En virrig rastråd

Bukefalos 30 år!

Irrbloss

Trådstartare
Ja, ni som läst min tidigare tråd om min labrador som loggar ut vet en del av historiken. Samarbetet blir sakta bättre, men det ser mer och mer ut som vad jag misstänkt hela tiden: han är nöjd som sällskapshund med lite lagom hjärngympa och vill helst jobba själv utan att jag lägger mig i så mycket.

Det lutar därför mot att jag kompletterar med en till hund under 2026 eller 2027, men inget är bestämt än. Minst av allt vilken ras det ska bli, för där är jag helt lost. Jag vet att jag vill undvika utställningslinjer för att minska risken för samma problem som med labben, men inte mycket mer än så. Hoppas att den här tråden kan ge lite mer klarhet.

Jag vill köra rallylydnad och heelwork to music/freestyle. Nosework och enklare personspår kommer också att erbjudas. Det kan bli aktuellt att prova fler sporter men det här är de jag vet att jag vill pyssla med. Har inga tävlingsambitioner i dagsläget men ska aldrig säga aldrig, det kanske kommer om det blir mindre uppförsbacke i träningen.

Ska jag sammanfatta hur vardagen ser ut just nu så är det ett par timmars promenad om dagen med en 20-30 min lydnad, trickträning eller nosarbete 2-3 gånger i veckan. Mycket "bara vara med"-tid också eftersom jag sällan behöver lämna hunden ensam. Skulle klassa mig som nånstans mellan soffpotatis och träningsnörd.

Mina krav ser ut såhär:
  • Storlek ca 10-20 kg, mankhöjd max 50 cm; diskuterbart neråt men inte uppåt
  • Socialt enkel - behöver inte vara superglad i alla som en labbe, men trygg med folk och fä och utan könsbunden aggression
  • Följsam och förarorienterad
  • Arbetsvillig - inte nån arbetsmyra till brukshund men lite mer än en sävlig sällskapsretriever ;)
  • Måttligt med vakt/larmande - säga till om det knackar på dörren eller nån kommer in på tomten är okej
  • Enkel pälsvård, endera av naturen eller om den klipps kort
Det är svårt att hitta den gyllene mellanvägen, en hund som är aktiv och gärna hittar på saker men inte riskerar att bli alldeles för krävande. Det blir ändå en stor omställning att gå från en hund som är som tjuren Ferdinand till en som vill ha ett riktigt jobb.

Så, hit me. Borde jag hålla utkik efter en sällskapshund med mer go, eller vågar jag tänka utanför den boxen?

Ja, ni som läst min tidigare tråd om min labrador som loggar ut vet en del av historiken. Samarbetet blir sakta bättre, men det ser mer och mer ut som vad jag misstänkt hela tiden: han är nöjd som sällskapshund med lite lagom hjärngympa och vill helst jobba själv utan att jag lägger mig i så mycket.

Det lutar därför mot att jag kompletterar med en till hund under 2026 eller 2027, men inget är bestämt än. Minst av allt vilken ras det ska bli, för där är jag helt lost. Jag vet att jag vill undvika utställningslinjer för att minska risken för samma problem som med labben, men inte mycket mer än så. Hoppas att den här tråden kan ge lite mer klarhet.

Jag vill köra rallylydnad och heelwork to music/freestyle. Nosework och enklare personspår kommer också att erbjudas. Det kan bli aktuellt att prova fler sporter men det här är de jag vet att jag vill pyssla med. Har inga tävlingsambitioner i dagsläget men ska aldrig säga aldrig, det kanske kommer om det blir mindre uppförsbacke i träningen.

Ska jag sammanfatta hur vardagen ser ut just nu så är det ett par timmars promenad om dagen med en 20-30 min lydnad, trickträning eller nosarbete 2-3 gånger i veckan. Mycket "bara vara med"-tid också eftersom jag sällan behöver lämna hunden ensam. Skulle klassa mig som nånstans mellan soffpotatis och träningsnörd.

Mina krav ser ut såhär:
  • Socialt enkel - behöver inte vara superglad i alla som en labbe, men trygg med folk och fä och utan könsbunden aggression
  • Arbetsvillig - inte nån arbetsmyra till brukshund men lite mer än en sävlig sällskapsretriever ;)
  • Måttligt med vakt/larmande - säga till om det knackar på dörren eller nån kommer in på tomten är okej
Det är svårt att hitta den gyllene mellanvägen, en hund som är aktiv och gärna hittar på saker men inte riskerar att bli alldeles för krävande. Det blir ändå en stor omställning att gå från en hund som är som tjuren Ferdinand till en som vill ha ett riktigt jobb.

Så, hit me. Borde jag hålla utkik efter en sällskapshund med mer go, eller vågar jag tänka utanför den boxen?
Portugisisk vattenhund?
Finns såklart olika linjer, men jag har träffat flera trevliga individer på rallytävlingar. Inte så vanliga längre dock, jag vet inte varför.

En Welsh corgi pembroke? Vi har en i rasen som tagit NM-guld i rallylydnad och tävlat VM, och många som tävlar rätt högt i flera andra grenar. De gör verkligen allt, men ligger gärna på soffan på kvällen.

Spansk vattenhund? Min träningskompis har två trevliga, lättlärda, arbetsvilliga tjejer. Vi har ju pumi, där kan du få en del skall, men det är olika. Har man sex stycken så hörs det. Annars är de roliga att jobba med.

Mina krav ser ut såhär:

Nedklippt pudel låter perfekt för dig!

Portis blir något för stor, en hane kan ju bli lika hög som en labbe som är enligt standard.

Perro... kanske. Av BPH att döma ser de ut att ha lite dåligt med nyfikenhet rent generellt men inget direkt alarmerande i övrigt, och det verkar vanligt med uppfödare som faktiskt gör nån slags mentalbeskrivning. Det saknar jag i många raser.

Schapendoes går tyvärr bort pga att alla uppfödare bor orimligt långt bort. Jag kan köra en bit för rätt hund men inte till andra änden av landet.

Pudel... kanske, med eftertryck. Jag kan bara komma på en uppfödare som tar fram riktigt fräsiga mellanpudlar och där lär jag inte stå högt i kurs utan tävlingsambitioner. Men det finns säkert fler där ute som jag inte vet om. Har faktiskt kollat på pudel förr men blivit avskräckt eftersom skällighet och kräsenhet är vanligt förekommande, och det gnager fortfarande i bakhuvudet varje gång jag ser nån föreslå rasen.

Jag borde nog förtydligat i trådstarten att det bara är hanhund som är aktuellt och storleksbegränsningen är satt därefter. Jag vill inte ha blandat hushåll, särskilt inte när jag redan har en hane som lätt blir disträ av löptikar.

Tänkte direkt på min kompis MAS. Det är synd att aveln är så kass :(

Hur är det med t.ex. pumi? Tänker att de går att raka precis som pudel

Tänkte direkt på min kompis MAS. Det är synd att aveln är så kass :(

Hur är det med t.ex. pumi? Tänker att de går att raka precis som pudel

Ja, MAS skulle jag inte ta i med tång som aveln ser ut nu. :( Klart att det finns bra individer men det är svårt att hitta dem när det avlas på så många sämre.

Har haft en kollega med pumi och baserat på de tre individerna så säger jag nej. Söta men väldigt intensiva och benägna att ta sig ton för lite allt möjligt. Inte min typ av hund.

MAS? Finns mycket skräp men jag har några fantastiska exemplar i bekantskapen också.

…nämen jag kanske ångrar mig😂

20251025_171054.webp

Dansk-svensk gårdshund? Nu är ju min rätt liten för att vara hanhund, så han ligger på runt 33cm i mankhöjd och väger 8kg.
Han hänger glatt med på det mesta :) 3h promenad över stock och sten inga problem.
Inte heller några problem idag att gå med massvis av okända personer och hundar tror de var över 110 personer och säkert iaf 80 hundar på tur) när vi följde med på arken zoo's promenad de arrangerade.

Dansk-svensk gårdshund? Nu är ju min rätt liten för att vara hanhund, så han ligger på runt 33cm i mankhöjd och väger 8kg.
Han hänger glatt med på det mesta :) 3h promenad över stock och sten inga problem.
Inte heller några problem idag att gå med massvis av okända personer och hundar tror de var över 110 personer och säkert iaf 80 hundar på tur) när vi följde med på arken zoo's promenad de arrangerade.

Fin! :love: Men är de inte ganska självständiga? Tänker mig att de har vissa likheter med terriers men det kanske är helt fel?

Hur känner du inför en eventuell omplacering? Då kanske även raser som kelpie eller aussie (för stor?) komma på tal, eller en sheltie eller rätt pudel? :)

Hur känner du inför en eventuell omplacering? Då kanske även raser som kelpie eller aussie (för stor?) komma på tal, eller en sheltie eller rätt pudel? :)

Spontant... nej. Jag tittade på några omplaceringar innan det blev valp men det funkade inte alls. Jag kan inte avgöra på bara en träff om jag vill ha hunden eller inte, och ingen står ut med velande. Jag skulle behöva flera månaders prövoperiod innan jag var säker och det tror jag ingen är beredd att gå med på.

Sen kommer riktigt bra omplaceringar sällan ut på annons, har jag märkt, och gör de det så är det 99% av tiden för långt borta för att det ska gå lätt att ta en titt utan förbehåll. Som jag ser det har jag inte mycket annat val än valp.

• Gilla
Reactions: Sel
Spontant... nej. Jag tittade på några omplaceringar innan det blev valp men det funkade inte alls. Jag kan inte avgöra på bara en träff om jag vill ha hunden eller inte, och ingen står ut med velande. Jag skulle behöva flera månaders prövoperiod innan jag var säker och det tror jag ingen är beredd att gå med på.

Sen kommer riktigt bra omplaceringar sällan ut på annons, har jag märkt, och gör de det så är det 99% av tiden för långt borta för att det ska gå lätt att ta en titt utan förbehåll. Som jag ser det har jag inte mycket annat val än valp.
Min syster hade sin omplacering en månad eller två innan hon bestämde sig för att köpa.. Det var inga problem alls, de ville vara säkra på att det blev rätt för alla parter.

Min syster hade sin omplacering en månad eller två innan hon bestämde sig för att köpa.. Det var inga problem alls, de ville vara säkra på att det blev rätt för alla parter.
Tillägger att omplaceringen blev av via privata kanaler genom kontakter via bekantas bekanta. Ren slump egentligen men hon är supernöjd.

Du är inte alls sugen på att testa med en labbe till?

Har du möjlighet att ta dig till några tävlingar för att titta på olika ekipage? Jag tycker man ser fina hundar och raser man kanske inte tänkt på annars.

Annars så sheltie? Skäller såklart mer än en labbe, följsamma på ett annat sätt än labb, kvicka och smarta.

Du är inte alls sugen på att testa med en labbe till?

Nej, två så stora hundar samtidigt blir för mycket. Dessutom vore enda alternativet isåfall en jaktavlad och det kategoriserar jag som ren brukshund. Jag är färdig med det som kallas dual purpose för alltför ofta så väger ändå utställningslinjerna över, så som med den jag redan har.

Jag tror inte att tävling skulle ge så mycket positivt så som läget är nu. Risken är snarare att jag ser hur duktiga alla andra är och tappar sugen totalt.

Jag har aldrig träffat en sheltie som inte varit alldeles för skällig för mig, och mentaliteten är ganska spretig i rasen. Annars vet jag att den är poppis som sporthund.

Nej, två så stora hundar samtidigt blir för mycket. Dessutom vore enda alternativet isåfall en jaktavlad och det kategoriserar jag som ren brukshund. Jag är färdig med det som kallas dual purpose för alltför ofta så väger ändå utställningslinjerna över, så som med den jag redan har.

Jag tror inte att tävling skulle ge så mycket positivt så som läget är nu. Risken är snarare att jag ser hur duktiga alla andra är och tappar sugen totalt.

Jag har aldrig träffat en sheltie som inte varit alldeles för skällig för mig, och mentaliteten är ganska spretig i rasen. Annars vet jag att den är poppis som sporthund.
Tycker verkligen du ska ge pudel en chans det är oerhört sportiga och pigga hundar som dessutom är snälla i vardagen.

Du har ju även staffar som ofta är roliga sporthundar om du föredrar mer brötiga hundar som kan leka med din labbe.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Rasval.
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Att skaffa hund nr2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat