MiaMia

Trådstartare
Har en buske i min närhet med massor av bär. Men har aldrig ens lagat mat med enbär från affären.

Hur ska de se ut när de är mogna att plocka och när brukar det vara lagom att göra det?
Vet att man inte ska ta de gröna, men ljusblå - mörkblå - nästan svarta? Konsistens? Annat?

Annat bra att veta och tips?
 
Har en buske i min närhet med massor av bär. Men har aldrig ens lagat mat med enbär från affären.

Hur ska de se ut när de är mogna att plocka och när brukar det vara lagom att göra det?
Vet att man inte ska ta de gröna, men ljusblå - mörkblå - nästan svarta? Konsistens? Annat?

Annat bra att veta och tips?
Bara så du vet. Närhet? Egen tomt? Det ingår som jag förstått inte i allemansrätten. Samma med diverse nötter.
 
Jag och en kompis plockade mycket enbär och gjorde mängder med egen "gin" en höst. Plockade då de som var mörkblå, blev toppen!

Även använt i mat och plockade då de mörkblå och lät dom torka.
Då tror jag ena busken i alla fall kan vara plockfärdig. Ska gå ut och titta imorgon.
Kan de bli övermogna och mindre bra att använda?
 
Då tror jag ena busken i alla fall kan vara plockfärdig. Ska gå ut och titta imorgon.
Kan de bli övermogna och mindre bra att använda?
Mogna enbär är svartblå. Men det finns oftast flera grader av mognad på samma buske. Så välj de som är mogna.
1693764991553.png

Haha, två nästan lika inlägg @mamman
 
Lägger till en lite intressant info kring detta: Såg en mycket bra dokumentär för en tid sedan om bl.a. detta. Hur man ofta funderar över varför i all världen träd producerar såna enorma mängder av t.ex. nötter och sen släpper dem rätt ner under trädkronan, där kan ju inte nya träd gro. Men - när djur kommer dit för att äta av nötterna, släpper de avföring kring trädet som därmed får näring! Ett finfint kretslopp! HUR stor anledning detta är kring nötproduktionen vet jag givetvis inte, men det är inte helt galet! (Dokumentären handlade om just detta, naturens kretslopp och hur viktigt det är med naturgödsel inte minst.)

Bara en parentes :-)
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 164
Senast: LiviaFilippa
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 115
Senast: Acto
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 586
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp