Sv: En tråd om E-vitamin, energi och hovar
Om du har ett analyserat foder kan man ganska lätt räkna ut vad hästen behöver, om det den får i sig idag är lagom under det arbete den utför eller om det saknas något som man behöver tillsätta. Har du analys på ditt foder kan du räkna på t.ex.
http://hippocampus.slu.se . Det är bara att ange hästens ålder, arbete och vikt. Om den är normal, lätt -eller svårfödd. Och mata in analys för de fodermedel du använder.
E-vitamin är bra i muskeluppbyggande syfte men först gäller det ju ändå att foderstaten är komplett och bra. Men man får också vara lite varsam om man ska tillsätta E-vitamin eftersom den är en fettlöslig vitamin (liksom A, D, E och K) . Men ger man som du gör, ett par kilo kraftfoder av t.ex. Krafft som är ett fullfoder behöver man i regel inte tillsätta varken mineraler eller vitaminer eftersom fodret anses vara komplett tillsammans med hö/hösilage i de mängder det rekommenderas.
När du räknar på foderstaten får du också räkna på hur länge du generellet rider per Dag. Viktigt att tänka på.
När det gäller hovarna kan det vara mycket som spelar in, kan det vara några särskilda orsaker till hans dåliga hovar? Oftast är det bättre att man frågar hovslagaren, som förhoppnings är bra och kompetent och kan ge ett bra svar. Vissa menar att olja kan vara bra att smörja på medan andra säger att det inte har någon effekt alls utan mer fungerar som ett nagellack gör på alls, dvs. att oljan aldrig kan tränga in och göra någon nytta. Andra menar snare att oljan torkar ut i stället. En del säger att vattenbad gör nytta medan andra säger att det inte har någon effekt. Jag tror man får prova sig fram lite grann, men framför allt fråga hovslagaren om det finns något speciellt man kan göra och om det är något extra man ska tänka på.
Men det finns ju många tillskott och preparat som sägs ha bra effekt.
Örter ska vara bra, där har jag hört att t.ex. torkade nypon, tror jag att det - ska ge god effekt. Dodson & Horrell säljer också någon örtblandning. Även Biotin ska vara bra, och det finns ju en uppsjö av olika slag på marknaden. Samtidigt menade min hästkunskapslärare i skolan att om hästen inte hade något vad det nu var (har tyvärr glömt!) tillgodosett i fodret så hade inte biotinet någon effekt överhuvudtaget.
Jag tror man får prova sig fram lite, läsa och hitta fakta. Tro på att en viss metod funkar, om man börjar med någon slags "kur" t.ex. en örtblandning tror jag man får hålla sig till denna ett par månader och se om det ger effekt. Att prova sig fram och bara ge det en veckas chans är oftast bara förkastligt, utan det gäller att vänta.
Vi hade dock två importer på ridskolan för ett par år sedan och de fick bra hovar snabbt (båda hade riktigt kass hovkvalité i början). Det vi gjorde var att vi gav något tillskott , tror det var någon slags Biotin, sedan så smörjde vi kronranden med Cornucrescine som är en produkt Carry & Day & Martin (Källquists ) . Just att smörja, dvs. massera kronranden så att man får i gång cirkulationen tror jag själv är bra och ger effekt.
Beträffande din sista fråga tycker jag du ska se till och räkna på ditt foder först, har man en uträknad foderstat har man oftast bra riktväden att gå efter även om det bästa givetvis är att fodra med ögat och hålla koll på hur hästen ser ut i hull, muskelmässigt etc. och anpassa efter hur den motioneras m.m.
T.ex. Olja är ju energirikt och kanske passar in i din foderstat, räkna lite så får du se.