Bukefalos 28 år!

En undran om extra avgift hos hovslagare.

Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

hm okej.. Jo det är sant, men han har ju licom höjt skit mycket.. Ska nog ändå kolla runt..

Hm jag evt inte exakt hur mycket han har men det är nog en ca 8 mil kanske, men till saken hör att han åker runt till olika ställen i närheten, alltså typ mina grannar, och tar 100 kr av de med.. de e de jag tycker e lite fräckt av han att göra, för visst ska han ha betalt för själva bensinen.

Mina hästar verks bara, inga skor eller liknande..
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

hm okej.. Jo det är sant, men han har ju licom höjt skit mycket.. Ska nog ändå kolla runt..

Hm jag evt inte exakt hur mycket han har men det är nog en ca 8 mil kanske, men till saken hör att han åker runt till olika ställen i närheten, alltså typ mina grannar, och tar 100 kr av de med.. de e de jag tycker e lite fräckt av han att göra, för visst ska han ha betalt för själva bensinen.

Mina hästar verks bara, inga skor eller liknande..


Du säger ju inte vilken tidsperiod det rör sig om, men det är en 50%ig höjning ja. Men det är fortfarande under vad svenska hovslagarföreningens rikprislista säger, så ur den aspekten är han fortfarande billig.

Ang resan, så han ska ju HEM från dig med, så så tycker jag inte det är så konstigt. 100 kr betalar grannarna för resan DIT, 100 kr betalar du för resan HEM. Däremot om han är hos nästa granne, ja då kan man börja diskutera.

Men 100 kr för 8 mil täcker knappt bränslet ENA vägen, 200 kr täcker det knappt tur och retur. Och det är inte bara bränslet som kostar, så ser man det så är resan fortfarande väldigt billig.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Är inte säker på om jag förstår frågan men som sagt de hovslagare jag anlitat genom åren är alla utbildade, hur de andra s k hovslagarna gör har jag inte en susning om.

Exakt vad är det du inte förstår? Jag vände på din egen fråga - Gissa hur många svartknackare som kör vitt? Det är väl inte så svårt att svara på?
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Men 100 kr för 8 mil täcker knappt bränslet ENA vägen, 200 kr täcker det knappt tur och retur. Och det är inte bara bränslet som kostar, så ser man det så är resan fortfarande väldigt billig.

Framförallt är all bilresa obetald arbetstid, slitage på bil med mera...
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Jag bryr mig om att hovslagarna ska vara utbildade, göra sitt jobb utan att ta en massa fjantiga extrautgifter för olika raser, inte om de tar jobben svart eller ej.

Det är inte fråga om fjantiga avgifter för olika raser, det är en extra avgift för TUNGA hästar och inget annat. Tunga hästar kan vara en bråkig shettis eller bånglig ardenner. Det är alltså inte storleken det hänger på utan oftast hur ägaren upppfostrat sin häst...
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

J
Jag kan känna att jag slösar gärna mina semesterdagar och all min flex på min hovis för att underlätta för honom med torra rena ben,en kopp kaffe + fikabröd av ngt slag,en kartong ägg (egna hönor :o ) osv..ja,det kanske låter oerhört löjligt men faktum är,att min Hovis verkar trivas och trots mina "tungisar" så vill han ha mig som kund.

Kartong ägg??? Din hovis måtte vara en hungrig typ!
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Jaså, annars brukar det nämligen alltid vara tal om extraavgifter gällande ardenner, shire och shettis. Har aldrig hört talas om en extraavgift för bråkiga hästar, men det finns kanske fler avgifter än vad jag anar...

Själv har jag aldrig behövt betala några extraavgifter, det är skoning, verkning, vissa har tagit reseersättning andra inte. Gäller det specialskoningar, sjukbeslag, arbeten som tar särskilt lång tid så kostar det mer. Det hade ju varit lämpligare om tar mer betalt vid skoningar som tar mer tid - oavsett anledning. Normal skoning tar x antal minuter och därutöver debiteras extra för varje påbörjad havtimme, typ.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Han har ungefär 2 mil hit, enkel resa så 4 mil totalt.

Han säger själv att han har lagt på en fast summa på priset, för alla sina kunder för att slippa hålla på och räkna på och dela körersättningar mellan olika hästägare. Det är möjligt att han tjänar på det i slutändan men för min del tror jag att det rör sig om ett påslag på mellan 50-100 kr totalt på alla stallets hästar. Vi är tre hästägare.

Andra hovslagare jag haft genom åren har tagit reseersättning på ungefär detsamma och avståndet har varit mellan 1-2 mil enkel resa.

Totalt har jag betalt 1300kr för två halvskoningar och en verkning, varav två hästar är shettisar. Hovis har aviserat en höjning på någon hundralapp nu fr årsskiftet.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

I ett stall fick jag inte bara lagad lunch serverad i stallet, jag fixk dessutom kaffe på maten och så villle hon prompt att jag skulle dricka en snaps tilll kaffet...den senare lyckades jag manövrera bort.....
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

kl* Undrar hur mycket alla ger för att verka sin häst, vår hovslagare började ta 200 kr och 20 kr för körningen.

Men sen höjde han det till 250 + körningen
sedan höjde han det igen till 275 kr + 100 kr för körningen

och nu har han höjt det igen 300 kr + 100 kr för körningen.

Är det verkligen rätt att göra så? funderar starkt på att elta reda på en billigare hovis..

Visserligen är han punktlig och kommer alltid..

400 spänn för verkning och resa? Din hovis kan inte leva fett:crazy: Det är under hovslagarföreningens rekomenderade pris, och reseersättning tror jag ligger på ca 25 kr mil om det ska täcka bilens omkostnader. För hovlagaren ska inte behöva bjuda dig på resan. Alltså har du hittat en jävligt billig hovslagare!

Folk inser inte hur enormt tungt det är för kroppen att verka/sko! Jag ser det som mer oetiskt av hästägaren att gå med på att betala så lite som 200 spänn för ett sånt jobb, än för hovis att höja priset med 100% i det fallet...

Jag var också på tok för billig i början, man inser inte hur stora omkostnader det blir...
Jag har dock bra kunder som peppar mig att höja priset :eek: :bow:"värdera ditt arbete!" så har börjat inse att jag inte ska bjuda folk på hovvården utan faktiskt ta betalt för det jobb jag gör;)
 
Senast ändrad:
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Min hovis har också fått lunch/middag i och med att det blir några timmar här.. :)
Man ska ta hand om "hovis"..:)
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Som sagt, jag ligger inte sömnlös precis...

Det är mkt värre när folk använder icke utbildade s k hovslagare eftersom det kan skada hästarna. Tycker det är viktigare att värna om dem än att värna om skattemyndigheten och staten.

Ännu en som har svårt att relatera till att man faktiskt själv är en del av samhället. Tragiskt.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Precis VDB!

Och priset för 'tung häst' äre detsamma som man tar ut för 'bråkig häst'

/Mike
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Jeeves!

Det är VÄLDIGT mycket din huvudvörk........

Den dagen du får din häst fördärvad av hovslagaren, och inte har ett kvitto på skoningen, så kan jag lova att du får en mycket 'trevlig' samvaro med ditt försäkringsbolag :)

Och utan kvitto kan jag bara önska dig lycka till om du försöker få ut något av hovslagarens eventuella ansvarsförsäkring, eller stämma honom/henne i ett civilrättsmål..........

/Mike
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Skaffa en lärling med körkort, och ta den skoningen sist på Fredag eftermiddag :)
(Snapsen efter skoningen givetvis......)

/Mike
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Har inga planer på att stämma min hovis faktiskt och kvitto det får jag om jag ber om det - inga problem. Han är utbildad och har försäkring. Känner honom sedan många år tillbaka dessutom så jag känner mig rätt trygg. Hade jag trott att hovis skulle fördärva min häst så hade jag inte använt en sådan hovis...
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Vad som är tragiskt det är när man ska leka polis o förmyndare gentemot alla i sin omgivning... skaffa ett liv säger jag då.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

kl

jag förstår absolut att de tar ut en extra avgift eller säger ifrån sig den typen av hästar, de ska självklart vara rädda om sina kroppar.

Sen det här med uppfostran, min häst är supersnälll när jag håller påmed honom, sitter på en pall o broddar osv. Men han är väldigt misstänksam o rädd för folk han inte känner o eftersom hovis inte kommer tillräckligt oft så blir det lite problem. Fram går bra, men han är jätterädd om sina bakben, det går med en ängels tålamod från min älskade hovis. Men det är inte så lätt för mig att påverka det eftersom det fungerar med mig, han är inte ouppfostrad bara rädd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 843
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 486
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 261
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 343
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp