En ynka fästing......

vallhund

Trådstartare
Vallis skrev:
Citerat med tillstånd av skribenten.

"Att leva med en hund som har SLE och RA (fästing!)


Jag vet att detta är långt, men snälla läs. Speciellt ni som är emot att sätta gift på era hundar...

I höstas hade Malte EN fästing. Han hade inget fästingmedel på sig eftersom han hade blivit opererad och huden var alltså "skadad" då. Tyvärr missade jag denna fästing - fästingen från helvetet.

I mitten av februari bröt borrelian ut och han blev trött, fick svårt att resa sig och hälta som vandrade runt på benen. Han fick till en början bara antibiotika, men eftersom han fick svårare och svårare att resa sig, febertoppar och "tappade" ena bakbenet, trillade och stundtals var blockhalt på det benet och ett framben så sattes kortison in så det misstänkes att han fått polyartrit av borrelian. Efter en vecka var han ännu sämre och hade även höga febertoppar som kom på "tre röda". Det blev ytterligare en runda till veterinär och kortisondosen höjdes rejält och trappades sedan ut under fem veckor. Under uttrappningen kom hältan och problemet med att resa sig tillbaka. Mitt i samma veva fick min andra cocker diskbråck igen och jag beslutade att avliva honom och Malte kom då lite i skymundan.

För 1,5 vecka sedan tog jag Malte till veterinären och det togs RA- och ANA-blodprov, då SLE eller polyartrit misstänktes, som skickades för analys. I fredags fick jag första svaret: Malte är RA-positiv. RA = reumatoid artrit = ledgångsreumatism, en mycket ovanlig sjukdom hos hundar. Det bestämdes att vi skulle komma idag för att Malte skulle sövas och de skulle ta ledvätska från hans leder. När jag var där och skulle lämna honom berättade veterinären att Malte även är ANA-positiv = han har SLE.

Det togs ledvätska från båda knälederna och båda carpuslederna och ledvätskan analyserades direkt. Ledvätskan var grumlig (den ska vara klar) och Malte har en skyhög ANA-titer och även bakterier och två olika sorters vita blodkroppar i ledvätskan.

Såväl reumatiska som autoimmuna sjukdomar förekommer sporadiskt hos hund. Reumatiska sjukdomar är förhållandevis sällsynta. De autoimmuna sjukdomarna innebär att immunförsvaret av någon anledning börjar angripa den egna vävnaden. Angreppet riktar sig i varje enskilt fall mot någon viss kroppsvävnad. Det är inte rätt att tala om nedsatt immunförvar eftersom sjukdomen faktiskt innebär en ökad aktivitet i immunförsvaret. Det hela handlar om att någon är fel i immunförsvaret.

SLE

Systemisk lupus erythematosus är en kronisk inflammatorisk sjukdom som hör till de reumatiska sjukdomarna. När man har SLE angriper immunförsvaret av någon anledning den egna kroppen. När man har SLE är processen som tar hand om döda celler störd. Cellrester uppfattas av immunsystemet som främmande och antikroppar bildas. Dessa immunkomplex som innehåller kroppens egna ämnen kan immunförsvaret ha svårt att avlägsna, och de kan i stället fastna i olika organ i kroppen. Immunförsvaret angriper då den egna kroppen, inflammation uppstår och organen som angrips kan bli skadade. På Malte sitter det på lederna. SLE går i skov så långa perioder kommer han att leva ett helt normalt och aktivt hundliv och vissa perioder kommer han troligtvis att vara sämre och ha värk i lederna.

RA

Reumatoid artrit av den typ som hos människor kallas ledgångsreumatism är ovanlig hos djur.

Tyvärr hittar jag inte så mycket fakta om det, kanske för att det är så ovanligt, men i vilket fall så är det samma behandling som mot SLE - kortison.

Behandling:

Han ska nu äta antibiotika i 10 dagar mot bakterierna och kortison på livstid. Kortisondosen ska höjas till det dubbla mot vad han äter nu i 2 månader och sedan ska det trappas ner till en så låg dos som möjligt, eventuellt i kombination med Imurel som tillhör en grupp läkemedel som kallas immunosuppressiva medel och som verkar genom att nedsätta kroppens immunförsvar. Detta för att kunna hålla nere kortisondosen så mycket det bara går.

Allt detta helvete är pga EN fästing som missades och smittade honom med borrelia som i sin tur utlöste dessa hemska och obotliga sjukdomar.

Har ni någon mer info om någon av sjukdomarna, eller egna erfarenheter, så skriv gärna!

Tusen tusen tack till vet. Claes Ålund på Din Veterinär i Ödåkra, Helsingborg, som mycket kompetent och envist löste gåtan.

2011-05-03 19:17:05
Snodden forever"
:cry:

tiotio
 
Sv: En ynka fästing......

Usch :cry:

Det är anledningen till att jag använder Scalibor, trots allt gift. Jag vill inte att min älskling ska bli sjuk och jag vet att det räcker med att en enda fästing biter sig fast.
 
Sv: En ynka fästing......

Usch :cry: Jag har också Scalibor halsband på min hund, vill verkligen inte att hon ska få någon otäck sjukdom :(
 
Sv: En ynka fästing......

Jag använder också Scalibor till mina flickor, provade utan ett år och då fick en av dem anaplasmos pga en fästing så det gör jag aldrig om.
 
Sv: En ynka fästing......

Tacka författaren för att denne delar med sig!

Det är mycket beklagligt och höjden av otur, fruktansvärt tragiskt för både ägare och hund :(
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 399
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp