag, den bruna burken med vit etikett som finns att köpa på granngården. Tror jag sett något om flytande biotin i börjes katalogen. Vet dock ej om de är samma men värt att kolla upp kanse?

Okej :) Ska köpa en burk med biotin imorgon, och hoppas att det funkar.. Hur länge dröjer det innan man ser resultat?

på burken eller så står d eju att man ser de efter 5 -6 månder om jag inte minns hel fel men eftersom jag då gah 4 ggr så mycket som de stårpå burken märkte jag resultat efter typ 1 vecka bara. Häste hade även väldigt torra hovar men de var vipps borta och slapp tappskor *peppar peppar* har jag inte haft en tappsko sen dess..

inte vad jag vet då de blir under en kort period, burken tar snabbt slut. Gav bara positiv effekt på min häst hovar och skulle inte tveka att göra det igen. Satägaren i förra stallet jag stod i gör de ca 2 - 3 ggr per år till sin 29 åriga arab. och han är still giong strong.

Okej! Jag kan ju börja med att ge min häst dubbel dos och se om han reagerar konstigt på det.. Gör han inte det så får jag väl öka dosen igen...

jag började lie sakta ch typ efter 1 ½ vecja var jag uppe på 4 dubbelt.

alltså just fuktigheten osv märkte jag. Låter märkligt kanske men en förändring blev det, kanske inbillat mig. men det tog just lite mer ön 3 veckor för att göra slut på burken och efter de ingen tappsko eller dåliga hovar. Så nått gjorde de, och ja hovarna växte snabbare än vanligt och hovslagaren fick komma snabbare.

prova så får du se :)

kanske ska till'gga att jag noterat att de var samma tråkiga torra väder under den perioden så vädret ar inte till sn hjälp under denna period.

Senast ändrad av en moderator:

Om du har ett analyserat foder kan man ganska lätt räkna ut vad hästen behöver, om det den får i sig idag är lagom under det arbete den utför eller om det saknas något som man behöver tillsätta. Har du analys på ditt foder kan du räkna på t.ex. http://hippocampus.slu.se . Det är bara att ange hästens ålder, arbete och vikt. Om den är normal, lätt -eller svårfödd. Och mata in analys för de fodermedel du använder.

E-vitamin är bra i muskeluppbyggande syfte men först gäller det ju ändå att foderstaten är komplett och bra. Men man får också vara lite varsam om man ska tillsätta E-vitamin eftersom den är en fettlöslig vitamin (liksom A, D, E och K) . Men ger man som du gör, ett par kilo kraftfoder av t.ex. Krafft som är ett fullfoder behöver man i regel inte tillsätta varken mineraler eller vitaminer eftersom fodret anses vara komplett tillsammans med hö/hösilage i de mängder det rekommenderas.

När du räknar på foderstaten får du också räkna på hur länge du generellet rider per Dag. Viktigt att tänka på.

När det gäller hovarna kan det vara mycket som spelar in, kan det vara några särskilda orsaker till hans dåliga hovar? Oftast är det bättre att man frågar hovslagaren, som förhoppnings är bra och kompetent och kan ge ett bra svar. Vissa menar att olja kan vara bra att smörja på medan andra säger att det inte har någon effekt alls utan mer fungerar som ett nagellack gör på alls, dvs. att oljan aldrig kan tränga in och göra någon nytta. Andra menar snare att oljan torkar ut i stället. En del säger att vattenbad gör nytta medan andra säger att det inte har någon effekt. Jag tror man får prova sig fram lite grann, men framför allt fråga hovslagaren om det finns något speciellt man kan göra och om det är något extra man ska tänka på.

Men det finns ju många tillskott och preparat som sägs ha bra effekt.
Örter ska vara bra, där har jag hört att t.ex. torkade nypon, tror jag att det - ska ge god effekt. Dodson & Horrell säljer också någon örtblandning. Även Biotin ska vara bra, och det finns ju en uppsjö av olika slag på marknaden. Samtidigt menade min hästkunskapslärare i skolan att om hästen inte hade något vad det nu var (har tyvärr glömt!) tillgodosett i fodret så hade inte biotinet någon effekt överhuvudtaget.

Jag tror man får prova sig fram lite, läsa och hitta fakta. Tro på att en viss metod funkar, om man börjar med någon slags "kur" t.ex. en örtblandning tror jag man får hålla sig till denna ett par månader och se om det ger effekt. Att prova sig fram och bara ge det en veckas chans är oftast bara förkastligt, utan det gäller att vänta.

Vi hade dock två importer på ridskolan för ett par år sedan och de fick bra hovar snabbt (båda hade riktigt kass hovkvalité i början). Det vi gjorde var att vi gav något tillskott , tror det var någon slags Biotin, sedan så smörjde vi kronranden med Cornucrescine som är en produkt Carry & Day & Martin (Källquists ) . Just att smörja, dvs. massera kronranden så att man får i gång cirkulationen tror jag själv är bra och ger effekt.

Beträffande din sista fråga tycker jag du ska se till och räkna på ditt foder först, har man en uträknad foderstat har man oftast bra riktväden att gå efter även om det bästa givetvis är att fodra med ögat och hålla koll på hur hästen ser ut i hull, muskelmässigt etc. och anpassa efter hur den motioneras m.m.

T.ex. Olja är ju energirikt och kanske passar in i din foderstat, räkna lite så får du se.

Ska fråga stallägaren om att få analysen på höet..
Varför hovarna inte växer som de brukar vet jag inte... Måste i regel sko var 5:e-6:e vecka för sen har hoven växt över skon :crazy: Hovslagaren tycker inte att jag ska göra nåt, bara se till att hästen håller skorna på ;)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?