En undran om extra avgift hos hovslagare.

Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Huvudsaken att du själv vet hur rent ditt eget samvete är men att komma o påstå att det bara skulle vara outbildade klantar som tar svarta skoningar det är rent nonsens faktiskt.

Det har jag heller inte påstått eller hur? Om vi vänder på allt. Hur många av svartknackarna kör vitt tror du?
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Som tur är har jag ju inga inkomster på mina, som trots att de är flera till antalet ändå "bara" är familjehästar.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Är inte säker på om jag förstår frågan men som sagt de hovslagare jag anlitat genom åren är alla utbildade, hur de andra s k hovslagarna gör har jag inte en susning om.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Jag kan förstå varför man tar en sådan avgift, efter som att det sliter på kroppen. Men jag som aldrig haft ngn sådan häst själv har ingen erfarat att man haft ngn sådan avgift.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Att påstå att flertalet utbildade hovslagare alltid jobbar vitt är skitsnack rent ut sagt. Personligen så bryr jag inte mig ett skit vilket - upp till dem vad de vill riskera. Det viktiga är att de kan sitt jobb, är punktliga och som sagt välutbildade.

Förutom att du medverkar till grov ekonomisk brottslighet - men det kanske inte bekommer dig alls.

Jag tycker att det är viktigt att de leverantörer jag anlitar följer gällande lagstiftning.

Sedan är inte kontant betalning utan kvitto till kund automatiskt svartjobb - de kan redovisas ändå. Men se till att begära kvitto och får man INTE det, är det ett tydligt tecken på att saker och ting inte står rätt till. Anmäl till SKV omedelbart.

Att det finns hovslagare som utför svartarbete förstör förutsättningarna för de seriösa företagare som finns i denna bransch, av många olika skäl. De måste bort i så stor utsträckning som möjligt, precis som i alla andra branscher som vill ha en livskraftig utveckling för seriösa företagare!
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Jag ser inte det som mitt ansvar, det ansvaret lägger jag helt på hovslagarna själva faktiskt. Har ingen som helst lust att springa omkring och agera polis i tid och otid. Det får andra pyssla med...
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Bryr sig gör man ju så länge man har och framför synpunkter i ämnet, så helt klart bryr du dig.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Fast leka polis handlar det inte om. Snarare om man vill vara medhjälpare till ekonomisk brottslighet eller inte.

Det är som att köpa begagnade prylar av den lokale knarkaren till ett pris långt under marknadspris. Det underhåller den typen av brottslighet - finns det ingen marknad, reduceras brottsligheten.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

haha ja jag kom på det sen oxå haha. har ju mest shettisar på jobbet, och det är bara ett gissel att gå runt o kolla så alla barnen har kratsat ordentligt =)
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Heder åt dig!:bow:

Jag stöter på folk som rakt ut frågar om de kan få det svart.. Undrar vad de tycker att hantverkare ska leva av under pensionsåren.


Kruxet är ju inte bara pensionen, utan även om hovis skulle bli skadad långt innan pension ete, men det glömmer de flesta. Inkl de som de facto kör svart och rsonerar som så att pensionen ligger i madrassen. bara hoppas madrassen har tillräckligt innehåll för en arbetsskada, lång sjukskrivning etc med då..

Jag vet inte vad mina hovslagare gör när de åker härifrån. De kan både kasta sin del av kvittot i papperskorgen och stoppa alla pengarna i egen ficka, de kan dessutom åka till nästa stall och sko kolsvart. Men samtliga utbildade jag haft har i princip utan undantag kört vitt, mot kvitto eller faktura. Nån enstaka tappskopåslagning har passerat svart enligt devisen 'får jag en hundring', men även de flesta tappskor har varit vita.

Jag fortsätter dock efterlysa en ändring från försäkringsbolagens sida, där de kräver att hovvården utförts av utbildad hovslagare för att försäkringen ska täcka förslitningshältor osv. Det skulle lösa en hel rad problem. Det kräver dock fler hovslagare än som finns idag. Men då skulle svartjobben minska (för att kunna bevisa att utb hovslagare anlitats krävs ju kvitto), jag är beredd att hävda att det skulle minska om än inte eliminera förslitningshältor som bottnar i skev hovvård. Det skulle öka statusen på yrket, och dåf örhoppningsvis öka antalet hovslagare då chansen att 'överleva till pension med hälsan i behåll' skulle öka. Osv. Det skulle bli dyrare för de som idag betalar svart, men hovvården är och förblir oändligt mycket billigare än mycket annat inom hästeriet, så..
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Hovslagare måste ju vara ett utav de mest "bortskämda" yrkena:confused:

Antingen utbildar man väl sig till hovslagare och skor hästar - alla hästar - eller får man väl bli ngt annat! Har väldigt svårt för de här hovslagarna som är selektiva med att de bara skor den och den rasen, att de bara skor till "finare" folk etc etc:mad:
Är jag en skötsam och betalande kund, mina hästar hanterbara, så borde det ju vara tillräckligt tycker man.

JIsses,har du bara upplevt hästar som står pinnstilla?
Ja då upplever man kanske hovisarna som bortskämda,vänta till den dagen du har en "problemhäst",då kommer du vara tacksam över att ha en hovis som ställer upp på bra mkt mer än som förmodligen står i deras "arbetsbeskrivning".

Jag är oerhört tacksam över min hovslagare som övht vill och orkar fortsätta sko/verka mina hästar trots att jag har en bunt "tunga hästar",2 st utav sorten som inte hjälper till själva (det är importer som förmodligen aldrig varit hanterade speciellt innan) och en som är värre än :devil: själv.
Jag kan känna att jag slösar gärna mina semesterdagar och all min flex på min hovis för att underlätta för honom med torra rena ben,en kopp kaffe + fikabröd av ngt slag,en kartong ägg (egna hönor :o ) osv..ja,det kanske låter oerhört löjligt men faktum är,att min Hovis verkar trivas och trots mina "tungisar" så vill han ha mig som kund.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Uppfostrar mina hästar gör jag själv, inte min hovslagare, så det är inget problem. Jag tror heller inte att det är någon tillfällighet att jag ALDRIG haft någon sk problemhäst under 30!års hästägande vad det gäller skoning. Tur? Kanske det, men så är det i a f.

När min hovis kommer så har vi bokat en tid, han kommer på den överenskomna tiden, jag har tagit ledigt x antal timmar för att vara behjälplig + att han alltid bjuds på lunch o fika eftersom han har en heldag här i vårt stall. Så visst "vårdar" jag min hovis men så är jag också nöjd med honom, som sagt håller tider, skor bra och är bra med hästarna. Hade han misskött tider, klagat på mina shettisar, velat ha extraavgifter för dessa så hade jag sökt mig en annan hovis. Hade han inte trivts med mig och mina hästar så förmodar jag att han hade sökt sig annan kund.

Det som ställer till det är ju när folk "kryper o krälar" för en hovis som inte sköter sitt jobb, skiter i tider etc, bara för att det är svårt att hitta hovslagare i vissa områden! En sån hovis har ju jobb ändå - i vilka andra branscher funkar det så?
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Jag bryr mig om att hovslagarna ska vara utbildade, göra sitt jobb utan att ta en massa fjantiga extrautgifter för olika raser, inte om de tar jobben svart eller ej.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Som sagt, jag ligger inte sömnlös precis...

Det är mkt värre när folk använder icke utbildade s k hovslagare eftersom det kan skada hästarna. Tycker det är viktigare att värna om dem än att värna om skattemyndigheten och staten.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Jag bryr mig om att hovslagarna ska vara utbildade, göra sitt jobb utan att ta en massa fjantiga extrautgifter för olika raser, inte om de tar jobben svart eller ej.

Så du anser det är fjantigt? Varför då? Endera får men ju ha en generellt högre prislista för att inte gå minus på de 'tunga' hästarna (sen omd et är kroppsviktstunga eller hanteringstunga är sak samma). Och så låter man de med 'lätta' hästarbetala för de med tunga hästar också.

Eller så ser man till att det lönar sig att ha en lätt häst, som är lättskodd, lätthanterlig osv, och låter de som inte ha det stå för sina kostnader.

Jag anser inte det är fjantiga avgifter. Ska vi kanska baka in reseersättningen i priset med, ett pris för alla, de med nära avstånd får indirekt betala för de som bor längre bort, för inte ska vi väl ha 'fjantiga' skillnader i det?

Nej, jag förstår inte hur du resonerar.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Tja,jag uppfostrar också mina hästar själva,problemet är ju inte med mig,men när det kommer en ny person som då dyker upp var 6-8 vecka,så är det ju "väldigt annorlunda".
Dels så är hästarna inne på en tid som de normalt inte brukar,det är mer "liv å rörelse" i stallet än normalt och framförallt,det kommer en ny person.

Jag har en märr som är ja just det,märr,hon är bara istadig,men gör absolut ingenting mer än beter sig som "stelopererad" tills man fått upp benen.Hon är imp. dec.2006 och har fördmoligen aldrig varit med om liknande tidigare..
Min andra märr som jag klassar som "tung",är en som bara måste göra två saker,varje gång..med ett framben så måste hon rycka åt sig och hoppa undan,med ett bakben så slår hon sig fri,aldrig för att träffa eller vara dum,hon är bara sån.Och hon gör det bara med Hovis,aldrig med mig. Hon är också irländsk imp. (Irish Cob)

Fullblodet däremot,tja den är ett kapitel i sig,och vi har provat det absolut mesta med henne inkl. domesedan osv.
Och skulle hovis inte vilja ta sig an henne,tja då finns det snart inga alternativ kvar längre utan då får hon helt enkelt efetr avvänjnin trava över regnbågsbron,för hon kan vara farlig för sig själv,sin omgivning och framförallt för Hovis.
Nu har hovis börjat få en tumme med henne,men det är långt ifrån enkelt att "bara sko henne",men hovis själv vill inte ha ngr som helst "hjälpmedel" utan hn jobbar "fortare" istället.
Visst,inte optimalt,men vad gör man med en häst som det helt enkelt brister för?

Övriga hästar hemma hos mig,de är alla pärlor,viktmässigt tunga,men kalasbra å ha å göra med.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Min hovis har faktiskt gjort precis det; bakat in reseersättningen i priset, har jag inga som helst problem med faktiskt.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

kl* Undrar hur mycket alla ger för att verka sin häst, vår hovslagare började ta 200 kr och 20 kr för körningen.

Men sen höjde han det till 250 + körningen
sedan höjde han det igen till 275 kr + 100 kr för körningen

och nu har han höjt det igen 300 kr + 100 kr för körningen.

Är det verkligen rätt att göra så? funderar starkt på att elta reda på en billigare hovis..

Visserligen är han punktlig och kommer alltid..
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Min hovis har faktiskt gjort precis det; bakat in reseersättningen i priset, har jag inga som helst problem med faktiskt.

Och hur långt har hovis till dig? Dvs om du räknar på hur mycket det blir per km för dig, vad blir det då? *nyfiken*

JAG skulle tycka det var skitbra om hovis satte ett enhetspris för resa, för jag skulle utan tvekan tjäna på det. Däremot så personen som fick reserersättningsdelen fyradubblad, skulle nog inte se lika 'glatt' på det.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

kl* Undrar hur mycket alla ger för att verka sin häst, vår hovslagare började ta 200 kr och 20 kr för körningen.

Men sen höjde han det till 250 + körningen
sedan höjde han det igen till 275 kr + 100 kr för körningen

och nu har han höjt det igen 300 kr + 100 kr för körningen.

Är det verkligen rätt att göra så? funderar starkt på att elta reda på en billigare hovis..

Visserligen är han punktlig och kommer alltid..

Klart han har rätt att höja sina priser. Dessutom så alla andra priser höjs. RÄntor på lån förändras, bränslepriset har stigit kraftigt, bensinskatten höjdes vid årsskiftet, priserna på material har stigit etc. klart hovis måste höja med.

Min hovis tar 280 kr + resa för verkning. Nu vet jag inte om den höjs nästa gång, han flaggade för att han höjer priset per skoning med 30 kr från och med nästa gång, just iom att priserna på skor etc har stigit. Reseersättningen höjdes vid årsskiftet iom den ökade bränslekostnaden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 902
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 533
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 385
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 431
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp