Engelska: Later eller Latter?

Lycanthrope

Trådstartare
För mig heter det "later".

I will do this later.

Men har sett flera olika sidor där det skrivs "latter".
I will do this latter.

Har dom fel allihopa eller skriver man så nånstans? Jag kan inte på något vis på det att vara rätt. :cautious:

Sv: Engelska: Later eller Latter?

Har aldrig hört det!:eek: Det heter väl ändå "later"!
Fast jo.. Googlade lite och tydligen finns det!

Kopierade det här:

Later: I will be going to sleep later ( as in the future)
Latter: I take chemistry and biology. But I am not so sure if i like the latter . (latter refers to the second thing in the list, which in this case is biology)

Latter används väl som i meningen "Out of the two, he's the latter" snarare än i "I'll do it later"? Ordet blir detsamma översatt på svenska men används i helt olika sammanhang.

Har aldrig hört det tidigare i det sammanhanget, låter helt fel det också faktiskt. :p

Jag kommer aldrig använda det.
Mina engelsktalande (skrivande) vänner skriver later.

Men läs de andras svar igen. The latter har en annan betydelse.

Jag ska göra det senare, dvs, sedan - I will do it later. Men: av Tom och Jerry föredrar jag den senare: ... I prefer the latter.

Jag har läst, tack så mycket.....

Jag förstår att det verkar ha olika betydelse, jag har bara inte sett det tidigare. Och alla engelsktalande jag kan komma på just nu skriver later i båda sammanhangen.
"I will do the later".

Jag har läst, tack så mycket.....

Jag förstår att det verkar ha olika betydelse, jag har bara inte sett det tidigare. Och alla engelsktalande jag kan komma på just nu skriver later i båda sammanhangen.
"I will do the later".

Och jag har aldrig sett någon skriva "later" när de menar "latter", trots att jag kommunicerar på engelska nästan dagligen. Däremot finns det en himla många andra saker som det verkar vara vanligt att engelsktalande har svårt för. Skillnaden mellan there, their och they're t.ex. Eller it's och its. Eller whose och who's. Eller affect och effect. Det finns många exempel.

Nu vet jag iaf vad det betyder och när det används :) Märkligt att jag aldrig tänkte på det förrän nyligen, växte ju upp som delvis engelsktalande.

Eller it's och its.

:banghead::banghead::banghead:

Jag erkänner frivilligt att jag är en "apostrophe nazi". Drivs till vansinne av sånt där. Jag vet att jag inte borde, utifrån principen "språket förändras", men det är så svååååårt :wtf:

Läser f n Jane Austens "Emma" och där skriver hon friskt t ex "an acquaintance of her's", så apostroferna har tydligen kommit o gått genom åren.

Ofta ar det ren lathet nar engelskfodda "stavar fel" pa t.ex. it's och its. Dvs de har brattom, orkar inte ratta - folk fattar ju anda liksom. Tycker jag mig har markt under arens lopp :)
For mig som svensk kanns det extra viktigt att det blir ratt alltid, sa att inte folk tror att jag inte kan stava for att jag ar utlanning. Fanigt, men sa ar det :D

Kl
Jag brukar också tänka att latter betyder "sistnämnda", men hur uttalas det?
Har later och latter samma uttal eller uttalas latter lite likt letter?
Ååh, denna tråd är rena drömmen för en språknörd. :d

Kl
Jag brukar också tänka att latter betyder "sistnämnda", men hur uttalas det?
Har later och latter samma uttal eller uttalas latter lite likt letter?
Ååh, denna tråd är rena drömmen för en språknörd. :d

Latter uttalas som fatter :)

Ofta ar det ren lathet nar engelskfodda "stavar fel" pa t.ex. it's och its. Dvs de har brattom, orkar inte ratta - folk fattar ju anda liksom. Tycker jag mig har markt under arens lopp :)
For mig som svensk kanns det extra viktigt att det blir ratt alltid, sa att inte folk tror att jag inte kan stava for att jag ar utlanning. Fanigt, men sa ar det :D

Det är inte min uppfattning alls faktiskt - jag tror att folk inte kan reglerna, helt enkelt.

Latter är ett av mina favoirtord :love: Det låter så extremt brittiskt i mina öron. Eller också beror det på att jag hör Stephen Fry i huvudet varje gång jag uttalar det :p

Jag älskar den torra, dryga, überartiga brittiska engelskan! Typ svaret jag hörde en inkastare till grekiska båtturer få:

"Can I interest you for a boat trip tomorrow?"

"No thank you. Boatwise, I think we're sorted."

:D

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 622
Senast: qitis
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 601
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 257
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
49 660
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka