Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning
han är verkligen supervacker!
han är verkligen supervacker!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
flashlight;12210075 Vad har ni som har fullblod för erfarenheter av tränarnas förmåga att hjälpa till? Känns det bra/rätt eller inte?[/QUOTE skrev:Jag tycker det här va intressant tråd![]()
Jag har ju ett fullblod som jag håller på att skola om
min tränare kristina ekman har själv en massa fullblod.
vi är fullblods fantaster![]()
men hon lärde mig att rida en fd galoppör som om den bara var 2år lixom börja försiktigt och med tiden testa nya höjder inom hoppning och lära honom grunden i dressyren men att han måste visa vilja och man får inte bli arg.
jag har ju tränat i snart 4månader för "tusse" och hon har hjälpt oss att göra stora framsteg.
men om man kollar på john hickey så kräver han att ett fullblod som kommer från galoppen ska kunna lika mkt som ett halvblod i samma ålder, jag anser att det är lite hårt,
vad tycker nI?![]()
men om man kollar på john hickey så kräver han att ett fullblod som kommer från galoppen ska kunna lika mkt som ett halvblod i samma ålder, jag anser att det är lite hårt,
Jag vet inte vad han har sagt exakt men jag antar att han kanske menar 3-4-åriga halvblod som han jämför med. Många fullblod startas som 2 eller 3-åringar och får väl sen försöka nån säsong och gör dom då inte mycket så säljs dom som ridhästar. Och 3-4-åriga halvblod kan ju inte så mycket så då är det en helt rimlig jämförelse. (många tror tyvärr att man kan begära mer av fullbloden för att dom har ridits ett par år vid det laget)
Men är dom äldre när dom kommer från banan ska dom ändå jämföras med riktigt unga halvblod eftersom dom ofta inte alls har ridits som ridhästar. Har dom det är det en annan sak. Alltså beror det på![]()
om man säger så här john hickey är en hård tränare och inte så värst snäll mot hästarna han kräver att hon ska kunna en hel del vid 4års ålder. dom ska lixom hoppa 140bana kunna en hel del dressyr vilket fick mig att hoppa av hans träningar när jag köpte wonkan då jag inte vill låta honom kräva saker som min häst inte har lärt sig. men det är ju olika från alla.
om man säger så här john hickey är en hård tränare och inte så värst snäll mot hästarna han kräver att hon ska kunna en hel del vid 4års ålder. dom ska lixom hoppa 140bana kunna en hel del dressyr vilket fick mig att hoppa av hans träningar när jag köpte wonkan då jag inte vill låta honom kräva saker som min häst inte har lärt sig. men det är ju olika från alla.
Jag har tränat rätt mycket för Hickey med allt från unghästar till lite fädigare hästar, både halvblod och fullblod och har aldrig upplevt det du skriver.
Han har även köpt ett par hästar som jag utbildat och inte sjutton gick någon av dem 1.40 banor som fyraåring.
Tuff, JA. Men därifrån till att vara DUM är det i min värld ganska långt.
Och att för en 5åring att hoppa några hinder på 1.30 under en träning är inte något ovanligt om hästen är väl grundutbildad.
Men det är ju jättebra att du slutat träna för honom om det inte passade dig, jag har också valt bort tränare som inte passat mig eller den häst jag haft just för tillfället.
Det är ett mycket bättre förhållningssätt än att snacka skit om dem på ett öppet forum.