Engelsk/achen vs. pullar

Sv: Engelsk/achen vs. pullar

Jag undrar detsamma. Spänner varken den engelska eller aachenremmen speciellt hårt (men det hänger ju inte löst heller...). Däremot pullarnosgrimman måste jag dra åt rätt hårt för annars glider den liksom iväg, det måste väl vara "värre"? Eller sitter den på en så mycket bättre plats alltså?

Nu när jag sitter och funderar på det är jag glad att jag byter bett och nosgrimmor så pass ofta :cool:


Jag testade med min engelska. Drar jag åt 3 hål så får jag fortfarande lätt in 2 fingrar liggandes på nosryggen, har jag satt på en aachenremm hade nosgrimman kanske suttit hjälpligt kvar i höjd om jag satte denna remmen väldigt löst. Jag har tagit bort aachenfästen så jag kunde inte testa.

En pullargrimma man måste dra åt hårt för att en ska sitta kvar är ju inget jättebra alternatvi, iaf inte om man vill spänna den lösare. De med "fodrade" eller dubbelsydd övre del på remmarna som går i kors över nosgryggen brukar vara mycket stadigare eftersom remmarna då glider svårare genom nosplattan och nosgrimman sitter då stadigare.

Och JA, pullargrimman (högt spänd övanför kindbenet) sitter på en mycket bättre plats! Där får du delvis ganaschen mellan remmen och tänderna vilket gör att det inte bara är hud som kläms mellan tandkanten och nosgrimman som i kinderna där en engelsk späns. Dock, har hästen vassa kanter längre upp i munnen kan de självklart störas av en pullargrimma och skapa sår långt in i munnen oxå!

Mao, goda tandläkarerutiner is the shit :bow:
 
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

Fast då spänner du ju achenremmen rätt hårt. Jag kan ha både lösa utan problem, elller har väl hänt när jag väl ridigt med achenremmen att dem "trillat av" alltså att den sitter ju på tränset, men den har liksom kasat av så att den ligger PÅ mulen istället :D

Nej det har jag inte. Ditt fall är väl snarare så att du spänt på tok för löst - inte borde ha den öht?

Jag vill gärna se en bild på en välsittande aachengrimma där det visas hur löst den engelska delen sitter :p (gäller inte just dig utan allmänt)
 
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

Jag har pullarnosgrimma på min häst, och jag är en sån som hellre spänner för löst än för hårt. Har aldrig varit med om att pullargrimman inte sitter kvar, och jag spänner väldigt löst.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 252
Senast: Badger
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 090
Utrustning ...När den samtidigt är den mest skadliga för munnen och tänderna? Funderade på det i.o.m. H.Hs "nyfunna" tandproblem. Remont är ju det...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 294
Senast: Grazing
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 588
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp