Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning
Har ridit idag iaf

Gick väldigt bra och jag känner att jag fått tillbaks tron på mej själv igen
Hade ju först tänkt att bara skritta ut i skogen, men sista ridskolegruppen skulle rida ut så banan var ledig. Så tänkte att jag kunde ju rida lite på banan och bara försöka få henne avslappnad (de tre senaste ggr jag ridit på banan har hon varit väldigt spänd och stressad).
Red igång henne ute och galopperade oxå (börjar äntligen se så bra ut i skogen nu) och när man tänker tillbaks så är det stor skillnad i galoppen, hon håller samma tempo med lätt kontakt i munnen och blir inte alls lika studsig i början.
När vi kom till banan var hon avslappnad, så skrittade nått varv på långa tyglar och hon var avslappnad, kortade sedan upp tyglarna bit vis och började svänga med sätet. När man väl fått så korta tyglar som jag brukar ha, så stressar hon upp sig och vill springa och spänner sig och får korta snabba steg.
Men red volter, serpentiner, 8- volter och flyttade lite för skänklarna i kanske 20-30 min innan hon började slappna av. Blev då låg i formen även om hon inte fick upp ryggen, men jag fick jobba mkt med sätet för att hon skulle hålla samma tempo. Märker då själv att jag spänner låren väldigt mkt, så slappnar av i låren och vips så är ryggen uppe
Helt plötsligt blev det mkt stadigare och hon väntade på mej

Fick med hela överlinjen då och det är verkligen inte ofta det har hänt förut!
Känns bra att jag kommit på det, så jag vet vad jag gör för fel

Tror jag är lite så att jag vill prova mej fram, var verkligen en "aha" upplevelse

Så nu är planen att jobba vidare först och främst med formen i skritt och sen ta det därifrån.
Lite OT men har verkligen kommit på de senaste åren när jag börjat ändra mitt ridsätt och rider mer med sätet, att man måste verkligen ha koll på sin kropp i ridning!
Har en känsla av att jag kmr ha träningsverk imorn

Men det är det verkligen värt!