Bukefalos 28 år!

Enbart vänster galopp, kan jag "störa" inlärningen av höger då?

Ms_Antrop

Trådstartare
Ännu en tråd om ridtravare och galopp, jag vet :grin: men det här funderar jag över:
Pärlan har ju svårt med höger galopp p.g.a att han var sned i korset sen travtiden, det är dock uträtat nu och han är sååå mycket bättre att rida. Dock så får vi fortfarande inte höger galopp nere på ridbanan, men jag har inte bråttom, jobbar mycket med att bygga upp honom i skritten och traven istället, samt går mycket "offroad" i skogen och klättrar :)

Men, det jag undrar är: Är det dumt att träna vänster galopp nere på banan? Den tar han nämligen från skritt, och nu på senaste kan jag fatta den från nästan helt lugn trav... Alltså, jag vet inte om jag tänker helt galet nu, men kan det "störa" höger galopp på nått sätt? Jag brukar fatta vänster några gånger sådär, och sen bryta av efter ett halv varv eller mindre, men även försöka fatta höger, bara för att testa om det går.... Ibland tar han nått steg i höger och bryter av till "travartrav", men för det mesta så tar han vänster och orkar då inte hålla den eftersom vi är i fel varv (jag brukar fatta i hörn eller från volt). Han kan galoppskänkel i kombination med en speciell "smackning" som dom lärde honom när han fortfarande gick på travet :p, i vänster varv behöver jag dock inte använda den lika mycket nu.

Jag känner mig lite dum som frågar, det kanske är helt självklart att så inte är fallet menmen....:angel:
 
Sv: Enbart vänster galopp, kan jag "störa" inlärningen av höger då?

Svårt att säga, det beror nog mycket på ens egen fingertoppskänsla skulle jag tro.

Rent spontant så - varför inte träna mest fattningar och galoppera ungefär lika långt i båda varv? :) Eftersom den ändå kan fatta vänster galopp, bara det är ju en bra början. Man brukar ju säga att hästar lär sig inte galoppera av att galoppera längre sträckor utan den förbättrar man genom fattningar. Sen skulle jag vilja tillägga att förbättras fysiken överlag så kan ju bara det göra stor skillnad, och om man avancerar några snäpp i grunderna i skritt/trav, och hästarna kanske behöver mer tid att klura ut hur den ska använda kroppen i ena varvet jämfört med i andra.

Egentligen tycker jag inte det är så farligt att galoppera på lite i ena varvet men öva mer fattningar/korta sträckor i andra. Men det kan såklart slå fel om hästen blir ännu mer bekväm i starka varvet, att det tar väldigt lång tid att utveckla det svagare varvet, och någonstans tycker jag ändå man får dra gränsen för hur långt man jobbar vidare i lätta varvet, just för att försöka förebygga det.
Det är där jag tycker man får lita på känslan och lägga till en skvätt sunt förnuft. Vill man vara på den säkra sidan skulle jag som sagt öva i första hand på fattningar och undvika att träna mer eller allmänt annorlunda i andra varvet.
 
Sv: Enbart vänster galopp, kan jag "störa" inlärningen av höger då?

Neej, det är inga problem, däremot hade jag tränat tvärtom, alltså flera högerfattningar (för det var ju det som var svårt, det ni ska träna på) och bara någon vänstergalopp (så att han inte 'glömmer' den och blir lite mer liksidigt tränad).

Det är så jag brukar träna med unghästarna, gör några fattningar i det svåra varvet, sedan när det funkar hyfsat, byter jag varv och kollar av att det funkar där med, byter tillbaka och kollar det svåra varvet igen. Det mesta handlar om styrka och inte så mycket teknik och ju fler fattningar dom gör - desto starkare blir dom ju. Så träna på = )

Fattningarna är kodordet, galoppera ett par språng (bara så att dom inte lär sig att bryta av själva...) men inte mer. Annars blir det 'kilometerträning' och är din häst trav-tränad så är han väl redan bra på det ; )
 
Senast ändrad:
Sv: Enbart vänster galopp, kan jag "störa" inlärningen av höger då?

Tar han höger på lina/lös/i hagen/i skogen? Stärker du vänstergaloppen ännu mer blir ju helt klart skillnaden mellan sidorna ännu större. Så länge hästen är helt frisk och genomgången skulle jag faktiskt inte nöta så mkt på vänster utan börja fokusera på lite fattnignar i höger galopp. Bättre att de utvecklas i jämt takt i båda sidorna än att göra vänster ännu starkare.
 
Sv: Enbart vänster galopp, kan jag "störa" inlärningen av höger då?

Tycker att om du tränar vänster galopp på banan så träna mest höger galopp ute :)

Självklart är fattningarna viktiga men du stärker galoppen otroligt mycket genom att bara låta hästen "galoppera på" ute, gärna i svag uppförsbacke!!
Speciellt när det är såhär "tidigt" i inlärningen och hästen är såpass svag. Men försök att vara noga med fattningarna även ute !! :)
 
Sv: Enbart vänster galopp, kan jag "störa" inlärningen av höger då?

Svarar alla på en gång... Jag märkte att jag har skrivit fel i orginalinlägget! Han tar inte alls höger galopp nere på ridbanan :crazy: Försöker jag göra fattning i höger så tar han möjligvis ett eller två steg i vänster galopp, men aldrig höger...
Däremot har jag fått höger galopp på honom rakt fram ute i skogen några gånger, men vi är sällan ute och galopperar tyvärr (han kan inte ridas själv ute, och vi fick lov att sluta galoppera ute nu när nya hästen kom eftersom Pärlan började tävla jättemycket med den hästen - och stressade upp sig.... Så vi fick backa lite)

Jag har iaf börjat rida för instruktör, nu när vi äntligen har köpt egen transport och kan åka när vi vill :D , och hon tycker att vi ska fatta vänster galopp och samtidigt säga "gaaalopp", så att han lär sig röstkommandot, och sen försöka få höger galopp på lina eller lös...
 
Sv: Enbart vänster galopp, kan jag "störa" inlärningen av höger då?

Alltså, inget är omöjligt. Haha, vad positivt det lät! :p
Det jag menar är att jag tror egentligen det mesta kan ge bra effekt med bra grunder och bra känsla.
Hästarna KAN såklart bli ojämna och få svårare att få till det i svåra varvet av att man fortsätter öva fattningarna i lätta varvet men för stunden iallafall struntar i det andra. (Även om man övar det från backen.) Men gör man grundjobbet bra och lägger upp träningen med sikte på att underlätta högergaloppen, försöker ge bra hjälp i fattningen och innan för att hästen ska förstå vilken galopp den ska ta, då skulle jag inte fästa mig så mycket vid det. Men prova någon gång emellanåt i högervarvet också med risk att det blir fel galopp. Jag tror ändå chansen är större att hästen upptäcker hur den ska använda kroppen om man utsätter den för fattningar i högervarvet emellanåt så den får prova sig fram. :)

Så tänker jag med min, fast det är klart, det återstår att se hur bra det kommer fungera i längden. Han har väldigt svårt för fattningar överhuvudtaget. I vänster har han lättare för att "rulla över" till galopp i ganska kass kvalitet, ibland mer åt tralopp, men då i själva grovjobbet hade den ett tag lättare i vänster. När fattningarna började bli mer åt riktiga fattningar på kommando så kunde den i höger men inte i vänster. :angel: Just nu har vi en liten paus i galoppjobbet för att pålle blivit lite sommarloj, men förutom just nu då så har vi fortsatt prova i både det starka och det svaga varvet men försökt anpassa kraven utifrån svåra resp. lätta varvet. Hänga med i dagsformen. I höger ska man ju helst försöka kräva lite mer kvalitet och fattning på kommandot snarare än när energinivån är hög nog för att den ska föreslå det själv. Få honom vänta in hjälperna och fatta från ett bra läge.
Medans i vänster får jag fortfarande tänka att jag är glad för minsta lilla ansats, och även om det skulle råka bli fel galopp. Då får han iallafall prova sig fram. Utifrån dagsstatusen kan det enstaka gånger fungera lättare i vänster också alternativt fungera kasst i båda varven! :p
Just det upplägget tror jag är bra, sen vad man använder för förberedande jobb/övningar/kommandon osv, tja det VET jag ju inte om jag gör rätt förrän med facit i hand! :angel:
 
Sv: Enbart vänster galopp, kan jag "störa" inlärningen av höger då?

Min instruktör är iaf väldigt positiv angående detta galopp-problem, så det är ju bra :D men hon vet att det går att fixa, hon har lärt kallblodstravare att galoppera förut, så det känns ju skönt... att hon verkligen vet vad hon snackar om alltså ;)

Min hade också lite taskig galopp i början, alltså i princip tralopp :p. Han kan förtfarande få till en sån vänstergalopp ibland när vi är iväg och tränar, bara för att han är uppjagad och tycker att det är så spännande att vi är nån annanstans än hemma :grin:
Men galoppen är det väldigt stor skillnad på sen i höstas, och det är nog tack vare att jag enbart har tragglat grunderna i skritt och trav hela vintern + kört behandlingar med kiropraktor + akupunktur :idea:
 
Sv: Enbart vänster galopp, kan jag "störa" inlärningen av höger då?

Ja det är lustigt hur mycket man kan få till bara av sånt runtomkring. Annat jobb, förbättra fysiken, med mera.
Fast min har världens lyx med friskvårdsbehandlingar, har fått det väldigt regelbundet i flera år vare sig det behövts eller ej. Det kan vi inte skylla på! ;)
 
Sv: Enbart vänster galopp, kan jag "störa" inlärningen av höger då?

Något som jag har upptäckt med travare är att de ofta galopperar väldigt lätt i vänster galopp men har svårare för höger. Tror att det kan ha att göra med att travlopp körs i vänster varv i regel.. Har absolut inga belägg för detta men jag har en tanke om att det kan vara en bidragande faktor.
Kanske är det så att hästen har tagit galopp en och en annan gång på banan och då har det varit i vänster varv så den galoppen "finns" liksom där. Medans höger är betydligt svårare.
Som sagt, har ingen aning om det har något med saken att göra men galoppen har varit svagare i höger varv på alla travare jag träffat.
Själv har jag aldrig stressat med att få mina att galoppera utan låtit det ta sin tid och allteftersom de har fått mer styrka har de också kunnat galoppera i höger varv...Men alla är olika så det är svårt att säga hur man ska göra :)
Lycka till med galoppen :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Enbart vänster galopp, kan jag "störa" inlärningen av höger då?

Och de tre travare jag haft har haft bättre högergalopp än vänster, alla tre... ;)
Så antingen har det med mig som ryttare att göra eller så har dom bara olika styrkor/svagheter i olika varv, utifrån hur de är vana att använda höfterna. Lätt att rulla över i vänster men sämre galopp, bättre galopp i höger men då blir det tyngre att fatta. :) (Tror iofs inte man kan generalisera alla så, och inte bara utifrån vilket varv de gått i på travbanan. Travfolk är inte dumma utgår jag ifrån.)
 
Sv: Enbart vänster galopp, kan jag "störa" inlärningen av höger då?

Hej!
Min vbl-kille på 15 år har samma problem!
Han hade låsning i korset och spänningar osv, från sin travartid.
Han tar vä galopp utan problem, men svårt o hålla igång. Han har en superb skritt o trav, söker sig neråt o arbetar helt korrekt. Vid tömkörning tar han hö galopp, väldigt knackigt o vääääldigt snabbt går de. Jag har nu, efter ca 10 månaders "lära-känna-varandra-tid" börjat träna för instruktör. Det min behöver, vilket kanske andra också behövs, bara en tanke! Att rida i åttor, framförallt trav, stärker deras ländmuskler - gör att dem kan bära sig betydligt bättre. Detta tar tid, men nu efter ca 1-2 månaders träning med detta, ser jag stora framsteg. Både lite mer "samling" i vä galopp, men även hö galopp - går att galoppera uppsuttet nu, om än lite fort så är det en solklar förbättring! Hoppas även du kan ha hjälp av detta.

Jag galopperade i vä varv innan jag kunde rida honom i hö galopp.

Lycka till!
 
Sv: Enbart vänster galopp, kan jag "störa" inlärningen av höger då?

Nu tar han höger galopp under ryttare! :D Äntligen!!

Har använt mig av många av tipsen här, samt att jag har hjälp av en tränare, så nu ska det väll funka ;) Han är kollad och behandlad av ET flera gånger, han var 4 cm sned i korset innan jag fick honom behandlad :crazy: han har gått och vart sned i många år, när han gick på travet så skodde dom honom med en 7 mm sula på vänster bak för att kompensera :crazy:
Helt galet, varför inte behandla istället tycker man? Näää, sånt är ju bara hokuspokus, tyckte travtränaren :angel: ...men han är ju lite speciell, tränaren alltså :grin:
 
Sv: Enbart vänster galopp, kan jag "störa" inlärningen av höger då?

Härligt! Kul att ni fick till det till slut! :)
 
Sv: Enbart vänster galopp, kan jag "störa" inlärningen av höger då?

Ja verkligen! :laugh:

Så nu kan vi konstatera, som svar på min fråga, att i det här fallet verkar det inte som att det störde inlärningen av höger galopp att vi bara kunde galoppera i vänster galopp under en period :D
 
Sv: Enbart vänster galopp, kan jag "störa" inlärningen av höger då?

Gud vad kul för dig/er, det känns skönt när man lyckats med något sådant! :)

Hur har du gått tillväga? Det är alltid kul o höra hur andra har lyckats :)
 
Sv: Enbart vänster galopp, kan jag "störa" inlärningen av höger då?

Först och främst har jag jobbat mycket med grunderna i skritt och trav, mycket ställning, flytta (både på böjt och rakt spår), tempoväxlingar, övergångar... Sen har jag löslongerat för att få honom att fatta höger galopp ö.h.t, samt att alltid när jag har fattat galopp (vänster under ryttare och höger då vid löslongering) så har jag sagt "gaaaalopp", och lärt honom röstkommandot också :)
Så nu när jag fattar höger galopp så har jag honom på en stooooor volt, så att det är lätt böjt spår, sen ställer jag honom lite utåt så att höger bog kommer in lite, sen ger jag tydlig galoppskänkel och säjer "gaaaaalopp". Han springer ju lite in i den, men inte så galet fort som han gjorde innan och faktiskt bara ca 10 meter, sen fattar han galopp :D Dock kan han ta vänster till en början, men ibland byter han själv efter nått steg, ibland får man sakta av och ta om, då brukar han ta rätt :p

Senaste tiden har jag även haft hjälp av en tränare, och det har hjälpt jättemycket! Det är först då som jag har fattat att jag är liiite för snäll med honom hemma, jag måste få igenom och lossa honom mer :angel: Men nu är vi verkligen på god väg! Dock väntar vi på ET'n just nu, eftersom jag tycker att det känns som att han behöver kollas igenom igen, så just nu är det lite lugnare ridning. Sen ska jag nog byta sadel till honom också.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 179
Senast: banani
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 339
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 330
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp