Energisnålt extraelement

Bukefalos 30 år!

Usch, jag lider med dig @Görel! Jag har också haft några lägenhetsboenden där det varit olidligt kallt.

Detta tips är lite spekulativt då jag inte provat själv men vill ändå lyfta det som ett alternativ. Ofta upplever man ett rum som kallt för att golvet är kallt. Om man kan värma golvet kan det få rummet att kännas varmare utan att egentligen ändra rumstemperaturen. Jag googlade lite och hittade portabla elektriska värmemattor (med stickpropp) i storlek 3 resp 5 kvadratmeter. Kanske det kunde vara något? :)

Usch, jag lider med dig @Görel! Jag har också haft några lägenhetsboenden där det varit olidligt kallt.

Detta tips är lite spekulativt då jag inte provat själv men vill ändå lyfta det som ett alternativ. Ofta upplever man ett rum som kallt för att golvet är kallt. Om man kan värma golvet kan det få rummet att kännas varmare utan att egentligen ändra rumstemperaturen. Jag googlade lite och hittade portabla elektriska värmemattor (med stickpropp) i storlek 3 resp 5 kvadratmeter. Kanske det kunde vara något? :)
Intressant tanke, men jag skulle nog inte våga utsätta parketten för det.

Mina händer blir iskalla, min näsa blir iskall, jag mår skräp om det är kallt i rummet oavsett hur mycket kläder jag har.
Har ledvärk och behöver runt 23 grader för att kunna fungera normalt. Fläkt på benen ger värk i resten av kroppen. Har elfilt i sängen men behöver värma upp hela rummet för att kunna sova.
Jag undrar så hur ni klarar er utomhus på vintern?
En genuint ärlig fråga.
Eftersom att jag fungerar så totalt annorlunda mot vad ni gör.

Jag går ner barfota till köket där det är 16°C och funderar på om det kanske är dags att sätta på värmen.
Det är ju ändå bara 3°C ute.
Men Äsch, det får vänta, jag fryser ju inte.
Och då är mina bara fötter varma på riktigt.
Att jag klarar kyla är lätt att förstå men att ni överlever ute i -20°C känns i det närmaste obegripligt.
Jag klarar inte av högre temperatur än max 20°C inne på vintern, helst inte mer än 18°C.
När det blir kallare än 14°C inne så tycker jag att det är för kallt.

Ibland önskar jag att det hade varit möjligt att få betala några hundralappar mer för att få varmare i sin lägenhet..! Jag hade nog också mått lite bättre av högre än 19-20 som jag får nöja mig med nu, och aldrig sätta ned en fot på golvet utan mina tofflor av fårskinn..
Jag skall nog använda det som argument för att hyra ut med kallhyra.
"Ha det så varmt som du vill, du betalar ju själv".

Jag skulle valt bra oljeelement just för att de ger en jämnare och mer behaglig värme.
Värmeljus är förvånansvärt effektivt och mysigt så länge man är hemma och har koll såklart.

Annars förstår jag dig helt. Vill sparka folk på smalbenet när de säger, det är väl bara att du klär på dig lite.
Nej, det är det inte 😒
Mina händer blir iskalla, min näsa blir iskall, jag mår skräp om det är kallt i rummet oavsett hur mycket kläder jag har.
Ja det är ju det där med kroppsdelar som sticker ut utanför kläderna som är ett problem. De blir iskalla.

Ibland önskar jag att det hade varit möjligt att få betala några hundralappar mer för att få varmare i sin lägenhet..! Jag hade nog också mått lite bättre av högre än 19-20 som jag får nöja mig med nu, och aldrig sätta ned en fot på golvet utan mina tofflor av fårskinn..
Jag har tofflor på fötterna en hel del sommardagar även, just för jag upplever att jag fryser om just fötterna konstigt nog, vintertid är de ett absolut måste, ju varmare, pälsigare desto bättre. Har satt igång värmen i lägenheten nu, utom i sovrummet, där måste det vara kallt annars kan jag inte sova. Här är mycket varmare än i förra dragiga lägenheten, men känner ändå att någon grad till hade varit trevligt för kroppen. Jag blir mer frusen för varje år-jag som från början var rejält varmblodig av mig. Någon grad extra i vinter hade i skadat mig om man säger så...

En genuint ärlig fråga.

Jag går ner barfota till köket där det är 16°C och funderar på om det kanske är dags att sätta på värmen.
Att jag klarar kyla är lätt att förstå men att ni överlever ute i -20°C känns i det närmaste obegripligt.
Jag klarar inte av högre temperatur än max 20°C inne på vintern, helst inte mer än 18°C.
Folk är olika. Jag sover gärna i typ +10, men vill gärna ha varma golv och minst 20+ i rum där jag vistas. Har en kompis som trivs bäst i typ 26 grader. Klär mig lätt och stänger genast av hennes luftvärmepump (vilket hon är med på) när jag kommer på besök för att jag dör av att det är så varmt 😅 men hon mår bra i den temperaturen och såklart ska hon ha den värmen då.

En genuint ärlig fråga.

För mig är det skillnad att vara utomhus en dag, mot att leva utomhus. Sitta och jobba utomhus. Jag spenderar mycket tid utomhus alla tider på året, men för mig är det stor skillnad mellan 15 grader inomhus på vintern jämfört med att sova utomhus i tält när det blir 15 grader. Det sistnämnda sover jag gott i eftersom jag bara är där 2-3 nätter, men skulle nog inte klara av att leva i det i tre månader... Olika levnadsmönster helt enkelt, och tidsperioder.

Jag skall nog använda det som argument för att hyra ut med kallhyra.
"Ha det så varmt som du vill, du betalar ju själv".
Jag eldade med ved i huset i vedpanna och kamin, kan säga att det finns ingen så go värme som det och SÅ skönt det var att själv bestämma värmen! Eller nåja, med värmepannan hade jag inget val, kunde inte reglera värmen, men kunde kyla ner mig när jag gick ut och ner i källaren en gång i halvtimmen för att lägga in mer ved...

Det finns många plus med lägenheter, som jag ser det, men att någon annan bestämmer vad som är varmt nog för en annan är ett minus. Speciellt som i förra lägenheten där det var iskallt på golvet, dragig överallt och bara hemskt ruggigt.

En genuint ärlig fråga.

Det undrar jag om mig själv också. Vad är det som har förändrats? För 15 år sedan tog jag hand om häst i stall med halsduk, vinterskor, t-shirt och termobyxor över mina jeans och frös inte det minsta i minusgrader. I dag fryser jag i vinterjacka, vantar, halsduk och mössa och dubbla brallor och vinterskor. Jag ska hålla hundkoppel i vinter och det är hur krångligt som helst med vantar/handskar på, för 10 år sedan gick jag utan jacka i hoodie och gympaskor med halsduk runt halsen och utan vantar när jag var ute med hunden i 25 minusgrader. Helt utan att frysa. Jag fryser när jag går ut redan nu. Om näsan och kinderna, om halsen, om händerna....

Jag skulle valt bra oljeelement just för att de ger en jämnare och mer behaglig värme.
Värmeljus är förvånansvärt effektivt och mysigt så länge man är hemma och har koll såklart.

Annars förstår jag dig helt. Vill sparka folk på smalbenet när de säger, det är väl bara att du klär på dig lite.
Nej, det är det inte 😒
Exakt så känner jag också. Det gör ont att ha en isbit mitt i ansiktet. Öronen värker. Ibland domnar delar av fötterna bort.

En genuint ärlig fråga.

Utomhus är jag i rörelse då fryser jag inte alls på samma sätt. Inne i mitt eget hem måste jag kunna sitta still i soffan ett par timmar, eller sova, inte ständigt vara i rörelse.

Utomhus är jag i rörelse då fryser jag inte alls på samma sätt. Inne i mitt eget hem måste jag kunna sitta still i soffan ett par timmar, eller sova, inte ständigt vara i rörelse.
Aha så det är bara när du är stilla.
Jag har absolut ingen som helst erfarenhet av att ha det så.
Jag är varm eller jättevarm typ hela tiden.
Litet kallt kan det bli under -10°C om jag inte rör på mig.
Men ner till det så handlar det bara om tillräckligt med kläder.

Går det att kyla termostaten så det skickas in mer värme i befintliga element?
Den tanken är egentligen inte dum alls. Om termostaten tror det är 18 grader så fortsätter den att värma.

Risken är att om man har ett element utanför den interna värmeregleringen är att den interna värmer ännu sämre.

@Görel var sitter termostaten? Är det en enda gemensam för hela huset eller en vid varje element/rum?

Om det är en vid varje element så kanske en enkel fläkt kan lura den att det är kallare än vad det är.

Är termostaten gemensam så går det inte men å andra sidan borde det fungera med ett (eller flera) separata element för att få upp inomhustemperaturen.

Vi har oljeradiatorer under varje fönster (hela huset värms upp med dessa som drivs av direktverkande el). De kostade några tusenlappar styck. Kan gå att hitta på Blocket för nästan inga pengar alls. Ett väldimensionerat (beror på hur stort rum som ska värmas upp) element i varje rum borde göra stor skillnad i komforten.

Senast ändrad:
Därför behöver jag tips på vad jag ska köpa till den här vintern för att hålla ner kostnaden.
Men är det framför allt sovrummet du vill värma upp? Min sadelkammare är ca 12 kvm. Det kostar mig ca 200:- extra i månaden att värma upp den på vintern. Jag har ett fristående oljeelement där inne. Så det är inte så himla farligt ändå tycker jag. Väl värt pengarna.

Men är det framför allt sovrummet du vill värma upp? Min sadelkammare är ca 12 kvm. Det kostar mig ca 200:- extra i månaden att värma upp den på vintern. Jag har ett fristående oljeelement där inne. Så det är inte så himla farligt ändå tycker jag. Väl värt pengarna.
Nej, hela lägenheten. Det kostade ungefär 2000 per månad i vintras. Fullt överkomligt men jag skulle förstås gärna betala mindre om det går.

En genuint ärlig fråga.

Att vara ute och vara aktiv är något helt annat än att vara stilla inne. Ute har jag dessutom handskar, halsduk och mössa under vintern. Känns inte så himla skojigt att ha det inomhus 😅
Har 24 inne, det är min trivseltemp.

Liknande trådar

• Bränder.
  • 4G eller 5G, hur stor är skillnaden?
  • Linoljefärg eller metallfärg
  • compact living

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur