Energisnålt extraelement

Bukefalos 30 år!

Jag tror det handlade om önskemålet att göra uppvärmningen energisnål.
Mindre kyla in = mindre elförbrukning i ditt extraelement.
Precis! När jag har bott på ställen där det varit kallt så handlar det om att se till att kylan utifrån inte kommer in och att hålla det varma inne om det är dåligt isolerat.

Har ledvärk och behöver runt 23 grader för att kunna fungera normalt. Fläkt på benen ger värk i resten av kroppen. Har elfilt i sängen men behöver värma upp hela rummet för att kunna sova.
Då blir det svårt i hyresrätt.
Värmekläder är egentligen det enda riktigt ekonomiska som jag kommer på.

Jag har haft som nödlösning att sova i tält inne om det skulle bli problem med elförsörjning eller att elpriset skulle löpa amok.
Det kanske kan vara något?
Nu så har jag i stället installerat en pelletskamin, det skulle du gilla.

Jag har råd med elräkningen, tänkte bara om det gick att spara in lite på att byta värmekälla.
Då är det trista och krassa svaret att det gör det inte.
Du sparar mest på att inte köpa några fler grejor.
Kör vidare med samma element, det har du ju redan.
Och så kan du trösta dig med att du redan har valt den bästa lösningen.

Då är det trista och krassa svaret att det gör det inte.
Du sparar mest på att inte köpa några fler grejor.
Kör vidare med samma element, det har du ju redan.
Och så kan du trösta dig med att du redan har valt den bästa lösningen.
Fast man kan få lite bättre upplevd värmekomfort genom att byta/komplettera med nya grejor. Speciellt om det första man har är panikköpt och inte ett genomtänkt val. Och jag uppfattar som det är just upplevd värmkomfort som i detta fall är viktigt för @Görel ?

Jag har haft som nödlösning att sova i tält inne om det skulle bli problem med elförsörjning eller att elpriset skulle löpa amok.
Det kanske kan vara något?
Nu så har jag i stället installerat en pelletskamin, det skulle du gilla.
Det finns sovsäckar för ned emot -20 grader, kan det vara något?
Sambon hade en sådan vid sömn ute i -5någonting och han var tvungen att klä av sig kläderna han hade på sig utom kallingarna för han höll på att få värmeslag (nu är han väldigt varmlivad, men sovsäcken var verkligen varm.)

Fast man kan få lite bättre upplevd värmekomfort genom att byta/komplettera med nya grejor. Speciellt om det första man har är panikköpt och inte ett genomtänkt val. Och jag uppfattar som det är just upplevd värmkomfort som i detta fall är viktigt för @Görel ?
Ungefär så. En av de jag köpte blir snabbt obehagligt varm, hela elementet inklusive sladden, så den vågar jag inte använda mer. Därför behöver jag köpa en ny.

Ungefär så. En av de jag köpte blir snabbt obehagligt varm, hela elementet inklusive sladden, så den vågar jag inte använda mer. Därför behöver jag köpa en ny.

Jag rekommenderar att köpa lite dyrare av något mer välkänt märke. Pga inte optimal uppvärmning av mitt hus har jag flera fristående oljefyllda element och de som var lite dyrare är också bäst.

Vill en snabbt få upp värmen i ett rum är det bästa en keramisk värmefläkt men för en jämnare värme är det som sagt oljefyllt som gäller. Fristående elelement med konvektor har jag slutat använda, de har inte känts rimliga ur säkerhetssynpunkt (blir alldeles för varma, luktar ofta bränt samt håller inte så länge - jag har haft flera som kortslutits).

Skulle en portabel gasolkamin kunna vara något? Vi har en och den värmer helt otroligt skönt! Men jag har ingen aning om driftskostnad tyvärr för vi använder den så pass lite att jag har noll koll. Men den är oslagbar när det kommer till att värma!

Skulle en portabel gasolkamin kunna vara något? Vi har en och den värmer helt otroligt skönt! Men jag har ingen aning om driftskostnad tyvärr för vi använder den så pass lite att jag har noll koll. Men den är oslagbar när det kommer till att värma!
Jag skulle aldrig våga elda i en sån i en lägenhet. Är säkert jättemysigt i en annan miljö.

Ibland önskar jag att det hade varit möjligt att få betala några hundralappar mer för att få varmare i sin lägenhet..! Jag hade nog också mått lite bättre av högre än 19-20 som jag får nöja mig med nu, och aldrig sätta ned en fot på golvet utan mina tofflor av fårskinn..

Med tanke på brandrisken är det nog inte godkänt i lägenhet.

Ibland önskar jag att det hade varit möjligt att få betala några hundralappar mer för att få varmare i sin lägenhet..! Jag hade nog också mått lite bättre av högre än 19-20 som jag får nöja mig med nu, och aldrig sätta ned en fot på golvet utan mina tofflor av fårskinn..
Instämmer helt och hållet! Det blir ju en mycket trevligare och jämnare temperatur på det sättet.

Man får ju ha både gasspis/ugn och kakelugn i lägenhet, är gasolkamin så mycket värre ur brandrisksynpunkt? :confused:

Att förvara gasol är inte riskfritt. I en spis tex har du bara den mängden gas som är i ledningen. Är inte gas indraget från början kan du ge dig på att hyresvärden inte vill ha en flaska gasol inne.

Att förvara gasol är inte riskfritt. I en spis tex har du bara den mängden gas som är i ledningen. Är inte gas indraget från början kan du ge dig på att hyresvärden inte vill ha en flaska gasol inne.

Är det något du vet eller något du tror?

Man får förvara upp till 60 liter gasol i lägenhet (olika flaskstorlek och total volym beroende på vad man har för förvaringsmöjlighet, den största volymen krävs en icke inglasad balkong för att lösa). Jag har svårt att se att en hyresvärd kan driva igenom egna krav utöver det?

Sen kan man förstås diskutera hur lämpligt det är, men att förbjuda saker i hemmet utan lagstöd är i regel väldigt svårt.

Är det något du vet eller något du tror?

Man får förvara upp till 60 liter gasol i lägenhet (olika flaskstorlek och total volym beroende på vad man har för förvaringsmöjlighet, den största volymen krävs en icke inglasad balkong för att lösa). Jag har svårt att se att en hyresvärd kan driva igenom egna krav utöver det?

Sen kan man förstås diskutera hur lämpligt det är, men att förbjuda saker i hemmet utan lagstöd är i regel väldigt svårt.

I flerbostadshus är maxgränsen 5 liter innomhus. Och, som du säger, max 2x30 liter på icke-inglasad balkong (obs att med inomhus räknas allt med fyra väggar, inklusive förråd, garage osv). Detta för att flaskorna kan bli för varma och explodera.

Om man förvarar gasol på balkongen får den inte heller riskera att hamna i solljus (då kan den explodera).

Och i alla fall mina fyra senaste hyresvärdar har förbjudit all användning av gasol i och i närheten av deras lägenheter. Tekniskt sett hade jag väl kunnat ha haft gasol på balkongen i en av dem (som hade ett hörn där solen inte kom åt) man varför skulle jag ha gasol när man inte får använda det?

Jag skulle valt bra oljeelement just för att de ger en jämnare och mer behaglig värme.
Värmeljus är förvånansvärt effektivt och mysigt så länge man är hemma och har koll såklart.

Annars förstår jag dig helt. Vill sparka folk på smalbenet när de säger, det är väl bara att du klär på dig lite.
Nej, det är det inte 😒
Mina händer blir iskalla, min näsa blir iskall, jag mår skräp om det är kallt i rummet oavsett hur mycket kläder jag har.

Liknande trådar

• Bränder.
  • 4G eller 5G, hur stor är skillnaden?
  • Linoljefärg eller metallfärg
  • compact living

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat