En undersökning snälla svara!!

Sv: En undersökning snälla svara!!

1. JA jag använder alltid ridhjälm vid all ridning.
2. NEJ, jag har inte skyddsväst tycker att det är obehagligt....
3. Ja alltid med någonform av klack aldrig helt flat har dock ridit i gympadojor med något klackliknande inslag.
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

1: Använder du ridhjälm? Använder alltid hjälm vid ridning, dock inte vid longering, tömkörning och övrig hantering.
2: Använder du skyddsväst? Nej, har aldrig ägt någon.
3: Har du ridstövlan/skor med klack? Ja, alltid.

Använder alltid handskar när jag leder hästar ( dock inte på sommaren när jag leder min egen till och från sommarhagen) eller tömkör/longerar. Har bränt händerna när hästar dragit till i grimskaftet några gånger och det är inte skönt!
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

Frågor: 1: Använder du ridhjälm? Jepp, när jag rider åtminstone.
2: Använder du skyddsväst? När jag rider min unghäst gör jag det men inte på mina kompisars hästar
3: Har du ridstövlan/skor med klack? På vintern använder jag ridstövlar men på sommaren är det gympa dojor som gäller (men jag rider rätt mycket barbacka så det behövs inte nårra skor me klack)
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

1, Ja när jag rider, inte vid skötsel och sånt.
2, Nej bara när jag hoppar/rider ut på hästar jag inte litar på.
3, Ja, såklart! Fast ibland blir det gympaskor :angel:

Har också ALLTID handskar. Ibland spö, men ALDRIG sporrar.
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

1) Alltid hjälm.
2) Väst på alltid utom de gånger jag rider för dressyr tränare då jag vill ha en fri rygg och så tränaren kan se hur jag sitter.
3) Rider alltid med skor med klack om jag inte rider barbacka då kan jag rida i vanliga gympa dojjor:P:P Inte bra.
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

1: Använder ridhjäl, varje gång jag rider.
2: Äger ingen väst, men funderar på att införskaffa mig en.
3: Japp..Både på skor och stövlar
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

Dum fråga kanske- men varför har man hjälm när man fodrar och sadlar och tränsar? Jag är nybörjare.
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

guzzi my love skrev:
Frågor: 1: Använder du ridhjälm? 2: Använder du skyddsvänt? 3: Har du ridstövlan/skor med klack?


1. Använder alltid hjälm ( gör väl de flesta som har något i huvudet):smirk:

2. jag använder skyddsväst.

3. har ridskor med liten klack när jag rider, samt säkerhetsstigbyglar.

:banana: :banana:
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

Ridhjälm, alltid
Väst, har inte hunnit skaffa än... =)
Rider inte utan klack, har sett folk släpas runt ett ridhus med huvudet dunkandes i väggen då hon fastnade....:(
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

Det korta svaret är, hästar är stora och starka, människor är inte det. Skulle tex hästen få för sig att knuffa in dig i väggen är det bättre att ha hjälm än inte. =)
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

Hjälm:
Alltid vid ridning, ibland vid kvällsfodring i stora gräshagen.

Väst:
För det mesta vid hoppning. Borde ha den vid uteritt också, tror jag, men jag slarvar massa med det....

Klack:
Alltid när jag rider och använder stigbyglarna. Inte alltid när man rider barbacka eller bara skrittar. Har jag ingen klack på skorna rider jag inte med stigbyglar. Brukar dock inte vara i stallet med gympaskor längre. Gillar mina stålhättejodphurs! =)
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

1: Använder du ridhjälm? alltid
2: Använder du skyddsvänt? nej
3: Har du ridstövlan/skor med klack? yes
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

guzzi my love skrev:
Frågor: 1: Använder du ridhjälm? 2: Använder du skyddsvänt? 3: Har du ridstövlan/skor med klack?

Jag har allt!! :) för säkerheter. En jag kännde tappade andan när hon flög av och hon använde ridvänt men om hon inte skulle göra det skulle hon säkert ha brutit ryggen
Jag jobbar väldigt mycket med att hästen ska vara säker i mitt sällskap och det fungerar som regel.
Fråga 1: Så ofta jag kan...letar en lättviktshjälm som passar just nu men har inte hittat någon än...p.g.a. nackproblem är den jag har lite för tung och ska jag inte jobba tempo utan bara skritt blir det oftast utan hjälm...tyvärr. Tävlar dessutom i hatt (western)
Fråga 2: Nej...men en av mina tränare tjatar lite om det. Framförallt när det är dags för att rida in unghästen...

Så fort jag hittar en lättviktshjälm kommer jag att använda den även på tävling. Känns faktiskt bäst så...fast är jag på ridbana på sommaren och bara tränar skritt/trav så slarvar jag nog...tyvärr. Men så är det...man är inte perfekt:o ;)

Fick ett mail från en amerikanst bekant för dryga året sedan där hon berättar om en tragisk händelse. En dam, 102 år gammal, ramlade av sin 33 åriga häst, bröt nacken...och dog senare på sjukhuset. Den damen hade aldrig ridit med hjälm pch den hade inte räddat henne denna gång heller...det var dags för henne, helt enkelt...Världen över är det fortfarande övervägande folk utan hjälm som rider/kör...i huvudsak där hästen är en stor del i vardagens vedermödor. Man vill inte ha explosiva hästar med show och power annat än som behövs för att dra ett hölass etc. Därför är nog olycksstatistiken högre hos oss som håller på med sporthästar, ofta i för hög energi för att gemene man ska fixa det. Jag personligen är för hjälmanvändandet men är emot tvånget. Helt ok om försäkringsbolag har det som krav ...men gillar inte lagar. Men som sagt, så fort jag har en lättviktshjälm som passar kommer jag att använda den...Ska även skaffa en väst inför just ridandet av min unghäst;)
 
Senast ändrad:
Sv: En undersökning snälla svara!!

1, alltid hjälm
2, alltid väst
3, 9 av 10 ggr har jag klackade skor
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

dubbelt....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: En undersökning snälla svara!!

hjälm när jag rider har hänt att jag vart utan
aldrig väst
skor me stålhätta å klack men sommar då kan det bli shorts å barfota :angel:
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

1: Använder du ridhjälm? Sätter mig aldrig på en häst utan hjälm! Har också hjälm vid löshoppning men inte vid annan hantering. Men jag ska börja ha hjälm när jag går på promenad med min unghäst, hon har börjat bli så stor och sprallig nu.

2: Använder du skyddsväst? Nej, det fanns inte när jag började rida och har aldrig vant mig vid dem, tycker det är obekvämt :o

3: Har du ridstövlar/skor med klack? Ja om jag rider med sadel.
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

Okej många som inte har ridväst men jaja hihi har tänkt sluta jag med men det vill inte mamma så när jag rider måste jag ha den.Ska hitta en ny som är bekvämare
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

1: Använder du ridhjälm? Ytterst sällan, nu när jag rider en okänd häst gör jag det. Men annars, nej.
2: Använder du skyddsvänt? Nej.
3: Har du ridstövlan/skor med klack? Ja eftersom det är det på ridstövlar och skor...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
16
· Visningar
1 252
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 438
Senast: Freazer
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 892
Senast: TinyWiny
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
34 143
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp