En uppfödarens mardröm.

Emsan

Trådstartare
Jag ska ta det från början. Ägarna till stallet där jag bedriver min verksamhet och där jag även hyr en lägenhet har ett 4årigt sto som väntade föl i mitten av juli.

Idag kl 14.00 knackar det på dörren och det är ägaren som är i chock/panik och säger att stoet måste ha kastat/fölat då stoet är blodigt på bakbenen och magen försvunnen. Hon skulle ta in stoet från hagen för den vanliga kontrollen då hon fortfarande går ute på nätterna. Jag springer ut i hagen och efter många minuters letade hittar vi moderkakan, mm. Ägaren var helt säker på att fölet måste ha dött och att ett djur hade tagit det. Hon grät och sa att hon aldrig slulle förlåta sig själv för att hon inte hade börjat ha stoet inne. Vi springer runt och letar i något som kändes som en evighet då jag springer över i andra hagen och ca femtio meter från stacketet ligger ett utslaget föl men som av min närvaro försöker fly. Stoet hämtas och tas till fölungen och stoet som hade varit så lugnt och inte vissat några tecken på att vara orolig mm blir nu uppspelt av att se fölet. Fölet blir däremot livrädd av sin mamma. Efter mycket om och men fick vi in stoet och fölet i boxen och efter många timmar har vi nu fått fölet att börja dia.

Fölet måste ha fötts någon gång under natten, Jag fodrade på morgonen och sen red jag på ridbanan intill och då var stoet hur lugn som helst. Vi var i stallet hela dagen utan att ha märkt att stoet varit orolig.
Hur påverkar det fölet att den inte fick i sig råmjölken på så många timmar? Vad bör vi göra? Ägaren har ringt Helsingborg, samt några vetrerinärer men fått lite olika råd.

Fölet står upp och kan dia själv men medtagen
 
Sv: En uppfödarens mardröm.

Gör absolut en foalcheck, för att kolla läget. Har ni tur har fölet diat innan de delade sig. Har den inte gjort det så är inte oddsen så höga att den fått i sig de antikroppar den behöver.
 
Sv: En uppfödarens mardröm.

Helsingborg sa också att de skulle göra en foalcheck, distriksvetrinären tyckte vi skulle vänta och han hade ändå ingen möjlighet att komma för han var på akuta ärrenden.

Moderkakan mm låg precis vid staketet så risken finns att när fölet rest sig så har den kommit på fel sida staketet.
 
Sv: En uppfödarens mardröm.

Vad skulle ni vänta på? Att fölet får föl-sjuka och rhodococcer?
Har ni nåt större stuteri i närheten är det bättre att ringa dit och tala med deras veterinär, kanske?
 
Sv: En uppfödarens mardröm.

Försök att hitta en annan veterinär, det kan gå snabbt med så små!
 
Sv: En uppfödarens mardröm.

Jag har varit med om en liknande situation. Stoet fölade 2 veckor före utsatt tid och de gick ute,kom på morgonen till hagen och hittade ett trött, svettigt sto men inget föl.

Började leta och såg sen fölet utanför hagen. Fick in föl plus sto i stallet och mjölkade stoet som hade sprängfyllt ömt juver och fick i fölet en hel del. Gjorde ingen foalcheck då jag aldrig hört talas om det, men hade det varit idag hade jag gjort det!

Men fölet klarade sig utan problem, men visst var han medtagen stackaren. Snacka om att man känner sig som en usel djurägare i det läget. 2 veckor före utsatt tid är ju dessutom helt normalt (vet jag nu).
 
Sv: En uppfödarens mardröm.

Vi blev rekomenderade att ge blodplasma direkt till våran som inte fick i sig någon råmjölk, dvs. att vi skulle strunta i foalcheck och
ge blodplasma så fort vi kunde. Vi lydde rådet och det räddade troligtvis livet på min fölunge, hon fick nämligen fölsjukan när hon var
runt 16 timmar och utan plasman som vi gav direkt så hade hon antagligen inte klarat sig enligt Ultuna.
 
Sv: En uppfödarens mardröm.

usch vilken panik ni måste ha haft :( Och vilken tur att ni hittade fölet!
Hoppas verkligen att vet. kan komma ut så snart som bara möjligt, det här ÄR ju ett akut ärende! Kanske ni kan få tag på råmjölksersättning någonstans ifrån redan innan vet. hinner ut?

Kan inte fölet ha fötts nån gång mellan att du red och vid 14-tiden då ägaren hittade stoet blodigt som benen? (förstår inte hur du får det till att det måste ha fötts under natten nån gång nämligen, men jag kanske har missuppfattat?)

Plötsligt känns det inte så jobbigt att vara trött efter att ha börjat vaka redan vid 320 dygn..
 
Sv: En uppfödarens mardröm.

Råmjölksersättning är ingen vits. Det är ju fölets tarm som slutar ta upp antikroppar allteftersom timmarna går.
Senast hörde jag att förmågan att ta upp antikroppar minskat med runt 50 % redan innan 6 timmar.
 
Sv: En uppfödarens mardröm.

Detta är väl också ett akut ärende??? En del veterinärer resonerar konstigt :crazy:

Foal check är ett måste som jag ser det men jag hade nog också velat ge plasma direkt oavsett. Om inte någon vet vill/kan komma hade jag kört in dom till klinik.

Hoppas det går bra!
 
Sv: En uppfödarens mardröm.

Så mycket mer akut än detta kan det väl inte bli, se till att fölet får en foalcheck och plasma!! AKUT!!
 
Sv: En uppfödarens mardröm.

Råmjölksersättning är ingen vits. Det är ju fölets tarm som slutar ta upp antikroppar allteftersom timmarna går.
Senast hörde jag att förmågan att ta upp antikroppar minskat med runt 50 % redan innan 6 timmar.

Jag menade givetvis inte istället för plasma, borde ha varit tydlig med det.
 
Sv: En uppfödarens mardröm.

Vid 23-tiden igår kom distriktsvetrinären och kolla fölet och tog blodprov och det lilla fölet hade bra värden. Nu på morgonen var den pig och glad så denna Historien har förhoppningsvis ett lyckligt slut.
 
Sv: En uppfödarens mardröm.

Vi kommer nog aldrig få reda på när fölet födes. Att vi tror att det födes på natten/tidig morgon var för att jag var i stallet hela förmiddagen. Stoet gick hela tiden lugnt i sin hage. Både ägaren, andra inackoderingar har varit hemma på gården resterande tiden. När ägaren skulle hämta stoet ur hagen märkte hon ingen skillnad på stoet, hon var lugn och inte svettig. Moderkakan mm hade stelnat och var torr när vi hittade den. Även fölet var torrt.

Att stoet var så lugn är också en gåta, kan hon redan ha trott att hon misst fölisen om det nu hände på natten? När stoet sen fick se fölet igen blev hon helt till sig, som ston blir. Därför känns det osanoilikt att hon skulle fölat någon timme innan och sen bara lugnt fortsatt beta när fölet försvann eftersom hon blev helt i extas när hon såg sin bebis.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 534
Senast: Masse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 350
Senast: Sirap
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 772
Senast: Cilla
·
Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 346
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp